Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Då kan du tänka dig en Skåning som knappt vet upp o ner på stavarna samt fram o bak på brälapparna bak jycken <_<

Förra året mätte jag upp 37km/h med gps:en.

ALLDELLES för fort i nerförsbackarna.

Blidde så eftersom det klibbat gången före så då blidde de motionsskidor o EXTREMT välvallade sådana.

Sååå typiskt bara att de var rena isspår o de hade gått hur bra som helst (o än bättre) med bredare skidor.

Gör ja aldrig om!

Tycker nog du ska åka hem till lille Troy o kolla läget.

Hehe 37km/h, det är inte illa, vinglandes på ett par plastlappar under dojjorna.

Jo jag tror jag åker hem och kokar upp lite ris och morötter till lillgrabben. Överkokar man riset borde det ju vara stoppande.

Får väl blanda in lite gott kött också så han äter upp det...

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Ja igår blev det höghastighetstest på löparskidor....jädrans vad det går undan! Än fast man är van skidåkare, så brukar det sällan gå sådär fort...åtminstonde på slättan!

Har du varit till Fredriks spår på Bergsjön, kan rekommenderas annars. Därfår du ju jobba lite själv i backarna också och inte bara åka snålskjuts på Troy <_<

Publicerat
Har du varit till Fredriks spår på Bergsjön, kan rekommenderas annars. Därfår du ju jobba lite själv i backarna också och inte bara åka snålskjuts på Troy :D

Nä jag har inte kommit mig så långt än! All snö har ju tyngt ner träden så att skoterlederna är oframkomliga. Vet inte om man törs ge sig över sjön än...den är rätt fläckig! Men i sinom tid så torde man väl komma sig dit.

Samtidigt är det kanske lite väl häftigt att ta så pass långa turer med Troy redan nu...han är ju trots allt inte färdigväxt ännu.

Men det går ju att åka skoter en bit förstås....det går bra att ha honom på skotern faktiskt.

Publicerat

GOD JUL ALLIHOPA!!! :P

Publicerat
  • Författare

Zingo o Jag

önskar er alla

en Riktigt GOD JUL

Publicerat

God Jul önskar även Henrik, Klara & Troy!!

post-1154-1230015152_thumb.jpg

Publicerat

Zakke o Lennart önskar alla en riktigt: God Jul!

Publicerat

ville bara önska er ett gott slut på året

Publicerat
  • Författare
^_^:D:D:)
Publicerat
Mysig film på träning av Breton.

http://hem.wtnord.net/k00988/Filmer/TINDRA08.WMV

Varför gör inte Troy så där Henrik... :mad::mad:<_<:(

Gott nytt år på er alla Bretonägare

mvh Patrik

Publicerat
Nä jag har inte kommit mig så långt än! All snö har ju tyngt ner träden så att skoterlederna är oframkomliga. Vet inte om man törs ge sig över sjön än...den är rätt fläckig! Men i sinom tid så torde man väl komma sig dit.

Samtidigt är det kanske lite väl häftigt att ta så pass långa turer med Troy redan nu...han är ju trots allt inte färdigväxt ännu.

Men det går ju att åka skoter en bit förstås....det går bra att ha honom på skotern faktiskt.

Ta bilen till Långåkersjön, spåret börjar där. Han brukar dra det ca en mil.

Publicerat
Varför gör inte Troy så där Henrik... :lol::lol:;):lol:

Gott nytt år på er alla Bretonägare

mvh Patrik

Hörrödudu...ja vet inte riktigt varför...? Har faktiskt aldrig ens sett tendenser till att han "lättar på gasen"...han bara ökar när det blir vittring i nosen...!

Nåja, man får väl ge honom nåt år till innan man dömer ut honom. Han är ju trots allt bara yngling ännu...nyss fyllda 1år.

Men till sommarn blir det nog att kosta på sig en resa ner till nån fältjakt för att se om han börjar fatta galoppen! Lurar på ringa till herr Zand.

Sen hade jag också tänkt upp å träna i tossåsen frammot våren, om tid och ekonomi tillåter.

Spår 1 mil rakt fram, sen då?? Är det bara vända om och åka samma spår hem igen då?

Problemet med Troy har jag märkt är att man bör ha en slinga. Annars får man åka helt för egen maskin hem igen.

Fast det kanske går att lura han på någe vis... Eller så får man kanske ha en pointer? Jämte? framför?? ;)

Nå sugen på rådjurssadel förresten Patrik?

Gott nytt år på er Alla!!

Jo förresten, man får man väl gratulera Jimmy och Zingo, som än en gång lyckats publiceras i media. Denna gången i Breton-bladet...som för övrigt ska lusläsas ikväll då det är noll å inget på TV:n!

Publicerat
Hörrödudu...ja vet inte riktigt varför...? Har faktiskt aldrig ens sett tendenser till att han "lättar på gasen"...han bara ökar när det blir vittring i nosen...!

Nåja, man får väl ge honom nåt år till innan man dömer ut honom. Han är ju trots allt bara yngling ännu...nyss fyllda 1år.

Men till sommarn blir det nog att kosta på sig en resa ner till nån fältjakt för att se om han börjar fatta galoppen! Lurar på ringa till herr Zand.

Sen hade jag också tänkt upp å träna i tossåsen frammot våren, om tid och ekonomi tillåter.

Spår 1 mil rakt fram, sen då?? Är det bara vända om och åka samma spår hem igen då?

Problemet med Troy har jag märkt är att man bör ha en slinga. Annars får man åka helt för egen maskin hem igen.

Fast det kanske går att lura han på någe vis... Eller så får man kanske ha en pointer? Jämte? framför?? :excl:

Nå sugen på rådjurssadel förresten Patrik?

Gott nytt år på er Alla!!

Jo förresten, man får man väl gratulera Jimmy och Zingo, som än en gång lyckats publiceras i media. Denna gången i Breton-bladet...som för övrigt ska lusläsas ikväll då det är noll å inget på TV:n!

tja

Spåret går från långåkern, typ norrut upp på bergsjön och sen tillbaka ner på långåkern igen. Troy drar säkert bra där eftersom det är många hundar som springer där. Nån pointer eller jämte lär du inte få framför, ialla fall inte med deras husse i släptåg :D. I och för sig, om jag får låna summiten kan jag köra före med en ripa efter skotern...

Vi får snacka vidare om köttbiten, rådjur är aldrig fel. Jag försökte ringa idag men du behagade inte svara.

Vill du ha sällskap till den gode Amir, Diablo vill säkert träffa sin gamla husse.

nog med offtopic skitprat nu... ;)

Publicerat
  • Författare

Va har man nu hittat på ;)B)

Hört samma sak från andra håll men eftersom man sitter hos paranteserna i skåne har man inge sett.

Gott nytt år på er alla!!!

Publicerat

Har läst bladet :o Står mycke bra i de bladet.... :) nu har du nått att se fram emot till när du kommer hem jimbolo :rolleyes:

GOTT NYTT ÅR!!! -_-

Publicerat

Gott Nytt År

Publicerat
  • Författare

Ja nog var det ett av de bättre bladen på länge!

Tycker Kjell gör ett kanon jobb.

O då inte bara för att jag fick vara med på ett hörn :wub:B)

Men för oss härinne va de ju gammal skåpmat.

Ser fram emot reportaget från Hede!

Om de inte dyker upp i JoF så kanske i bladet?

De rör på sig runt EpelepsiListan också.

MKT bra jobbat SBnK!!!

Man ska ha en chans att värja sig mot töcke avskyvärdheter som valpköpare.

Begriper mig banne inte på de som ens funderar på att avla på SJUKA hundar.

Men det är min högst personliga åsikt.

Men så är jag också en av de drabbade :(

Publicerat

Innan listan i norge kom ut var det ju inte så lätt att veta vilka hundar som hade EP eller inte. Då är det inte så lätt att värja sig heller. Dock tycker jag att det är en väldigt bra lista för nu kan man själv kolla upp generna på en tilltänkt valp och efter de ta ett eget beslut.....

Publicerat

Hallå alla breton ägare.

Jag har en bretonvalp på 10 veckor och det är min första hund.

Det jag undrar över är att hur hård kan man "vara" mot hunden för att inte förstöra den?

Ni får gärna kommma med lite träningstips¨det skulle jag uppskatta.

tack på förhand// Andreas

post-2671-1231539721_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Välommen in Andreas!

Kul med lite nya medlemmar.

Vart kommer din valp ifrån?

Att vara hård är kanske inte det rätta ordet i sammanhanget!

Jag har alltid använt samma ord o har då fått massa svar jag inte ville ha, men har idag kommit fram till att "starkt befäst LEDARSKAP" är det man pratar om.

Som jag förstått de flesta förstagångs Bretonvalpägare så e de små odrägliga odjur man pratar om :D

Läste någonstans att "Valpar är inget annat än Krokodiler i valpförpackning"

Bästa beskrivnintg jag hört :rolleyes:

Men tillbaks till frågan!

Olika hundar kräver olika precis som barn.

Vissa måste man befästa ledarskapet hårdare hos än andra.

Här finns det olika knep för hur visar valpen det och återigen är det beroende av valpens mentalitet.

A och O är att vara tydlig och LUGN dvs INTE bli arg då man då genast faller i rang hos hunden.

Specifiera gärna när var o hur du menar med att ta i, vad hunden gör, du gör mm mm!

Lättare att ge tipps på hur jag eller andra här behandlat våra problem.

För alla härinne har haft svåra nötter att knäcka hur skenheliga de än låter i text!!! :rolleyes::(

Åtrerigen, Välkommen o bara spruta ut dina funderingar!

Mvh: Jimmy

Publicerat
Välommen in Andreas!

Kul med lite nya medlemmar.

Vart kommer din valp ifrån?

Att vara hård är kanske inte det rätta ordet i sammanhanget!

Jag har alltid använt samma ord o har då fått massa svar jag inte ville ha, men har idag kommit fram till att "starkt befäst LEDARSKAP" är det man pratar om.

Som jag förstått de flesta förstagångs Bretonvalpägare så e de små odrägliga odjur man pratar om :D

Läste någonstans att "Valpar är inget annat än Krokodiler i valpförpackning"

Bästa beskrivnintg jag hört :rolleyes:

Men tillbaks till frågan!

Olika hundar kräver olika precis som barn.

Vissa måste man befästa ledarskapet hårdare hos än andra.

Här finns det olika knep för hur visar valpen det och återigen är det beroende av valpens mentalitet.

A och O är att vara tydlig och LUGN dvs INTE bli arg då man då genast faller i rang hos hunden.

Specifiera gärna när var o hur du menar med att ta i, vad hunden gör, du gör mm mm!

Lättare att ge tipps på hur jag eller andra här behandlat våra problem.

För alla härinne har haft svåra nötter att knäcka hur skenheliga de än låter i text!!! :rolleyes::(

Åtrerigen, Välkommen o bara spruta ut dina funderingar!

Mvh: Jimmy

Hej Jimmy och alla andra

Jag har hämtat honom i Lomma hos Arne Norling.

Jo det jag funderar på är att kan man vara för hård? Ex när han hoppar upp mot soffan eller ansiktet och man säger nej så slutar han...i 2 sek sen är han tillbaka och gör samma sak(han förstår ordet nej bra i ganska många sammanhang, dock inte soffan osv) . Det jag gör då när han hoppar upp mot soffan eller andra saker han itne bör göra är att ta han i nackskinnet och lyfta upp honom eller lägga ner honom på golvet. Jag är lugn när jag gör dessa saker men det är som sagt att han inte riktgit alltid förstår och det blir bara högre och högre NEJ. När man verkligen har rytit till ordentligt så förstår han men det jag har varit orolig för är att jag inte är för hård eller om det finns andra tips ang hur man kan göra.Hunden i sig är jättetrygg och framåt och ska vara med på allt och nosa på allt så jag vill ju inte förstöra hunden och göra den mesig.

För det jag läst ang Breton är att man ska vara mjuk och bestämd med just dem för att breton behöver inte en hård hand(visst finns det ju säkert fall där det behövs hårdare tag) men jag vill ju som sagt göra allt rätt från början och som det är nu när han är 10 v. så är det dags att börja forma honom och jag vill försöka göra så lite fel som möjligt( även om ens första hund alltid blir ett experiment).

Det jag skulle vilja ha lite tips på är att hur ni har gått tillväga med att träna stanna! Vi försöker träna med honom varje dag vid matdags( vi är två stycken, en håller i honom och den andra ställer ner maten och säger stanna, tills man säger varsågod).

Vet ej om jag har en karriär som författare men hoppas ni förstår vad jag menar.

MVh//Andreas

Publicerat

Hej och välkommen in i bretonvärlden!

Alltid roligt med nya bretonägare! :)

Precis som Jimbolo skriver är det alltid svårt att ge konkreta tips för just din valp när man inte träffat valpen och vet hur den är. Dock så kan vi berätta hur vi gjort/skulle ha gjort med våra hundar, så får du samla ihop de tips du får och sedan avgöra vilken väg som är den rätta för just din valp.

Gällande stanna så körde jag med godis. Visade valpen godiset och sprang sedan iväg och tvärstannade efter några steg och stod stilla samtidigt som jag sa stanna. Valpen följde då efter mig och stannade när jag stannade och fick givetvis godis och beröm när den stod stilla. Så har jag nött på tills valpen förstått kommandot + att jag samtidigt använt handtecken så har vi som fått in de gratis. Sedan har jag varierat den övningen på olika sätt för att stegra svårigheten. Har även kunnat sätta valpen och sagt stanna för att sedan ta nått steg bakåt och antingen korrigera eller berömma beroende på vad valpen gör.

Hur "hård" du kan vara med valpen är svårbeskrivet. Men har du sett någon gång hur tiken fostrar sina valpar. Hon varnar och säger sedan till på skarpen om dom inte lyder första varningen. Samma sak gäller för oss människor när vi ska fostra valpen. Du ska ha klara tydliga regler och vara tydlig i ditt handlande så att valpen vet när du är glad och när du är arg/missnöjd.

Vad heter valpen?

mvh//Lina

Publicerat

Är visst för trött!

Men tänkte svara Andreas!

Har märkt att min hund Zakke lyssnar bättre om man varierar rösten. Basröst för det negativa och ljus röst för det possitiva.

Han lär sig lättare tecken o kroppsspråk än ord.

Matskålen kanske man ska använda för inkallningssignal?

Försöker lära min första hund lite vett o etikett. Så jag är inget orakel, men jag bor i Boden.

Vill du så får du ringa 10824/ 070-3416380

Lennart.

Publicerat

Andreas hund är en riktig liten hårding. Var dit för några dar sen med min jämthundsvalp (8 månader) och han var då inte bangen för 5 öre att skälla ut han :(

Nåja välkommen till forumet Ante, här finns tonvis med erfarenhet och de flesta vekrar ha myror i fingrarna ;)