Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten -08/09

Featured Replies

Publicerat

Verkar lugnt på fågelfronten i den här tråden, folk har väl julledigt ;)

Rapport från Malung!

Onsdagen den 17/12:

En orrtupp skuten på ca 150metera avstånd.

Annandagjul:

Jaktbilder013.jpg

Skjutna på 190 och 180meter.

Bössorna på bilden är kompisens Blaser R93 Pro 30-06 med en Leupold VX3 och en Sako Vixen .222R med en Weaver GS 6-20.

//

Gabbe

• Svar 523
  • Visningar 70,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag är nyss hemkommen efter några dagar jakt fint väder och före men tjädrarna lyste med sin frånvaro. Sköt bara några orrar och idag knyckte räven en av mig :) Sköt en orre rätt nära bilen och då brukar jag gräva ned dem gjorde även det med denna. Blev rätt sen tillbaka och då jag skulle hämta orren hade en räv grävt upp den.

Publicerat
Jag är nyss hemkommen efter några dagar jakt fint väder och före men tjädrarna lyste med sin frånvaro. Sköt bara några orrar och idag knyckte räven en av mig :) Sköt en orre rätt nära bilen och då brukar jag gräva ned dem gjorde även det med denna. Blev rätt sen tillbaka och då jag skulle hämta orren hade en räv grävt upp den.

Mickel har tydligen inget samvet! Grattis iaf! ;)

Publicerat
Jag är nyss hemkommen efter några dagar jakt fint väder och före men tjädrarna lyste med sin frånvaro. Sköt bara några orrar och idag knyckte räven en av mig ;) Sköt en orre rätt nära bilen och då brukar jag gräva ned dem gjorde även det med denna. Blev rätt sen tillbaka och då jag skulle hämta orren hade en räv grävt upp den.

Grattis Lars, men det var en taskig räv! :D:excl:

Publicerat

några bilder från jakten i lainio

post-1935-1230684109_thumb.jpgpost-1935-1230684099_thumb.jpgpost-1935-1230684086_thumb.jpgpost-1935-1230684128_thumb.jpgpost-1935-1230684119_thumb.jpg

Publicerat
några bilder från jakten i lainio

post-1935-1230684109_thumb.jpgpost-1935-1230684099_thumb.jpgpost-1935-1230684086_thumb.jpgpost-1935-1230684128_thumb.jpgpost-1935-1230684119_thumb.jpg

Nice! <_< Nog syns det var Du är någonstans med tanke på snömängden, för det var väl gott om snö där uppe. ;)

Publicerat

Härliga bilder=)

Publicerat
Nice! :D Nog syns det var Du är någonstans med tanke på snömängden, för det var väl gott om snö där uppe. ;)

tjaba! ah de va väl en 80-90cm. men de var ganska bra före

Publicerat

Idag blev det iaf en orre. Såg direkt att det var träff eftersom orren i princip ramlade rakt ner. Några vingslag ett par meter från backen. Åker fram för att hämta den..... Inte ett spår. Vafan? Som tur var hade jag jycken med mig som fick söka av området. Sticker iväg i ett rasande tempo ca 100m och in under en liten tall. Där i en liten grop ligger den och lever gör den också. Gör lidandet så kort som möjligt och jycken fick såklart smaka en liten bit. Blev förvånad hur bra träffen satt. Kanske lite långt ner om man ska vara kritisk men ändå otroligt att den hade gått så långt. :D

Publicerat

Jag har slutat att bli förvånad hur mycket en kan tåla har själv sett en tjädertupp flyga drygt 300 meter utan hjärta! Skönt att hunden hjälpte dig att återfinna fågeln.

Publicerat

Äntligen!!

Här kommer en lite redogörelse om dagens jakt..

Åker till mina orrmarker,-20 och klart med lite vind. Börjar med att söka av spelmyren med omnejd men hittar inget där,sätter mig och njuter av gryningen ´med en kopp kaffe ifall det skulle komma nå orrar..Efter 15min så fortsätter skidåkandet som ju går som på räls en så vacker dag som denna.

Kommer åkande i kanten på en plantering´varpå en tjädertupp plötsligt lösgör sig från en liten tall inne i en tätning,tappar ögonkontakten med den ganska omgående,men åker ned mot myren som finns i riktningen..Smyger sakta fram till myrkanten då jag ser en orrtupp komma seglandes och sätter sig i en björk 200m ifrån mig,va f-n varför händer allt nu helt plötsligt.

Börjar fundera vad jag ska göra,då jag plötsligt upptäcker tjädertuppen sittandes i en liten myrtall :) på ungefär 150m håll..Jag blir tvungen att åla 30-40m för att få rent läge,samt försöka undgå att orren avslöjar mig.jag väljer ett djupt myrdike som råkar finnas där,ålningen går bra med stress i sinnet.Lägger mig tillrätta och får in tuppen i siktet som börjat beta på tallen,tar god tid på mig och gör allt ordentligt,låter skottet gå och jag ser tuppen falla handlöst mot marken -_-;)

Kollar om orren är kvar och jodå det är den,får den i läge men har tyvärr lite ris ivägen och han vill inte flytta,försöker placera skottet mot halsroten men det tar i en kvist och orren får leva..Är lika glad för det för nu åker jag fram till tuppen som ligger där den ska. B)

post-1827-1230927174_thumb.jpg

Publicerat

underbart.

Publicerat

Supergrattis Olkis!! :)

Klockren story! -_-

Publicerat
tjaba! ah de va väl en 80-90cm. men de var ganska bra före

Kul för dig med 80-90 cm snö när en annan har bara runt 10 cm med en jäkla skare på. Det går inte att släppa hundarna ute på älvens is för motionsträning och hopp och lek. ;)

Publicerat
Kul för dig med 80-90 cm snö när en annan har bara runt 10 cm med en jäkla skare på. Det går inte att släppa hundarna ute på älvens is för motionsträning och hopp och lek. :D

jo de va inte helt fel...men nu e man på hemmaplan igen...några dm snö men stenhårt...hoppas på snö snart

Publicerat

Grattis Olkis!!

Publicerat
jo de va inte helt fel...men nu e man på hemmaplan igen...några dm snö men stenhårt...hoppas på snö snart

J, det är på tiden att Vi får lite puder på backen nu. :D

Publicerat

tackar för gratulationerna :lol:

Idag var det underhålls dag för förhållandet,så man kan jaga lite igen :lol: Bär iväg till ett nytt område imorgon för rek!

skit jakt på er alla!!!

Publicerat

Här är det skare nått så inåt h-vete ;) ....farsan var ut en sväng idag, han hade smugit sig på ett gäng orrar, men de flög redan när han var på 500m från dom....lät tydligen som att gå på knäckebröd's paket när man åkte fram i skogen :D

Får se om jag åker ut imorrn, är det sånt före är det nog ingen idé :(.

Publicerat
Här är det skare nått så inåt h-vete ;) ....farsan var ut en sväng idag, han hade smugit sig på ett gäng orrar, men de flög redan när han var på 500m från dom....lät tydligen som att gå på knäckebröd's paket när man åkte fram i skogen :D

Får se om jag åker ut imorrn, är det sånt före är det nog ingen idé :( .

Vad vintrarna har blivit konstiga här uppe numera! ;)

Publicerat
Här är det skare nått så inåt h-vete <_< ....farsan var ut en sväng idag, han hade smugit sig på ett gäng orrar, men de flög redan när han var på 500m från dom....lät tydligen som att gå på knäckebröd's paket när man åkte fram i skogen :P

Får se om jag åker ut imorrn, är det sånt före är det nog ingen idé :(.

Jag var själv ut i ett luleåområde och provade lyckan, jodå, det är riktigt hårt i snön och lever om. Men orrarna här verkar hyfsat trygga, kom in på under 200 m, men fick inget rent skottfält, så när jag började åla närmare (dessutom i sidled B) ) så for dem! Har andra bekanta som lyckats riktigt bra fast det är hårdbrödföre, så jag föreslår att du far en sväng, du kanske har bättre tur än farsgubben! ;)

Publicerat

Var ute idag en bit ovanför Vitå, mellan Strömsund - Töre. Man gled då verkligen fram lika tyst som en skenande ren på knäckebrödets dag. Var bara någon orrhöna som släppte in mig nära, mest för att retas tror jag. Får hoppas att det kommer lite snö under den här veckan utan att det för den skull blir plusgrader.

Publicerat

Var ut häromdagen - svinkallt och det enda jag såg var tre orrar som satt bredvid vägen.

En stund framför en fin brasa blev behållningen, inte dumt alls.

lbkjbmZQY.jpg

Snart blir det en tur till Tornedalen, då får vi se vad det blir.

Publicerat
Var ute idag en bit ovanför Vitå, mellan Strömsund - Töre. Man gled då verkligen fram lika tyst som en skenande ren på knäckebrödets dag. Var bara någon orrhöna som släppte in mig nära, mest för att retas tror jag. Får hoppas att det kommer lite snö under den här veckan utan att det för den skull blir plusgrader.

Inte verkar det bli några större mängder vad man har hört. :lol:

Det skulle ju behövas ett par dm minst så det blev tyst och ljudlöst när man glider fram.

Publicerat

Idag var jag ut -18 samt blåsigt..... Inget vidare väder,

såg en flock orrar varav jag bommade 1.... :lol:

Men läge nummer 2 gick bättre :huh:

Så ställningen denna dag 1-1

mvh//Risto