Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten -08

Featured Replies

Publicerat

Grattis skyttar!

:D

• Svar 301
  • Visningar 32,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Mina obs under veckan, jag är förvånad själv:

1 ko med 2 kalvar och 1 halvstor tjur i släptåget

1 ko med 2 kalvar

1 tjur ca 6 taggare

Det var länge sen jag såg så många älgar under första veckan. Kanske var det i mitten och slutet av åttiotalet.

Och ''varför sköt du inte''..................jo.........

Första gänget för långt

Andra: såg 2 kalvar på hygget där jag skulle lämna en skytt. När kon kom från buskarna till höger, såg jag bara en kalv. Såg aldrig alla 3 samtidigt. Bara en kalv av de två var lovliga.

Tredje: Det blåste storm, jag höll på och flytta mig 10m in i skogen. Hörde aldrig hunden och inte älgen heller. När jag väl såg honom, måste jag snabbt försöka fatta om det var en sexa eller ej. Lovligt > 6.

Så är jakten..........och ingen av dessa blev skjuten av oss

Nya försök på lördag

Publicerat
Mina obs under veckan, jag är förvånad själv:

1 ko med 2 kalvar och 1 halvstor tjur i släptåget

1 ko med 2 kalvar

1 tjur ca 6 taggare

Det var länge sen jag såg så många älgar under första veckan. Kanske var det i mitten och slutet av åttiotalet.

Och ''varför sköt du inte''..................jo.........

Första gänget för långt

Andra: såg 2 kalvar på hygget där jag skulle lämna en skytt. När kon kom från buskarna till höger, såg jag bara en kalv. Såg aldrig alla 3 samtidigt. Bara en kalv av de två var lovliga.

Tredje: Det blåste storm, jag höll på och flytta mig 10m in i skogen. Hörde aldrig hunden och inte älgen heller. När jag väl såg honom, måste jag snabbt försöka fatta om det var en sexa eller ej. Lovligt > 6.

Så är jakten..........och ingen av dessa blev skjuten av oss

Nya försök på lördag

:D Det var ingen dålig obs! :D Synd att Du inte har kommit till skott, men så kan det bli ibland! :)

Publicerat
Bild!!! :(:rolleyes:

Grattis!!

Har tyvärr ingen bild den här gången :P

Fredrik

Publicerat

Denna tjur sköts förr förra helgen på min jaktmark,själv låg man och sov efter man hade jobbat natt trodde inte det var sant en 19 taggare i småland.

post-2541-1225741214_thumb.jpg

Publicerat
Denna tjur sköts förr förra helgen på min jaktmark,själv låg man och sov efter man hade jobbat natt trodde inte det var sant en 19 taggare i småland.

;) Det var en grann oxe! :D Var i Småland var detta? Själv ifrån norra delen men har emigrerat. :D

Grattis till skytten!

Publicerat

Var bra nära att skjuta en älgtjur i helgen.

Hade bössan på skjutstödet och riktade den dit jag räknade med att, om det kommer någon älg så är det där den kommer.

Tittar åt andra hållet i några sekunder mot en väg som jag även måste ha koll på. När jag vänder mig om dit bössan pekar så ser jag ett älgarsle lunka in i skogen.

Sekunden försent som vanligt........

Publicerat
Var bra nära att skjuta en älgtjur i helgen.

Hade bössan på skjutstödet och riktade den dit jag räknade med att, om det kommer någon älg så är det där den kommer.

Tittar åt andra hållet i några sekunder mot en väg som jag även måste ha koll på. När jag vänder mig om dit bössan pekar så ser jag ett älgarsle lunka in i skogen.

Sekunden försent som vanligt........

Ajajaj broder! ^_^

Publicerat
^_^ Det var en grann oxe! :) Var i Småland var detta? Själv ifrån norra delen men har emigrerat. ;)

Grattis till skytten!

Lessebo,det var en gästjägare som sköt den.

Publicerat
Lessebo,det var en gästjägare som sköt den.

Lätt att hitta dit.. bara följa lukten! ^_^

Det finns en del tjurar i den storleken även i småland.. Hemma i byn sköts ju en 18 taggare och hörde ngn om en 18-20 taggare till lite mer norr om Växjö.. Hade själv en 16-taggare (vet jag numera) som jag såg i september.. som än så länge klarat sig.. :)

Publicerat

Det kom 2 kort ifrån Kanada igår på en gramm oxe! :) Pryder den sin plats på väggen??? :D Utlägget är 74" vilket är lika med lite drygt 186 cm. :) Den är skjuten i Yukon.

post-144-1225859955_thumb.jpg

post-144-1225859977_thumb.jpg

Publicerat

Det är såna bilder som får en att drömma sig bort

Vill oxå ha en sån där i kikaren :)

Publicerat
Det är såna bilder som får en att drömma sig bort

Vill oxå ha en sån där i kikaren :D

Jaaaaaaaaaa! :)

Det menar Du väl inte??? :D:)

Publicerat
Lätt att hitta dit.. bara följa lukten! :)

Det finns en del tjurar i den storleken även i småland.. Hemma i byn sköts ju en 18 taggare och hörde ngn om en 18-20 taggare till lite mer norr om Växjö.. Hade själv en 16-taggare (vet jag numera) som jag såg i september.. som än så länge klarat sig.. :P

Ja bruket luktar en del.

Ett av grannlagen sa att det skulle finnas en lika stor tjur till i samma kaliber som denna.

De andra åren har man bara hört att de sett stora tjurar men det har aldrig ramlat nån.

Publicerat
En fin vecka i skogen är över :o

17 älgar på fem dagar för jaktlaget över förväntan måste jag säga ;)

Själv så sköt jag dåligt så typiskt när dottra var med men kon kom bara till pass grannen sen gick hon i säng

Tiken har jagat sju dagar och kört fram fyra älgar i pass och en skjuten på stånd jag lånade ut henne åt en anna i vårat lag för jag skulle på begravning

Skällde på bra så det är nog inge större fel på hennes hals på lördag så skällde hon i två timmar då jag lånade ut henne till syrans kar men det stog på fel sida gränsen

Söndag ingen älg kontakt

Synd att man jobbar natt annars så ska vårat lag ut på onsdag mest hund förare :(

mvh jörgen

DU fick ju tom förvarning och beskrivning av kon i förväg, du satt väl och sov "haha". Skall du jaga på lördag?

Publicerat

Sköt mitt livs andra älg i lördags, en tjurkalv.

post-24-1225913734_thumb.jpg

Publicerat

Gratulerar!

Publicerat

Kul! Grattis!

;)

Publicerat
DU fick ju tom förvarning och beskrivning av kon i förväg, du satt väl och sov "haha". Skall du jaga på lördag?

Ska till småland och jaga gris så då ska jag inte skjuta i sick när grisen är i sack som det blev på älgen B)

Du ska ut förstår jag

Zita ska till bergsjö och köra lite med jerker hon har haft upp varje gång men det blir inte stopp på rätt sida :)

Dom har lite för små marker för henne men nästa helg ska även jag prova lyckan på norrbo skogen

Mvh jörgen

Publicerat
Du ska ut förstår jag

Jag måste väl ut och röra lite på Atos, han blir lite less på att vara "barnvakt" åt lillen hela tiden. Appropå barnvakt, jag blev morfar igår. Catrine fick en flicka.

Mvh Stig

Publicerat
Jag måste väl ut och röra lite på Atos, han blir lite less på att vara "barnvakt" åt lillen hela tiden. Appropå barnvakt, jag blev morfar igår. Catrine fick en flicka.

Mvh Stig

Grattis till barnbarnet! :o Hälsa modern! ^_^

Publicerat

Grattis

Publicerat

Grattis

Publicerat

Mvh Stig

Grattis

Publicerat

Grattis Stig

Hur gick det i helgen hittade Atos något ?