Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Tja!!

Skulle du para? Jag är intresserad jag har funderat på breton i många år, fnv så har jag eng setter 7år och tänkte mig en ersättare för honom. Men jag vill ha den smäckra typen inte "tunnan".

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Det var ett tag sen man skrev en rad här nu.

Jag har funderat lite på det här med utställning och om jag har fattat det rätt så "behöver" man inte ställa ut hunden förren den är närmare 1 år för man får ändå inte ut några priser som kan räknas in i meritlistan?(funderar dock på att åka till piteå 17 maj bara för att se hur cirkusen går till).

Jag måste bara fråga ang. rapphöns träning för en unghund.

Ska man börja redan iår med mycket fågelkontakt eller ska han bara få bli riktigt skogsvan och försöka gå i fågeltomma skogar?Berätta hur ni har gjort och resonerat kring detta. :P

Jimbolo, råkade komma över en gammal "jaktmarker och fiskevatten" tidning ohc fick se erat repotage. Var räddningen från en tråkig resa från Umeå till Boden :D hehe

Publicerat
Tja!!

Skulle du para? Jag är intresserad jag har funderat på breton i många år, fnv så har jag eng setter 7år och tänkte mig en ersättare för honom. Men jag vill ha den smäckra typen inte "tunnan".

Ojoj...vilken diskussion en sån här fras skulle kunna dra igång. "Men jag vill ha den smäckra typen inte "tunnan". ;) Men den diskussionen tänker jag inte ge mig in i nu! :D

Var det mig du frågade om jag skulle ha en kull så är svaret att jag inte har nån avelstik för tillfället. Gamlingen har vi tagit bort livmodern på och sedan har jag en 1åring som det är en hel del som skall göras med innan hon kan klassas som avelshund, men jag hoppas givetvis att jag har turen med mig och att hon skall duga till avel framöver.

Dock så tror jag ändå inte att en kull efter henne kommer att vara intressant för dig iom att hon är en väldigt bra typad breton av de kontinentala stuket. Och du vill ju tydligen inte ha en sådan sorts breton.

Det finns en hel del kullar ute på norska hemsidan just nu och om du ringer och pratar med svenska avelsrådet så kan dom säkert tipsa dig om en kull som skulle passa dina önskemål.

Publicerat
Det var ett tag sen man skrev en rad här nu.

Jag har funderat lite på det här med utställning och om jag har fattat det rätt så "behöver" man inte ställa ut hunden förren den är närmare 1 år för man får ändå inte ut några priser som kan räknas in i meritlistan?(funderar dock på att åka till piteå 17 maj bara för att se hur cirkusen går till).

Ska man börja redan iår med mycket fågelkontakt eller ska han bara få bli riktigt skogsvan och försöka gå i fågeltomma skogar?Berätta hur ni har gjort och resonerat kring detta. :D

Jimbolo, råkade komma över en gammal "jaktmarker och fiskevatten" tidning ohc fick se erat repotage. Var räddningen från en tråkig resa från Umeå till Boden :D hehe

Loke är ju stora karln innan höstens jakt är här. I sommar är det bara se till så han får mycket tid i skogen så han hinner göra bort att jaga pinnar, vara rädd för rotvältor och allt annat en valp kan ha för sig ;)

Publicerat

De du inte kan få är cert. För att få cert måste hunden vara jaktpremierad och över 15månader.

Så visst är det sant att det är först när dom är äldre som man kan få dom "finare" priserna, men jag ser det lite som träning att starta hunden på utställning innan den kan få de finaste priserna.

Ska man börja redan iår med mycket fågelkontakt eller ska han bara få bli riktigt skogsvan och försöka gå i fågeltomma skogar?Berätta hur ni har gjort och resonerat kring detta. :D

Personligen skulle jag börja redan i år innan jaktlusten vaknat fullt ut. Kan du dessutom träna fågelsituationer under kontrollerade former är ju detta klockrent. Går man ut i skogen är det ju svårt att veta exakt var fåglarna ligger på samma sätt som man kan göra med exempelvis rapphöns! Sedan kan du ju träna sök på lite fågeltomma marker om du vill.

Jag försöker få valpen i så mycke fågel som möjligt. De fåglar jag har tillgång till är naturens fåglar så jag börjar tidigt släppa valpen/unghunden i dessa marker för att den ska få så mycke erfarenhet som möjligt av både skogsvana och fågel och sedan tränar vi givetvis även dressyr i skogen!

På detta sätt jobbar jag iaf. men jag vet vissa andra som skulle tycka jag är knäpp som exempelvis släpper hunden i skog och än värre på fågel innan den är "färdigdresserad". ;) Men som sagt smaken är som baken :D

Publicerat

Eskil, jo då till hösten är han stor och självklart ska han ut i skogen och vänja sig. Börjar snart bli dags att låta Loui komma ut hit och springa på älven? :D

Ella: Jag har ungefär samma synsätt som du, att jag vill ha tidig fågelkontakt (dock kanske inte innan dressyren sitter, men det ska det förhoppningsvis göra innan augusti närmar sig :rolleyes:).

Men som sagt hört en del som säger att man ska vänta tills dem är iaf närmare 2 år innan man börjar jaga med dem, men det är som allt annat, idividuellt.

Publicerat
Eskil, jo då till hösten är han stor och självklart ska han ut i skogen och vänja sig. Börjar snart bli dags att låta Loui komma ut hit och springa på älven? :D

Klart vi måste ut på älven nån dag. Ska upp till byn en sväng ikväll för en sväng på skidorna med kusinens vilddjur + Loui så klart. Är ju nån vecka sen man såg barnet ditt så det börjar vara dags så han inte hinner växa ifrån det söta `;)

Publicerat

I eftermiddag bär det av upp till fjälls!!! 5dagar i fjällen.....fy fasen va gött!!!! :wub:

Hoppas ni alla får en trevlig påsk och fint påskväder!

GLAD PÅSK

önskar Lina, Ella & Cobra

Publicerat
  • Författare

Glad Påsk önskar vi, Jag o Zingo, er alla också.

Men här blir det bara gädd?? o kråkapportering i påsk.

Skulle sååååå gärna fara med Pontus o Noppa, som just nu ligger otrynar nånstans runt mittådalen, men min HÖGravida sambo sa ngr välvalda ord osså var den saken ur världen -_-;)

Går fler tåg o vill den lille bara pluppa ut kanske man hinner en sväng till B):P

MEN de e 3v kvar :D:P

Publicerat
  • Författare

Idag vart husse glad o stolt.

Efeter ett misslyckat eftersök nöp ja ner en kråka på drygt håll o den hade lite liv kvar MEN....

..jycken skötte apporten utmärkt trotts tjuvnyp från kråkan o djup o tung snö.

Ibland liasom har bara myntet trillat ner.

Sååå gött!

Publicerat

I en period av bristande fantasi och mycket att göra lägger dock ut några bilder från påsken.

post-1154-1239731358_thumb.jpg

post-1154-1239731367_thumb.jpg

post-1154-1239731374_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Vad kan de här vara för ett litet troll måntrò?

post-399-1239795739_thumb.jpg post-399-1239795749_thumb.jpg

Överlåter beskrivning åt kommande ägare.

Men söt som socker va han! (hunden altså :lol: )

Publicerat
Vad kan de här vara för ett litet troll måntrò?

post-399-1239795739_thumb.jpg post-399-1239795749_thumb.jpg

Överlåter beskrivning åt kommande ägare.

Men söt som socker va han! (hunden altså B) )

Men så här kan du ju inte göra :( först trodde jag att det var din blivande stjärna, men sen läste jag texten! :lol:

Du kan väl skvallra lite så man kan gissa sig fram iaf :PB)

Publicerat
Men så här kan du ju inte göra :huh: först trodde jag att det var din blivande stjärna, men sen läste jag texten! :rolleyes:

Du kan väl skvallra lite så man kan gissa sig fram iaf :rolleyes:;)

Ni ska slippa att leva i ovisshet.

Jycken på bilden flyttar till Valbo i slutet på april.

Då skall den norska dialekten tränas bort så att han förstår svenska....

Nu kan ni få gissa resten!!

Publicerat

Vad roligt!!!

Hmm......måste ju ge mig på att gissa lite...... Heter fadern till valpen Wirco eller Aylo kanske? :D Hade med Falco först också men tänkte att i den kullen är båda föräldrarna svart/vita så teoretiskt är oddsen bättre om jag gissar på Wirco eller Aylo. :D

Publicerat
  • Författare

Du e på de!

Tiken e Svenskfödd.

Svårgissat nu va ;):D

Publicerat

Väldigt svårt ;)

Iom att jag vet hur båda hanhundarna ser ut så var min första tanke att valpen skulle vara ur den kullen om man bara tänker utseendemässigt. Men då tänkte jag en gång till att det finns ju faktiskt tikar med i bilden också :D valpen kan ju gått på dennes utssende därför helgarderade jag :P

Kul att du fått tag i valp Jens G! Vad ska den lilla heta?

Publicerat

Tjenare alla glada!!

Har precis kommit hem från en träningsvecka på Gotland hos min enormt engagerade uppfödare Marie Nylander.

Strålande sol i 7 dagar och regn 1 dag bäddade för en fullspäckad vecka med otaliga träningspass och fågelsituationer.

Jäkligt kul att se alla kullsyskonen + en del andra bretoner i aktion ute på fälten. Hittade ganska mycket fasan och rapphöns så det tog inte lång tid förrän Roxy fattade vad som gällde och hittade fågel.

Nu längtar jag till hösten ännu mer då jag vet att jycken faktiskt levererar!!

Bilder kommer då jag sitter vid en dator i hemmet.

/Tomas,

Publicerat
Väldigt svårt <_<

Iom att jag vet hur båda hanhundarna ser ut så var min första tanke att valpen skulle vara ur den kullen om man bara tänker utseendemässigt. Men då tänkte jag en gång till att det finns ju faktiskt tikar med i bilden också ;) valpen kan ju gått på dennes utssende därför helgarderade jag :D

Kul att du fått tag i valp Jens G! Vad ska den lilla heta?

Vad det gäller utseende så verkar det kunna bli hur som helst....

I den här kullen finns alla varianter. Svart,orange, med svans,utan svans,stubbsvans o.s.v.

Det här med namn är ju inte lätt.

Uppfödaren hade inga önskemål om begynnelsebokstav eller nåt,å det gjorde

inte saken enklare.

Hustrun och jag är väl inte helt överens,men nu skriver jag det här så att hela cyberrymden

får veta,och då går det ju inte att ändra på. ;):wacko:

Han kommer att heta Traste. (efter Traste Linden`s kvintett)

Publicerat

Roligt med lite annorlunda namn som inte redan finns i bretonvärlden (vad jag vet iaf) <_<

Huvudsaken med namnet är ju att det inte liknar nått annat kommando/korrigeringsord.

Hanen vi hade hette Tie (uttalades Taj). Så fort man gjorde illa sig och tvärskrek "AJ" så trodde han givetvis att han gjort nått fel :wacko: Men detta var hanterbart, men givetvis inget vi tänkte på före. I övrigt ett ypperligt namn!

Vet en annan hund som döptes till Clay......något för nära "NEJ" så dom var tvugna att byta namn!

I och med att mamman är svart/vit och pappan orange/vit så kan det bli alla färger i kullen. Gällande svans så har väl pappan lång och mamman stubb vilket ger olika svanslängder. ;)

Publicerat
  • Författare

Nu har vi fått en ny familjemedlemm o mindre än dygnet gammal får han träffa Zingo.

Lukta gott den där tyckte Zingo som e så snäll med barn. :wub:

post-399-1240225043_thumb.jpg

Publicerat

GRATTIS!!!

Vad ska den lille heta?

Publicerat
  • Författare

Han "heter" Adrian. Föddes igår kl 02.51. 3575g 0 50cm lång.

Förlossningen tog 8min från det att vi steg in i förlossningssalen

;) PRECIS lagom långt tycker jag :D

Har iof inget med Breton o göra mer än att nu e de fritt fram för valp :wub::DB)

Publicerat

B) PRECIS lagom långt tycker jag :D

Har iof inget med Breton o göra mer än att nu e de fritt fram för valp :wub::DB)

Grattis!! ....nu har du en blivande fågeljägare av varje kön hemma! Kul!!

8 min, hehe, ni lärde er sist hur det skulle gå till med andra ord.... ;)

Grattis än en gång!!

...fint namn förresten!

/Henke

Publicerat

:D PRECIS lagom långt tycker jag :)

Har iof inget med Breton o göra mer än att nu e de fritt fram för valp :wub:;)B)

Jösses....endast 8minuter!!! B) inte mycke att spela på där inte :D

Fint namn!

Men är ni redan hemma iom att Zingo redan träffat honom? :D Var inte det extremt tidigt att fara hem i sådana fall? B)

Hur går det med valpletandet?