Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fototråden

Featured Replies

Publicerat

Norma silver torped i 6,5x55?

• Svar 3,4k
  • Visningar 446,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Var ute med kameran vid sex imorse vid havet där vi bor, mest för att studera och fotografera fåglar. Det mest givande var dock när en mink "tittade förbi" där jag satt. Efter nån kvart kom den tillba

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

-13 och 15cm snö och solsken, västkusten är fin på vintern med [emoji106]

• strävhår
    strävhår

Morgonstund har guld i mund.

Posted Images

Publicerat

20220716_170700.thumb.jpg.f094b1d441eeb173294de0fb886e7bcb.jpg20220716_182008.thumb.jpg.42c2d319cc058bcaefe40099ddb45056.jpg

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

20220716_170700.thumb.jpg.f094b1d441eeb173294de0fb886e7bcb.jpg20220716_182008.thumb.jpg.42c2d319cc058bcaefe40099ddb45056.jpg

Härligt! Jag kommer inte ut förrän åt veckan på tisdag tidigast när husse har kommit hem.

Publicerat
9 hours ago lsjonsson sa:

Härligt! Jag kommer inte ut förrän åt veckan på tisdag tidigast när husse har kommit hem.

Ta med hundarna till skogen, kan inte dom vara lös under tiden du plockar?

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Kan  o kan jag vill hålla dom borta från blöthålen i mitten på myren. Sedan när det inte är ens egna hundar heller.

Publicerat
5 hours ago karelsk blandning sa:

Jag glömde skriva att dom eng. settrar som jag har haft var glada i hjortron. Dom åt fortare än vad jag hann att plocka.

Jag vet inte hur hanns hundar är.

• 6 months later...
  • 5 months later...
Publicerat

Lite höstvibbar i kväll.

IMG_20230720_213444.thumb.jpg.addc1ff68286d584a583a5efbbed3184.jpg

Vackert.

IMG_20230720_214137.thumb.jpg.764d2da49ff577fdede8d3b9e60f8d1f.jpg

I övrigt, ready as can bee. /P

IMG_20230720_214942.thumb.jpg.2a68025350594d75d1c5e5f7a6c1f9b4.jpg

• 4 months later...
Publicerat

IMG_20231216_081634747_HDR.thumb.jpg.bb38f13a026e3e17212aef5d3863cf88.jpg

Den står jämte E4:an vid infarten till Kalix centrum.:thumbsup:

• 5 months later...
  • 2 months later...
Publicerat

Depåsnack mellan dragarna och grävis. 

20240827_100246.jpg

Publicerat
3 hours ago kkjon sa:

Depåsnack mellan dragarna och grävis. 

20240827_100246.jpg

Vad är din åsikt om de där bandtraktorerna?

De måste väl primärt vara tänkta till jordbearbetningsuppgifter, men får man ner kraften i backen - eller blir marktrycket för lågt med banden, så att slirningen ökar?

MVH

Alias

Publicerat
4 minutes ago alias sa:

Vad är din åsikt om de där bandtraktorerna?

De måste väl primärt vara tänkta till jordbearbetningsuppgifter, men får man ner kraften i backen - eller blir marktrycket för lågt med banden, så att slirningen ökar?

MVH

Alias

Både jag och chefen är överens om att bandarna är överlägsna hjultraktorer, under rätt förutsättningar.  Men är det fel förutsättningar ska man inte ut med en vanlig traktor heller, men ibland måste man ju.

I fält är dom mycket bekvämare att köra,  lite som att åka båt. Näsan åker upp och ner,  nästintill inga slag i sidled. Såvida man inte träffar en större sten med bandet, då vaknar man till....

Det är ingen ide att köra i kanten på surhålen, man hamnar garanterat mitt i ändå eftersom styrningen bygger på dragkraft.

Den enda bearbetningen vi inte gör med bandarn är plöjning,  men har man en onlandplog är det inga problem. 

Publicerat

Men ni har väl extremt lätta jordar, borde inte bandarna fixa det?

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Men ni har väl extremt lätta jordar, borde inte bandarna fixa det?

Vi har hela spektrat faktiskt,  från styvaste leran till bara bös. Ibland på ett och samma fält.

Dom fixar allt på fält med bravur, anledningen till att vi inte plöjer med dom är dels att vi bara har en 4skärig plog och dom drar "lätt" en 7,a. Andra orsaken är om det inte är en onlandplog så får man in jord på insidan av banden och det sliter ner dom små mellanhjulen och bandet.

Publicerat
2 hours ago kkjon sa:

Vi har hela spektrat faktiskt,  från styvaste leran till bara bös. Ibland på ett och samma fält.

Dom fixar allt på fält med bravur, anledningen till att vi inte plöjer med dom är dels att vi bara har en 4skärig plog och dom drar "lätt" en 7,a. Andra orsaken är om det inte är en onlandplog så får man in jord på insidan av banden och det sliter ner dom små mellanhjulen och bandet.

Låter som en utmaning både när det gäller t.ex. växtföljd och val av jordbearbetning m.m., med så varierande förhållanden inom samma fält.

MVH

Alias

Publicerat
6 hours ago alias sa:

Låter som en utmaning både när det gäller t.ex. växtföljd och val av jordbearbetning m.m., med så varierande förhållanden inom samma fält.

MVH

Alias

Så är det. 

Åkte förbi utgården precis och där sådde jag raps 13/8. På lättjorden syns raderna jättefint och där är det plöjt, tallriksharvat 1 gång och en överfart med vanlig harv innan sådd. Leran på samma fält är plöjt, tallriksharvat 3 gånger och vanlig harv 2 gånger.  Det enda man ser på leran är spillsäden...

Publicerat

Då kan vi parkera tröskan för iår😊

20240829_121848.jpg

Publicerat
8 minutes ago kkjon sa:

Då kan vi parkera tröskan för iår😊

Mitt på åkern ?

Publicerat
47 minutes ago Dansken sa:

Mitt på åkern ?

Det skulle vi kunna göra,  men för smidighetens skull står den redan i ladan. Där får den stå tills jag har tid att göra service på den. 

Publicerat
3 hours ago kkjon sa:

Här är en fördel med bandtraktor framför hjultraktorer.  Ingen vettig människa hade funderat på att köra på skrå mot plöjet med hjul. Med band flyter man uppe på plogtiltorna.

20240902_133955.jpg

AHA du är en nöjesåkare, Berg & Dalbana på betald arbetstid måste kolla om inte detta är en naturaförmån som bör beskattas...😉 

Publicerat

God tillväxt på blivande helskovlar!

Publicerat

De är så mäktiga när ett gäng kommer. Wow. /C