Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat

Fina bockar! Tydligen finns det en tävling på ett annat forum, robsoft tror jag det var. Jag har inte själv skickat in någon bild där eftersom den bilden på bocken jag tog blev alldeles för mörk och suddig. :lol:

• Svar 353
  • Visningar 41,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hej mina damer och herrar i lördas morgon sköt jag mitt lifs första vilt.

Tog examen i juli det blev en 4 taggare.

Jag har en fundering om amunition jag använde oryx .308 den var åt h-vetes för grov skall byta har funderat på laupa trainer men är osäker och vill kolla vilken ammo ni anänder till rådjur och toppfågel.

Stort grattis :lol: snygg Winchesterstudsare föressten!

Jag skjuter mina bockar med .308 och tycker det fungerar alldeles utmärkt,fördelen med en lite kraftigare kaliber är ofta mycket korta flyktsträckor vilket är ett stort plus.

På vilket sätt tycker du den var för grov? Köttförstöring?

/Micke

Publicerat

tackar tackar.

jag tyckte att det blev lite mycke köttförstöring men det berode mest troligen på att det var lite nära och kulbanan var inte den bästa bocken var på 15-10 m

Publicerat
tackar tackar.

jag tyckte att det blev lite mycke köttförstöring men det berode mest troligen på att det var lite nära och kulbanan var inte den bästa bocken var på 15-10 m

På det avståndet tror jag att det är skitsamma vilken kula du använder. Det blir en jäkla smäll i djuret på 10 - 15 m när du träffar benpartier i bogarna.

Publicerat

Hur länge hänger ni era rådjur ?

kör ni med 40 regen (dagar x grader=40)

eller är den regeln bara för större djur som älg

Publicerat
  • Författare

1 natt i svalen= utetemperatur typ.. sen på morgonen efter så hängs djuret över till kylen (5-6grader) där det får hänga från 5 dagar upp emot 7 dagar beroende på hur varmt det var i svalen natt nr 1. Gillar personligen djuren ordentligt hängda så att dom blir möra och fina :D

Publicerat

Jag kör 40 dygnsgrader rakt av på allt vilt.

Tycker inte att köttkvaliten blir bättre efter det men däremot så blir torkskadorna värre på flådda kroppar.

/Micke

Publicerat

jag läste i en bok att man ska flå efter att man har hängt djuret gorde jag fel som flåde djuret innan jag hängde djuret?? .

Om man tänker på torkskadorna måste det vara bätre att djret få ha kavar "kostymen" på sig eller tänker jag fel

Publicerat
jag läste i en bok att man ska flå efter att man har hängt djuret gorde jag fel som flåde djuret innan jag hängde djuret?? .

Om man tänker på torkskadorna måste det vara bätre att djret få ha kavar "kostymen" på sig eller tänker jag fel

Jag tycker du gör rätt,om man inte flår djuret direkt efter jakten så kan man inte putsa bort blodlevrar och skottskador...blod surnar ganska fort.

En liten torkhinna gör inget,dessutom har bakterier svårt att få fäste på en torr yta.

/Micke

Publicerat
  • Författare

håller me mister mauser här.

känns ohygieniskt att hänga upp djuren med skinnena på, med tanke på alla bakterier och kryp som kryper omkring.. Men ju längre ner man kommer i erat land har jag för mig att det är vanligare att hänga dom med skinnen på? Eller är det bara nån uppfattning jag fått?

Publicerat

Hej,

40 dygnsgrader är en bra tumregel för vuxna rådjur, dock är den avhängd flera faktorer som slakthygien, hänganläggning och dylikt. 40 dygnsgrader på vintern är som regel för mycket då köttet torkar. Endast vid hängning i minusgrader kan det vara motiverat att hänga med skinnet på.

Det är svårt att skjuta djur utan att få utgjutelser i hinnor, blod klarar sällan 40 dygnsgrader utan kan börja skämmas redan efter 10-15 om hängtemperaturen är hög. Bakterierna kan sedan vandra in och påverka resten av köttet.

Gör jobbet ordentligt i slaktboden, använd handskar och flera knivar alt. var noga med att diska mellan flå och putsmoment. Skär bort allt synligt blod och eventuella magrester. Öppna och lufta bogarna och skölj inte med vatten. Sörj för god ventilation och låt inte temperaturen flukturera över dygnet med mer än 3-4 grader. Täck fönster i söderläge på slaktboden. Viltsäck rekomenderas in i November.

Efter det, tillämpa 40 regeln men besök slaktboden varje dag, näsan är din bäste vägvisare. Kid behöver egentligen inte mer än stelna över natten heller.

MVH

Publicerat

Om jag har ett rådjur skjutet igenom lungorna samt en bit bakom bogen så låter jag nog skinnet sitta kvar. En hel skinnkostym står emot bakterier bättre än allt annat. Man får dock då ta med i beräkningen att man får klippa väck en hel del av bröstkorgen med sekatör eller vad man nu använder för verktyg. Sen gillar jag inte den här torra hinnan på köttet..

Mvh!

Publicerat
Om jag har ett rådjur skjutet igenom lungorna samt en bit bakom bogen så låter jag nog skinnet sitta kvar. En hel skinnkostym står emot bakterier bättre än allt annat. Man får dock då ta med i beräkningen att man får klippa väck en hel del av bröstkorgen med sekatör eller vad man nu använder för verktyg. Sen gillar jag inte den här torra hinnan på köttet..

Mvh!

Vet du hur mycket skit det sitter i den skinnkostymen i Augusti månad? kulan har dessutom tagit en hel del av dessa med sig in i slaktkroppen, inte bara till revbenen. Den torra hinnan avhjälps med lagom luftfuktighet och temperatur i hängutrymmet.

Publicerat

En liten 6 taggare igår

någon som vet på ett ungefär hur många 1, 2 och 4 taggare det går på en 6 taggare?

Publicerat

gratulerar inga foton ?? =o)

Publicerat

Lite bilder

Bocken

bockenbruse.jpg

Mat

mat.jpg

Sen en annan stämmingsfull bild som inget med detta hr att göra <_<

fagel.jpg

Publicerat
någon som vet på ett ungefär hur många 1, 2 och 4 taggare det går på en 6 taggare?

Troligen vår skapare ;) ....ungefär som att fråga hur många fjädrar det är i genomsnitt på en gråtrut skjuten i mitten av mars :D:P

Grattis till Bocken! :unsure:

Publicerat

Grattis Dp....

Själv har jag inte spräkt nollan, men det kommer vilken dag som helst..... :unsure:

Publicerat

Grattis dp! :unsure: Såg 4 under pågående älgjakt igår. ;)

Publicerat
Grattis Dp....

Själv har jag inte spräkt nollan, men det kommer vilken dag som helst..... ;)

Avis på dig...

Första rådjuret är en upplevelse. Fick fanimej rådjursfrossepuls då första bocken kom i siktet, kunde knappt andas :unsure:

Hoppas ni kan förvalta stammen bra nu så ni inte har medlemmar som börjar peppra ihjäl alla getter

Publicerat
Vet du hur mycket skit det sitter i den skinnkostymen i Augusti månad? kulan har dessutom tagit en hel del av dessa med sig in i slaktkroppen, inte bara till revbenen. Den torra hinnan avhjälps med lagom luftfuktighet och temperatur i hängutrymmet.

Just det.. augusti var det ju, om inte mitt minne sviker mej så sköt jag sista röda rådjuret i augusti -06.. Vill ha dem vinterpälsade :D

Men så länge skiten håller sig på utsidan av skinnet så är det väl skit samma? Äsch, spelar på bortaplan här ärligt talat..

Mvh!

Publicerat

Jag plockar bort kostymen. Svårt putsa bort allt blod som sprängt in mellan alla hinnor annars.

Köttet kan få lite torr hinna men det går ju att putsa bort innan grytan

såg på Dianans stigar (Tillvaratagning) igår att Tomas hängde dem med skinnet på och slet sen av det och putsade skottskada

Publicerat
Avis på dig...

Första rådjuret är en upplevelse. Fick fanimej rådjursfrossepuls då första bocken kom i siktet, kunde knappt andas B)

Hoppas ni kan förvalta stammen bra nu så ni inte har medlemmar som börjar peppra ihjäl alla getter

Första för säsongen är det jag väntar på, har hela 5 bockar på mitt samvete sedan tidigare.... :rolleyes:

Mitt mål iår är att skjuta två bockar här hemma, där en jättebock är ett delmål, samt en fästing ( huuva ) härjad bock nere hos Matte nästa vecka.

Det är ingen risk att vi skjuter sönder stammen här i byn, har getförbud och kuljaktförbud på alla ängar närmast byn.

Skulle vi släppa jakten på ängarna närmast byn så behöver man inte vara speciellt skicklig för att skjuta ett gäng bockar.

Nu är det mest jakt på skogstäkt mark och detta gör jakten mycket svårare och kräver en del skicklighet för att lyckas. :D

Publicerat

Vettigt men hur jagar ni bock i nov då de tappat hornen?

Publicerat

Den regeln funkar för allt klövvilt, jag brukar hänga lite längre, typ 50 graddygn.

Jag var på en kurs i kötthantering med Torsten Mörner och han brukade hänga klövviltet till det blev lite "ludd" på köttet då tog han ner det. Han tog bort luddet med ätikssprit. :angry::angry: