Publicerat Januari 25, 200917 yr Thomas, hur tänker du dig att proven skulle skilja sig åt ? jag menar det för CP och det för Trad ? Tradskyttarna får skjuta på rörliga mål Jag tror att bäst är att enda skillnaden är vilken bågtyp man använder, precis som på åland. Alternativt skulle man kunna jobba med olika maxavstånd då ingen vettig tradskytt skjuter på samma maxavstånd som en compoundskytt. Men man ska fortfarande komma ihåg att de viktigaste avstånden, för mig som tradskytt och compskyttar är ca 10-16 meter är skott man inte får missa. Jag skjöt provet (dansk jaktprov fasty under IBEP i sverige) med inställningen att jag ska träffa 100% innom mina komfortavstånd, dvs upp till 16-17 meter, sen var räven på 20 och rådjuret på 25 bara bonusar som jag inte skulle ta vid riktig jakt eftersom det är lite chansartat för mig.
Publicerat Januari 25, 200917 yr Thomas, hur tänker du dig att proven skulle skilja sig åt ? jag menar det för CP och det för Trad ? Jag har lite svårt att se varför man ska skilja på proven för bågtyperna. Jag får ju inte skjuta på kortare håll om jag använder öppna riktmedel på älgbanan. Samtidigt förstår jag att man inte sätter igång och skjuter rådjur på 30 meter med långbåge. Men gränsdragningen är ju lite svår. Snart har man krav på att om man skjuter med långstabbe och scope så ska avståndet på rådjuret ökas till 50 meter vid provet osv. osv. Någonstans måste ju en gräns dras.
Publicerat Januari 25, 200917 yr Ja,,håller med att man måste dra en gräns,,men för att "citera" den kände långbågeskytten byron ferguson,han menar att visst fasen är de så att man med relativt lite träning kan lära sig att skjuta mera konstant med comp å sikten på bestämda håll än med en långbåge/recurve. Och att man så klart skjuter bättre med ett prickskytte vapen i bänk än vad man kan skjuta med en bygelrepeter på frihand,men de innebär ju inte att man tar prickbössan på jakt? Man måste ju ändå vara medveten om att man som instiktiv skytt kan klara av att skjuta dödande jakt skott,,men att kräva att man kan träffa på cm,,kanske inom en snusdosa på 25 m är ju att ställa orimliga krav. runt 10-15 m tycker jag är mera rimliga avstånd med trad. Och att man kan nog med träning skjuta bra jaktskott på rådjur på 20 m,men en liten hare så blir det ju en annan femma exempelvis. Man får ju rätta munnen efter matsäcken. Utan sikten så blir det ju inte "on the button" precision, även om det naturligtvis finns de som kan,det är ju definitivt inte omöjligt. Det är ju en liten skillnad på äpplen å päron ,,,päron är väl de gröna,,lite avlånga sakerna va?
Publicerat Januari 25, 200917 yr När vi arbetade fram skjutprovet här så valde vi att lägga ett max avstånd på 25 meter det är upp till examinatorn att sätta ut målen på olika håll, jag tror jag har haft 1 på 23 meter som längst. Vi annsåg då som nu att dessa avstånd borde CP och Trad skytt klara av. Samtidigt är det så och det har jag nog sagt förut att ska man ha ett prov skall det vara samma håll för alla bågtyper, det är trotts allt upp till skytten att visa att han/hon kan hanterar det vapen han/hon valt att använda vid jakt. För att göra en dålig gämförelse men inte har vi separata körkort för dem som kör Trabant eller om man åker Ferarri ? det är ju förarens val vilken bil han kör upp med eller ? Nåväl, tror detta är ett icke problem om man följer våra regler, än har ingen Trad skytt INTE klarat provet sant, endel har fått ta banan 2-3 gånger men vi har ju inga begränsningar på hur många prov man får skjuta. Vi använder som bekant 3D djur med naturliga vitalområden, så det är inte frågan om träffa snusdosor på 30 meter. Jag tror det är lite farligt att gennerellt säga att en Trad skytt alldrig skulle skjuta på mer än 15 meter te.x tillika att en CP skytt inte skulle frästas att skjuta på 30+ meter, det kommer att hända pricis som vid krutjakt avsiktligt eller oavsiktligt, med det i bakhuvudet anser jag att ett prov ska ligga innom samma avstånd och marginaler för alla bågtyper och skyttar, även juniorer och damer faktiskt. Till sist, av rent praktiska skäl blir processen enklare att administrera och lämnar inte utrymme för eventuella debatter och diskutioner mellan examinator och skytt. nåja så ser jag på't i alla fall
Publicerat Januari 25, 200917 yr När vi arbetade fram skjutprovet här så valde vi att lägga ett max avstånd på 25 meterdet är upp till examinatorn att sätta ut målen på olika håll, jag tror jag har haft 1 på 23 meter som längst. Vi annsåg då som nu att dessa avstånd borde CP och Trad skytt klara av. Samtidigt är det så och det har jag nog sagt förut att ska man ha ett prov skall det vara samma håll för alla bågtyper, det är trotts allt upp till skytten att visa att han/hon kan hanterar det vapen han/hon valt att använda vid jakt. För att göra en dålig gämförelse men inte har vi separata körkort för dem som kör Trabant eller om man åker Ferarri ? det är ju förarens val vilken bil han kör upp med eller ? Nåväl, tror detta är ett icke problem om man följer våra regler, än har ingen Trad skytt INTE klarat provet sant, endel har fått ta banan 2-3 gånger men vi har ju inga begränsningar på hur många prov man får skjuta. Vi använder som bekant 3D djur med naturliga vitalområden, så det är inte frågan om träffa snusdosor på 30 meter. Jag tror det är lite farligt att gennerellt säga att en Trad skytt alldrig skulle skjuta på mer än 15 meter te.x tillika att en CP skytt inte skulle frästas att skjuta på 30+ meter, det kommer att hända pricis som vid krutjakt avsiktligt eller oavsiktligt, med det i bakhuvudet anser jag att ett prov ska ligga innom samma avstånd och marginaler för alla bågtyper och skyttar, även juniorer och damer faktiskt. Till sist, av rent praktiska skäl blir processen enklare att administrera och lämnar inte utrymme för eventuella debatter och diskutioner mellan examinator och skytt. nåja så ser jag på't i alla fall Håller helt och hållet med dig Roger. Även om 23m skottet är ett svårt skott så ska man ju ha satt alla kortare i allafall, gör man det har man nog åtminstone 80+% på långskottet om man är en hyfsad skytt. Men visst är det så att om man går banan med comp får man inte jaga med trad? om man inte också går det med det. Det verkar i allafall rimligt
Publicerat Januari 25, 200917 yr Håller helt och hållet med dig Roger. Även om 23m skottet är ett svårt skott så ska man ju ha satt alla kortare i allafall, gör man det har man nog åtminstone 80+% på långskottet om man är en hyfsad skytt. Men visst är det så att om man går banan med comp får man inte jaga med trad? om man inte också går det med det. Det verkar i allafall rimligt Korrekt, ett prov för CP ett för Trad proven är dock lika
Publicerat Januari 26, 200917 yr Thomas, hur tänker du dig att proven skulle skilja sig åt ? jag menar det för CP och det för Trad ? Nej Nej!... inte menar jag de ska skilja på proven!.. utan!.. ska man jaga med Traddbåge ska man skjuta upp med den!.. samma med Compund!... men själva skjutprovet ska vara samma!.. efter som det är lite svårare att skjuta tradd så tycker jag de ska vara skilnad!.. så man inte kan skjuta upp med Compund som är lättare å sedan jaga med tradd... Mvh Mamre
Publicerat Januari 26, 200917 yr Nej Nej!... inte menar jag de ska skilja på proven!.. utan!.. ska man jaga med Traddbåge ska man skjuta upp med den!.. samma med Compund!... men själva skjutprovet ska vara samma!.. efter som det är lite svårare att skjuta tradd så tycker jag de ska vara skilnad!.. så man inte kan skjuta upp med Compund som är lättare å sedan jaga med tradd... Mvh Mamre nu finns det inget sådana krav när det gller tex kulvapen. Men jag håller med om detta samt att de borde införa det på kulvapen. annars är det risk att vissa skjuter upp med ett vapen men sedan har ett annat med sig ut i skogen. då "tvingar" man iaf att skjuta med vapnet. och detta borde göras varje år. kan man inte skjuta har men inte i skogen att göra. och samma borde gälla er glada bågskyttar.
Publicerat Januari 26, 200917 yr nu finns det inget sådana krav när det gller tex kulvapen. Men jag håller med om detta samt att de borde införa det på kulvapen. annars är det risk att vissa skjuter upp med ett vapen men sedan har ett annat med sig ut i skogen. då "tvingar" man iaf att skjuta med vapnet. och detta borde göras varje år. kan man inte skjuta har men inte i skogen att göra. och samma borde gälla er glada bågskyttar. håller med!.. övning ger färdighet!.. Mvh
Publicerat Januari 26, 200917 yr Med lite förnuft så borde det vara att man skjuter prov med det man tänker jaga med eller..? Varför göra en enkel sak svårt, är EU inblandat?
Publicerat Januari 26, 200917 yr Med lite förnuft så borde det vara att man skjuter prov med det man tänker jaga med eller..? Varför göra en enkel sak svårt, är EU inblandat? :D Jag tror det blev lite tokigt här jag missuppfattade Mamre och trodde han menade olika svåra/enkla prov beroende på bågtyp, klart att det blir ett skjutprov för den bågtypen man jagar med.
Publicerat Januari 26, 200917 yr nu finns det inget sådana krav när det gller tex kulvapen. Men jag håller med om detta samt att de borde införa det på kulvapen. annars är det risk att vissa skjuter upp med ett vapen men sedan har ett annat med sig ut i skogen. då "tvingar" man iaf att skjuta med vapnet. och detta borde göras varje år. kan man inte skjuta har men inte i skogen att göra. och samma borde gälla er glada bågskyttar. Jag skulle villja ta det längre, till hagel med de flesta felskutningar sker nog med hagel i alla fall och att hagelbössan är den svåraste att skjuta med.
Publicerat Januari 26, 200917 yr Jag skulle villja ta det längre, till hagel med de flesta felskutningar sker nog med hagel i alla falloch att hagelbössan är den svåraste att skjuta med. Det ar jag absolut inga problem att ställa mig bakom. Ett skjutprov/år för de bössor/bågar man skall jaga med. detta skulle kanske innebära en hel del possitiva sido effekter. Om regeringen skulle supportera detta så betyder det även att de MÅSTE supportera att det skall finnas möjlighet att utföra dessa prov = fler skjutbanor, och inte som nu då de stänger allt fler banor. Jag har själv 3 bössor som jag jagar med. då skall jag även göra 3 godkända prov. Och om jag får gissa så ligger nog ett snitt på 3 vapen/person. så vi skulle inte bara dubbla utan trippla antalet skytte prov/år. Då räknar vi inte med all den träning som vissa förmodligen kommer att få starta med. Sedan bör även proven göras om.... men nu känner jag att vi är på väg från denna tråds kärn ämne. Så vi lämnar detta med att jag håller med er. Och hoppas att nu när ni (vilket vi alla hoppas på) kommer att få börja jaga i sverige, att ni även kommer att få vara med att utforma prover och regeler som vi bly-sluskar sedan kan ta till oss.