Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag måste säga att jag har suttit och läst igenom allt jag har skrivit och måste säga att jag är inte så "okunnig" som det kanske verkar i texterna, men det tar inte ifrån att jag tycker det är superbra att ni verkligen beskriver så att man verkligen inte kan missförstå Självklart så finns det ju inte någon "regelbok" över exakt hur och när hundarna kan vissa saker och när man kan gå vidare till nästa steg men min tanke var att bara av ren nyfikenhet (utan att jämnföra med var Loke är och utv.) när era hundar började ta form till en fullfjädrad fågelhund ( Ella, "frågan" var lite diffus ) Är ofta svårt att beskriva utan att gå grundligt in i hur man menar Fullfjädrad jakthund....hmm..... Ella sköt vi en ripa för när hon var ca 5månader och då gjorde hon allt rätt och stannade automatiskt när det flög fågel. När andra hösten började var hon 14månader och då tar jag henne som riktig jakthund för hon sökte bra, hittade fågel, stod för fågel, ok avans och lugn i flog och skott. Men visst blev det några missar som en rutinerad hund av erfarenhet inte gör, men som sagt erfarenhet kommer ju med åren så...... sedan med erfarenheten så har hon blivit hetare och vi har med de fått detaljer att slipa till och jag har där som dressör tagit både rätt och fel vägar till målet Cobra sköt jag första fågeln för när hon var 7månader. Hon skötte sig bra och det föll även en till fågel efter henne i höst. Jag skuter bara om hon gjort helt rätt! Dock kallar jag henne inte fullfjädrad jakthund för att hon gör rätt iom att jag ännu inte litar på att hon ska göra rätt och jag har även sett att hon iom att fågel har fällts (både för henne och Ella) blivit hetare i fågelsituationer och stannar inte alltid automatiskt som hon gjorde i början utan nu krävs det signal för att rumpan ska sitta urdentligt i backen exempelvis. Sedan sitter hon lugnt och fint, men det är såna där detaljer som finns att jobba med inför kommande höst. Sedan står hon för fågel men har haft tendens att ta de där stegen extra vilket gör att hon kommer för nära och då blir det stöt. Men det ser jag också som en erfarenhetssak att lära sig hur nära hon kan gå och inte. Åter igen kanske lite diffust, men de får du ta
Publicerat Januari 16, 200917 yr Men om en tik skulle bli dräktig idag skulle en valp dyka upp 14 dagar efter bäbisens ankomst har jag räknat ut.Dvs om saker o ting följer min plan (vilket det sällan gör) Jasså du å där blev Lina nyfiken på vilken parning du syftar till PMa gärna om du inte vill skriva det öppet här
Publicerat Januari 16, 200917 yr Självklart så finns det ju inte någon "regelbok" över exakt hur och när hundarna kan vissa saker och när man kan gå vidare till nästa steg men min tanke var att bara av ren nyfikenhet (utan att jämnföra med var Loke är och utv.) när era hundar började ta form till en fullfjädrad fågelhund ( Ella, "frågan" var lite diffus )Har funderat på att köpa mig ett knippe rapphöns för träningens skull till hösten. Något man bör tänka på? Jag har en del fält på marken (dock 99% skog). Har för mig att man ska släppa en del och ha kvar en del i en bur på marken och då får man tydligen att rapphönsen stannar i närheten av buren. Kom gärna med tips och synpunkter ang detta:D OK...Troy har än inte blivit någon "fullfjädrad fågelhund" ...och det är frågan om han nånsin kommer att bli!!? Hittills så ser jag att han söker fågel, han jobbar på bra i sitt sök...men han har ännu inte förstått att man måste ta och varva ner lite innan fågelkontakten. Så..det resulterar i stöt hela tiden. Nu sista turen jag var ut så såg jag faktiskt tillstymmelse till lite lugnare beteende just när han fick fågel i näsan...så det kanske lossnar vad det lider. Problemet är ju att man inte har så mycket fågel att träna på just nu. Det är som att simma för stackars Troy i all snö!! ...och det för en genast in på nästa sak...rapphönsen. Jag har också varit jäkligt sugen att skaffa rapphöns, då jag har lite åker där jag kan begränsa deras tillhåll. Men jag har slutat ut det ändå. Vi har så mycket räv hemma...och en annan har inte tid att vaka på den där rackarn hela tiden. Det lutar kanske åt att det blir några vaktlar till sommarn...mest bara för att testa. Men det blir nog ingen allvarlig anläggning isåfall. Men jag tycker ändå du ska testa om du orkar. Du kan ju ringa Anders Landin och förhöra dig lite med honom...han vet ju en hel del... I hans kompendium får man ju också lite tips på hur burarna kan se ut osv. Trevligt att få en till tråden som gör att vi får lite ruljans här!!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Jasså du å där blev Lina nyfiken på vilken parning du syftar till PMa gärna om du inte vill skriva det öppet här Det kan vi ta om o när parningen är genomförd samt att man vet om det tagit. Lite mysterium måste det finnas kvar men ja tror du vet eftersom även du läst styrelseprotokollet. Däremot är det en ägare/tik de inte tagit upp där Men man ska inte ta ut ngt i förskott. Har även bett en vän att höra sig för då han är nere i Italien nästa gång. Men det e lite som att köpa grisen i säcken då dysplasifrågan inte ens existerar där som jag förståt det.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Nu tycker jag tråden har stannat upp lite grann igen.. Mera bilder tack.. =) Bilder kan man aldrig få för mycke av.. Särskilt inte Valp bilder.. Eller de kanske kan bli för mycke av den varan med, fast de slutar nog i något gott i så fall.. Såå ös på bara.. Andreas: Grattis till valpen.. Är själv sugen på valp men pga vissa omständigheter får det vänta ett tag, blir dock en Breton när det väl blir.. Vet du något om var de andra valparna Arne hade tog vägen? Eller om de fanns några kvar? Ha de gott..
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Nu tycker jag tråden har stannat upp lite grann igen.. Mera bilder tack.. =) Bilder kan man aldrig få för mycke av.. Särskilt inte Valp bilder.. Eller de kanske kan bli för mycke av den varan med, fast de slutar nog i något gott i så fall.. Såå ös på bara.. Andreas: Grattis till valpen.. Är själv sugen på valp men pga vissa omständigheter får det vänta ett tag, blir dock en Breton när det väl blir.. Vet du något om var de andra valparna Arne hade tog vägen? Eller om de fanns några kvar? Ha de gott.. Du vet väl att det är planerade kullar på gång "linusg"
Publicerat Januari 20, 200917 yr Starkt ledarskap är MINST 75% kärlek/ömhet.Glöm inte det för då slår det bara bakut o då hjälper inget du gör. Vid varje åthutning måste de komma tonvis med glädje då det felaktiga beteendet avbryts. MKT VIKTIGARE än hur hård du kan vara! Var med på träningen i Piteå igår och fick mig en liten funderare. Eftersom jag oxå fick vara på Vorstehklubbens träning i Boden i söndags med Saila i spetsen såg jag lite tydligare hur andra hundförare jobbar med sina hundar. Vi jobbade ganska mycket med fågelvinge och lugn i uppflog med Vorstehklubben. Det jag såg där var att det alltid gavs beröm då hunden satt fint och bara tittade på vingen men så fort baken lyfte lite kom ett bestämt NEJ. I 9 fall av 10 satt hunden kvar efter ett par minuter och gjorde rätt! Berömet saknades däremot från flera hundförare när vi tränade i Piteå. Tyvärr är jag kanske en fegis , som inte tog upp mina funderingar på en gång med de som var med, men det kan ha lite att göra med att jag inte anser mig vara en expert på ämnet och är själv en elev med kunskapstörst. Nog om det. Vad jag menar är att utefter mina erfarenheter så är beröm det viktigaste näst efter en perfekt timing av ett "NEJ". Dock inte för mycket beröm hela tiden. Ska skärpa mig, få lite ryggrad och diskutera lite synpunkter nästa gång!! Over and out!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Var med på träningen i Piteå igår och fick mig en liten funderare. Eftersom jag oxå fick vara på Vorstehklubbens träning i Boden i söndags med Saila i spetsen såg jag lite tydligare hur andra hundförare jobbar med sina hundar. Vi jobbade ganska mycket med fågelvinge och lugn i uppflog med Vorstehklubben. Det jag såg där var att det alltid gavs beröm då hunden satt fint och bara tittade på vingen men så fort baken lyfte lite kom ett bestämt NEJ. I 9 fall av 10 satt hunden kvar efter ett par minuter och gjorde rätt! Berömet saknades däremot från flera hundförare när vi tränade i Piteå.Tyvärr är jag kanske en fegis , som inte tog upp mina funderingar på en gång med de som var med, men det kan ha lite att göra med att jag inte anser mig vara en expert på ämnet och är själv en elev med kunskapstörst. Nog om det. Vad jag menar är att utefter mina erfarenheter så är beröm det viktigaste näst efter en perfekt timing av ett "NEJ". Dock inte för mycket beröm hela tiden. Ska skärpa mig, få lite ryggrad och diskutera lite synpunkter nästa gång!! Over and out! Jag tror det är ett allmänt fenomen/problem hos företrädesvis killar, att vara alldeles för dålig med beröm. Själv kan jag direkt sälla mig till den skaran. Jag är alldeles för dålig på berömma min hund. Det gäller att tajma korrigeringarna, men lika viktigt att tajma berömmet har jag fått erfara... Att ge beröm vid inlärning av nya saker är ett måste...men där är jag lite dålig på tajma berömmet. Samtidigt är jag av den åsikten att man inte berömmer lika mycket om de gör fel, får en korrigering och sen gör rätt....då det är saker som de egentligen kan. Typ inte kan sitta stilla för flygande föremål, då de ändå vet vad sitt betyder! Det är nog där åsikterna går isär hos många dressörer. Samma sak om nu Troy hämtar en hundleksak och bär in den till mig. Då blir det beröm. Hämtar han däremot en förbjuden grej, typ lillans leksak, då blir det inget beröm utan jag bara kommenderar loss och tar emot när han bär in den till mig. Bär han däremot inte in den förbjudna saken blir det ju naturligtvis en korrigering. Men sån spontanapportör han är så kommer han oftast in med allt....förutom alldeles för goda små yllesockar från Klara /Henke
Publicerat Januari 20, 200917 yr Var med på träningen i Piteå igår och fick mig en liten funderare. Eftersom jag oxå fick vara på Vorstehklubbens träning i Boden i söndags med Saila i spetsen såg jag lite tydligare hur andra hundförare jobbar med sina hundar. Vi jobbade ganska mycket med fågelvinge och lugn i uppflog med Vorstehklubben. Det jag såg där var att det alltid gavs beröm då hunden satt fint och bara tittade på vingen men så fort baken lyfte lite kom ett bestämt NEJ. I 9 fall av 10 satt hunden kvar efter ett par minuter och gjorde rätt! Berömet saknades däremot från flera hundförare när vi tränade i Piteå.Tyvärr är jag kanske en fegis , som inte tog upp mina funderingar på en gång med de som var med, men det kan ha lite att göra med att jag inte anser mig vara en expert på ämnet och är själv en elev med kunskapstörst. Nog om det. Vad jag menar är att utefter mina erfarenheter så är beröm det viktigaste näst efter en perfekt timing av ett "NEJ". Dock inte för mycket beröm hela tiden. Ska skärpa mig, få lite ryggrad och diskutera lite synpunkter nästa gång!! Over and out! Jaha ja är jag en av dem som bör ta åt mig här? Även jag var ju med på träningen igår! Det finns många sätt att dressera sin hund vilket man ganska tydligt ser på träningarna i Piteå. Olika vägar, men samma mål. Dock är det viktigt med beröm och korrigering i rätt tillfälle. Samma gäller hur man korrigerar och berömmer. Vissa hundar behöver jätteglad röst och hurtiga klappar medan andra kanske bara hetsar upp sig med sånt beröm och behöver ett mer lugnt och stilla och inte lika tydligt beröm. Allt är ju beroende av i vilket moment man är och hur hunden är. Lugn i flog då vill man ju ha "lugn" så då anpassar iaf jag mitt beröm och korrigering utifrån hur taggad hunden är.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Huvet på spiken TnT! Men jag tror det är den mänskliga faktorn som spelar in lite mer än bara könsfördelning som vissa vill ha det till. Att svänga från vrålbestämd (människans arg) till uforiskt glad är inte det lättaste för en mentalt frisk person. Däremot skulle det nog vara det absolut bästa. Men tyvärr tar de ofta ngr sekunder att svänga o på de glömer många bort berömet. Sen är det som "Ella" säger": "Nivån på berömmet skall vara individinriktat"! Skulle jag överberöma slår de runt o ger totalt fel beteende hos min hund (o har alltid gjort) men klappar jag om honom o berömmer lugnt o sakligt blir allt perfekt. Tonläget skall dessutom helst gå i ljusare ton för oss män. Så det är en konst att berömma också!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jaha ja är jag en av dem som bör ta åt mig här? Även jag var ju med på träningen igår! Ha ha! Du behöver inte ta åt dig av någonting. Ville inte kritisera någon utan bara höra lite om den allmänna åsikten i frågan. Som du sa så tränar ju många sina hundar på olika sätt men med samma mål. Jag försöker lyssna och se på alla och sedan sålla ut de metoder som jag själv vill praktisera. Alltid nyttigt med olika synpunkter!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Ha ha! Du behöver inte ta åt dig av någonting. Ville inte kritisera någon utan bara höra lite om den allmänna åsikten i frågan. Som du sa så tränar ju många sina hundar på olika sätt men med samma mål. Jag försöker lyssna och se på alla och sedan sålla ut de metoder som jag själv vill praktisera.Alltid nyttigt med olika synpunkter! Ska jag vara ärlig så tog jag deffenitivt inte åt mig heller, men kunde inte låta bli att skriva som jag skrev Som tidigare nämnts så är beröm vid rätt tillfälle och på rätt sätt för individen väldig vilktigt! Kommer dock deffenitivt att ägna lite mer tid att titta på hur andra gör nästa gång och se om jag har samma uppfattning. När jag kör med Cobra är jag så fokuserad på henne, men man tränar ju passivitet och står still ibland så då kan man ju passa på och kolla på alla andra
Publicerat Januari 20, 200917 yr Ska jag vara ärlig så tog jag deffenitivt inte åt mig heller, men kunde inte låta bli att skriva som jag skrev Som tidigare nämnts så är beröm vid rätt tillfälle och på rätt sätt för individen väldig vilktigt! Kommer dock deffenitivt att ägna lite mer tid att titta på hur andra gör nästa gång och se om jag har samma uppfattning. När jag kör med Cobra är jag så fokuserad på henne, men man tränar ju passivitet och står still ibland så då kan man ju passa på och kolla på alla andra Som du ser så har jagbörjat med en ny metod. Jag har fått ta in hunden så hon inte står och fryserihop i hundgården då det är så mycket fåglar i träden runtomkting.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Som du ser så har jagbörjat med en ny metod. Jag har fått ta in hunden så hon inte står och fryserihop i hundgården då det är så mycket fåglar i träden runtomkting. De här bilden skulle också vara med.(strular med uppladningen)
Publicerat Januari 20, 200917 yr Du vet väl att det är planerade kullar på gång "linusg" Jag har nästan förstått det, dock är jag vldigt dåligt insatt i vad det är för parningar på G.. =) nått intressant?
Publicerat Januari 20, 200917 yr De här bilden skulle också vara med.(strular med uppladningen) Ojoj.....dom där hade jag gärna haft här utanför... vilka träningsmoment när dom går ner i snön för att sova Fina bilder! GG du har inte funderationer på att skaffa nån mer hund? Tänkte nu när du bara har en och är van att jaga med flera kanske du behöver göra ett nyförvärv?
Publicerat Januari 22, 200917 yr Linusg, jag tror att det var en valp som stack till sthlm och en till danmark. När jag pratade med Arne sist så hade han 6 valpar kvar( ca 1,5 v sen), så om du är intresserad så kan jag rekomendera dig att iaf att surra lite med Arne eller helst av allt åka till honom och se valparna för jag tror att detta kan bli riktigt bra!
Publicerat Januari 24, 200917 yr Idag har jag provat en ny typ av jaktform...hehe! Löparskidor, tolklina och dragsele på Troy. Toppfågelbössan med dubbelrem på ryggen och fikat i midjeväskan. Såg därmed ut som en blandning av sportig skidskytt och jägare med andra ord... Jag hade inga större förhoppningar om att få se fågel, utan var mest ute för att motionera Troy. Slingan jag åkte var 16km. På väg hem då det är som mest utför så pallnitade Troy och jag fick rycka panikutlösaren på tolklinan. Åkte självklart förbi Troy innan jag hann få stopp, men lyckades missa hunden turligt nog. Han STOD för första gången och dessutom riktigt ståndfast. Pekade snett av den nysladdade skoterleden som jag nyttjade till min hemfärd. Pallrade mig upp med skidorna tillbaka till Troy och kollade vad han pekade på. 1 meter på sidan av spåret fanns tjäderspår och tjäderspillning. Uppskattningsvis 60meter längre in i skogen satt en gammeltupp mitt i en välbetad tall. Jahapp tänkte jag...helt färdig efter skidturen går det inte skjuta utan stöd utan här måste staven komma till användning. Nu hör det till saken att herr Olofsson har moderna stavar med kardborrelåsning som man trär över händerna. Innan jag lyckats få av mig de där eländet så ljudlöst som möjligt, ser jag tjädertuppen vända huvudet mot oss, sträcka hals, för att sen flaxa iväg. Troy som fortfarande hade tolklinan fastsatt i dragselen skulle givetvis efter tjädern och drog iväg i 100km/h. Tolklinan hade dock kilat fast sig mellan min ena pjäxa och skidan och *flopp* så låg jag på rygg, Troy spann ner sig i snön och jag åker på att skottställa min halvkrokika kikare vid ett senare tillfälle. Det blev dock en mysig och välbehövlig fikapaus på stället! Spanandes på en tjädertupp som träade på alldeles för långt avstånd för min .222:a med numera sneda kikare! Kul ändock att vi åkt över hur många älg, rådjur, räv och harspår som helst utan att Troy reagerat. Men då det var fågel stannade han. Kanske kan bli en jakthund av odågan tillslut!! /Henke
Publicerat Januari 26, 200917 yr Tråkigt att behöva lämna en kompis man haft i 9 år... http://www.blocket.se/vi/19958483.htm?ca=4_s
Publicerat Januari 26, 200917 yr Tråkigt att behöva lämna en kompis man haft i 9 år...http://www.blocket.se/vi/19958483.htm?ca=4_s Hemskheters..... är som om jag skulle sälja Ella som blir 9år i sommar. Dock är det säkert för hundens bästa han säljer vilket är väldigt starkt gjort, men usch vad jobbigt att måsta sälja sin bästa vän!
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare 5000pix för en 9:åring Vet inte men INTE skulle jag lägga pengar på det då man kan få en valp för knappt de dubbla! Skulle va kul att veta varför den ska byta hem samt varför man inte rent av skänker bort den om de nu e så synd om en. Ni får ursäkta men jag ser inge sentimentaliskt i denna historia från den humana sidan sett. Däremot e de inte kul för en hund att behöva ställa om hela sitt liv i den åldern. Dessutom inte medlem i Bretonklubben o bor i MITT län (skämtar bara) Hmmm. O ja som bara skulle beskriva mina skidfärder me Zingo. Nu har ja ingen lust. Tar de efter kvällens långtur i pudersnö!
Publicerat Januari 26, 200917 yr Jag skulle aldrig sätta ut att jag skänkte bort min hund för då kan ju vilka spån som helst nappa bara för att dom får en "gratis hund" Sedan vilket pris som är rimligt har jag inte tänkt ge mig in på för personligen om jag var tvungen göra mig av med exempelvis Ella och ingen av mina närmaste som jag litar på och jag vet skulle jaga med henne kunde ta hand om henne, så skulle hon få ta färden till hundhimlen! Skulle även ha väldigt väldigt svårt att placera Cobra hos någon som inte finns i min närmaste krets och som jag litar på också! Men jag är nog lite blödig och egotrippad jag Dock har jag inte hamnat i sitsen att jag haft en jaktligt totalt oduglig hund ännu och i de läget måste man nog tänka om, men förhoppningsvis hamnar jag aldrig där
Publicerat Januari 26, 200917 yr 5000pix för en 9:åring Vet inte men INTE skulle jag lägga pengar på det då man kan få en valp för knappt de dubbla! Skulle va kul att veta varför den ska byta hem samt varför man inte rent av skänker bort den om de nu e så synd om en. Ni får ursäkta men jag ser inge sentimentaliskt i denna historia från den humana sidan sett. Däremot e de inte kul för en hund att behöva ställa om hela sitt liv i den åldern. Dessutom inte medlem i Bretonklubben o bor i MITT län (skämtar bara) Hmmm. O ja som bara skulle beskriva mina skidfärder me Zingo. Nu har ja ingen lust. Tar de efter kvällens långtur i pudersnö! OM jag skulle sitta i en situation att jag måste göra mig av med en kär vän som man haft i 9 år skulle jag nog knappast skriva bortskänkes i annonsen. Då ringer nog allt förbannat tokigt å likt! Vem vet, till rätt ägare kanske inte den kostar någonting. En 9årig Breton har nog rätt mycket kvar att ge antar jag...eller vad säger du Ella! Ska nog ta och ringa/maila den där kisen å se vad det är för hund och vad det handlar om...vem vet, kanske borde man ha en till Breton... Har egentligen inte tid och ork med ytterligare en hund just nu, men vem vet...det kanske kan påverka Troy i positiv riktning. Men ytterligare en som Troy skulle aldrig funka!
Publicerat Januari 26, 200917 yr Ella: hur funkar det för dig när du skaffar valpar då ? Blir det bara dom närmaste då också som får köpa valp av dig.. =) Attans jag som hade tänkt man skulle vänta med å skaffa valp tills Cobra skulle ge sig ut i raggar svängen. =) HenrikO: Fått något svar om orsaken till varför han ska sälja hunden? Blev erbjuden att köpa en 4 årig Breton tik idag.. 50.- ville han ha för henne.. . Jag lovar att jag nappade direkt, men då drog han tillbaka erbjudandet. Hon var tydligen i löpen och lyssnade inte riktigt på husse... =)