Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Trevlig Midsommar!!! :P

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

7 dagar kvar till valphämtning.

Men de känns finfint att den redan e betald o klar ;)

Gla Midsommar på er alla Bretonfanatiker, likasinnade samt wannabes (dvs resten) :P

Publicerat
  • Författare

Osså ett par sillasnapsar senare så vart de bara 1 da kvar till avfärd.

Imorgon (ons) bär de av till Stockholm för att på torsdag morgon, 25:e, ÄNTLIGEN få hämta hem lilltrollet.

"Eirams Pigge Primus" är papperets namngivning o tilltal blir Primus (+ en massa annat me förm :P )

Spännande resa man tar sig an.

Vad ska de månne bli av detta lilla stjärnskott.

Planerna e redan lååååångt före valpens!!! :lol::D

Gnatt.

Publicerat

Gissar att de kommer vara en hel del valpbilder i denna tråd framöver ;)

Publicerat
  • Författare

Jo de har ju varit lite glest med sådana på sista tiden :rolleyes:

Så jag får väl visa till leda på mitt lilltroll ist.

Men de kommer bli mer tid framför än bakom kameran i skogsmiljö e ja rädd. :)

Publicerat
  • Författare

ÄNTLIGEN!!!

Nu har Valpen kommit till oss.

Allt ifrån Gulligast på jorden till Fåradräpare.

post-399-1246028278_thumb.jpg

post-399-1246028317_thumb.jpg

Sen var det dags att presentera Jyckarna för varandra

post-399-1246028379_thumb.jpg

post-399-1246028401_thumb.jpg

post-399-1246028436_thumb.jpg

post-399-1246028448_thumb.jpg

Kan lugnt säga att jag e lite nyförälskad om man nu kan va de i en valp <_<:P

Fler bilder kommer garanterat framöver :wub::wub:

Publicerat
  • Författare

Idag har varit en dag kantad med massor av nya intryck för valpen.

Skogspromenad stod på schemat men de ble sååååå mkt mer idag :wacko:

Sagt o gjort, ut i skogen.

post-399-1246123275_thumb.jpg

Lite senare fick Primus känna på sin första fågelkontakt.

Inget som utlöste stånd, då jag kallade bort dem från vittringen, men ändå ;)

Vi hörde fågeln lätta 30m in i skogen.

Klättra bland stenar o bada ifrån halkiga algstenar hörde väl ibte till favoriterna men inte heller nå läskigt direkt.

post-399-1246123313_thumb.jpg

Så varmt de va kan man ju inte heller vara utan ett dopp :wacko:

Älskar man korv kan inte lite vatten avskräcka. Inte ens en simtur.

post-399-1246123356_thumb.jpgpost-399-1246123371_thumb.jpg post-399-1246123382_thumb.jpg

Att de var 20grader minst i sjön gjorde ju inte saken svårare :D

Med fågelkontakten från skogspromenaden i minne kom ju givetvis en ripvinge o metspöet fram fram för att kolla hur de stod till med ståndanlagen :PB)

post-399-1246123461_thumb.jpg

Sen har det varit en del sittövningar o så också men inget me bild.

Imorgon e de nya äventyr B)

Publicerat

Fina bilder! ^_^

Publicerat

Tja!!

Jag pratade med en som har en fin Bretontik, och som har tänkt para till vintern. Det är ett problem den har röntgats och den har "B höfter" vågar man satsa på en valp efter en sån tik eller??? Är det nån som har några ertfarenheter av detta???

Publicerat
  • Författare

En B-höft är Normalhöft som jag förstått det.

Publicerat

Tja!!

Ja "B" ska ju vara riskfritt men jag måste kolla upp kullsyskon i den kullen för att kunna bestämma mig.

Publicerat
Tja!!

Jag pratade med en som har en fin Bretontik, och som har tänkt para till vintern. Det är ett problem den har röntgats och den har "B höfter" vågar man satsa på en valp efter en sån tik eller??? Är det nån som har några ertfarenheter av detta???

A och B är normala höfter. Men givetvis bör man alltid kolla upp linjerna så man har all fakta på bordet innan man bestämmer sig för att köpa valp! Och då gäller det inte bara höfter.........

Då blir det snart en bretonvalp hos dig kanske?! Kul!! :lol:

Publicerat

jimbolo, fasiken vad kul att du har fått hem vilddjuret. Han är riktigt riktigt söt. Faen är nästan redan sugen på en till MEN jag ska nog se till att Loke först och främst jagar och sen när han är färdiglärd(om husse någonsin får det att fungera:P) så kommer nr 2.

Ella, eller Lina kanske man säger:D , vet du vilken tid/dag bretons ska upp i ringen på utställningen i Piteå i helgen?

Ska dock inte ställa ut vilddjuret men man lär sig alltid något:D

Publicerat
jimbolo, fasiken vad kul att du har fått hem vilddjuret. Han är riktigt riktigt söt. Faen är nästan redan sugen på en till MEN jag ska nog se till att Loke först och främst jagar och sen när han är färdiglärd(om husse någonsin får det att fungera:P) så kommer nr 2.

Ella, eller Lina kanske man säger:D , vet du vilken tid/dag bretons ska upp i ringen på utställningen i Piteå i helgen?

Ska dock inte ställa ut vilddjuret men man lär sig alltid något:D

Ella eller Lina....de kvittar, jag fattar ändå att de är jag :P Är väl kanske dem som är ny på sidan som får klura lite om de står Lina :D

Breton ställs i ring 5 kl.9.00. Eller strax efter 9 om man ska vara riktigt noga. Det är en Bracco Italiano före och sen börjar breton. Det är 10bretoner som ställs :)

Länk till ringfördelningen http://web.telia.com/~u92010018/nyttPMson.pdf

Publicerat
  • Författare

Ska bli kul att höra hur det gått!

Här sitter man o pustar ut.

Possitivt är att sambon satt Primus på plusskonto.

Söt o lugn valp.

Jo tjena. Gissa vem som får ta hand om buset.

Börjar se trollfasonerna komma nu o de med raketfart.

Idag skrek båda barnen ikapp i en duett samtidigt som Zingo o Primus föll in i kören o försökte riva huset i ett litet nappatag.

Själv stod ja i duschen i ngr sek o sambon försökte trösta barnen :(

Blir de bara svalare så att man kan vistas ute i skogen mer än 2ggr om dan så ska man väl få lillen att bli trött.

Men vem försöker man lura, de e ju en breton=outröttlig ;) (jo han får både mental o fysisk aktivitet).

Tack o lov lugnar det sig om ngr år. :D:P

Men i skogen för de sig såååååå väl ännu, o de e ju viktigast! (eller???)

Publicerat

Kul att du är nöjd med nyförvärvet!

De är ju de när man har flera så kan dom jaga upp varandra.

Cobra är de ju full fart i och man får ibland inomhus ta ner henne på jorden ibland när hon tycker att hon har lite tråkigt och försöker roa sig själv med bus och där ingår givetvis att försöka få igång Ella på bus <_<

Detta medför att vill man ha lugn å ro så är de Cobra man ska få stopp på......dock så är den gamla räven inte hel oskyldig alla gånger. Har tagit henne på bar gärning när det är hon som drar igång Cobra också :D Så det där med att det lugnar ner sig om några år kan du glömma.....hon är som sagt 9år!!! :P

Skämt å sido så visst blir dom lugnare efter några år, men mycke energi och vilja att leka finns större delen av livet! :P

Publicerat
  • Författare

Nu ska Ella vara snäll o låta jimbolo drömma lite medans han inmundigar lite gravad fjällfågel o höglandsdricka ikväll.

Nog vet jag vad som förm. väntar men ändå hoppas man att KANSKE....... ^_^

Berättade jag om gårdagens höjdare?

Tror inte de men iaf......

Lille Primus fattar ett otroligt stramt o fint stånd på en fjäder, modell lång, som är 0,2mm framför nosen.

Står så i ngr sekunder innan han bryter ut i frisk avance Och apport :D:lol:

Husse mådde riktigt prima i den stunden o log så att om örona inte suttit där hade smajlbanden gått runt skallen :lol:B)

Han e riktigt go de därnia bustrollet.

Publicerat

Rapport från utställningen i Piteå. För mig och Cobra gick det inge vidare denna gång, men lite får jag väl skylla mig själv iom att jag håller henne rätt "mager". Hon var inte i bästa utställningsskick med andra ord, men sedan gillade domaren en annan typ av breton också. Sånt är livet i utställningsvärlden! ^_^ Nu blir det fokus på jaktprov och jakt för vår del! :D Så får vi gå lite mer utställningar nästa år!

En hane var med. En finsk champion hane och han blev BIM.

8 tikar ställdes ut. En finsk tik (tror hon var utställningschampion hon också) blev BIR. Dessa finska hundar var far och dotter. Tycker inte det var nått att säga om det. Det var fina hundar och i mitt tycke var de rätt hund som denna dag blev BIR.

Publicerat

Det blev inget besök på utställningen i Piteå, dock en härlig fiskeresa till Trollforsen.

Hunden har varit helt tokig, inte stilla en sekund, har varit väldigt kul att se honom springa som en tok B)

Loke i Trollforsen (8månader har han hunnit bli).

post-2671-1246912000_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Här får man aktivera valpen med allt möjligt helatiden för att minimera buset.

Ååååhhh va ledsen ja blir (not).

Här är en av våra aktiviteter. :D

post-399-1247296550_thumb.jpg

Sen ääälskar han att leka med petflaska med godis i.

Kan aktivera honom i ngn timme att få ut godisarna ur den.

Fler valpaktiveringstipps mottages tacksamt.

Publicerat
  • Författare

Nu har de hänt igen!

Primus tog ett stramt stånd pga av vittring av en "FJÄDER" på 200mm avstånd (0,2m om man så vill :D )

De går framåt!! B)

Numer går han t.om framför fötterna i skogen men kontakten e superb B)

Än har vi inte stött på nå skogsfågel men väl hittat tvättgropar med fjädrar i o.dyl.

O nog tycker han att de e intressant.

Publicerat

På lördag bär det av söderut för att hämta lite träningsfågel, närmare bestämt ett gäng rapphöns!

Har varit otroligt slö på hundträningen nu på sistonde, så vi får väl se hur det hela slutar. Har en hund som kanske inte i alla lägen respekterar stannakommandot och är lite väl ivrig, energisk å busig! Men men...man måste ju testa å se vad som händer.

Det blir väl konstant lina på och en husse som försöker hänga på så gott det går så han inte nyper rapphönorna själv.

Nåt vidare ståndanlag har jag inte sett till ännu och Troy är alltså dryga 1,5år. Visst, han står för synintrycket av flugor och katter en liten stund. Men sen blir det en hejdundrande avance..hehe. Katterna som springer undan och inte säger i från får banne mig gasa på allt de kan. Husses stanna-kommando funkar lite...heldåligt...i de här situationerna.

Han vet att det är så fel, men kan inte låta bli ändå! Störande!!

Hade kanske varit lättare att lära om hunden först skulle stå får fågel och att man hade möjligheten att gå upp bredvid och hålla i linan, men om han beter sig som tidigare så ränner han rätt in i fågelflocken i 200km/h....då är det så dags å försöka få stopp på honom...

Man har ju svårt att tro att det ska behöva vara svårt att få Troy att avancera när han väl lärt sig stå för fågel...hehe!!

Nåja, spännande framtid till mötes. Bara en dryg månad till jaktstart också!!

/Henke

Publicerat
  • Författare

Tycker inte de låter konstigt alls!

Poletten har inte trillat ner ordentligt än.

Nåt som många erkända fågelhundsprofiler rekomenderar är att träna på tryckande fågel som tex. rapphöns/ripa.

Dvs inte skogshönsen som måste tryckas fast av hunden många gånger (enl min erfarenhet).

Själv körde jag Zingo på stadsduvor o de funka de med.

Sen att habituera hunden i en bur instängd tex i ett hägn med fasaner/rapphöns e ju också en ideè.

Jag hade Zingo sittande framför en rapphöna ett bra tag o han fick inte röra sig ur fläcken förrän jag blev viktigare än fågeln.

Finns mkt att göra!!

16Aug kör vi en träningsdag i skogen me.

Du kommer väl "Henrik"?

Inte gått ut med det offentligt ännu men som de ser ut ligger inga hinder för en sådan dag i år med.

Opps nu ble de ju offentligt ;)^_^

Publicerat
Tycker inte de låter konstigt alls!

Poletten har inte trillat ner ordentligt än.

Nåt som många erkända fågelhundsprofiler rekomenderar är att träna på tryckande fågel som tex. rapphöns/ripa.

Dvs inte skogshönsen som måste tryckas fast av hunden många gånger (enl min erfarenhet).

Själv körde jag Zingo på stadsduvor o de funka de med.

Sen att habituera hunden i en bur instängd tex i ett hägn med fasaner/rapphöns e ju också en ideè.

Jag hade Zingo sittande framför en rapphöna ett bra tag o han fick inte röra sig ur fläcken förrän jag blev viktigare än fågeln.

Finns mkt att göra!!

16Aug kör vi en träningsdag i skogen me.

Du kommer väl "Henrik"?

Inte gått ut med det offentligt ännu men som de ser ut ligger inga hinder för en sådan dag i år med.

Opps nu ble de ju offentligt :rolleyes:B)

Ska genast röja plats i kalendern för den dagen...

Var väldigt trevligt ifjol trots lite dålig uppslutning ;) Men "alla" vi andra hade ju trevligt värre!! :D

Ja vi får väl se hur det går nu när det ska börjas tränas på rapphöna om nån vecka eller så. Bara de blir lite hemmastadda i buren och området först så. ...och att inte räven plockar bort alla höns innan man hinner börja träna... <_<

För ett år sedan lyckades han smita in genom hönsnätet till grannarnas tamhöns under ett obevakat ögonblick och nypa tag i en höna. Bet inte ihjäl den, men några fjädrar mindre dock...

Så, höns är jätteroliga...

Efter det fick han ju rejält med skäll och fick därefter sitta bredvid ett par meter helt lös medan de pickar på runt omkring. Men hur många dagar ska man så innan han hellre tittar på mig än på hönsen? ;)

Habituering verkar vara en svår nöt att knäcka då man har en tjurig vovve...

Publicerat
  • Författare

Tjurigast vinner!

Vi som har eller haft tjurskalliga hundar vet precis vad du pratar om.

MEN Nr1 är alltid att inte ge sig in i ngt man inte till 99,9% vet att man har tid, tålamod, humör eller diciplin nog att genomföra.

För varje gång man misslyckas får man dubbelt jobb nästa gång.

Se de inte som en pekpinne utan endast en påminnelse!

De gäller ju all dressyr.

Sen att ha en åskådare som kan bekräfta ens eget arbete/kropshållning mm gentemot hunden är också bra.

För nog gör "vi" fel om o om igen o tur e de väl att man har hundar som kan tolerera det till en viss gräns. :rolleyes: