Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat
AAAARRRGGHHHHHH !!!! :(:D:D

Förbannelse över dessa långhållstrådar och månadsträffar hit och dit !! :mad:

Nu har jag fått i blodet att det ska in en långhållsbössa i skåpet också....suck..

Jag får offra en av de platser jag vikt åt 22 bygeln, för 45-70:n måste jag ha.

Känner på nått vis att det är Henriks fel... :P

Har några krav dock:

Naturligtvis en jänkebössa, icke förhandlingsbart !

Kaliber kl 1.

Låg vikt, jag vet att det ofta innebär en högre vikt på en långskjutare, men eftersom jag av medicinska orsaker har svårt att hantera vapen över 3,5 kg, så är det ett krav att den håller så låg vikt som möjligt, för den ska användas till jakt också.

Jag har några lösa funderingar på en 270W när det gäller kalibern.

Och sen ska det ju vara en skaplig tub på också.

Micke, Exabit, Henrik.....hjälp mej nu !! :mellow:

cow-boy-98.gif

Dax o lägga in Tex på Betty Ford kliniken! undrar om dom har en avdelning för bygel missbrukare? ;):P :P

• Svar 380
  • Visningar 46,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Dax o lägga in Tex på Betty Ford kliniken! undrar om dom har en avdelning för bygel missbrukare? :D :D :mad:

Ska inte du åka och jobba eller nått..? :mellow::(:P

cow-boy-98.gif

Publicerat
AAAARRRGGHHHHHH !!!! :(:D:D

Förbannelse över dessa långhållstrådar och månadsträffar hit och dit !! :mad:

Nu har jag fått i blodet att det ska in en långhållsbössa i skåpet också....suck..

Jag får offra en av de platser jag vikt åt 22 bygeln, för 45-70:n måste jag ha.

Känner på nått vis att det är Henriks fel... :P

Har några krav dock:

Kaliber kl 1.

Låg vikt, jag vet att det ofta innebär en högre vikt på en långskjutare, men eftersom jag av medicinska orsaker har svårt att hantera vapen över 3,5 kg, så är det ett krav att den håller så låg vikt som möjligt, för den ska användas till jakt också.

Jag har några lösa funderingar på en 270W när det gäller kalibern.

Och sen ska det ju vara en skaplig tub på också.

Micke, Exabit, Henrik.....hjälp mej nu !! :mellow:

cow-boy-98.gif

Vad sägs om en Kimber Montana i kaliber 270 win?

Den är mycket lätt. Jag var och kände på ett exemplar på Fritid&vildmarksliv i Piteå. Om jag inte minns helt fel så väger den 2,82 kilo. Vet inte så mycket om varken märket eller kalibern men den såg fin ut. Priset ligger på 13200:-

Publicerat

Här kommer en bild:

post-1877-1235295600_thumb.jpg

Publicerat
Har några krav dock:

:D Min hjälte! :D

Appropå vikten,menar du att Vapnet inte får väga mer än 3,5 kilo eller totalvikten med all extra räksallad som är ett absolut måste?

Min LTR väger 3,5kilo ren,fullutrustad för skytte väger den 6kilo.

270 som jaktkaliber är outstanding,har haft en och vill ha en igen :(

För skytte finns vissa nackdelar,är väl inte känd som en superprecisionspatron och långa hylsor med mycket krut ger varma pipor/dämpare fort=mirage :mellow:

/Micke

Publicerat
Ska inte du åka och jobba eller nått..? ^_^:):P

cow-boy-98.gif

:lol: :lol:

Har ju möjlighet att reta dig på jobbet oxå ;)

Puss i ljumsken kompis! :P

Publicerat
HIPPEN,

jag har hafft 2st winchester 22mag, som har skjutit på under 5kronan på 100m dåligt

Ok.. Helt klart kan det ha varit SKB när det gäller bygeln jag sköt med alt bättre sikte på enpetaren som vi hade då men det var iaf en grym skillnad på dessa två bössor till bygelns nackdel. Inget ont om byglarna generellt dock, kan helt klart varit så att denna bössa var kass..

Mvh!

Publicerat

Den här resan var ju hur kul som helst att följa även om preferenserna är lite skruvade ^_^:)

Tror din polare i kråkskyddet vars nick är lika jobbigt att lära sig som Matbohmans kommer att bli störtnöjd om du skaffar pump, herrejävlar vad han ska rula med sin reptilsnabba Centro :lol::lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Den här resan var ju hur kul som helst att följa även om preferenserna är lite skruvade ;):P

Tror din polare i kråkskyddet vars nick är lika jobbigt att lära sig som Matbohmans kommer att bli störtnöjd om du skaffar pump, herrejävlar vad han ska rula med sin reptilsnabba Centro :P:D

Mvh!

Fan att jag inte kan modda i den här kategorin... ^_^:):lol:

Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig och köpa en auto igen, en hypersnabb kvalittajänkare som ställer Aperssons spaggetisladder i skamvrån.. :lol:

Så det så !

cow-boy-98.gif

Publicerat
  • Författare
:P Min hjälte! :P

Appropå vikten,menar du att Vapnet inte får väga mer än 3,5 kilo eller totalvikten med all extra räksallad som är ett absolut måste?

Min LTR väger 3,5kilo ren,fullutrustad för skytte väger den 6kilo.

270 som jaktkaliber är outstanding,har haft en och vill ha en igen :lol:

För skytte finns vissa nackdelar,är väl inte känd som en superprecisionspatron och långa hylsor med mycket krut ger varma pipor/dämpare fort=mirage ^_^

/Micke

NEEEJ !!!

Säg inte så där, jag som fått för mig att den var bra precisionsmässigt på längre håll.. :D

Det där med mirage och skit hade jag väl räknat med iofs, med tanke på hur patronen ser ut.

Men om inte då, vad har jag mer att välja på i kaliberväg ?

Ser ju gärna att det inte är någon pipätarkaliber.

Nu ska jag ju inte skjuta VM med den precis, men mitt mål är att ha en lite mer utrustad jaktbössa som duger till långskyttet, och det ska vara grejor som gör att om det inte blir bra träffilder, så ska felet bero på mig och inte på tvivelaktiga prylar, om ni förstår vad jag menar.

Vill ju kunna skjuta någorlunda vettiga träffbilder på 300-400m i alla fall.

Det där med vikten är ju ett jävla aber minst sagt, det brukar ju innebära fläskvikt när man skruvat på allt lullull som man måste ha, och jag antar att jag måste acceptera en högre vikt än jag egentligen vill ha, speciellt som det ska på en ljuddämpare också.

Jaja, får skaffa mig en riktigt bra sele till den i stället då, så blir den smidigare att bära, och i ärlighetens namn så kommer den ju inte att användas till drevjakt direkt, den har man ju BYGLAR till.. ;):lol:

Men jag har fanimej svårt att släppa tanken på en 270 känner jag, eller ska jag hålla mig kvar med 308:an tro ?

Men den har ju sina små egenheter den också på längre håll som jag förstått det.

Fan vad svårt det ska vara allting... :)

cow-boy-98.gif

Publicerat
den har man ju BYGLAR till.. ^_^ :wub

Word! :lol:

Kalibrar var det hmmmm dessa ljuvliga problem :)

Vad sägs om en 7mm08? eller nationalklenoden 6,5x55?

Väljer du ett vapen med kort låda så sparar du iofs lite vikt i sammanhanget.

.308 är ju annars svårslagen.

När du skriver att 308 har egenheter på längre håll-hur långt menar du då.

Upp till 600m är den klart med i matchen åtminstone.

270 hade jag inte valt annat än på ett rent jaktvapen.

/Micke

Publicerat

308:an har flera fördelar, bl.a. är det en "tätskjutande patron" med miljarder komponenter att välja bland, och dessutom ser man ju på hylsan att den är "vettig" ^_^

Jag skulle dock inte drista mig för att välja en 270 till långhåll. Det är ju faktiskt i princip en 6,5-06 vi pratar om och den är lovordad för just längre håll. Bc:n på kulorna i 270 är överlag goda och nu har ju dessutom Berger kommit med en svit kulor som gör kalibern mer användbar än någonsin. Jag sköt 5-skottare på strax under en tum på 100 meter när jag testade laddningar med Sierra MK 135:or, så jag skulle personligen inte dra mig för att bruka min Sako på långhåll. Det som hindrar mig är väl snarast kolvens utformning som inte är direkt optimal till liggandeskytte.

I allt väsentligt tycker jag att 6,5x55 är en vettigare långhållskaliber, men det är ju inte en lika klockren klass 1-patron som 270 är. Där får du väl avgöra vad det är du prioriterar.

Bara mina $0.02.

Publicerat
  • Författare

Yes, nu börjar det likna nått. :D

308:an..Jag har inget som helst belägg för det egentligen, men jag har fått för mig att den är lite tegelsten på längre håll, nu vet jag ju att det har skjutits några helt otroliga träffar med 308 på äckligt långa avstånd, men det var väl special special grejor och laddningar som jag förstått det, knappast en hottad jaktbössa väl ?

6,5x55 är ju en jäkligt charmig sak egentligen, och har ju bevisat sitt värde på bana genom tiderna, och gör väl fortfarande, så det finns väl egentligen inte så mycket som talar emot den i detta fallet, förutom att det kryllar väl inte av jänkebössor som är kamrade för den eller ?

Rem har väl den på nån av sina 700 modeller har jag för mig.

Marlin har den inte i alla fall på sin XL7:or.

Kimber har jag ingen aning om.

Sen som Exabit säger, den är en tvivelaktig kl 1 många gånger, men den klarar det om man inte frestar ut avstånden för mycket, och jag har ju 2 st 308:or i skåpet om det kniper + 45-70:n som kommer intrillande senare, även 30-30:n är ju kl 1.

Och när jag tänker efter lite så sköt ju den konverterade kron-96:a jag hade i början av min jaktliga karriär riktigt bra, och var en rejäl toppfågeldräpare på längre håll.

Måste kolla lite mera på detta känner jag, fördelen med en 6,5, är att jag behöver aldrig köpa en enda hylsa, då det efter älgjaktsprovet på banan ligger flera hundra engångsskjutna märkeshylsor i skrothinken där.

Hujj..mycket nu.. :lol:

cow-boy-98.gif

Publicerat
Hujj..mycket nu.. :lol:

Det går bra att konsultera leg kaliberterapeuterna exabit/Mr Mauser för vidare behandling.

Om pris per timme känns för vagt så föreslår jag en veckolång behandling under doktorernas stränga övervakning :D:D

Helpension inkl all behandling i det Mauserska residentet reserveras härmed :D

/Micke

Publicerat
Helpension inkl all behandling i det Mauserska residentet reserveras härmed :D

Man kan ha det sämre! :lol:

Om man kan hitta en jenkkibössa med kort låda så tror jag att Mickes förslag om 7mm-08 är klockrent, eller varför inte en 260 Rem om det kan uppbringas.

Publicerat

Svante Nilssons i Uppsala har ett par Remmy 700 BDM i 7mm08 :lol:

/Micke

Publicerat
  • Författare
Man kan ha det sämre! -_-

Om man kan hitta en jenkkibössa med kort låda så tror jag att Mickes förslag om 7mm-08 är klockrent, eller varför inte en 260 Rem om det kan uppbringas.

Roade mig med en liten jämnförelse med uppgifter från Hornadys hemsida.

7MM-08 Rem., 139 gr. SST (Light Magnum)

Velocity (fps) / Energy (ft-lbs)

7MM-08: Muzzle: 100 yd 200 yd 300 yd 400 yd 500 yd

3000/2777 2804/2427 2617/2113 2437/1833 2265/1583 2099/1360

Trajectory (inches)

Muzzle 100 yd 200 yd 300 yd 400 yd 500 yd

-1.50 1.50 0.00 -6.50 -19.00 -38.20

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.270 Win., 140 gr. SST 80564

2940/2687 2750/2351 2569/2051 2394/1781 2226/1540 2065/1325

Trajectory (inches)

-1.50 1.60 0.00 -6.80 -19.70 -39.70

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.308 Win., 150 gr. SST

3000/2997 2772/2558 2555/2173 2348/1836 2151/1540 1963/1283

Trajectory (inches)

-1.50 1.50 0.00 -6.90 -20.00 -40.70

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.5 X 55 140 GR Spire Point

2525/1982 2341/1704 2165/1457 1996/1239 1836/1048 1685/882

Trajectory (inches)

-1.5 2.4 0.00 -9.9 -28.5 -57.4

Kanske inte helt korrekt jämnförelse, men dock intressant att se på ett ungefär hur det skiljer sig mellan dom.

cow-boy-98.gif

Publicerat
  • Författare
Det går bra att konsultera leg kaliberterapeuterna exabit/Mr Mauser för vidare behandling.

Om pris per timme känns för vagt så föreslår jag en veckolång behandling under doktorernas stränga övervakning ;);)

Helpension inkl all behandling i det Mauserska residentet reserveras härmed B)

/Micke

Ni är bara bäst ! -_-

Det ska vi prata mer om när det börjar bli görligt att kunna vara ute lite längre på kvällskvisten utan tumvantar :)

cow-boy-98.gif

Publicerat

I listorna ovan jämför du bara kulbanorna. Jag skulle vilja säga att de är relativt ointressanta. Det som är intressant vid långhåll är vindavdriften.

Som ett exempel kan man ta en 3,2 grams kula i 220 Swift som enligt Normas data lämnar pipan med 1225 m/s. Trots att denna kula har en av de rakaste kulbanorna i Normakatalogen så har den en vindavdrift som är nästan dubbelt så stor som en 6,5x55.

Det som är allra viktigast för vindavdriften är en hög bc på kulan. Detta gör att man i princip helt kan glömma allt vad kaliber .224" heter. Kulor med bra bc finner man med början på 6mm men de verkliga kungarna är egentligen 6,5 och 7mm.

Publicerat

Henrik har f.ö. redan skrivit allt som är värt att veta om dessa frågor, så det är egentligen bara att lusläsa hans trådar om taktiskt skytte etc. -_- I projekttråden om en tänkbar långhållsrigg har han en lista med patroner som tydligt åskådliggör "vad som gäller".

Publicerat
  • Författare
Henrik har f.ö. redan skrivit allt som är värt att veta om dessa frågor, så det är egentligen bara att lusläsa hans trådar om taktiskt skytte etc. :) I projekttråden om en tänkbar långhållsrigg har han en lista med patroner som tydligt åskådliggör "vad som gäller".

Ahh..naturligtvis !!

Tänkte fan inte på att kolla dessa trådar, misstänker att det rätar ut en hel del frågetecken. -_-

Måste kolla dessa bums.

Tackar !

cow-boy-98.gif

Publicerat
  • Författare
I listorna ovan jämför du bara kulbanorna. Jag skulle vilja säga att de är relativt ointressanta. Det som är intressant vid långhåll är vindavdriften.

Som ett exempel kan man ta en 3,2 grams kula i 220 Swift som enligt Normas data lämnar pipan med 1225 m/s. Trots att denna kula har en av de rakaste kulbanorna i Normakatalogen så har den en vindavdrift som är nästan dubbelt så stor som en 6,5x55.

Det som är allra viktigast för vindavdriften är en hög bc på kulan. Detta gör att man i princip helt kan glömma allt vad kaliber .224" heter. Kulor med bra bc finner man med början på 6mm men de verkliga kungarna är egentligen 6,5 och 7mm.

Ja du ser vad en bristande insikt i långhållsskyttet kan ställa till med... -_-

Du har ju naturligtvis helt rätt !

cow-boy-98.gif

Publicerat

Då ska jag ställa till med ytterligare huvudbry!

6,5-284! :D

Skjuter väl minst lika bra som en vanlig 6,5:a men har bättre "donk" än en vanlig.

På minussidan, begränsat urval av köpe-ammo, samt att du knappast kan plocka hylsor på älgbanan.

Kaliberexperterna får såga eller hylla den! Ordet är fritt! ;)

Publicerat
  • Författare
Då ska jag ställa till med ytterligare huvudbry!

6,5-284! :D

Skjuter väl minst lika bra som en vanlig 6,5:a men har bättre "donk" än en vanlig.

På minussidan, begränsat urval av köpe-ammo, samt att du knappast kan plocka hylsor på älgbanan.

Kaliberexperterna får såga eller hylla den! Ordet är fritt! B)

Lustigt att du nämner den.. :P

Jag såg den just nu när jag satt och sökte runt efter pangar, och till skam och vanära så har jag aldrig reflekterat över att den finns ens... :D

Såg att vissa firmor satt in 6,5x55 i parentes bakom 6,5-284, vad menas med det, om kan väl inte vara kinesiskt lika eller?

Och vad är skillnaden i så fall ?

Men det lutar starkt åt att det blir en 6,5x55, jag har börjat lista upp en massa praktiska fördelar med att ha den kalibern.

cow-boy-98.gif