Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig PR för jägarkåren... igen!

Featured Replies

• Svar 184
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Men vänta nu här... :)

Enligt tidningen så har dom talat med BN och de säger att han är medlem i en djurrättsorganisation ?? :)

Samt att han HAR skrivit texten, men att den sen har blivit insänd av någon annan...

Nu har dom väl rört till det, eller är det jag som fattar texten fel ??

Har ju iofs bara druckit 3 koppar koffein än.... :)

Publicerat
Men vänta nu här... :)

Enligt tidningen så har dom talat med BN och de säger att han är medlem i en djurrättsorganisation ?? :)

Samt att han HAR skrivit texten, men att den sen har blivit insänd av någon annan...

Nu har dom väl rört till det, eller är det jag som fattar texten fel ??

Har ju iofs bara druckit 3 koppar koffein än.... :)

Nä, du har rätt.. haha.. de skriver att birger är aktivist i en djurrättsorganisation. Hahaha, jisses =) Den där tidningen verkar ju vara rena skämtet =)

Publicerat
Det finns en tidning som jag aldrig kommer att prenumerera på och det är denna ...

http://www.dt.se/opinion/insandare/article367205.ece

Nej, skulle inte tro det... :)

Vad sjutton vill dom ha för mer bevis på att det är ett falsarium?, de andra tidningarna har ju insett att det är bluff hela grejen.

Ynkligt och bedrövligt DT !! :)

Publicerat

Har nu skrivit ett brev till redaktören

Jag kan inte förstå hur ni kan gå ut och ifrågasätta om det är en sann eller falsk berättelse

Detta är insändaren som ni publicerat!

"Jag slutar som jägare

Vill bara säga detta: Slutade som jägare för lite mer än en månad

sedan (efter 38 år!), och det är det bästa som jag har gjort. Jag

slutade äta kött samtidigt. Orsaken är hur de behandlar djuren. Min

vändpunkt kom när vi skulle skjuta en älgko som fått första skottet

för högt upp i halsen (han som sköt var inte helt nykter) och som var

halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också och

sprattlade som besatt.

Jakledaren skrattade när vi gick fram till henne (fatta att han skrek åt

henne och kallade henne "jävla kofitta") och när jag sköt henne vred hon

på skallen så att det kom fel. Det gick in vid örat. Vi fick göra om

det igen. När jag tryckte av såg jag min spegelbild i hennes ögon.

Ni som tror att jakt har med naturupplevelser att göra borde se

verkligheten bakom maten ni äter. Tror ni att vi är snälla mot djuren i

skogen? Jag blir förbannad när jag ser lögnerna som jaktlobbyn pumpar ut

i massmedia. Jag har sett värre saker än ni kan drömma om i era värsta

mardrömmar. Jag har ätit min sista köttbit. Birger Norberg"

Detta är publicerat på Passagen debatt redan år 2001 http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...00000000945382s

"Vill bara säga detta: Slutade som slaktare på Scan för lite mer än ett halvår sen (efter fem år!), och det var det bästa jag gjort. Jag slutade äta kött samtidigt. Orsaken var hur de behandlar djuren. Min vändpunkt kom när vi skulle slakta en ko som hade brutit benet i transporten och som väl var halvtokig av att det gjorde ont. Hon var väl rätt skraj också. En kille satte bältet på henne och sparkade henne tills hon kom i läge (fatta att han skrek åt henne och kallade henne "jävla kofitta") och när jag sköt bulten i henne vred hon på skallen så att det kom fel. Den gick in vid örat. Vi fick göra om det igen. När jag tryckte av såg jag min spegelbild i hennes ögon.

Ni som är militanta köttätare borde se verkligheten bakom maten ni äter. Tror ni vi är snälla mot djuren på slakterierna? Jag blir förbannad när jag ser vad ni har skrivit på en del ställen. Jag har sett värre saker än ni kan drömma om i mina värsta mardrömmar. Jag har ätit min sista köttbit.

P. A. Gårdsjö, Tue 17 Feb 12:56 "

Som ni ser är texten nästan ordagrann, det är bara ändrat från "slaktare" till "Jägare"

2 tidningar har redan gått ut och dementerat hela historien och framförallt bett "Birger Norberg" om ursäkt!

http://www.vf.se/Asikter/Insandare/2008/Ok...ndare-i-VF.aspx

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=...avdelning_2=196

1 tidning har lämnat en kommentar från redaktionen i samband med "insändaren" att den är falsk (ÖP)

Dessa "insändare" kommer från samma sida (www.befria.nu) en INSÄNDARSERVICE för djurrättsaktivister

http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=828

http://www.befria.nu/djuren/insandarservic...view&id=941

Där ser ni oxå vilka tidningar som fått dessa insändare

Har ni så dålig källkontroll på eran tidning så undrar jag hur många fler "nyheter" som är falska, kan jag lita på tidningen?

Svar önskas, asap

Mvh

Andreas

Publicerat

Bra jobbat !

Ska bli väldigt intressant att se vad/om dom svarar... :)

Publicerat
Det var onekligen en ganska krafigt dementi och ord och inga visor. :)

Ja, kul att de reagerade =) Jag hade styrelseordföranden i jägareförbundet som CC, som senare svarade på mailet (till mig) och tackade för intressant information och mitt agerande.. men det blir ju att de tackar oss och vårt agerande såklart =) Jag svarade på det mailet också och berättade om forumet och hur detta nystades upp samt bjöd in dem som medlemar :)

Publicerat

Har någon kontaktat de tidningar i Finland som fått insändaren? Såg åtminstone Åbo Underrättelser, Vbl, Åland, Hbl och JT i mottagarlistan. Vet inte vilka som publicerat den (Hur kan de förresten ha sänt insändaren till JT, nånting sånt finns ju inte längre :D ?)

Publicerat

Det enda jag kan på finska trots min finska svärmor är "Eii saa peittää" och "perkele" och det kommer jag inte långt på, så känn dig fri att kontakta dessa tidningar =)

Publicerat

Åtminstone den första länken i denna tråd så har ändrat och bett om ursäkt för att dom publicerat en falsk insändare.

Publicerat

Har läst igenom tråden nu.

Alltså, ni är ju bara bäst!! :D:blink:

Vilket teamwork som också har gett resultat!

Man får lite hopp om framtiden!

Publicerat
Har läst igenom tråden nu.

Alltså, ni är ju bara bäst!! :D:blink:

Vilket teamwork som också har gett resultat!

Man får lite hopp om framtiden!

Tackar =) Men utan forumet och uppmärksamma forister hade det aldrig gått =)

Publicerat
Tackar =) Men utan forumet och uppmärksamma forister hade det aldrig gått =)

Ytterligare en av anledningarna till att JS rockar fett !

Vet att det jobbats på Robsoft med detta också, delvis av samma personer som här, men big credit åt alla som tagits sig an att stävja dessa dumheter, oavsett forumtillhörighet ! :D

Mvh Janne

Publicerat
Ytterligare en av anledningarna till att JS rockar fett !

Vet att det jobbats på Robsoft med detta också, delvis av samma personer som här, men big credit åt alla som tagits sig an att stävja dessa dumheter, oavsett forumtillhörighet ! :D

Mvh Janne

Finns det länkar till andra tidningar som dementerat på robsoft så lyssnar jag gära =)

Publicerat

har länkar dem här redan

vf.se

ltz.se

op.se (har skrivit ett inlägg om det är en falsk insändare brevid insändaren men inte tagit bort den)

Publicerat

DT.se vägrar dementera innan de fått tag på "Birger" (han finns ju inte men de kan ju leta)

Publicerat
DT.se vägrar dementera innan de fått tag på "Birger" (han finns ju inte men de kan ju leta)

HAHAHA :D ja jisses så enfaldigt :blink:

Publicerat

Han finns ju? Och är djurätsaktivist stod det i en länk. ;)

Publicerat

Tänk så förbenat korkade folk är. Har läst insändarna i ÖP och fortfarande så hävdar vissa att Birgers historia minsann är sann och att det är bra att det kommer ut.

Det som är bra är att alla lögner som dessa sk djurrättsmänniskor sprider kommer ut och bevisar att när sanningen tryter tar lögnerna vid.

Fy fan vad dom är patetiska!

Publicerat

Men det är ju så det funkar Mickel, någon spökförfattare skickar och sedan kliver samma person in och skriver och öser på med skit.. De har ju tillgång till liknande forum som vi har och det sprids fort så snart är det ett antal folk som tassat in och öst skit. Lurade ett tag på om vi skulle peta in den här tråden i en annan area typ members only men så fick jag höra att Svensk Jakt var in och läste och då var det bara att låta den ligga tillgänglig för dem.

Mvh!