Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig PR för jägarkåren... igen!

Featured Replies

Publicerat

Tråkigt att dom publicerar sån skit! inte bra alls för jägarkåren tror inte precis andra 14 åringar fattar att det är påhittat.

• Svar 184
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Kollade lite på http://www.ratsit.se

Där hittar man (nästan) alla som är bokförda i Sverige, med personnummer och allt..

Till och med kungafamiljen är med! ;)

Finns en Birger Norberg som det möjligtvis kan stämma på, född 1938..

Så han är 70 bast..

Men det låter inte som om någon i hans ålder skulle skrivit nått sånt!

Publicerat

Det är väl bara ringa Birger och fråga om inte annat?

Publicerat

Ringde upp Eniro och fick fram ett nr till en Norberg.

Så jag ringde upp Karln och frågade om han möjligtvis hade skrivit artikeln i fråga.

svaret jag fick var:

-"Jag vet inte vad det handlar om? någon artikel har jag inte skrivit."

-"Du är den tredje som ringer och frågar detta, under en väldigt kort tid, vad handlar den där artikeln om?"

Observera att mannen hade ett annat tilltalsnamn än Birger, Birger var hans andra namn.

Detta är således den enda "Birger Norberg" i den delen av landet.

Kan således bara konstatera att många av er redan hade rätt....Mest troligt är det en jaktmotståndare under psedonym som skrivit artikeln.

ps: var dom andra två personerna som ringde "Birger" före mig medlemmar i JS månne?, eller bara arga jägare i allmänhet??

//Sjukpojken

Publicerat

Man undrar ju vilka kontroller som genomförs från tidningens sida när det gäller insändare. Om man uppger ett namn som inte är ens eget så är det ju uppenbart att det kommer att drabba någon stackare som heter så. Kan man på något sätt hålla tidningen ansvarig för vad de tar i tryck om det skadar tredje part?

Alla har ju givetvis rätt till en åsikt men att ge sken av att vara någon som man inte är känns väl inte helt lagligt. Eller??

Nu har insändaren även nått våran andra morgontidning och även där är debatten i full gång:

http://www.op.se/parser.php?level1=129&amp...37&expand=1

Publicerat
Man undrar ju vilka kontroller som genomförs från tidningens sida när det gäller insändare. Om man uppger ett namn som inte är ens eget så är det ju uppenbart att det kommer att drabba någon stackare som heter så. Kan man på något sätt hålla tidningen ansvarig för vad de tar i tryck om det skadar tredje part?

Alla har ju givetvis rätt till en åsikt men att ge sken av att vara någon som man inte är känns väl inte helt lagligt. Eller??

Skulle tidningarna hållas ansvariga till allt som trycks, så skulle det nog inte finnas några tidningar alls tror jag?

Att man sedan använder någons namn hur som helst, måste ju nästan klassas som någon form av urkundsförfalskning, dvs... låtsas vara personen i fråga?

Publicerat
-"Jag vet inte vad det handlar om? någon artikel har jag inte skrivit."

-"Du är den tredje som ringer och frågar detta, under en väldigt kort tid, vad handlar den där artikeln om?"

//Sjukpojken

Talade du om för mannen vad artikeln handlade om? Vad blev reaktionen?

Publicerat

Snyggt jobbat!

Straffsparksläge för att skriva svar på insändaren :D:P:D :D :lol:

Mvh!

Publicerat
Talade du om för mannen vad artikeln handlade om? Vad blev reaktionen?

Nej det gjorde jag inte.

Låt oss säga att han lät jävligt arg till att börja med :D

Tycker det är ganska jobbigt att få skit via telefon, men det är klart jag kanske borde frågat?

Däremot så frågade den unga tjejen på eniro vad det handlade om, och hon tyckte det var helt fördjävligt.

Publicerat
Snyggt jobbat!

Straffsparksläge för att skriva svar på insändaren :D:lol: :lol: :D :D

Mvh!

Du är välkommen att skriva svar på insändaren Hippen.

Du får gärna citera oxå om du vill?

men jag, ja jag verkar bäst i det fördolda :D:P:D

Publicerat

GRABBAR TITTA VAD JAG HITTA:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...000000000945382

ser inte texten en aning likadan till den "birger" har skrivit. denna text är dock från 2001 . men lätt kan det vara samma person som skrivit. eller nån sombara kopierat det rakt ut.

att dom sjunker så lågt dessa "terrorister" nån borde kontakta nån större tidning över hur dom ljuger för att få sin vilja fram. :D

börjar bli så trött på dem. men det som skiljer mig från dom är att jag inte ropar och hackar på folk som inte lever som jag.

Publicerat
GRABBAR TITTA VAD JAG HITTA:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...000000000945382

ser inte texten en aning likadan till den "birger" har skrivit. denna text är dock från 2001 . men lätt kan det vara samma person som skrivit. eller nån sombara kopierat det rakt ut.

att dom sjunker så lågt dessa "terrorister" nån borde kontakta nån större tidning över hur dom ljuger för att få sin vilja fram. :D

börjar bli så trött på dem. men det som skiljer mig från dom är att jag inte ropar och hackar på folk som inte lever som jag.

Fantastisk läsning..

Stackars Birger

Publicerat

vilken skulle vara en bra tidning att kontakta.thinking.gif

snappa up lite for Rforumet också detta.

"birgers" text http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=828

och "birgers" "riktiga" text http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=941 ganska många tidningar dom har kontaktat dessa " terrorister"

Insändaren skickades till nedanstående tidningar.

Ölandsbladet, Örebro-Kuriren, Örnsköldsviks Allehanda, Östersunds-Posten, Östgöta Correspondenten, Östgöten, Östra Småland, Åbo Underrättelser, Åland, Aftonbladet, Alingsås Tidning, Arbetarbladet, Arboga Tidning, Arvika Nyheter, Avesta Tidning, Bärgslagsbladet, Barometern Oskarshamns-Tidningen, Bergslagsposten, Blekinge Läns Tidning, Blekinge Posten, Bohusläningen, Borås Tidning, Borlänge Tidning, Cirkus Empati, Dagbladet Nya Samhället, Dagen, Dagens Nyheter, Dala-Demokraten, Dalarnas Tidningar, Dalslänningen, Elfsborgs Läns Allehanda, Enköpings-Posten, Eskilstuna Kuriren, Expressen, Fagersta-Posten, Falköpings Tidning, Filipstads Tidning, Flamman, Folkbladet, Folket Morgontidningen, Fria Tidningar, Göteborgs-Posten, Gefle Dagblad, Gotlands Allehanda, Gotlands Tidningar, GT, Hälsinge Kuriren, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Haparandabladet, Helsingborgs Dagblad, Hjo Tidning, Hudiksvalls Tidning, Hufvudstadsbladet, Jönköpings-Posten, Jakobstads Tidning, Karlskoga Kuriren, Karlskoga Tidning, Katrineholms-Kuriren, Kinda-Posten, Kristianstadsbladet, Kvällsposten, Länstidningen Östersund, Länstidningen Södertälje, Laholms Tidning, Lidingö Tidning, Ljusdals-Posten, Ljusnan, Lysekilsposten, Mariestads-Tidningen, Metro, Mora tidning, Motala Tidning, Nerikes Allehanda, Norra Halland, Norra Skåne, Norra Västerbotten, Norrbottens-Kuriren, Norrköpings Tidningar, Norrländska Socialdemokraten, Norrtelje Tidning, Nya Kristinehamns Posten, Nya Lidköpings-Tidningen, Nya Wermlands-Tidningen, Nynäshamns Posten, Oskarshamns-Tidningen, Piteå-Tidningen, Provinstidningen Dalsland, Punkt.se, Söderhamns Kuriren, Södermanlands Nyheter, Säffle-Tidningen, Sala Allehanda, Sigtunabygden Märsta Tidning, Skärgården, Skånska Dagbladet, Skaraborgs Allehanda, Skaraborgs Läns Tidning, Smålänningen, Smålands-Tidningen, Smålandsposten, Stockholm City, Strömstads Tidning Norra Bohuslän, Sundsvalls Tidning, Svenska Dagbladet, Sydöstra Sveriges Dagblad, Sydsvenska Dagbladet, Täby Danderyd Tidningen, Tidningen Ångermanland, Tidningen Härjedalen, Trelleborgs Allehanda, Trollhättans Tidning, Ulricehamns Tidning, Upsala Nya Tidning, Världen idag, Värmlands Folkblad, Värnamo Nyheter, Västerbottens Folkblad, Västerbottens-Kuriren, Västerviks-Tidning, Vasabladet, Vestmanlands Läns Tidning, Vimmerby Tidning, Ystads Allehanda.

Snacka om att försöka svartmåla hela jägarkåren med lögner

Publicerat

Fy tusan vad ni är bra!

riktigt bra undersökande journalism!

nu är det bara att försöka få ut detta till allmänheten.

strongt jobbat! :D

Publicerat

För att summera tråden.

http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=828

Skrevs 2007-05-12 12:21:59, skickades 2007-05-14 17:16:54.

--------------------------------------------------------------------------------

Tror ni vi är snälla mot djuren?

Vill bara säga detta: Slutade som slaktare på scan för lite mer än ett

halvår sen (efter fem år!), och det var det bästa jag gjort. Jag slutade

äta kött samtidigt. Orsaken var hur de behandlar djuren. Min vändpunkt

kom när vi skulle slakta en ko som hade brutit benet i transporten och som

väl var halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också.

En kille satte bältet på henne och sparkade henne tills hon kom i läge

(fatta att han skrek åt henne och kallade henne "jävla kofitta"??) och

när jag sköt bulten i henne vred hon på skallen så att det kom fel. Den

gick in vid örat. Vi fick göra om det igen. När jag tryckte av såg jag

min spegelbild i hennes ögon.

Ni som är militanta köttätare borde se verkligheten bakom maten ni

äter. Tror ni vi är snälla mot djuren på slakterierna? Jag blir

förbannad när jag ser vad ni har skrivit på en del ställen. Jag har

sett värre saker än ni kan drömma om i era värsta mardrömmar. Jag har

ätit min sista köttbit. Boris Gråssell

http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=941

Skrevs 2008-10-26 11:08:20, skickades 2008-10-26 11:11:33.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag slutar som jägare

Vill bara säga detta: Slutade som jägare för lite mer än en månad

sedan (efter 38 år!), och det är det bästa som jag har gjort. Jag

slutade äta kött samtidigt. Orsaken är hur de behandlar djuren. Min

vändpunkt kom när vi skulle skjuta en älgko som fått första skottet

för högt upp i halsen (han som sköt var inte helt nykter) och som var

halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också och

sprattlade som besatt.

Jakledaren skrattade när vi gick fram till henne (fatta att han skrek åt

henne och kallade henne "jävla kofitta") och när jag sköt henne vred hon

på skallen så att det kom fel. Det gick in vid örat. Vi fick göra om

det igen. När jag tryckte av såg jag min spegelbild i hennes ögon.

Ni som tror att jakt har med naturupplevelser att göra borde se

verkligheten bakom maten ni äter. Tror ni att vi är snälla mot djuren i

skogen? Jag blir förbannad när jag ser lögnerna som jaktlobbyn pumpar ut

i massmedia. Jag har sett värre saker än ni kan drömma om i era värsta

mardrömmar. Jag har ätit min sista köttbit. Birger Norberg

som ni ser är det "samma" avsändare, bara vissa ord är ändrade

bara att maila ut till respektive tidning som tagit in insändare, jag har gjort det! både ansvarig utgivare samt kundtjänst har fått ett mail som ifrågasätter deras källkritik.

"scan" grejjen har jag hittat på olika forum publicerat tidigast 2001!

Publicerat

citat av f.d Ekoterrorist

Ett citat:

Vill bara säga detta: Slutade som Veggiemilitant på Friadjuren för lite mer än ett halvår sen (efter fem år!), och det var det bästa jag gjort. Jag har börjat äta kött igen samtidigt. Orsaken var hur de behandlar människor framförallt jägare!. Min vändpunkt kom när vi skulle plocka blommor på en äng.

dom lovande att blomman inte skulle känna av nån smärta. men stjälken gick av lite för lågt och blomma som väl var halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också. En kille satte bältet på henne och sparkade henne tills hon kom i läge (fatta att han skrek åt henne och kallade henne "jävla blommfitta") och när jag kastede kotten på henne vred hon på bladen så att det kom fel. Den gick in vid bladet . Vi fick göra om det igen. När jag tryckte av såg jag min spegelbild i vatten droppe fasst jag stod 7 m från den.JAG LOVAR DETTA ÄR SANT!

Ni som är militanta djuraktivister borde se verkligheten bakom frukterna ni äter. Tror ni vi är snälla mot växter i naturen? Jag blir förbannad när jag ser vad ni har skrivit på en del ställen. Jag har sett värre saker än ni kan drömma om i mina värsta mardrömmar.

B.J. Smegma.

Publicerat
citat av f.d Ekoterrorist

Ett citat:

Vill bara säga detta: Slutade som Veggiemilitant på Friadjuren för lite mer än ett halvår sen (efter fem år!), och det var det bästa jag gjort. Jag har börjat äta kött igen samtidigt. Orsaken var hur de behandlar människor framförallt jägare!. Min vändpunkt kom när vi skulle plocka blommor på en äng.

dom lovande att blomman inte skulle känna av nån smärta. men stjälken gick av lite för lågt och blomma som väl var halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också. En kille satte bältet på henne och sparkade henne tills hon kom i läge (fatta att han skrek åt henne och kallade henne "jävla blommfitta") och när jag kastede kotten på henne vred hon på bladen så att det kom fel. Den gick in vid bladet . Vi fick göra om det igen. När jag tryckte av såg jag min spegelbild i vatten droppe fasst jag stod 7 m från den.JAG LOVAR DETTA ÄR SANT!

Ni som är militanta djuraktivister borde se verkligheten bakom frukterna ni äter. Tror ni vi är snälla mot växter i naturen? Jag blir förbannad när jag ser vad ni har skrivit på en del ställen. Jag har sett värre saker än ni kan drömma om i mina värsta mardrömmar.

B.J. Smegma.

:huh:

nån undrade varför tidningar för in sånna textar som "birger" för hur många tusen har nu inte varit inne på deras hemsida för skriva,läsa osv,,allt handlar om få läsare och det verkar dom lyckats med,,

mata inte djuren på zoo!

Publicerat

Begriper faktiskt inte hur Birger kunde se att skjuta älgen när han virat Palestina sjalen flera varv runt skallen... :huh:

Publicerat

Bra jobbat grabbar! Intressant läsning!

Publicerat
Tack för ditt mail.

Jag ser väldigt allvarligt på den här typen av material och vi gör allt vi

kan för att det inte ska publiceras. Trots det händer det.

Jag har redan nu vidtagit åtgärder som ytterligare ska stärka säkjrheten

kring debatt och insändarmaterialet.

Jag är väldigt tacksam att du uppmärksammat mig på detta. Spontant känner

jag att det borde ha ringt en klocka hos insändarredaktören när den här

dök upp.Ser idag Dessutom att han lyckats få in sin insändare även i

Aftonbladet.

Åter igen tack för din uppmärksamhet.

mvh

Lennart Mattsson, chefredaktör

AB Länstidningen & Tidningen Härjedalen, TH

Adress: 831 89 ÖSTERSUND

Tel direkt: 063-15 55 70, Växel: 063-15 55 00

Mobil: 070-559 61 64

E-post: lennart.mattsson@ltz.se

webbplats: www.ltz.se

Publicerat

Helt otroligt att det ens trycks inte för inte man undrar om det inte är en vegan som sitter som insändarredaktör B)

Tycker dom ska skriva en rättelse i tidningen så jägarna får lite plåster på såren :lol:

Publicerat

Bra jobbat asm =)

Publicerat

jag har kontaktat VF nu där den oxå var publicerad. återkommer med svar.

Publicerat

Skit bra jobbat grabbar, vore intresant att se om någon tidning lägger in en dementi om detta.

Har en fundering på hur jägarförbundet tacklar insändare som denna.

/Lasse