Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare 1. Hur går det med vinterträningen för er?2. Vad behöver ni jobba på för att jakten ska fungera ännu bättre till höstens jakter i skog, fjäll och fält? 3. Vad har ni för tips på övningar och tankar ang en 15 v. valp som kan sitt, stanna, varsegod,hit, "ligg" och börjat koppelträna? 1. Träning i jakttid??? De börjar man med då jakten e över! (dvs snart i Jämtland) Innan dess inkluderar all träning skarpladdade vapen 2. Ekonomin o smöra för sambon. 3. Byt miljöer o gör samma sak. När de funkar så lägg till störningar!! Kan jycken springa förbi en köttbulle el.dyl vid inkallning? Mängdträning e bästa träningen!!! Just nu förbereder jag mig mest för att ta emot en ny valp! Med största sannolikhet kommer de finnas 2 Bretoner i mitt hem framemot sommaren! Så jag tror man ska börja blädrra från början i tråden o läsa böcker för at lägga upp lite strategier för träning av ett nytillskott. Ska bli riktigt skoj!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Hej alles.Vi måste ju få lite mer liv i tråden så då slänger jag upp följade frågor: 1. Hur går det med vinterträningen för er? 2. Vad behöver ni jobba på för att jakten ska fungera ännu bättre till höstens jakter i skog, fjäll och fält? 3. Vad har ni för tips på övningar och tankar ang en 15 v. valp som kan sitt, stanna, varsegod,hit, "ligg" och börjat koppelträna? Här kommer en bild på Loke med luleå älv som bakgrund. Ha´t fint alla// Andreas 1. Alldeles för dåligt tyvärr. Är det inte är tiden som inte räcker till så är det motivation eller snö & kyla som sätter begränsningar. Men det går ju lika bra att nöta på inomhus. Det går ju faktiskt att gå fot inne också... 2. Försöka få en mer lyhörd hund. Som det är nu har jag en vovve som ska fokusera på allt annat än husse tyvärr. Har jätteproblem med träning tillsammans med andra hundar, då både husse & hund stressar upp sig och det blir bara skit. Men det är inte lätt att vänja av en hund dumheter har jag märkt.... 3. Öka kraven succesivt. Förläng väntan vid stanna kvar. Göm dig i där du ser hunden men den inte ser inte dig och låt den sitta. Det är effektivt att låta dem tro att man är guds allmäktig själv...och ser dem oavsett! (Själv gömde jag mig i lador/lagårn osv. där det alltid finns kvisthål/springor att se igenom. Som Jimbolo skriver, byt miljöer..och det är kanske dags att utföra er träning med lite andra hundar runtomkring. Få din hund att bara fokusera på dig och inget annat! Av egna erfarenheter ska man nog börja med det rätt tidigt....och aldrig göra uppehåll ...annars får man en som Troy! Se även lite om hundens präglingsperioder. Ålder/tid skiljer sig lite bland olika personers uppfattning dock. Här är ett exempel: http://www.darklin-reach.com/hund-sve-utve...ochbeteende.htm
Publicerat Februari 17, 200917 yr 1. Hur går det med vinterträningen för er?2. Vad behöver ni jobba på för att jakten ska fungera ännu bättre till höstens jakter i skog, fjäll och fält? 3. Vad har ni för tips på övningar och tankar ang en 15 v. valp som kan sitt, stanna, varsegod,hit, "ligg" och börjat koppelträna? Cobra fyllde 1år igår!!! Som savr på dina frågor.... 1. Cobras träning flyter på rätt ok tycker jag. Vi nöter på med det mesta och även om jag märker att hon prövar tänja på gränserna ibland så tycker jag inte riktigt att jag har rätt att klaga så mycket på de för vi har ändå rätt klart för oss att det är mina regler som gäller Men som sagt så är det bara att nöta på. Ella tränar jag inte nått särskillt med utan hon hänger på och tränar de som Cobra tränar. 2. Cobra skall träna allt. Ok sitt automatiskt vid flog skall det kanske läggas lite extra krut på framöver. Ella kanske jag skaffar hörapparat åt eller kör med lite revaxör Skämt å sido så är hon ju till hösten 9år och går rätt mycke på rutin. Skulle de gjorts ändringar skulle dom gjorts för flera år sedan. Men visst försöker jag alltid köra lite mer dressyr med henne innan jakten för att få henne mer allert och lyhörd. 3. Kör mycke kontaktövningar för att få valpen att hålla koll på dig och inte tvärt om. typ att du går och gömmer dig eller går åt ett annat håll odyl. Även att den måste ta ögonkontakt med dig för att få gå ut ur bilen, äta mat, ut genom dörren, springa iväg och leka osv. De har du igen senare.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Andreas jag kan rekommendera anders landins filmer, mycket bra tränings tipps och inspirerade,
Publicerat Februari 19, 200917 yr Just nu så jobbar vi väldigt mycket med kontakt och inkallning. Jag måste säga att det är skönt att få bekräftelse att man har fokus på rätt ställe,dvs kontakt. Jimbolo: han kan springa förbi hundgodis inomhus när man kallar in honom, men utomhus, ibland. Ska kanske jobba mer ute. MrAndersson: jag har sett anders landins filmer, och dem är bra men hans hundar är ganska långt före ens egen. Jag har inte riktigt samma förutsättningar och tid som han. Men det är bra att se hur man kan göra olika saker, det är de som är bra med dvd:D ha´t
Publicerat Februari 19, 200917 yr Just nu så jobbar vi väldigt mycket med kontakt och inkallning.Jag måste säga att det är skönt att få bekräftelse att man har fokus på rätt ställe,dvs kontakt. Jimbolo: han kan springa förbi hundgodis inomhus när man kallar in honom, men utomhus, ibland. Ska kanske jobba mer ute. MrAndersson: jag har sett anders landins filmer, och dem är bra men hans hundar är ganska långt före ens egen. Jag har inte riktigt samma förutsättningar och tid som han. Men det är bra att se hur man kan göra olika saker, det är de som är bra med dvd:D ha´t Helt rätt inställning, ja menar Landin, Jeppe, Rödseth mfl. är ju proffs och har inte gjort annat, samt att de förmodligen har möjligheten att lägga ner enormt mycket tid på sina hundar. Min Troy är över 1år och är fortfarande långt efter Landins 4-5 månaders valpar. Syftar på kontakt, lystring, dirigering och markering. Men men...jag tränar på i sakta mak...så innan hundens livstid är över kanske... Nu till våren när korvgrillningssäsongen börjar så kan du ju byta ut hundgodiset mot hot-dogs. Det är svårare att motstå!! Till hösten vill ja se han apportera hem en hot-dog! Hehe...nä skämt å sido...det är ingen omöjlighet, men inte helt enkelt heller. Själv så hade vi första perfekta fågelarbetet tillsammans i morse under morgonrastningen! Fågeln...ja en riktigt tjurig gamm-tjädertupp! Riktigt stolt känner man sig! Troy följde kanske 15meter och sen stannade han sig och följde med blicken samtidigt som han började kolla vart jag var. Jag hann inte ge honom ett stanna-kommando, och berömmde som aldrig förr när han sökte kontakt efter stoppet. Hade det varit mindre snö kanske han gett sig efter längre...men nu är det ju lixom rätt bra broms utanför spåren! Vad lärde sig vi oss av detta då? Ja..själv lärde jag mig att inte vråla stanna samma sekund som avancen. Troy...ja han lärde sig nog att det finns fågel 200meter hemifrån...och kommer förmodligen vara svårare att hålla på gården hedanefter
Publicerat Februari 19, 200917 yr Helt rätt inställning, ja menar Landin, Jeppe, Rödseth mfl. är ju proffs och har inte gjort annat, samt att de förmodligen har möjligheten att lägga ner enormt mycket tid på sina hundar. Visst lägger dom säkert ner mycke tid på sina hundar, men framför allt är dom duktiga på att läsa hunden och anpassa dressyren utifrån detta samt så gör dom rätt på en gång. Dessa två saker medför att dom behöver inte lägga lika mycke tid för att få ett jättebra resultat som oss vanliga svenssons som inte märker när vi gör fel förrän efteråt! Är betydligt jobbigare att lära om än att lära rätt från början! Nu till våren när korvgrillningssäsongen börjar så kan du ju byta ut hundgodiset mot hot-dogs. Det är svårare att motstå!!Till hösten vill ja se han apportera hem en hot-dog! Hehe...nä skämt å sido...det är ingen omöjlighet, men inte helt enkelt heller. Detta bara måste jag pröva med Cobra och Ella nästa gång jag får chansen. Ok iaf med Ella....vill inte sabbotera nått med Cobras apport innan den sitter ordentligt!
Publicerat Februari 19, 200917 yr Visst lägger dom säkert ner mycke tid på sina hundar, men framför allt är dom duktiga på att läsa hunden och anpassa dressyren utifrån detta samt så gör dom rätt på en gång. Dessa två saker medför att dom behöver inte lägga lika mycke tid för att få ett jättebra resultat som oss vanliga svenssons som inte märker när vi gör fel förrän efteråt! Är betydligt jobbigare att lära om än att lära rätt från början!Detta bara måste jag pröva med Cobra och Ella nästa gång jag får chansen. Ok iaf med Ella....vill inte sabbotera nått med Cobras apport innan den sitter ordentligt! ...Ja åsså är de ju exakt rätt tajmad med korrigeringarna och berömmet. En annan är ju alltid halvsekunden för sen jämt! Kanske apport av falukorv blir en av årets grenar i 5-kampen Lär behöva lika många korvar som hundar antagligtvis...hehe!! Det är ju nog bra att man får vovven att bara sitta å hålla i korven utan att äta upp den! Testa vid nästa korvgrillning ska ni få se... Om 2 veckor kommer det saknas två artiklar på min Troy. Då ryker kulorna med andra ord...
Publicerat Februari 22, 200917 yr 1. Hur går det med vinterträningen för er? 1. Tycker träningen går helt ok. Men som tidigare talare sagt, vintern och kylan ställer till det för mig. Kanske inte kan skylla på det men nu har 2 mattor blivit flis å frugan e vansinnig så "lite" understimulerad måste jag ändå säga att jycken är.. Tycker det är svårt att jobba när det är 1m snö överallt. Apporten börjar sitta riktigt bra iallafall Efter en period med förkyld hund ska jag försöka dyka upp på Pite-träningen på måndag å få inspiration till framtida aktiviteter.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Vadå för kallt o för mkt snö? Igår hade jag hunden med mig på kråkjakt o körde lite apportsök med honom. Dvs på dem jag inte själv fann igen. Så mkt snö att hunden var mer under än över snöytan så de va inte de enklaste förhållanden. Speciellt inte för husse som flåsa på. Dock skötte Zingo sitt jobb hyffsat o allt som skulle bli funnet bärgades hem. Iof hade vi en allvarlig diskusion runt en skadskjuten skata som förde ett jäkla liv. Den tyckte Zingo att han kunde låta vara men de tog jag ur honom fortare än kvickt. Men tyvärr e han nog skadad för livet av kråkorna som gett honom rejält me stryk. DOCK kom han in med en vingad kråka EFTER vårt snack med/vid skatan. Så man kan fråga sig om det gav ngt? De fina är att hans apport på hönsfågel e inte berörd av dessa övningar på kråkfågel. Tack o lov att han gör skillnad (på sätt o vis) Djup snö ska man utnyttja maximalt till träning. Bromsar supereefektivt dessa jetmotorer o ger otroligt utrymme för korrigeringar i vissa beteenden! Så ut me er nu o sluta Gnäll
Publicerat Februari 23, 200917 yr Jo jag måste ju säga att visst handlar det om timing och erfarenhet. Men det är ju inspirerande att se vad man kan åstadkomma med dem om man gör allt rätt och har rätt förutsättningar på så kort tid. Henke O, självklart så ska han kunna apportera hotdogs, kanske dock inte denna säsong Jag måste ju säga att jag håller på att bli lite små tokig över att det är kallt och snö nu. Fan man kan ju bara vara ute i 10 min åt gången, men men snart så kanske det blir lite varmare.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Det beror nog också lite på snöläget... Hemmavid har vi 60-65cm puder ovanpå hårdare snölager, totalt 90-95cm. En dummy bara försvinner...likaså hunden. Då Troy hoppar av skoterspåret så håller han nästan inte på komma upp igen!! Men åker man ner 1 mil mot kusten är det bara halva snömängden! ...sen bor man i ett kallhål också! Men jag testade faktiskt apport i snön tidigare (innan denna mängd...), och det gick hyfsat. Tills dess han inte hittade dummyn...då insåg jag vad jag höll på med..och la av! Min drygt 1-åriga kille KAN inte apportera riktigt ännu. Det är förvisso inga problem att ställa krav på honom, men han jobbar mycket på glädje och vilja...och kräver man allt för mycket riskerar man nog att backa 10 steg igen! Han letade dock dummyn i minst 10 minuter innan jag kallade in. Nästa morgon letade han 5 minuter till...och fann den! (utan apportkommando givetvis) Körde för övrigt lite "agility" i helgen då det tidvis var så dåligt väder att man inte ville vara ute mer än några minuter. Hade en sopkvast mellan två stolar som hinder. Nu börjar vi på få in "hopp" och "under". Kan vara bra om han går i koppel...så man slipper ett koppel under kullfallna träd, vägbommar osv. Jädrar vad det är härligt med en hund som tycker det är skitkul att lära sig nån nytt! Vi har ju lite problem med kontakten ibland, men när han inser att husse vill lära in nåt nytt så är han på helspänn och fokuserar 100% på husse!! Kul!!
Publicerat Februari 25, 200917 yr Är det någon som ska på utställningen i Malmö 21mars eller vet ni om någon som ska dit?
Publicerat Mars 4, 200917 yr Författare Intresserad av en Breton men kanske inte tid med valpstadiet. Kolla då in här! Finns en 2:årig Breton till Salu. http://www.aulumboens.dk/11670296 Själv sitter man o biter på naglarna o bara väntar på att få veta hur ultraljudet går/gick på Soda? E de tomt, få eller flera valpar?
Publicerat Mars 4, 200917 yr Är en spännande och nervös tid när man väntar! Håller tummarna för att de blir en valp till dig i den kullen!
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Är en spännande och nervös tid när man väntar! Håller tummarna för att de blir en valp till dig i den kullen! Ser mörkt ut på Kammeruns avbytarbänk Jakten på det perfekta stolpskottet verkar få fortsätta eller läggas på is tills man fått info from Italy. Sorg i stugan.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Nej vad tråkigt! Ser de inte ut att bli några valpar alls eller blir de väldigt få?
Publicerat Mars 7, 200917 yr Nej vad tråkigt! Ser de inte ut att bli några valpar alls eller blir de väldigt få? Dom har bara tagit ett ultraljud ännu,men det såg tyvärr helt dött ut. Dom ska kolla en gång till bara för att vara helt säkra. Jag stod oxå på de intresserades lista hos Soda ,men har nu vänt blickarna åt våra grannar i väster. Det är lite närmare än Italien.....
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare Kikar lite där oxå! Har du pratat med ägaren till "Locas Shooting Star Zela"? De använder också TerrasCaboWabo för avel enl Norska Bretonklubbens valpinfo.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Är alltid tråkigt när tiken går tom för har man bestämt sig för en kull så oavsett om man är köpare eller uppfödare så är det ju en kombination som man verkligen tror på och känner kan bli bra och man ställer in sig på att ha en hund med just dessa linjer i ca:12år framåt. Så visst är de snopet då när de inte blir som man planerat.
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare JÄsiken va bildsnålt det varit på sistone! Trodde "Ella" skulle ÖSA in bilder efter fjällträning Nån som ska till Tossåsen? Jag skulle kunna tänka mig att ta en helgtur om ngn e sugen att fara med mig från Härnösand. Dvs antingen över dagen eller bara lör-sön eller fre-sön. Öppen för förslag. Detsamma gäller Vemdalen men det kräver 2 körkortsinnehavare för att göra dagstur. Blir lite vanskligt att köra ensam båda vägarna o en heldag på fjället därimellan. Gäller även Breton intresserade som bara vill följa o kolla in rasen in action!!! Vid ev övernattning måste vi kolla hur de ser ut i förväg med sängplatser, men de finns ju tält me Så finns intresse för samåkning så pm:a snarast!
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare tog inte så mycke bilder men här kommer två iaf Bild2= Rödingstånd?
Publicerat Mars 10, 200917 yr Typ! Hon tycker fiskar är lustiga filurer som man gärna kan bära runt å leka lite med
Publicerat Mars 12, 200917 yr Jimbo tänkte höra mig lite för ang Vemdalen är det bara prov där eller blir det lite träning också. Jag kan tyvärr inte ta mig ner till Tossåsen. Var för övrigt och kollade på draghunds SM i Boden och måste ju säga att det är fruktansvärt kul att se hundar med en sån glädje att jobba. Kanske blir så att man måste lära sig åka skidor tills vintern