Publicerat Juli 16, 20223 yr 1 hour ago karelsk blandning sa: Härligt! Jag kommer inte ut förrän åt veckan på tisdag tidigast när husse har kommit hem.
Publicerat Juli 17, 20223 yr 9 hours ago lsjonsson sa: Härligt! Jag kommer inte ut förrän åt veckan på tisdag tidigast när husse har kommit hem. Ta med hundarna till skogen, kan inte dom vara lös under tiden du plockar?
Publicerat Juli 17, 20223 yr 2 hours ago karelsk blandning sa: Ta med hundarna till skogen, kan inte dom vara lös under tiden du plockar? Kan o kan jag vill hålla dom borta från blöthålen i mitten på myren. Sedan när det inte är ens egna hundar heller.
Publicerat Juli 17, 20223 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Ta med hundarna till skogen, kan inte dom vara lös under tiden du plockar? Jag glömde skriva att dom eng. settrar som jag har haft var glada i hjortron. Dom åt fortare än vad jag hann att plocka. Jag vet inte hur hanns hundar är.
Publicerat Juni 2, 20241 yr Detta är en populär post. Inget ute här å sätta hårkorset i. Men väldigt vackert. Stilla och vackert. /P
Publicerat Augusti 27, 20241 yr 3 hours ago kkjon sa: Depåsnack mellan dragarna och grävis. Vad är din åsikt om de där bandtraktorerna? De måste väl primärt vara tänkta till jordbearbetningsuppgifter, men får man ner kraften i backen - eller blir marktrycket för lågt med banden, så att slirningen ökar? MVH Alias
Publicerat Augusti 27, 20241 yr 4 minutes ago alias sa: Vad är din åsikt om de där bandtraktorerna? De måste väl primärt vara tänkta till jordbearbetningsuppgifter, men får man ner kraften i backen - eller blir marktrycket för lågt med banden, så att slirningen ökar? MVH Alias Både jag och chefen är överens om att bandarna är överlägsna hjultraktorer, under rätt förutsättningar. Men är det fel förutsättningar ska man inte ut med en vanlig traktor heller, men ibland måste man ju. I fält är dom mycket bekvämare att köra, lite som att åka båt. Näsan åker upp och ner, nästintill inga slag i sidled. Såvida man inte träffar en större sten med bandet, då vaknar man till.... Det är ingen ide att köra i kanten på surhålen, man hamnar garanterat mitt i ändå eftersom styrningen bygger på dragkraft. Den enda bearbetningen vi inte gör med bandarn är plöjning, men har man en onlandplog är det inga problem.
Publicerat Augusti 29, 20241 yr 4 hours ago Hipshot sa: Men ni har väl extremt lätta jordar, borde inte bandarna fixa det? Vi har hela spektrat faktiskt, från styvaste leran till bara bös. Ibland på ett och samma fält. Dom fixar allt på fält med bravur, anledningen till att vi inte plöjer med dom är dels att vi bara har en 4skärig plog och dom drar "lätt" en 7,a. Andra orsaken är om det inte är en onlandplog så får man in jord på insidan av banden och det sliter ner dom små mellanhjulen och bandet.
Publicerat Augusti 29, 20241 yr 2 hours ago kkjon sa: Vi har hela spektrat faktiskt, från styvaste leran till bara bös. Ibland på ett och samma fält. Dom fixar allt på fält med bravur, anledningen till att vi inte plöjer med dom är dels att vi bara har en 4skärig plog och dom drar "lätt" en 7,a. Andra orsaken är om det inte är en onlandplog så får man in jord på insidan av banden och det sliter ner dom små mellanhjulen och bandet. Låter som en utmaning både när det gäller t.ex. växtföljd och val av jordbearbetning m.m., med så varierande förhållanden inom samma fält. MVH Alias
Publicerat Augusti 29, 20241 yr 6 hours ago alias sa: Låter som en utmaning både när det gäller t.ex. växtföljd och val av jordbearbetning m.m., med så varierande förhållanden inom samma fält. MVH Alias Så är det. Åkte förbi utgården precis och där sådde jag raps 13/8. På lättjorden syns raderna jättefint och där är det plöjt, tallriksharvat 1 gång och en överfart med vanlig harv innan sådd. Leran på samma fält är plöjt, tallriksharvat 3 gånger och vanlig harv 2 gånger. Det enda man ser på leran är spillsäden...
Publicerat Augusti 29, 20241 yr 8 minutes ago kkjon sa: Då kan vi parkera tröskan för iår😊 Mitt på åkern ?
Publicerat Augusti 29, 20241 yr 47 minutes ago Dansken sa: Mitt på åkern ? Det skulle vi kunna göra, men för smidighetens skull står den redan i ladan. Där får den stå tills jag har tid att göra service på den.
Publicerat September 2, 20241 yr Detta är en populär post. På 2024-08-27 at 16:36 alias sa: Vad är din åsikt om de där bandtraktorerna? De måste väl primärt vara tänkta till jordbearbetningsuppgifter, men får man ner kraften i backen - eller blir marktrycket för lågt med banden, så att slirningen ökar? MVH Alias Här är en fördel med bandtraktor framför hjultraktorer. Ingen vettig människa hade funderat på att köra på skrå mot plöjet med hjul. Med band flyter man uppe på plogtiltorna.
Publicerat September 2, 20241 yr 3 hours ago kkjon sa: Här är en fördel med bandtraktor framför hjultraktorer. Ingen vettig människa hade funderat på att köra på skrå mot plöjet med hjul. Med band flyter man uppe på plogtiltorna. AHA du är en nöjesåkare, Berg & Dalbana på betald arbetstid måste kolla om inte detta är en naturaförmån som bör beskattas...😉
Publicerat September 5, 20241 yr Detta är en populär post. En växel högre och det hade blivit roadkill i fält😁