Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig PR för jägarkåren... igen!

Featured Replies

Publicerat

.

• Svar 184
  • Visningar 16k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Hmm undrar vem som gjort länkarna på SJF hemsida... ;):D

Mvh!

Publicerat

Vad driver dessa personer? Det är mycket svagt att sprida falska insändare. Men man förstår ju att tidningarna har svårt att hinna kolla upp alla insändare som dyker upp varje dag.

Publicerat
Vad driver dessa personer? Det är mycket svagt att sprida falska insändare. Men man förstår ju att tidningarna har svårt att hinna kolla upp alla insändare som dyker upp varje dag.

Hatet mot folk som äter kött samt "känslan att ""befria"" djuren"

annars tror jag att det bara är vänsterdadikala ungdommar som inte har någonting att göra

Publicerat

Jag skulle vilja ge alla som jobbat på med denna fråga här på JS men även killarna på robsoft och fått fram inte mindre än 3 dementier från tidningar samt "blänkare" i respektive tidning om att det rörde sig om en falsk insändare en stor jäkla eloge.

vegantalibanerna bet sig i svansen även denna gång och framstår som små fjortisar som ljuger och bedrar för att få uppmärksamhet.

Det finns så mycket de kan anstränga sig för att få ändring på. Broilerkycklingar är för mig en tveksam industri, men jag vet förlite om den för att uttala mig mer negativt om den, Vi importerar kött från brasilien till sverige för att få ner "kostnader" Hur miljövänligt är det? Sverige är ett av få land där det är LAGLIGT att ha sex med djur, sålänge de inte "lider" är inte detta större frågor än jakten som i sig är djurvänlig på det sätt att djuren rör sig fritt hela året och är i sin naturliga miljö fram till det dödande skottet.

Skadeskjutningar är den negativa sidan av jakten, men med kunniga och väl inövade jägare och funktionsduglig utrustning minimeras även denna bit

här vill jag gärna citera Erik Fernström i svt's Jakttid. "Argumentation mot jakt ska byggas på sakliga argument och inte på känslomässigt tyckande"

Publicerat

Aftonpressen i ett nötskal

Publicerat
Hatet mot folk som äter kött samt "känslan att ""befria"" djuren"

annars tror jag att det bara är vänsterdadikala ungdommar som inte har någonting att göra

Ju att det är vänsterradikala ungdommar som är djurätstyper går som hand i hand. Ume har haft en hel hop sånna. Vi hadde ett gäng såna i Skeå för några år sedan, de var även med i SUF dvs Syndikalisternas ungdoms förbund. En del av de miltanta veganerna involerade i AFA oxå. Undrar inte om Ung Vänster har några jakthatare med.

Publicerat

Ja, tyvärr är jag uppväxt med dessa nötter (född 80) hade en kille på min skola som slog sönder en bil för att den hade jägarefärbundets logo på bakrutan.

Detta var samma år som de brände ner scanbilar på slakteriet.

Publicerat

Det var ju mycket sånt med nerbrända scanbilar osv. Minkutsläpp är väl ett av de mest idiotiska saker de syslar med. sen hadde väl ett gäng varit på nått hönseri och stressat ihjälhönorna o kycklingarna. Mycket smart gjort av dom.

Publicerat

Hellre vänsterradikala ungdomar än högerradikala utan hår, vilken dag som helst... hur juvenila de än är i sina uttryck..

Publicerat
Hellre vänsterradikala ungdomar än högerradikala utan hår, vilken dag som helst... hur juvenila de än är i sina uttryck..

Jo sant men alla radikala sidor är farliga.

Publicerat

Detta var en tråd som började med ett B)

Men visst f#n har den slutat med ett ;)

Publicerat
Detta var en tråd som började med ett B)

Men visst f#n har den slutat med ett :P

Ja, tycker det är oerhört lyckat att man faktiskt kan påverka om man bara försöker. Mycket bra ;)

Publicerat

Nu när vi (ni egentligen) har lyckats med detta bra jobb som är nerlagt på denna tråd så borde vi alla bevaka insändare som omfattar jakt och ta och kolla upp dom lite mera noga.

Så har jag en liten "varning" efter att jag var i kontakt med en kompis på MSN och diskuterade detta fenomen om en viss person/signatur http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000005124863

Vi kanske ska hålla utkik efter denna signatur

Publicerat

Det ska vara så högt i tak att man kan ifrågasätta saker, även jakten.

Men sättet de gjorde det på denna gång gör mig så förbannad att jag knappt tror det själv.

Likaså när DR gick ut och klagade på en förskola som lekte jakt en dag/år, de klagade bla på att förskolan inte följde läroplanen

"I den framgår tydligt att all undervisning ska vara allsidig. Den slår också fast att skolan har som uppgift att se till att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller den andra åskådningen" påstår de

men samtidigt säljer de dessa böcker på sin hemsida

" I Dagisupproret får barnets egen hund, katt eller kanske kanin (ett pälsdjur) vara med i sagan också. På dagis pratar de mycket om att man ska vara snäll. Men är det snällt att äta upp djuren?"

"Min utflykt med dagis handlar om när dagis ska på utflykt till djurparken. Alla barn ser mycket fram emot besöket, särskilt huvudpersonen som älskar djur .. bla bla bla .. men djuren på djurparken ser inte lyckliga ut. Vår hjälte ordnar så att barnen får titta på och lära sig om djur på ett helt annat sätt"

snacka om självmål

jag har ingenting emot att de ifrågasätter, är emot, gör kampanjer emot mm. Men det måste ske på ett "legitimt" sätt, annars finns det ingen möjlighet att försvara sig. Det de gjorde i upprinnelsen av denna tråd var ett solklart övertramp och det tycker jag att vi aldrig ska acceptera

Publicerat

Väl talat asm ;)

Publicerat

Väl talat asm. Vi lever ju i en demokrati då ska man låta de som är motståndare mot jakt få föra fram sin talan via seriösa insändare med riktiga personer bakom dom. Man ska kunna föra en seriös didkution med dom. JAg accepterar jaktmotståndare så länge dom framför sina åsikter på ett lagligt sett. Inte de som sågar ner jakttorn, kastar röd färg på t.ex Jägarförbundets lokal.

Publicerat

Mina barn går på ett utedagis, s.k. "ur & skur", och är ofta ute i skogen och leker, äter och sover. Förra året vid älgjaktsveckan tillverkades träbössor till var och en och sedan fick barnen gå på "älgjakt" i skogen. De fick leta upp småälgar i terrängen som en del i utomhuspedagogiken. Vidare var fröknarna tydliga med förhållningsregler, bl.a. "säker vapenhantering". Inte något "krig" bröt ut utan leken var hela tiden inriktad på säker "älgjakt" i lugna former. Som jagande förälder tycker man ju att det här är otroligt bra och pedagogiskt. Ett bra sätt att få in jakten genom lek i tidig ålder.

Jag har skickat med rökt bäver som barnen fått smaka på för att ytterligare grunda mot fördomar (bl.a. att bäver inte går att äta) och kanske så ett litet jaktfrö hos något av barnen.

Om fler skolor och dagis som kan ta efter detta så är jag övertygad om att vi får färre militanta inslag i debatten i framtiden.

Publicerat

Jaa vad säger man om djurrättsaktivister..

Publicerat
Mina barn går på ett utedagis, s.k. "ur & skur", och är ofta ute i skogen och leker, äter och sover. Förra året vid älgjaktsveckan tillverkades träbössor till var och en och sedan fick barnen gå på "älgjakt" i skogen. De fick leta upp småälgar i terrängen som en del i utomhuspedagogiken. Vidare var fröknarna tydliga med förhållningsregler, bl.a. "säker vapenhantering". Inte något "krig" bröt ut utan leken var hela tiden inriktad på säker "älgjakt" i lugna former. Som jagande förälder tycker man ju att det här är otroligt bra och pedagogiskt. Ett bra sätt att få in jakten genom lek i tidig ålder.

Jag har skickat med rökt bäver som barnen fått smaka på för att ytterligare grunda mot fördomar (bl.a. att bäver inte går att äta) och kanske så ett litet jaktfrö hos något av barnen.

Om fler skolor och dagis som kan ta efter detta så är jag övertygad om att vi får färre militanta inslag i debatten i framtiden.

Jag kan bara gratulera till hur dina barn får ha det på sitt dagis, det låter ju helt fantastiskt ! :D

Det skulle fler dagis och skolor ta till sig tycker jag.

Nu är ju mina barn tonåringar, men jag kan se fröknarnas reaktion framför mig, om jag skulle ha föreslagit en sådan sak för dom, när mina barn gick på sitt dagis....ojojoj... :wub:

Där var det plychbyxa och saccosäck som gällde, disneyfiering var ett honörsord... B)

Publicerat

Låter ju som ett riktigt bra dagis det där.

Publicerat
Nu när vi (ni egentligen) har lyckats med detta bra jobb som är nerlagt på denna tråd så borde vi alla bevaka insändare som omfattar jakt och ta och kolla upp dom lite mera noga.

Så har jag en liten "varning" efter att jag var i kontakt med en kompis på MSN och diskuterade detta fenomen om en viss person/signatur http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000005124863

Vi kanske ska hålla utkik efter denna signatur

Jag är ny på jaktsnack men har varit på passagens jaktforum så jag vet lite om denna signatur.

Personen i fråga äger hemsidan vargreviret och är sekreterare i Nordulv och förekomme ofta under signaturerna rr, Rasmus R, R Redelius, Rasmus Redelius och på passagen även som Bläää. Han har problem med stavningen (norska) så han är lätt att känna igen.

Publicerat

Gamle Rasmus? Har han inte givit upp ännu?? Undrar om han inte var aktiv på SJF gamla insomnade forum, det som föregick Jaktkojan.. sett massor av honom, fan vart var det?? Vegan.nu?

Mvh!

Publicerat

Det låster som ett riktigt bra dagis där barnen får lära sig att leva och ta tillvara på det som naturen ger! Kul att det finns sådana dagis och hoppas att dom utvecklas till framtidens jägare också då! Iaf några av dom. :D