Publicerat Januari 21, 200917 yr Det är svårt att säga vart gränsen går vid en dragvikt, det hänger ju lite på hur snabb bågen är också..Även valet av pil och jaktspets är avgörande. Jag gissar att vi nog kommer få som Åland, en begränsning av vikten på pilen. Alltså minst 25 gram (385 grain). Till att få en sådan pil till minst 40 J behövs säkert en 45 lbs båge beroende på farten.. Säkert är det någon som har ett bra program att räkna ut detta med och kan slå mig på fingrarna! Här är i alla fall ett inslag från Nyhetskanalen.se: http://nyhetskanalen.se/lokalt/umea Kan berätta att en 45# långbåge i trä kan producera 40J, en sån båge har ca 70% efektivitet. Anta att en bra comp ligger på 90% så räcker ca 35#
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Fan vad kul att det har gått igenom Även om Bågjakt inte känns riktigt aktuellt för mig jusst nu så känns det ändå lockande att införskaffa mig utrustning och det som krävs lite senare när man fått till den övriga vapengarderoben. Har faktiskt skjutit en lax med pilbåge för en massa år sedan i våran damm där det fanns inplanterad fisk Kan tänka mig att man blir rätt biten och att komma så nära djuren måste vara svårslaget. Kanske ett litet förtydligande borde vara på sin plats: Inget har gått igenom och är 100% klart, vi har inte bågjakten än! Men så här nära var det länge sedan vi var! Förra gången var precis efter att Grabbarna på Fagerhult var i farten.. Det som behövdes då var en underskrift av nån högre inom Naturvårdsverket, den gången blev det ett bakslag..
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Kan berätta att en 45# långbåge i trä kan producera 40J, en sån båge har ca 70% efektivitet. Anta att en bra comp ligger på 90% så räcker ca 35# Japp, se där!! Förstod väl att nån kunde smiska mig.. Ja, vi får se vad som kommer fram i diskussionerna med Verket och vad de skriver i sina papper..
Publicerat Januari 21, 200917 yr Ok, fick för mig att det var klart efter allt man läst. Men det är väl som du säger att vad som hellst kan väl komma att ske innan ett beslut är fattat. Tror dock stenhårt, eller vill tro att det ska gå igenom. Tycker hursomhelst att ni ( Js, Asat, Mamre mfl gör ett sjukt bra jobb med att jobba för bågjakten.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Det är svårt att säga vart gränsen går vid en dragvikt, det hänger ju lite på hur snabb bågen är också..Även valet av pil och jaktspets är avgörande. Jag gissar att vi nog kommer få som Åland, en begränsning av vikten på pilen. Alltså minst 25 gram (385 grain). Till att få en sådan pil till minst 40 J behövs säkert en 45 lbs båge beroende på farten.. Säkert är det någon som har ett bra program att räkna ut detta med och kan slå mig på fingrarna! Här är i alla fall ett inslag från Nyhetskanalen.se: http://nyhetskanalen.se/lokalt/umea Här ska det inte slås på några fingrar det är jättemånga faktorer som styr anslagsenergin, dragvikt är en. Sen finns det också parametrar som draglängd, stränghöjd, kammarnas effektivitet och hur dragkurvan ser ut. ibohastigheten kan ses som en sammanfattning. Ett exempel: Båge= ibo320fps (en vanlig siffra) Draglängd= 27" Vikt på strängen= 25gr (peep & loop) Pil. 385gr med den bågen räcker 30lb föratt uppnå 42j, men pilhastigheten blir endast 190fps så avståndsbedömningen blir extra viktig. //Niklas
Publicerat Januari 21, 200917 yr Här ska det inte slås på några fingrar det är jättemånga faktorer som styr anslagsenergin, dragvikt är en. Sen finns det också parametrar som draglängd, stränghöjd, kammarnas effektivitet och hur dragkurvan ser ut. ibohastigheten kan ses som en sammanfattning. Ett exempel: Båge= ibo320fps (en vanlig siffra) Draglängd= 27" Vikt på strängen= 25gr (peep & loop) Pil. 385gr med den bågen räcker 30lb föratt uppnå 42j, men pilhastigheten blir endast 190fps så avståndsbedömningen blir extra viktig. //Niklas Niklas, jag har jagat med 160fps... men då med trad båge och korta skott, det blir inga 30 meters direkt även om det går utmärkt på tavlor med okända avstånd vill man ha marginaler i jakten.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Ok, fick för mig att det var klart efter allt man läst. Men det är väl som du säger att vad som hellst kan väl komma att ske innan ett beslut är fattat. Tror dock stenhårt, eller vill tro att det ska gå igenom. Tycker hursomhelst att ni ( Js, Asat, Mamre mfl gör ett sjukt bra jobb med att jobba för bågjakten. Visst hoppas vi också att det ska gå hela vägen denna gången!! Det finns allt för många som tror, har hört av någon som kanske.. Just detta bidrar till många felaktigheter! Vi gör vad vi kan för att sprida fakta och våra egna erfarenheter, inte några lögner eller halvsanningar! Det vinner ingen på.. Jag skulle själv aldrig hålla på om jag inte visste att bågen & pilen fungerar som jaktredskap! Nu är det ju inte bara vi som jobbar för bågjakten, vi råkar bara va de som syns och hörs här på Jaktsnack.. Det finns ett helt gäng som jobbar för att det ska gå vägen!!
Publicerat Januari 21, 200917 yr Fan vad kul att det har gått igenom Även om Bågjakt inte känns riktigt aktuellt för mig jusst nu så känns det ändå lockande att införskaffa mig utrustning och det som krävs lite senare när man fått till den övriga vapengarderoben. Har faktiskt skjutit en lax med pilbåge för en massa år sedan i våran damm där det fanns inplanterad fisk Kan tänka mig att man blir rätt biten och att komma så nära djuren måste vara svårslaget. Hmmm! Ett litet påpekande! Det har ju faktiskt inte gått igenom ännu. Beslutet är inte taget ännu.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Hmmm! Ett litet påpekande! Det har ju faktiskt inte gått igenom ännu. Beslutet är inte taget ännu. Hmm.. Ekar det här inne.. hallå, hallå hallåå.. Fast jag lyckas ju också göra det samma ibland..
Publicerat Januari 22, 200917 yr Jag är fullt medveten om att man inte ska lova saker innan de är klara men vi har nu kommit väldigt långt ner på detaljnivå i våra diskussioner med NV och andra intressenter och ett förbud är inte aktuellt. Detta är heller inte en politisk fråga, vilket är tur med tanke på den mailskörd jag fått från riksdagshuset när nyheten kom ut... Så jag skulle bli synnerligen förvånad om inte bågjakten, med ett ganska schysst regelverk, är möjlig redan till hösten. Så fortsätt från bågjägarhåll att arbeta och gör vad ni kan för att hjälpa till så gott det går så ska vi göra vad vi kan för att tysta okunniga politiker och andra som har åsikter i frågan utan en vettig faktabakgrund.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Jag är fullt medveten om att man inte ska lova saker innan de är klara men vi har nu kommit väldigt långt ner på detaljnivå i våra diskussioner med NV och andra intressenter och ett förbud är inte aktuellt. Detta är heller inte en politisk fråga, vilket är tur med tanke på den mailskörd jag fått från riksdagshuset när nyheten kom ut... Så jag skulle bli synnerligen förvånad om inte bågjakten, med ett ganska schysst regelverk, är möjlig redan till hösten. Så fortsätt från bågjägarhåll att arbeta och gör vad ni kan för att hjälpa till så gott det går så ska vi göra vad vi kan för att tysta okunniga politiker och andra som har åsikter i frågan utan en vettig faktabakgrund. Det verkar som vi kört igång i tomteverkstaden nu.. Nån målar schack brädet rutigt och nån skrämmer dockorna krullhåriga..! Hoppas bara säcken går att knyta ihop i slutändan!
Publicerat Januari 22, 200917 yr Finfin liknelse! Jag är för övrigt övertygad om att säckar kommer att knytas innan semestern. Dessutom lär det läcka en del redan innan så vi får möjlighet att komma igång med utbildningar. Synnerligen lämplig semesterövning kanske?
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Finfin liknelse! Jag är för övrigt övertygad om att säckar kommer att knytas innan semestern. Dessutom lär det läcka en del redan innan så vi får möjlighet att komma igång med utbildningar. Synnerligen lämplig semesterövning kanske? Låter faktiskt helt ok!!
Publicerat Januari 22, 200917 yr Finfin liknelse! Jag är för övrigt övertygad om att säckar kommer att knytas innan semestern. Dessutom lär det läcka en del redan innan så vi får möjlighet att komma igång med utbildningar. Synnerligen lämplig semesterövning kanske? Härliga tider komma verkar det som.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Från radio Gotlandhttp://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1560277 Stackars Daniel Inte lätta att snacka med okunniga reportrar, särkillt sådana som inte vet halv 7 om jakt Vi hade det så myckel enklare här, Media var underbara med mig/oss
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Från radio Gotlandhttp://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1560277 Fast det kändes som att Daniel gjorde det lite för svårt för sig.. Det hördes att han hela tiden ansträngde sig för att hitta rätt ord och "tänkte" sig igenom 11 minuter. Jägaren som blev intervjuad i studion lät betydligt mer avslappnad. Även om jag förstår att vi vill att det ska låta korrekt i radio, så borde vi med ryggmärgen kunna svara på dessa frågor utan att fundera allt för djupt! Fast det är bra, nu är första intervjun gjord och spänningen har kanske släppt lite..
Publicerat Januari 23, 200917 yr Finfin liknelse! Jag är för övrigt övertygad om att säckar kommer att knytas innan semestern. Dessutom lär det läcka en del redan innan så vi får möjlighet att komma igång med utbildningar. Synnerligen lämplig semesterövning kanske? en sådan semester kan jag leva med!.... ... Mvh
Publicerat Januari 23, 200917 yr Mera bågjakt i radio http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...te=&IsBlock
Publicerat Januari 24, 200917 yr Det är mycket mediebrus nu, spännande. TT och Expressen kör racet bara compound. Funderar om de baserar det på Petterssons uttalande att man inte behöver vara stark för att skjuta en modern båge (Radio Blekinge). Jag ser många problem med att defniera en godkännd bågtyp (som enda land i världen) Rent tekniskt, vad är en compoundbåge? Jag menar, dragviktsreducering förekommer ju även på vissa recurves (typ koreansk tex), och siktet förekommer ju också på "vanliga" bågar i olika former. Skulle det vara otillåtet att skjuta compound instinktivt (förekommer de som gör det) osv... Visst kör ålänningarna för enkelhetens skull med skjutprov för dragviktsreducerad båge samt för icke dragviktsreducerad båge? Detta ser jag som vettigt då man annars skulle kunna göra provet med compund med sikten och stabilisatorer för att sedan jaga med en båge man inte behärskar. Argumentet är att kan man träffa med en pil som har nog hög anslagsenergi så spelar ju bågtypen ingen roll, med ett skjutprov har man reducerat bort faktorn "det är svåprare att skjuta med traditionell utrustning" eller "compoundbågen har bättre precision" (Vilket iofs inte stämmer, i skjutmaskin har båda ungefär samma precision, men det ligger mindre träning bakom att närma sig den precisionen med compoundbåge). Idag har jag i allafall, med nyhetens hjälp, fått två till att bestämma sig att gå med i SBJF, båda traditionella skyttar som tränar hårt för att klara ev skjutprov med långbåge. En av dem har jakterfarenhet sen tidigare med långbågen, och det han saknar i precision på långskotten tar han igen med sitt indiansmygande, eller vad sägs om 5 fällda vilt (2 possum, 2kalkon, 1 vildget) med långbåge, med alla skott under 6 meter, smygjakt! Jaja, här svamlar jag, har i allafall hittat ett bra ställe där rådjuren passerar in på farsans åker, där man ofta kommer in under 10 meter, så jag hoppas kunna få någon chans i höst.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Det är mycket mediebrus nu, spännande. TT och Expressen kör racet bara compound. Funderar om de baserar det på Petterssons uttalande att man inte behöver vara stark för att skjuta en modern båge (Radio Blekinge). Jag ser många problem med att defniera en godkännd bågtyp (som enda land i världen) Rent tekniskt, vad är en compoundbåge? Jag menar, dragviktsreducering förekommer ju även på vissa recurves (typ koreansk tex), och siktet förekommer ju också på "vanliga" bågar i olika former. Skulle det vara otillåtet att skjuta compound instinktivt (förekommer de som gör det) osv... Visst kör ålänningarna för enkelhetens skull med skjutprov för dragviktsreducerad båge samt för icke dragviktsreducerad båge? Detta ser jag som vettigt då man annars skulle kunna göra provet med compund med sikten och stabilisatorer för att sedan jaga med en båge man inte behärskar. Argumentet är att kan man träffa med en pil som har nog hög anslagsenergi så spelar ju bågtypen ingen roll, med ett skjutprov har man reducerat bort faktorn "det är svåprare att skjuta med traditionell utrustning" eller "compoundbågen har bättre precision" (Vilket iofs inte stämmer, i skjutmaskin har båda ungefär samma precision, men det ligger mindre träning bakom att närma sig den precisionen med compoundbåge). Idag har jag i allafall, med nyhetens hjälp, fått två till att bestämma sig att gå med i SBJF, båda traditionella skyttar som tränar hårt för att klara ev skjutprov med långbåge. En av dem har jakterfarenhet sen tidigare med långbågen, och det han saknar i precision på långskotten tar han igen med sitt indiansmygande, eller vad sägs om 5 fällda vilt (2 possum, 2kalkon, 1 vildget) med långbåge, med alla skott under 6 meter, smygjakt! Jaja, här svamlar jag, har i allafall hittat ett bra ställe där rådjuren passerar in på farsans åker, där man ofta kommer in under 10 meter, så jag hoppas kunna få någon chans i höst. Korrekt, vårt prov är lika för ALLA bågtyper, även om du gör en båge av en enris buske
Publicerat Januari 24, 200917 yr Personligen hoppas jag på att SWE inte uppfinner hjulet igen!.. utan följer samma som på Åland!. .jag vill verkligen att alla båg typer ska kunna användas i jakt!... men är för olika skjut prov!.. ska man jaga med Compund ska man klara de provet!.. å samma med tradbågar!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Januari 24, 200917 yr Ett jätte grattis från oss på andra sidan pölen...Ö= Nu får man väl passa på att åka hem under hösten för att träffa familjen
Publicerat Januari 24, 200917 yr Ett jätte grattis från oss på andra sidan pölen...Ö=Nu får man väl passa på att åka hem under hösten för att träffa familjen Tackar !
Publicerat Januari 24, 200917 yr Personligen hoppas jag på att SWE inte uppfinner hjulet igen!.. utan följer samma som på Åland!. .jag vill verkligen att alla båg typer ska kunna användas i jakt!...men är för olika skjut prov!.. ska man jaga med Compund ska man klara de provet!.. å samma med tradbågar!.. Mvh Mamre!.. Thomas, hur tänker du dig att proven skulle skilja sig åt ? jag menar det för CP och det för Trad ?