Publicerat April 18, 20206 yr 27 minutes ago lsjonsson sa: Den skulle vara fin att apportera Övar stadgan i båten
Publicerat April 23, 20206 yr Detta är en populär post. Lite bilder den vårvinterns och vårens utflykter i spenaten...?
Publicerat Maj 8, 20205 yr Ko med två fjolårskalvar. Kvigkalvar båda två. En älg har sällan bråttom, de stod på samma ställe i en halvtimme innan de bestämde sig för att beta 1-2 minuter innan de vek in i skogen igen. Bilden är tagen på 450m avstånd med hjälp av kompaktkameran som jag höll mot tubkikaren. Torde inte vara länge innan kon ska stöta bort kalvarna.
Publicerat Maj 10, 20205 yr Detta är en populär post. Trots en kall vår så har det blivit några bilder igen...?? IMG_2808.AVI
Publicerat Juni 6, 20205 yr Detta är en populär post. Gick ner till sjön idag precis när dimman lättade. Helt vindstilla, ganska magiskt faktiskt. Tyvärr är det svårt att få med känslan i bilder tagna med mobilen.
Publicerat Juli 3, 20205 yr Bara för att motivet är fotogeniskt och även kan skjuta så blev bilden riktigt bra!??
Publicerat Juli 3, 20205 yr 23 minutes ago otterdalen sa: Bara för att motivet är fotogeniskt och även kan skjuta så blev bilden riktigt bra!?? Är hon lika snygg som tatueringen på armen?
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Väldigt högt vattenstånd för den här årstiden i Kalix älv, Bondersbyn. Normalt kan man gå den här årstiden över till den större ön mitt i älven. Det är som stenås som man kan gå över. Vattenståndet är ca 70-80 cm högre än normalt för årstiden. Naturliga farthinder på 50-sträcka genom Bondersbyn.
Publicerat Augusti 28, 20205 yr Nu har hösten gjort sitt intåg i Kalix med -0,6 o stjärnklart idag på morgonen. Björklöven har börjat ändra färg till gult och en del har fallit till marken så nu går vi först mot älgjakt om en dryg vecka. Alltså den 7/9 som blir första måndagen i sept. i år. Rönnbären är orangeröda. Lingonen knallröda i alla fall dom flesta
Publicerat September 2, 20205 yr Ännu en kylig natt i Kalix men inte -grader men +4,3 o stjärnklart när jag vaknade idag på morgonen. Temp. steg till sköna +17,6 i skuggan. Brittsommarvärme eller ett fint höstväder? Gräsklipparen åkte fram och om det var årets sista klippning vet jag inte. Vi får se vad det blir för väder framöver. En lagom fläktande vind höll insekterna borta under klippningen.
Publicerat September 19, 20205 yr På en månad eller två så ska nalle gå och sova i sitt ide. Ett av 3 iden som vi vet om på våran mark men aldrig någon nalle inne på marken under björnjakten. Ingen som obsar någon.
Publicerat September 22, 20205 yr Riktigt fint höstväder i Kalix med +12,9 i skuggan, sol och hård nv vind. Tvätten åkte ut idag, klippt gräsmattan för sista gången den här säsongen, Sidensvansarna lyser i sin frånvaro i Rönnen med massor av rönnbär, hittade även ett par mogna hallon i trädgården, plockat undan trädgårdsredskapen och fyllt på solrosfrön till småfåglarna för nu går vi mot vinter.
Publicerat September 29, 20205 yr Såg den här sparvhökshannen sitta på en stötta till hallonbuskarna i trädgården för en stund sedan.
Publicerat Oktober 3, 20205 yr @HuggyBear Denna film är ifrån Hälsingland. Vid en bekants stuga i södra Hälsingland. En av ungarna passade på att läsa på min skylt som upplyser om viltkameran och hens rättigheter enligt GDPR.
Publicerat Oktober 13, 20205 yr Igår och idag har jag hösträfsat löv i trädgården. 9 rågade skottkärror med löv varav 7 har jag grävt ner i trädgårdslandet så får dom ligga där o murkna och bli näring till kommande odlingar. 4 nya fågelholkar sitter på plats sedan i somras så att dom blir avvittrade till våren så att småfåglar kan flytta in o hålla undan en del mygg och andra flygfän. I somras hade vi ett svartvit flugsnappare par som häckade i en äldre holk. Vi hade en rejäl tjälbränna el. vad jag skalla det på gräsmattan i försommaren och under hela sommaren men vad det gula är för en konstig växt som har kommit nu under hösten vet jag inte. Jag har inte fuskat! Bara så att ni vet det! Något förslag?
Publicerat Oktober 21, 20205 yr Utsikt över Kalix älv vid Bondersbyn, Kalix där vi har vårat slakthus. Fint väder och någon börstingfiskare var ute också. Styckning igår.
Publicerat Oktober 27, 20205 yr Efter att haft ett fint vinterväder med knappt 2 dm pudersnö så har all snö nästan smält bort efter några dagars regnande och flera plusgrader. +5,3 o duggregn i skrivande stund.
Publicerat December 18, 20205 yr Någon som kan hjälpa mig se vad det är för älg åt höger på bilden? Ser ut som ett ensamt horn framför öronen. Är det vanligt?
Publicerat December 18, 20205 yr 28 minutes ago Aseeltare sa: Någon som kan hjälpa mig se vad det är för älg åt höger på bilden? Ser ut som ett ensamt horn framför öronen. Är det vanligt? Vanligt vet ja inte men allting kan ju hända. Påkörd, jagad och brutit hornet eller nånting fel på älgen. Syntes den till något mer?
Publicerat December 18, 20205 yr 7 minutes ago karelsk blandning sa: Vanligt vet ja inte men allting kan ju hända. Påkörd, jagad och brutit hornet eller nånting fel på älgen. Syntes den till något mer? Inte vad jag vet. Men zoomade in och det ser ut som ett horn framför det vänstra örat. Är nog vinkeln som lurar mig ?
Publicerat December 18, 20205 yr Själv har jag skjutit 2 enhorningar i mina dagar. En utanför Aneby o en utanför Kalix där jag bor nu. Så du är inte ensam om det fenomenet.