Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Marken är ENBART upplåten för prov i Vemdalen.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Så vart sovplats i Vemdalen ordnad!

Tack "Jens G" ^_^

Finns fortf. plats i bilen om ngn vill haka på lör-sön.

Har anält mitt intresse till en parning i Norge nu o kullen skall komma samma helg som Vemdalsprovet.

Ska bli riktigt spännande att se om de blir ngn hane till salu.

Här e en bild på avelshanen "Ubrik....." iaf :D

post-399-1237331540_thumb.jpg

Publicerat
Så vart sovplats i Vemdalen ordnad!

Tack "Jens G" ^_^

Finns fortf. plats i bilen om ngn vill haka på lör-sön.

Har anält mitt intresse till en parning i Norge nu o kullen skall komma samma helg som Vemdalsprovet.

Ska bli riktigt spännande att se om de blir ngn hane till salu.

Här e en bild på avelshanen "Ubrik....." iaf :D

post-399-1237331540_thumb.jpg

Tjusig kille!! DU håller fast vid hanhund...ingen tanke på tik?

Publicerat
  • Författare

Det är inte utan att man känner sig stolt över sin ordförande, jaktprovsdommare, klubbkamrat o vän för sin oerhörda prestation i helgen!

Stort grattis Lennart och Suhlegan Spey!

http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=277

http://breton.no/index.php/weblog/index_en...er_i_folldalen/

Tjusig kille!! DU håller fast vid hanhund...ingen tanke på tik?

Det blir en Hane! SÅKLART -_-:P

Publicerat
  • Författare

Idag dök ja på ett problem jag aldrig varit med om.

Skickade jycken på döenkel apport MEN...

Fågeln, kråka, hade trillat ner i ett djupt fotspår i snön vilket inte är ett problem men där fågeln låg hade det trillat ner många fåglar runtomkring under morgonen som jag själv bärgat.

Fågeln hade iof legat i minst 30min innan Zingo fick hämta den.

Detta gjorde tydligen jycken totalförvirrad för han kom in med en korpfjäder som räven lämnat kvar.

Fick skicka han pånytt, vindstilla på platsen, o jycken kollade på mig som om ja va knäpp o han vimsade mest runt ett tag.

Tillslut hittade han fågeln o apporterade in den i ett huj.

Nån som upplevt detta att det skulle vara FÖR MKT vttring på platsen att de får svårt för apporten?

Publicerat
Idag dök ja på ett problem jag aldrig varit med om.

Skickade jycken på döenkel apport MEN...

Fågeln, kråka, hade trillat ner i ett djupt fotspår i snön vilket inte är ett problem men där fågeln låg hade det trillat ner många fåglar runtomkring under morgonen som jag själv bärgat.

Fågeln hade iof legat i minst 30min innan Zingo fick hämta den.

Detta gjorde tydligen jycken totalförvirrad för han kom in med en korpfjäder som räven lämnat kvar.

Fick skicka han pånytt, vindstilla på platsen, o jycken kollade på mig som om ja va knäpp o han vimsade mest runt ett tag.

Tillslut hittade han fågeln o apporterade in den i ett huj.

Nån som upplevt detta att det skulle vara FÖR MKT vttring på platsen att de får svårt för apporten?

Ja.

Under Duvjakter och kråkjakter när fågeln får ligga, och det blir stora koncentrationer fågel på små areor, och alla skall apporteras in.

Då gör min Münster samma fel...

Men, enbart vid vindstilla och mycket fågel.

Publicerat

Då kan jag rapportera att Cobra varit på sin första utställning och fick 1pris i juniorklass. Väldigt nyttig träning för både matte och hund som lärde sig mycket under dagen!

Vi har även fått träna på fält vilket även de var väldigt nyttigt, men jag ser ju att jag måste drilla Cobra mer på rapphöns så hon fattar att dom är lika viktiga som ripor, orrar och tjädrar. ;) Roligt som fasen var det att få träna på dom små propellerfåglarna ;) och givetvis väldigt nyttigt. Man får en hum om vad man behöver träna mer på.

Cobra gjorde under helgen sin första utlagda gömda apport på kall fågel (ripa)vilket hon skötte jättefint. VÄLDIGT NÖJD MATTE!!! Hon apporterade även "varm fågel" för första gången också så matte var väldigt nöjd helt enkelt! Bara snön försvinner lite mer så ska här tränas lite mer apport. Fick med mig fåglar från Cobras kullsystersägare som vi skall träna på framöver. Har fått lära mig att tar hon dessa fåglar tar hon ALLT! ;) Så jag hoppas de stämmer och att inte matte sjabblar till det hela på vägen. :lol:

Har varit en väldigt trevlig semestervecka där jag både fått träffa Panter igen och även Pasties(Cobras pappa). Framförallt var det väldigt roligt att träffa Cobras kullsyskon Ento och Elva och även Riva som är kullsyster till Vira som bor granne med oss.

Publicerat
Då kan jag rapportera att Cobra varit på sin första utställning och fick 1pris i juniorklass. Väldigt nyttig träning för både matte och hund som lärde sig mycket under dagen!

Grattis!!

Publicerat
  • Författare

Ja Grattis e absolut på sin plats!

Blev de nå fotat?

Publicerat
Ja Grattis e absolut på sin plats!

Blev de nå fotat?

Jaaa...foton vill vi ju se!

Jag skulle på tal om foton, försöka filma Troy med mobilkameran nu ikväll när han som vanligt innan middagen får ett såntdär cp-ryck å bara tokspringer runt runt, gör allt för att busa upp husse en aning.

Tyvärr är mobilkameran alldeles för seg för att hinna filma en såndär fyrverkeripjäs till hund...det bara blinkar till i bilden så sen är han borta igen...hehe.

Så tyvärr...får se om det går bättre nån annan kväll och då med en riktig filmkamera. Det är trots allt värt att ses...

/Henke

Publicerat

Tog väl en del bilder(dock inte på utställningen). Denna vart rätt hyffsad iaf! <_< El Cobra å hennes kullbror Ento!

post-800-1237923383_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Så har man varit i Vemdalen o kollat in Eliten i vinnarklass.

Så imponerande uppvisningar blev de inte direkt i de mjuka föret, vindpiskande snön, o dimman som inträffa på senare delen.

Däremot visade Nils B Skaar:s hund upp ett äkta bretonsök som formligen utklassade övriga (enl. mitt tycke)

Det var också den enda som kom fågelarbete i x 2.

Därmed var Nils B Skaar med "Velvet dei Fiorindo" enda pristagaren med 1:a pris i Segrarklass.

Här är "Förmodligen" de vinnande konceptet! :):lol:

post-399-1238403114_thumb.jpg

Söndagen var en intressant dag med många lovande unghundar som jag ser fram emot att få se mer av.

Annars presterades väl inge mer än förväntat, dvs högsta klass, i det parti jag gick med i.

Suhlegan Soda 1ekl

Suhlegan Spey 1ekl

post-399-1238405739_thumb.jpg

Litjåsens Prince (med reservation för stavning) ägd av Gunnar Handberg 3ökl

Stoj, som närmaste granne söderut, bjöd på uppvisning med stramt stånd på "Hare" :o

Vi fick se haren springa iväg över fjället .

Bra hund som tar sig an de vilt som finns.

Önskar att min jycke med stod för hare men han ignorerar de totalt.

Hoppade tom ÖVER en nyskjuten hare vid en apportering en gång för att leta fågel.

Själklart bärgades haren in då han begrep att det var den jag ville ha, men ändå.

Så här ser en äkta hundstart ut på jaktprov i vinterfjäll.

post-399-1238403174_thumb.jpg

På bild ses Rainer som startar Stoj, dommare Lars Lööv med aspirant Övind N och Kjell som gör Spey klar för start.

Publicerat
  • Författare

Fick överraskande tråkiga nyheter igår.

Alla valpar blev tikar i kullen jag väntade valp ifrån.

Alla utom första valpen fick också tas ut med kejsarsnitt då det satt en valp o blockerade (om jag fattat rätt) som också dog.

Det var den enda av hankön.

Så nu fortsätter sökandet :lol:

Fick dock höra en hel del intressant på fjället som skall beartbetas i dagarna :)

Publicerat
Fick överraskande tråkiga nyheter igår.

Alla valpar blev tikar i kullen jag väntade valp ifrån.

Alla utom första valpen fick också tas ut med kejsarsnitt då det satt en valp o blockerade (om jag fattat rätt) som också dog.

Det var den enda av hankön.

Så nu fortsätter sökandet :lol:

Fick dock höra en hel del intressant på fjället som skall beartbetas i dagarna :)

De var tråkigt att höra! :o

Trevligt med lite bilder från Vemdalen!

Publicerat

Varför är det typ 40 sidor mindre i tråden??

Publicerat

Så sant så sant!

Nu har jag inte kollat överdrivet noga men de måste vara sidor i mitten som försvunnit för slutet verkar ju vara kvar och likaså början av tråden. ;)

Publicerat
  • Författare

Ngn som har koll på om antalet inlägg minskat eller är det bara färre sidor?

Ärligt talat har jag inte så noga koll.

Men att det saknas sidor ser jag med!

Publicerat

Nä tyvärr vet jag bara att det var nånstans kring 127 sidor ;)

Publicerat
  • Författare

Vet nu att man gjort om så att det visas fler inlägg per sida.

Därmed har antalet sidor blivit färre!

Därmed var mysteriet löst. ;)

//Jimmy

Publicerat

Aha ;) inte svårare än så!

Sommaren och därmed även hösten närmar sig. Har ni några planer på utställning, jaktprov eller ska ni gå nån dressyrkurs kanske?

Publicerat
Vet nu att man gjort om så att det visas fler inlägg per sida.

Därmed har antalet sidor blivit färre!

Därmed var mysteriet löst. B)

//Jimmy

Puhh...ja vet var ju tur. Tänk OM man skulle få för sig att vilja läsa alla inlägg igen...åsså saknas det några! ;) Hehe...risken är väl liten. Men ibland har det hänt att man sökt nåt och gått tillbaka i tiden i denna tråd. Inte minst Jimbolos berättelse om sin unghunds dagar...hehe!

Aha ;) inte svårare än så!

Sommaren och därmed även hösten närmar sig. Har ni några planer på utställning, jaktprov eller ska ni gå nån dressyrkurs kanske?

Fan våren har ju knappt börjat än....hehe!

Utställning är väl inte å tänka på med min store Troy och som dessutom nu är kastrerad...

Jaktprov...nja...eventuellt om han visar sig fatta galoppen snart!

Dressyr däremot MÅSTE jag bara köra stenhårt med då snön tinar bort. Det brukar bli lite lättare då tycker jag...

Ska försöka få med folk med hund i närheten att ställa upp så vi får en lokal träningskväll varje vecka eller nåt sånt.

Det blir nog lite inspiration från rally-lydnad, för å få lite roliga övningar osv.

Däremot har jag och grannen stora planer på att skaffa rapphöns till sensommaren. Återstår väl bara om vi överhuvudtaget får tag i fågel!!

Nån i närheten som har tips?? Jimmy vet du??

Publicerat
  • Författare

Nopp :(

Skulle varit kul men de e som de e :(

Publicerat
Nopp :(

Skulle varit kul men de e som de e :D

De där kan ändras fort bara du får dig en valp.....dock inga jaktprov och utställningar i år kanske, men desto mer grunddressyr i sådana fall :(

Publicerat

Igår var första gången på tävlingslydnadskursen som jag och Cobra ska gå! :) Tyckte Cobra skötte sig rätt hyffsat, men när jag kollade på de andra med Mallar, Rottisar, Dobermann...... som också ska gå kursen så insåg jag att vi har en hel del att lära :huh: är ett annat tänk på vissa plan än den fågelhundsdressyr som jag hållit på med. Visst är många moment relativt lika och vi har grunderna, men en hel del detaljer måste slipas på för att inte tappa poäng på en tävling! <_<

Nåja, det blir roligt att pröva på och både jag och Cobra kommer att få träna för att göra rätt, för man har en del fuffens för sig som inte går hem på en Lydnadstävling ;) skulle inte förvåna mig om de blir jobbigare att lära mig göra rätt än att lära Cobra göra rätt B)

Trevlig helg!