Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄNTLIGEN!!!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja det var ju inte precis något nytt i dom argumenten.. :rolleyes:

Näe, han har inte orkat ta reda på riktig fakta, utan är kvar hos Fagerhultarna och tror att det är sanningen..

Jag höll aldrig räkningen på antalet gånger de blev fällda i Radionämnden för felaktigheter!

  • Svar 137
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Skickar härmed mina hjärtligaste hälsningar till er som kämpat för detta under lång tid! :rolleyes:

Vem vet - det kanske blir jakt med båge för en annan längre fram oxå när man tröttnat på krutvapen :mad:

Publicerat
Skickar härmed mina hjärtligaste hälsningar till er som kämpat för detta under lång tid! ;)

Vem vet - det kanske blir jakt med båge för en annan längre fram oxå när man tröttnat på krutvapen ;)

"Trött på krutvapen"... :huh:^_^:rolleyes::mad: ...???

Har du ramlat och slagit i bakhuvudet eller ?? ;)

Kan man väl inte bli...men däremot är ju bågen ett bra alternativ till hotande blyförbud och höga ammopriser ! :o

Publicerat

:huh: detta e verkligen jätte kul!.. ^_^ och jag tycker vi låter dom okuniga leva sitt liv!.. vi ska inte sjunka till deras nivå!.. utan gör som vi alltid gjort håller oss till fakta!..

måste oxå TACKA er som berätt denna väg för oss "nybörjare" ingen nämd och ingen glömd!..

efter min Afrika resa så har drömmen att få komma ut på mina egna marker varit större än någonsin!..

tänk kännslan att en tidig varm vår morgon! kunna smyga ut med bågen och försöka pyscha på vårbocken!.. :rolleyes: fasiken de finns nästan något religöst i det!.. :mad: ..

MVh Mamre!..

Publicerat

Som jag tidigare skrivit i andra trådar så har vi i några månader nu jobbat rätt hårt med dessa regler. Det senaste budet jag fick var att de kommer på officiell remiss i månadsskiftet, kanske redan i nästa vecka alltså.

När det gäller just regelverket så tror jag att man ska ha viss förståelse för att bågjakten fortfarande är kontroversiell i mångas ögon. Därför gäller det nog att redan från början vara noga med att samla statistik och ha argumenten väl underbyggda och fakta klar att presentera när det börjar blåsa. I samma anda tror jag att regelverket efter remissen kan bli en smula onödigt hårt vad gäller arter som får jagas och krav på bågen, men det gäller nog här att visa sig mogen uppgiften och sakta men säkert knapra åt sig lättnader i regelverket. Precis som vi ofta utsätts för regelförändringar i annan riktning så tror jag stenhårt på att aldrig ge, eller omvänt alltid ta, lillfingret. Då är risken / chansen rätt stor att man får en arm ganska snart...

Publicerat
:D detta e verkligen jätte kul!.. :D och jag tycker vi låter dom okuniga leva sitt liv!.. vi ska inte sjunka till deras nivå!.. utan gör som vi alltid gjort håller oss till fakta!..

måste oxå TACKA er som berätt denna väg för oss "nybörjare" ingen nämd och ingen glömd!..

efter min Afrika resa så har drömmen att få komma ut på mina egna marker varit större än någonsin!..

tänk kännslan att en tidig varm vår morgon! kunna smyga ut med bågen och försöka pyscha på vårbocken!.. :lol: fasiken de finns nästan något religöst i det!.. :lol: ..

MVh Mamre!..

Å slippa se JS i kalsonger menar du ? ;)

Publicerat
  • Författare
Som jag tidigare skrivit i andra trådar så har vi i några månader nu jobbat rätt hårt med dessa regler. Det senaste budet jag fick var att de kommer på officiell remiss i månadsskiftet, kanske redan i nästa vecka alltså.

När det gäller just regelverket så tror jag att man ska ha viss förståelse för att bågjakten fortfarande är kontroversiell i mångas ögon. Därför gäller det nog att redan från början vara noga med att samla statistik och ha argumenten väl underbyggda och fakta klar att presentera när det börjar blåsa. I samma anda tror jag att regelverket efter remissen kan bli en smula onödigt hårt vad gäller arter som får jagas och krav på bågen, men det gäller nog här att visa sig mogen uppgiften och sakta men säkert knapra åt sig lättnader i regelverket. Precis som vi ofta utsätts för regelförändringar i annan riktning så tror jag stenhårt på att aldrig ge, eller omvänt alltid ta, lillfingret. Då är risken / chansen rätt stor att man får en arm ganska snart...

Japp, vi måste ju börja nånstans!

Sköts allt som det ska så borde det finnas utrymme för förändringar.

Hoppas alla förstår vilket ansvar vi får under första året med bågjakt! :lol:

Publicerat
Som jag tidigare skrivit i andra trådar så har vi i några månader nu jobbat rätt hårt med dessa regler. Det senaste budet jag fick var att de kommer på officiell remiss i månadsskiftet, kanske redan i nästa vecka alltså.

När det gäller just regelverket så tror jag att man ska ha viss förståelse för att bågjakten fortfarande är kontroversiell i mångas ögon. Därför gäller det nog att redan från början vara noga med att samla statistik och ha argumenten väl underbyggda och fakta klar att presentera när det börjar blåsa. I samma anda tror jag att regelverket efter remissen kan bli en smula onödigt hårt vad gäller arter som får jagas och krav på bågen, men det gäller nog här att visa sig mogen uppgiften och sakta men säkert knapra åt sig lättnader i regelverket. Precis som vi ofta utsätts för regelförändringar i annan riktning så tror jag stenhårt på att aldrig ge, eller omvänt alltid ta, lillfingret. Då är risken / chansen rätt stor att man får en arm ganska snart...

Ja man kan tycka vad man vill om styrningar och hårda regler initialt, men det är nu som det är med det, huvudsaken är att vi får komma igång med bågjakten, och bevisa att detta är en seriös jaktform som bedrivs av seriösa jägare.

Nog för att man sett fram emot hösten i alla år man jagat, men hösten -09 kommer det att kännas lååångt till.. :lol:

Publicerat
Hoppas alla förstår vilket ansvar vi får under första året med bågjakt! :lol:

Amen, det har gått 3 år här och jag känner fortfarande samma nervositet

så det är mer en 1 år , hoppas att alla hjälps åt att hålla det rent och snyggt i tamburen

det underlättar, tro mig jag vet :lol:

Publicerat
Å slippa se JS i kalsonger menar du ? ;)

precis!.. :lol::lol:

Mvh

Publicerat
Å slippa se JS i kalsonger menar du ? :lol:

Vi ska nog inte tröka JS för mycket för hans kalsongjaktklädsel....tänk om han kommer nästa gång UTAN kalsonger..?? :lol:;)

Publicerat
Som jag tidigare skrivit i andra trådar så har vi i några månader nu jobbat rätt hårt med dessa regler. Det senaste budet jag fick var att de kommer på officiell remiss i månadsskiftet, kanske redan i nästa vecka alltså.

När det gäller just regelverket så tror jag att man ska ha viss förståelse för att bågjakten fortfarande är kontroversiell i mångas ögon. Därför gäller det nog att redan från början vara noga med att samla statistik och ha argumenten väl underbyggda och fakta klar att presentera när det börjar blåsa. I samma anda tror jag att regelverket efter remissen kan bli en smula onödigt hårt vad gäller arter som får jagas och krav på bågen, men det gäller nog här att visa sig mogen uppgiften och sakta men säkert knapra åt sig lättnader i regelverket. Precis som vi ofta utsätts för regelförändringar i annan riktning så tror jag stenhårt på att aldrig ge, eller omvänt alltid ta, lillfingret. Då är risken / chansen rätt stor att man får en arm ganska snart...

full förståelse för att alla inte tänker lika som oss som gärna vill jaga med båge!.. är övertygad om att det inte kommer vara några problem med detta! visst chansen finns alltid att någon "dåre" gör något! men så är det med allt. men med både jägarexamen och en bågjägarexamen så sållar man kanske lite iaf får man hoppas!..

vi som aktivt verkar för bågjakten är jag övertygade om komer göra att för de ska bli en accepterad jaktform!.

Skulle de vara så att några är nyfikna på att testa å skjuta med en jaktpilbåge nu när det är på G.. så är ni välkommna att ta kontakt med oss på Gästrike-Uppland Bågjägare!.. så hjälper vi gärna till!..

MVh Mamre!..

Publicerat

Grattis Sverige!

Publicerat

Jag kanske bara ska förtydliga att jag inte är ett dugg orolig för att oseriösa bågjägare ska ställa till en massa trubbel och indirekt förbjuda bågjakt. Jag vill bara uppmana er att redan från början noggrannt dokumentera vad ni gör och hur det går. Att samla fakta att ha då det bränner till kan visa sig vara en mycket bra investering...

Publicerat
Jag kanske bara ska förtydliga att jag inte är ett dugg orolig för att oseriösa bågjägare ska ställa till en massa trubbel och indirekt förbjuda bågjakt. Jag vill bara uppmana er att redan från början noggrannt dokumentera vad ni gör och hur det går. Att samla fakta att ha då det bränner till kan visa sig vara en mycket bra investering...

Om man följer vår modell ( vilket jag tror) ingår statestik från jakt samt skjutprov, vår stat e ganska mager så här

långt men alltid bra för framtiden *Amen*

Publicerat
  • Författare
Jag kanske bara ska förtydliga att jag inte är ett dugg orolig för att oseriösa bågjägare ska ställa till en massa trubbel och indirekt förbjuda bågjakt. Jag vill bara uppmana er att redan från början noggrannt dokumentera vad ni gör och hur det går. Att samla fakta att ha då det bränner till kan visa sig vara en mycket bra investering...

Vi som kommer ta den Svenska Bågjägareexamen kommer säkert få ett antal blanketter att fylla i för varje vilt som blir påskjutet. Ålänningarna har väl nått liknade formulär!?

Publicerat
Vi som kommer ta den Svenska Bågjägareexamen kommer säkert få ett antal blanketter att fylla i för varje vilt som blir påskjutet. Ålänningarna har väl nått liknade formulär!?

Jupp just det jag menade, vid all bågjakt där man släppt pil ska man fylla i en blanket och skicka till myndigheten

kan verka krångligt men väl värt all jobb med tiden

Publicerat

när kommer det att hållas en bågjägarutbildning i Umeå som man kan gå?

Publicerat
  • Författare

Det är nog svårt att sätta en exakt stämpel på hur stort detta är för oss som väntat sedan 1986!

Eller, jag har ju "bara" väntat sedan -88-89.. Men hur som helst så är det lång tid!

Hoppas bara väntan är över och vi kan ge oss ut på våra egna marker och välja vilket vapen som passar bäst för dagen.

Även om det kommer bli mycket båge så kommer inte jag överge krutet..

Publicerat
när kommer det att hållas en bågjägarutbildning i Umeå som man kan gå?

eftersom vi inte vet än vilken utbildningsform som krävs så tror jag inte de är något planerat!.. men är rätt övertygad om att så fort vi vet vilka krav det är och det finns instuktörer kommer det att hålas utb landet runt rätt omgående!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare
när kommer det att hållas en bågjägarutbildning i Umeå som man kan gå?

Gå in på sidan: http://bbjs.sida.nu/

Leta fram utbildningsansvarige och kontakta honom!

Fast jag gissar att det kommer bli andra "gubbar" som håller i en Svensk Bågjägare examen..

Typ de som redan håller i vanliga Jägarexamen!

Publicerat
eftersom vi inte vet än vilken utbildningsform som krävs så tror jag inte de är något planerat!.. men är rätt övertygad om att så fort vi vet vilka krav det är och det finns instuktörer kommer det att hålas utb landet runt rätt omgående!..

Mvh Mamre!..

Jag hoppas att IBEP + ett sverige apendix ska räcka, annars kommer det behövas utbildas nya instruktörer

skapas en massa nya/dyra dokument (utb matrial) vilket skulle kunna försena er eventuella höst jakt med båge (09)

Publicerat

ingen som hört något om vad bågjägarexamen kan tänkas innehålla?

Publicerat
Jag hoppas att IBEP + ett sverige apendix ska räcka, annars kommer det behövas utbildas nya instruktörer

skapas en massa nya/dyra dokument (utb matrial) vilket skulle kunna försena er eventuella höst jakt med båge (09)

instämmer!.. pluss att om de inte blir IBEP så kommer många behöva ta två utb för att få jaga hos er tex.

Mvh

Publicerat
ingen som hört något om vad bågjägarexamen kan tänkas innehålla?

nopp.... men IBEP kan säker få i vår redan!..

Mvh

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.