Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄNTLIGEN!!!

Featured Replies

• Svar 137
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Kul för Er som gillar jakt med pil och båge! Grattis på Er! :o

Publicerat

en fin kontrast till ar-15 tråden, stort grattis.

Publicerat

Då är det bara att hoppas att det kommer att funka. För när första skadeskjutna rådjuret som med en pil i kroppen hamnar i pressen så kommer det med all säkerhet ta hus i helvete. Tror detta kommer att skapa betydligt fler problem än om jägare använder sig av jakt konverterade AR vapen.. (en tråd som för övrigt blivit stängd på SvJF's begäran..)

Publicerat
Då är det bara att hoppas att det kommer att funka. För när första skadeskjutna rådjuret som med en pil i kroppen hamnar i pressen så kommer det med all säkerhet ta hus i helvete. Tror detta kommer att skapa betydligt fler problem än om jägare använder sig av jakt konverterade AR vapen.. (en tråd som för övrigt blivit stängd på SvJF's begäran..)

Lägg ner... :o

Om du är sur över att AR tråden lades ner, så ge dej på moderatorerna i så fall, i stället för att slänga skit om dej här.

Publicerat

Tar det "hus i helvete" när älgar springer med ett sönderskjutet framben, eller rådjur med avskjuten käke svälter ihjäl ?

Felskjutningar händer i all jakt oavsett jaktmedel, detta är alla parter väl insatta med.

jag tror detta sagts 1000 gånger redan " Djuren springer inte runt med pilar i sig, har en pil trängt så långt in i ett djur och om den skulle sitta fast är djuret färdigt, skulle de ta så illa att en pill endå sitter i ett hårt ben så kommer pilen gå av/rammla bort ganska snabbt endå"

Kraften i de bågar som tillåts för jakt är så kraftfulla att de tränger IGENOM alla de villebråd som blir lovliga i sverige

förövrigt har sverige inga djur som detta skulle kunna bli ett problem med, vad jag vet har sverige inga Elefanter eller bufflar som potentiellt kan vara svåra att få full genomtränging på. det är INTE vilka bågar som helst som blir godkända

för jakt, utan enbart bågar som fyller kraven på anslagsenergi!

Under våra 3 års jakt här på Åland blev detta ett "inget problem" trots ett par felskjutningar.

Publicerat

Låter toppen bra, har själv mött/talat med Christer (ska det va) vid besök här hos oss, trevlig och sakkunning person!

Publicerat
Tar det "hus i helvete" när älgar springer med ett sönderskjutet framben, eller rådjur med avskjuten käke svälter ihjäl ?

Felskjutningar händer i all jakt oavsett jaktmedel, detta är alla parter väl insatta med.

jag tror detta sagts 1000 gånger redan " Djuren springer inte runt med pilar i sig, har en pil trängt så långt in i ett djur och om den skulle sitta fast är djuret färdigt, skulle de ta så illa att en pill endå sitter i ett hårt ben så kommer pilen gå av/rammla bort ganska snabbt endå"

Kraften i de bågar som tillåts för jakt är så kraftfulla att de tränger IGENOM alla de villebråd som blir lovliga i sverige

förövrigt har sverige inga djur som detta skulle kunna bli ett problem med, vad jag vet har sverige inga Elefanter eller bufflar som potentiellt kan vara svåra att få full genomtränging på. det är INTE vilka bågar som helst som blir godkända

för jakt, utan enbart bågar som fyller kraven på anslagsenergi!

Under våra 3 års jakt här på Åland blev detta ett "inget problem" trots ett par felskjutningar.

Ber genast om ursäkt för min okunskap och tar tillbaka detta. Självklart så kan det ske skadeskjutningar i alla jaktliga sammanhang med det jag var rädd för var just när pressen får en bild på detta. Men är det så att man skjuter igenom utan problem så är det nog inga problem. Jag har bara kollat en del på youtube där de jagar med båge (dock oftast vitsvans hjort) men där är det inte ovanligt att man ser att pilen sitter kvar. Men de kanske har andra bågar samt att vitsvanshjorten är större än rå djur.

Ber om ursäkt och hoppas att allt går bra.

crowfear:

Jag tycker att förbundet ibland kan ta okonsekvanta beslut. Men det kan vi fortsätta med i AR tråden som nu är öppen igen.

Publicerat
Låter toppen bra, har själv mött/talat med Jörgen vid besök här hos oss, trevlig och sakkunning person!

Det tar sig ! :o

Synd att det vart förskjutet så pass länge, men som jag förstått det, så var det väl en kombination av minskad personalstyrka på NVV och att vildsvinsutredningen tog så pass mycket resurser, rätta mig om jag har fel.

Men det är som det är med det, nu är det bara ut och fixa ett gäng fasta treestands på markerna !

Och så kanske vi svenskar får tillfälle att bjuda ålänningarna på lite bågjakt i Sverige som omväxling.. :D

Publicerat
Ber genast om ursäkt för min okunskap och tar tillbaka detta. Självklart så kan det ske skadeskjutningar i alla jaktliga sammanhang med det jag var rädd för var just när pressen får en bild på detta. Men är det så att man skjuter igenom utan problem så är det nog inga problem. Jag har bara kollat en del på youtube där de jagar med båge (dock oftast vitsvans hjort) men där är det inte ovanligt att man ser att pilen sitter kvar. Men de kanske har andra bågar samt att vitsvanshjorten är större än rå djur.

crowfear:

Jag tycker att förbundet ibland kan ta okonsekvanta beslut. Men det kan vi fortsätta med i AR tråden som nu är öppen igen.

Såg det, det är lugnt. :o

Publicerat

Trevligt med lättnader i regeverket.

En sak jag dock tycker är lite konstigt är att denna jaktform blir laglig men att jaga med pistol/revolver inte är det. Rimligtvis torde det vara lika lätt att träffa med en revolver som med en pilbåge för en tränad skytt.

Publicerat

En sak jag dock tycker är lite konstigt är att denna jaktform blir laglig men att jaga med pistol/revolver inte är det. Rimligtvis torde det vara lika lätt att träffa med en revolver som med en pilbåge för en tränad skytt.

du måste ju förstå en pilbåge kan inte användas som ett vapen mot människor.

för den säger inte pang <_<

Publicerat

Visst, detta bedrivs i USA med framgång, men det är nog en process som SV pistol förb eller dyl får spendera sina 10 år på att genomföra <_<

Publicerat

crowfear:

Jo, ibland händer det, pilen sätter sig i bortre leden tex, men pilen har då redan skurit igenom vitalområdet mao är det träff och djuret faller, dvs ingen skade/fel skjutning och du hittar djuret. många stater har lägre krav på anslagsenergi så det kan också på verka förstås.

Ursäkten accepterad, och jag förstår att många kommentarer är pgs okunskap om vapnet/pilen, vi finns här för att hjälpa till med det.

Publicerat

"Sedan tidigare är bågjakt tillåtet i både Danmark och på Åland."

tydligen så har jag missat att finland också tillåter bågjakt <_<

Publicerat

Visst är en revolver/pistol helt funkis som jaktvapen.

Men för att det ska bli verklighet så måste det jobbas för det, inget som kommer av sig självt precis.

Anledningen till att bågjakten nu kommer att återinföras i landet, är för att Svenska Bågjägarförbundet jobbat hårt med frågan i många många år, och mej veterligen så har det inte jobbats på motsvarande sätt för att införa jakt med enhandsvapen i Sverige.

Så något pistolskytteförbund måste ta tag i saken i så fall, men jag har svårt att tänka mig att något av de existerande pistolskytteförbunden skulle befatta sig med frågan, dessa är nog mer tavelskyttar skulle jag tro.

Kanske läge för att starta ett "Svenska Pistoljaktsförbundet"" eller nått <_<

Publicerat
"Sedan tidigare är bågjakt tillåtet i både Danmark och på Åland."

tydligen så har jag missat att finland också tillåter bågjakt <_<

Åland e Åland :D samt att vi faktiskt är lite av en förebild då Finland tittar på att lägga till

Hjort och skogsren till listan, kommer det troligen bli enligt vår regel modell som vi utvecklat här.

Publicerat
(en tråd som för övrigt blivit stängd på SvJF's begäran..)

Tråden behövde kylas lite, SJF var inte inblandade i det beslutet. Men som sagt, den ligger öppen igen.

Mvh!

Publicerat

Gratulerar till bågjägarna! Kul! Härligt med något som har blivit TILLÅTET, normalt går det åt andra hållet. Ser fram emot toppjakten med pilbåge <_<

Publicerat
Åland e Åland ;) samt att vi faktiskt är lite av en förebild då Finland tittar på att lägga till

Hjort och skogsren till listan, kommer det troligen bli enligt vår regel modell som vi utvecklat här.

ja men journalisten får det att låta som att finland inte tillåter bågjakt.

Publicerat
ja men journalisten får det att låta som att finland inte tillåter bågjakt.

Ahh sorry missuppade dig lite där, jo det är vanligt, sen blandar de ihop FIN/ÅLAND hela tiden

de är tydligen inte så insatta i geografiska indelningar som vi andra ;)

Publicerat
  • Författare
Gratulerar till bågjägarna! Kul! Härligt med något som har blivit TILLÅTET, normalt går det åt andra hållet. Ser fram emot toppjakten med pilbåge <_<

Skulle vara hur kul som helst med trädskällare och bågen!! -_-

Fast jag undrar..

Christer nämner ju bara rådjur och ett viltslag till.

Har de kanske glömt småviltet!?

Fast får vi två viltslag nu så går det ju alltid att lägga in en ansökan på att få skjuta smått nästa gång! ;)

Publicerat

JS !!

Jag hoppas att vi på Åland blir bjudna på den stundande stor festen i SBJF's räkning !!!

Publicerat
Skulle vara hur kul som helst med trädskällare och bågen!! -_-

Fast jag undrar..

Christer nämner ju bara rådjur och ett viltslag till.

Har de kanske glömt småviltet!?

Fast får vi två viltslag nu så går det ju alltid att lägga in en ansökan på att få skjuta smått nästa gång! ;)

Nu har jag inte sett texten än, men som jag förstått det så är det väl allt småvilt upp till rådjur det rör sig om, alltså att rå är det största vi får jaga.

Eller har jag missuppfattat allt som vanligt ? <_<