Publicerat Januari 20, 200917 yr ingen som hört något om vad bågjägarexamen kan tänkas innehålla? Bågskytte.....
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jag hoppas att det blir IBEP och ett skjutprov. Men vi får väl se vad dom hittar på.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare instämmer!.. pluss att om de inte blir IBEP så kommer många behöva ta två utb för att få jaga hos er tex.Mvh Vi får hoppas att det blir som i Danmark: Har man bågjakt i sitt hemland och har den examen som krävs, så får man jaga även i Danmark utan att ta deras examen..! Fast vi kan spekulera i all oändlighet till det kommer ett riktigt förslag på papper! Vi får lugna oss, även om det är svårt..
Publicerat Januari 20, 200917 yr Vi får hoppas att det blir som i Danmark:Har man bågjakt i sitt hemland och har den examen som krävs, så får man jaga även i Danmark utan att ta deras examen..! Danmarks prov är ok.....
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Danmarks prov är ok..... Jo, men man slipper göra deras prov om man har bågjakten i sitt hemland! Man skickar bara de rätta papperen till rätt mailadress, sen är det bara att jaga där!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Bågskytte..... är du säker på de!.. det är juh i sverge vi lever!.. Mvh
Publicerat Januari 20, 200917 yr Nu tycker jag förstås att en enhetlig internationell utbilding med lands tillägg borde räcka när det gäller utbildning, varför måste alla uppfinna ett eget hjul alla gånger, IBEP matrialet är fullt dugligt om man lägger till de delar som i detta fall sverige kommer att vara unika på. " Standard är bra ! alla borde ha en egen ! "
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jo, men man slipper göra deras prov om man har bågjakten i sitt hemland!Man skickar bara de rätta papperen till rätt mailadress, sen är det bara att jaga där! Som i resten av världen......
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Som i resten av världen...... Japp, fast Danskarna ändrade detta för bara ett litet tag sedan! De har ju hållit hårt på att man måste göra deras examen.. Hörde att samarbetet mellan de Nordiska länderna ska bli bättre på Förbundsnivå. Och att vi ska försöka lära av varandra och inte gå i de fotspår som någon redan trampat i och ramlat..!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Japp, fast Danskarna ändrade detta för bara ett litet tag sedan!De har ju hållit hårt på att man måste göra deras examen.. Hörde att samarbetet mellan de Nordiska länderna ska bli bättre på Förbundsnivå. Och att vi ska försöka lära av varandra och inte gå i de fotspår som någon redan trampat i och ramlat..! Hörde oxå något om detta. Skönt att man slipper åka till Dk och skjuta upp igen. Men det gäller att släppa lite pil så man håller muskulatur och ankringslägen up to date. Kommit hem från mässan nu?
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Hörde oxå något om detta. Skönt att man slipper åka till Dk och skjuta upp igen.Men det gäller att släppa lite pil så man håller muskulatur och ankringslägen up to date. Kommit hem från mässan nu? Japp, sprang som en liten råtta för att hinna se så mycket som möjligt!! Kändes som ett mellan år, inget rikigt WOOOOW.. Förutom PSEs monster armborst! La en bild under "Prylar nytt och gammalt"..
Publicerat Januari 20, 200917 yr Man får gratulera er som gillar denna form av jakt. Gott Foffe!.. när du väl kommer ner å hälsar på ska vi omvända dej!.. ... .. Mvh Mamre!..
Publicerat Januari 20, 200917 yr Inte riktigt min grej men jag kan tveklöst glädjas med er som pysslar med detta!!! Betvivlar inte för en sekund att det går bra för er, hoppas ni slipper rötägg som pluppar upp pga nyhetens behag och ställer till trassel Känns som när lagändringen kommer så är det dags att fira lite Mvh!
Publicerat Januari 21, 200917 yr Inte riktigt min grej men jag kan tveklöst glädjas med er som pysslar med detta!!!Betvivlar inte för en sekund att det går bra för er, hoppas ni slipper rötägg som pluppar upp pga nyhetens behag och ställer till trassel Känns som när lagändringen kommer så är det dags att fira lite Mvh! Tack Hippen!... men att fira ställer du väll upp på!. MVh
Publicerat Januari 21, 200917 yr Ser att ni har trevliga diskusisoner om nyheten som släpptes av Naturvårdsverket. Beslutet kommer som sagt var till sommaren och före det är det onödigt att spekulera alltför vilt om viltslag och hur utbildningen kommer att bli och vem som expedierar utbildningen. Beslutet är ju som sagt var ännu inte taget. Jag har det just nu ganska hektiskt och lite begränsat med tid att sitta på detta forum. Idag har massmedia hört av sig och vi försöker efter bästa förmåga lotsa dem rätt och få till lämpliga företrädare att intevjua m.m Så ni får ursäkta om jag inte deltar i diskussionen som jag annars brukar göra.
Publicerat Januari 21, 200917 yr ja,,jippi,,visst är det ok att vi kommer få jaga med comp i sverige.men jag som skjuter med riktig båge(recurve )blir ju diskriminerad. Så som jag ser det så är det ett misslyckande från sbjfs sida när de en gång i tiden började lobbyingen att de bara puschade för compen,,se hur mkt de utvecklats med alla raffinerade sikten,stabbar,mm. Å vips,,så är de bara den typen som duger. Är ju som om man bara finge jaga med en sako 30-06,,bara den bössan å den kalibern. Inget annat land i världen begränsar bågjakten till bara en bågtyp.Rätta mig om jag har fel. Så nä,,tyvärr,,gläds åt de som vill jaga med comp,,stort grattis,men så länge långbågar och recurver inte är tillåtna anser jag inte vi har bågjakt i sverige då jag iaf måste åka utomlands för att jaga. Skaffa comp gör jag inte,,då kan jag ju lika gärna använda bössan. Begriper inte varför man aldrig får vara glad i Sverige. Visst inget är ju spikat vad jag läst,,hoppas de inte blir så,,annars får man väl ringa DO och höra säg för. P.s Jag startade AR-frågan,,tills alla började diskutera allt annat än min fråga, skumt,på min ära!
Publicerat Januari 21, 200917 yr jag vet att ingen kan svara nu, men det kommer att bli intressant hur de kommer att lösa licens biten. Skulle man kunna åka till hobbex och köra en sån här: http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.86.8.../t/product.html för att sedan jaga med den? Eller kommer det att finnas en lista med "godkända" bågar. Frågorna är många , svaren är få.. men den som lever får se.
Publicerat Januari 21, 200917 yr jag vet att ingen kan svara nu, men det kommer att bli intressant hur de kommer att lösa licens biten. Skulle man kunna åka till hobbex och köra en sån här:http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.86.8.../t/product.html för att sedan jaga med den? Eller kommer det att finnas en lista med "godkända" bågar. Frågorna är många , svaren är få.. men den som lever får se. I Norden finns en tradition att försöka likrikta jaktregler. Detta för att det är konsekvent och vettigt. Jag hoppas verkligen att så kommer att vara fallet även i denna fråga och att vi får samma regler som ålänningarna. De är logiska, bra och enkla. Framförallt utesluter de inte tradskyttar som kan hantera sina vapen, vilket skulle göra mig glad eftersom jag inte kommer att jaga med compound. Jag hoppas bågjägareförbundet (som jag är nybliven med) är tydliga i sin åsikt att IBEP, Joulegräns och Skjutprov, precis som på Åland är de krav som de vill ha. /Henrik
Publicerat Januari 21, 200917 yr ja,,jippi,,visst är det ok att vi kommer få jaga med comp i sverige.men jag som skjuter med riktig båge(recurve )blir ju diskriminerad. Så som jag ser det så är det ett misslyckande från sbjfs sida när de en gång i tiden började lobbyingen att de bara puschade för compen,,se hur mkt de utvecklats med alla raffinerade sikten,stabbar,mm.Å vips,,så är de bara den typen som duger. Är ju som om man bara finge jaga med en sako 30-06,,bara den bössan å den kalibern. Inget annat land i världen begränsar bågjakten till bara en bågtyp.Rätta mig om jag har fel. Så nä,,tyvärr,,gläds åt de som vill jaga med comp,,stort grattis,men så länge långbågar och recurver inte är tillåtna anser jag inte vi har bågjakt i sverige då jag iaf måste åka utomlands för att jaga. Skaffa comp gör jag inte,,då kan jag ju lika gärna använda bössan. Begriper inte varför man aldrig får vara glad i Sverige. Visst inget är ju spikat vad jag läst,,hoppas de inte blir så,,annars får man väl ringa DO och höra säg för. P.s Jag startade AR-frågan,,tills alla började diskutera allt annat än min fråga, skumt,på min ära! SBJF har aldrig specificerat bågtyp när man pratat bågjakt. Inte ens i ansökan gjorde man det. Men beslutsfattarna på Naturvårdsverket är inga dumskallar. De förstår mycket väl att en comp med sikten har mera precision än en tradbåge. De kanske väljer att avvakta med tradbågar till ett senare skede och se hur bågjakten artar sig för compskyttarna. jag vet att ingen kan svara nu, men det kommer att bli intressant hur de kommer att lösa licens biten. Skulle man kunna åka till hobbex och köra en sån här:http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.86.8.../t/product.html för att sedan jaga med den? Eller kommer det att finnas en lista med "godkända" bågar. Frågorna är många , svaren är få.. men den som lever får se. Det räcker inte med att du köper en båge. Du ska även klara proven. Kan du inte hantera utrustningen så fixar du heller inte provet. Har sett en hel del skyttar som tror man tar sig igenom proven med en klackspark. Besvikelsen är ganska stor när de inte fixar det. Den 29 lbs bågen som du länkar till tror jag inte klarar det åländska kravet på 40j anslagsenergi. Vissa kinetiska krav kommer det garanterat att ställas på utrustningen. Kan bli likartade som de har i Danmark och på Åland. Då är det ointressant vilken typ av compbåge som skickar iväg pilen så länge den har kraft nog att göra sitt jobb.
Publicerat Januari 21, 200917 yr STENE, om vi giissar på ett 40J krav, då klarar den bågen antagligen inte gränsen. (Har inte kikat på den)
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Det är svårt att säga vart gränsen går vid en dragvikt, det hänger ju lite på hur snabb bågen är också.. Även valet av pil och jaktspets är avgörande. Jag gissar att vi nog kommer få som Åland, en begränsning av vikten på pilen. Alltså minst 25 gram (385 grain). Till att få en sådan pil till minst 40 J behövs säkert en 45 lbs båge beroende på farten.. Säkert är det någon som har ett bra program att räkna ut detta med och kan slå mig på fingrarna! Här är i alla fall ett inslag från Nyhetskanalen.se: http://nyhetskanalen.se/lokalt/umea
Publicerat Januari 21, 200917 yr Fan vad kul att det har gått igenom Även om Bågjakt inte känns riktigt aktuellt för mig jusst nu så känns det ändå lockande att införskaffa mig utrustning och det som krävs lite senare när man fått till den övriga vapengarderoben. Har faktiskt skjutit en lax med pilbåge för en massa år sedan i våran damm där det fanns inplanterad fisk Kan tänka mig att man blir rätt biten och att komma så nära djuren måste vara svårslaget.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.