Publicerat Juli 16, 200916 yr Tjurigast vinner!Vi som har eller haft tjurskalliga hundar vet precis vad du pratar om. MEN Nr1 är alltid att inte ge sig in i ngt man inte till 99,9% vet att man har tid, tålamod, humör eller diciplin nog att genomföra. För varje gång man misslyckas får man dubbelt jobb nästa gång. Se de inte som en pekpinne utan endast en påminnelse! De gäller ju all dressyr. Sen att ha en åskådare som kan bekräfta ens eget arbete/kropshållning mm gentemot hunden är också bra. För nog gör "vi" fel om o om igen o tur e de väl att man har hundar som kan tolerera det till en viss gräns. Jodu, de där med tjurigast vinner verkar stämma alldeles för bra vad gäller Breton i allafall..hehe! Men ibland vette fan om inte Troy är tjurigare än husse ändå... Jag uppskattar all kritik och kanske kan få en kick i röven..."hjälp på traven" kanske det heter...av herr Jimbolo under träningsdagen. Fick ju många goda tips sist i allafall som hjälpte mig läsa hunden i sitt sök ex.vis. Har tyvärr tränat alldeles för lite på apportering och den där bytesmedvetenheten som vi fick se lite av förra året...hehe. Nåja, har väl heller inte lärt han någe dumheter med apporten, så det är väl bara ta sig i kragen och fortsätta nu när man fått gnistan tillbaka efter skilsmässa å allt annat tråkigt... Nåja, hoppas som sagt på att det går att genomföra en träningsdag även i år. Det ser jag fram emot!
Publicerat Juli 18, 200916 yr Författare Så har Primus klarat av sina första apporter med fågel. Kaja dessutom som luktar så illa.
Publicerat Juli 19, 200916 yr Oj oj, här händer de grejer.. Har inte varit in på forumet på ett bra tag av diverse orsaker.. Men vilka härliga bilder man möts av i tråden.. =) Ser ju ut som en riktigt trevlig valp du har fått tag i Jimbolo.. Snart är det höst igen.. Ser så mycket fram emot den.. Blir det någon jakt helg i år tro ? =)
Publicerat Juli 20, 200916 yr Författare Snart är det höst igen.. Ser så mycket fram emot den.. Blir det någon jakt helg i år tro ? =) De hoppas jag. Mer än så vågar ja inte planera i år. Zingo med ep, valp o småbarn ställer ju e del krav innan husse får sitt Men nog ska man hinna ut ngr helger förhoppningsvis (veckor om ja får bestämma).
Publicerat Juli 24, 200916 yr Författare Här har regnet öst ner ngr dagar o hundarna klättrar på väggarna. Zingo tippa omkull ett par ggr förra helgen o tid hos vet för utprovning av med. e nu klart. Lilltrollet håller låda o de kliar nog som attan i tänderna hans. Ben efter ben + ngn sko o docka mm slinker ner i farten I skogen har han tagit ut svängarna en aning till husses glädje. Blåbär tyckte han inte om men efter att Zingo slukat ett ris så var även Primus på G. Så nu stannar även Primus och förfriskar sig på delikatesser så fort husse gör det Värst är att han alltid ska ha samma bär som husse tänker plocka. Men efter en knäpp på nosen hittar han sina egna bär. Det är en rent underbar valp jag fått tag i o han passar mitt lynne o kompar med mig som handen i handsken (tills idag iaf). Plusset hos sambon har han nog käkat upp men är än inte på minus (tur att valpar åtm e söta) De har husse fått på sig efter alla timmar till skogs ist för i barnkammaren. De ska betalas i Aug (pappaledig) så att man får jaga i sept (semester).
Publicerat Juli 27, 200916 yr I morse under rastningsrundan så passade jag på å träna lite lydnad. Brukar göra det de mornar man känner att man orkar och hinner med. Var hos tjejen som f.ö. bor mitt i skogen, nära till alla pippisar... Tränade lite "gå bakom" efter en rågång i granskogen, när Troy helt plötsligt bara pep iväg 5 meter in i skogen och började skälla ståndskall mot ett träd. Smög dit lite snabbt och såg att det satt en orrtupp lite längre upp i trädet. Va gör man...hehe...är ju hemskt svårt att skälla på en hund som ändå finner fågel... För övrigt har Troy inte stått en enda gång för fågel ännu...men drivit hare & räv, skällt grävling och nu även orre....hmm..skulle inte Breton vara en renodlad stående fågelhund??? Kombinerad stående och trädskällare vore ju inte fel...känns som chansen fortfarande finns!
Publicerat Juli 29, 200916 yr Jaha, då har man då äntligen fått se ett riktigt stånd hos Troy...å då menar jag inte den mellan hans ben...för efter kastreringen är det slut med den biten turligt nog..höhö...hrmm... Det var ett sök efter de rapphöns vi skaffat för träning. Tyvärr är ju rapphönsen så sturska och är inte direkt rädd hundar verkar det som...plus att de snabbt som attan vill tillbaka till buret. Så träningen är inte helt enkel! Nåja, han sökte efter en åkerkant ner mot vattnet där det var slyigt och eländigt. Tillslut står han stramt och beepern går igång. Jag snabbt dit och försöker komma nära. Jovisst är det ett stånd på en rapphöna. 2 meter framför nosen trycker en höna. Jag låter honom sitta kanske 20 sekunder och sen var jag dum och kommenderade ett glatt JA för avance....å visst kom avancen. Han sköt fram och nöp hönan direkt!! Efter ett apportkommando så veks öronen tillbaka och han kom till mig direkt och lämnade av. Egentligen gjorde ju Troy inget fel...kanske däremot JAG som lät honom avancera och hinna ta fågeln. Nåja, det är bara hoppas på att ståndanlaget visas igen så vi får träna mer... Nästa sök resulterade i en stöt där han också lyckades plocka hönan själv....hmm...iofs. också med lyckad apport, men ändå! De rapphönor han hittade verkar vara de som var sämst på flyga tyvärr. Det blöta vädret gjorde kanske inte saken bättre. Nu blir det bara träning i torrt väder och kanske inte i så tät terräng så hunden får vinna!! Kul hursomhelst att se att det inte är minsta problem med jaktegenskaperna! En annan sak som är lite irriterande är söket. Ibland söker han så jädra fint och revierar klockrent. Lyssnar på vändsignaler när man ibland måste ge dessa osv. Igår sket han fullständigt i mig...sökte av åkern i ytterkanterna först och kom sedan till mig. Förvisso kan det vara nåt han lärt sig själv, då han tidigare alltid stött järpe och trastar efter åkerkanterna....och igår var han så het att han ignorerade min visselsignal.... Man skulle få låta de här värsta idiotsöket eller som vi säger "supersöket" gå över innan man påbörjar riktig träning. Antar att fler upplever samma sak att första släppet är bara tokspring och lite sök...?¿
Publicerat Juli 29, 200916 yr Författare När det gällde Zingo ville jag aldrig ha fågel i första släppet pga av jaktidioten o superenergini honom. Men det är förm en mognadssak. Idag känner jag inte så. Tänkte gå o titta på stadsduvor med primus nån kväll o se vad han tycker om dem. För än e de bara blåbär som gäller. O kan man dessutom lura ner nosen i husses spann......mmmmm......
Publicerat Juli 31, 200916 yr Såhär ser det ut då en jaktgalen Breton fått lov och sitta fastbunden ett par minuter medan husse iordningsställer träningsfåglarna. Han såg inte vad som försiggick, dock rejält med vittring från rapphönorna. Notera långlinans lindning runt trädet....och det är inte Jag som snurrat linan typ 2 meter upp i trädet!! Lite het?
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare Ja du har va du gör Här tog Primus sin första vattenapport igår. Lockade bara lite med en pinne för att få han blöt o de slutade med en spontanapport på djupt vatten, eller rättare sagt så djupt att Primus inte bottnade Gissa om husse ble glad. Sen stod vi o käka korv 40-50m från lerduveskyttarna igår. Korven var klart roligare än smällarna, men de va ju liasom meningen med Äventyren förtsätter men först ska lille Adrian döpas imorgon.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr tjena tjena. Har fått en ny grej att fundera på: När Loke ser småfågel så börjar han att smyga ända tills han är så nära att fågeln blir stött. Jag har följt med honom och ser att han inte sticker efter fågeln och till och med lyckats att sätta honom ner när dem har flygit. Frågan är dock som följer: Gör jag rätt eller ska jag skicka honom på avance eller sätta honom och sen stöta småfåglarna själv? Sen även en till sak, hur har ni gjort första gången ni tog med hunden på RIKTIG jakt? själv funderar jag på att ha med honom och släppa, sen om han jagar fåglarna i skogen så blir det inge mer jakt utan mer dressyr (ska dock säga att jag inte har ett helt 100% stoppkommando men väldigt nära, men dock springer han inte efter småfågel iaf). tack på förhand
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Huruvida de ska smyga på småfågel eller ej har det tvistats om här förut MEN... Om man nu ska använda sig av det skulle"JAG" försöka få hunden att stanna innan fågeln blir stött. Sen kommer iaf inte jag att skicka min hund på avance om det inte är för att trigga upp jaktlusten ngr extra steg. Har du en het hund som inte stannar kommer den förmodligen garanterat inte stanna i en avance. Hur du skall jaga in hunden har mkt med hur han är i fågel o hur övrig dressyr sitter. Så de e svårt att ge konkreta tipps.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr tjena tjena.Har fått en ny grej att fundera på: När Loke ser småfågel så börjar han att smyga ända tills han är så nära att fågeln blir stött. Jag har följt med honom och ser att han inte sticker efter fågeln och till och med lyckats att sätta honom ner när dem har flygit. Frågan är dock som följer: Gör jag rätt eller ska jag skicka honom på avance eller sätta honom och sen stöta småfåglarna själv? Jag brukar inte bry mig så mycket om de fjantas på med småfågel förutom om hunden försöker ta dem, dvs gör kraftiga avanser på eget bevåg mot fåglarna. Med tiden brukar dom inse vilka varelser som är värda att lägga ner energi på. Exempelvis Cobra och Ella. Ella ligger på gräsmattan och kollar på småfåglar som går omkring inte många meter ifrån henne medan Cobra har ett betydligt större intresse för dessa och kan stå/smyga efter dem. Ser lite roligt ut när Ella ligger och kollar på Cobra som fjantar på med ej jaktbar fågel. Fattas bara pratbubblan ovanför Ellas huvud med en dumförklarande kommentar om de hon just bevittnar Sen även en till sak, hur har ni gjort första gången ni tog med hunden på RIKTIG jakt? själv funderar jag på att ha med honom och släppa, sen om han jagar fåglarna i skogen så blir det inge mer jakt utan mer dressyr (ska dock säga att jag inte har ett helt 100% stoppkommando men väldigt nära, men dock springer han inte efter småfågel iaf).tack på förhand Jag har med mig hunden från dag 1 ut i skog och mark så första "jaktsläpp" är inte så märkvärdigt för hunden för den är van att träna i skog och mark. Men jag skulle släppa och se hur de funkar om jag var du. De är ju i verkligheten man måste träna. Kan funka hur bra som helst på hemmaplan, men så kommer hunden i skogen med alla olika viltdofter osv.... Du kanske inte kan räkna med att få panga så många skott i början å andra sidan kanske han sköter sig väldigt bra! Är väldigt svårt att komma med bra svar när man inte känner hunden......
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Författare Nu har Primus träffat på sina första duvor. Till min besvikelse gav det inte direkt ngn utdelning, till en början. Duvorna lyfte innan hunden hajjat galoppen förm. Som tur var kom det en ungekråka på styva vingar o landade 2-3m framför oss. Men fortf. var markvittring o kannadagåsskit roligare. Undrar om han ens sett kråkeländet. Nu vart jag iaf less o skickade båda hundarna i en frisk avance. Nu vakna lille Primus till Eftersom kråkan inte begrep bättre utan bara for ett par m åt gången så ble de 3 avancer. 2 med stopp/sitt o en där han fritt fick gå efter för att bli lite taggad. Detta väckte nog de grå ngt lite grand i Primus. Hade 5arbeten på duva senare där han inte i ngt ställde på syn utan fattade stånd först då han kom i vind/vittring. Så de var riktigt kul. Första riktiga arbetet utlöste inte ett stånd utan han satte sig sonika ist. Tyckte jag kändes riktigt bra. Ingen tendens till ångestattacker vid flog utan vid beröm vänder han sig mot husse o ser supernöjd ut (dvs vill ha godis ) Ja int bor de nå turbojaktidiot i honom ännu men de e jag bara glad för. De har jag fått så de räcker o blir över av under 4år. Men vem vet!! Tror inte den riktiga jaktinstinkten vaknat till liv ännu.
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Ja int bor de nå turbojaktidiot i honom ännu men de e jag bara glad för.De har jag fått så de räcker o blir över av under 4år. Men vem vet!! Tror inte den riktiga jaktinstinkten vaknat till liv ännu. Vänta bara tills nästa höst
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Man tackar för svaren. Jimbolo: Jag har funderat på´t i samma bana som du skrev, att få honom att stanna innan han stöter upp fågeln, och att jag stöter upp den själv. Blir även så i skogen detta år, om det nu blir någe stånd och fågelkontakter( men ser rätt bra ut på marken jag jagar på så ). Men som Ella skriver att hunden kommer ju veta vad som är allvar och lek när poletten har ramlat ner så att säga. Jag vet att frågna ang hur ni har gjort under första praktiska jakten är väldigt abstrakt och svår eftersom hundarna mognar olika. Men tackar för svar och så får vi se hur det ser ut nu efter helgen. Ella: jo visst är det som du säger, han får ju följa med och därifrån får man ta beslut om det är bättre att vänta och köra på med dressyren eller så kanske det fungerar helt bra. 2,5 veckors semester från den 20:e så nå ska jag och hunden få se lite skogsfågel:D
Publicerat Augusti 18, 200916 yr "Vi har haft vårt årliga KM i Pirttivuopio, tyvärr med medioker fågeltillgång, inventeringen som utfördes på lördag 15 aug gav endast 35 ripor på linjelängd av totalt ca 160 km. Det är det klart sämsta resultatet sedan inventeringen av detta område startade 1994, en jämförelse med toppåret 2004 som hade 700 ripor säger allt om årets fågeltillgång. Vi får hoppas att Länsstyrelsen inser detta faktum och använder sig av de verktyg de har, dvs. sänkt baglimit från 8 ripor till max 1 ripa/dag och i övrigt mycket kraftiga restriktioner i form av jaktförbud för i första hand dygnskort." (citerat från breton.se) Var uppe i abisko/björkliden i helgen för övrigt och fick se mig 1(!) ripa på 4 dagar, verkar verkligen som att efter att läst denna inventering att det inte alls blir någe bra ripår för ripjägarna. För egen del så känns det rätt bra med orre/tjäder på mina marker så det kan bli en bra höst:D Hur ser fågeltillgången ut på era marker?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Hur ser fågeltillgången ut på era marker? Jag har sett ovanligt mycket skogsfågelkullar i år, men å andra sidan har jag kanske varit ute lite mer också... Årets fjälljaktresa blir dock inställd då man som kompisen utryckte det: "Fjällvandra kan man göra under annan tid än under bästa jaktsäsong"! I fjol såg vi mer ripa här hemma under en dag äv vad vi gjorde under en hel jakthelg i fjällvärlden....och är det sämre i år så är det väl lika bra att stanna hemma och jaga här istället.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Här har det bara tittats på apor i Furuvik samt en o annan get som Primus nosat på. Vart mer orolig för Zingos överentusiasm mot fåren, hmmm. Sen har Zingo o Primus fått stifta bekantskap med Traste ngra dagar under tiden husse m.fam. fick ypperligt god mat och en invigning i Mc Myras lilla värld. Det tackar vi för "Jens m.fam"' tusenfallt för- Vad gäller skogsfågel har jag inte satt min fot på jaktmarken sen jag sköt sista bävern i maj. Har ytterst små förhoppningar men de ska bli skoj att se fågeltillgången i år. Hur som helst tillbringade jag o Primus en tid på skyttebanan idag där vi avskutade 3-5m ifrån hagelskyttarna. Korven hade klart possitiv verkan Det ligger ngr veckors skott-träning innan denna final om ngn undrar! Men nu e ja inte rädd att dra av en smäll i hans närhet om de skulle hända. Gissa om man längtar sig blå nu.
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Vart mer orolig för Zingos överentusiasm mot fåren, hmmm.Sen har Zingo o Primus fått stifta bekantskap med Traste ngra dagar under tiden husse m.fam. fick ypperligt god mat och en invigning i Mc Myras lilla värld. Det tackar vi för "Jens m.fam"' tusenfallt för- Va fin Traste är på bilden (antar att det är han t.v.) ....men han ser nästan onormalt lugn och avslappnad ut för att vara en Breton Primus ser ut å va lite mer på bettet...hehe
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Författare Kan garantera att så inte e fallet "Henrik.O" Men du vet hur skenhelig hundarna kan bli i min närvaro Men vem vill visa upp såna här bilder. Primus fick mest ligga på rygg då Traste sprang, brotta mm omkull honom. Men då Zingo ville busa kastade Traste sig på rygg Förutom då Zingo var kopplad i tjuderstolpen förstås. Då kunde man ju jäklas o sen bara ta ett kliv bakåt. Ingen korkad hund dedär. Ska bli RIKTIGT kul att se vad det blir av honom.
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Fina bilder! Blir kul att höra hur de går för er i höst Jag och Cobra far nu på tredagars fjällkurs med hundskolan vision. Ser mycket fram emot detta. Jag och Ella gick ju kursen för flera år sedan och med de i bakhuvudet så tror jag det blir väldigt lärorikt för både mig och Cobra! Hundar, hundträning, hundsnack, trevliga hundmänniskor, jaktmiljö...... man kan ha de sämre Nu hoppas jag bara att de även blir hyffsat med fågel och bra väder!
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Hääärligt Lina. Hälsa Mattias från mig. Tror jag tar den kursen med Primus nästa år
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Så har Primus haft sin första närkontakt med vild fågel. Jag stötte upp en järpunge som med nöd o näppe kom på vingar. Tänkte att Primus skulle få känna på dofterna lite o gick med honom fram till uppflogsplatsen i medvind. 5cm ifrån lättar en till järpunge o hade de inte varit för att både Primus o jag var så överrumplade samt att jag rappt sa sitt (o dce gjorde han) hade den nog hamnat i Primus käft. Kul att se hur instinkterna sätter igång. Får se hur han beteer sig nästa gång i skogen
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Författare Var ut på marken en sväng igår i träningssyfte av Te Noppa som ska starta Åseleprovet nästa helg. Regnet öste ner o förkylningen dunka i tinningarna men hoppet var på topp. Släppte Zingo på de mindre heta ställena o där behövs de dressyr kan ja lova o även lite mer motion. Men han lyckades ändå stå för fågel men när jag kom fram satt han o fågeln var redan borta. Såg på de andra att de varit fågel där. Att Noppa precis innan spikat o lyft fågel alldelles utmärkt kan ju speedat Zingo ngt. Känns iaf bra att ha ngt att skylla på. Nåväl dessa singelfåglar va väl inge o skryta med. Senare lyckas Noppa spika en tjäderkull som hon skötte finfint. Zingo fick därefter utreda o tjädrar sågs i luften, en av dem såg ja lyfta, under Zingos släpp men huruvida han stött den ena låter ja vara därhän. Ngr sekunder senare står han iaf o på avancekommando släpper han ut som om de vore tomt så jag slappnar av ngt samtidigt som de börjar fladdra en orre runt Zingos käft. En åthutning o ett skott senare (blankt) var allt frid o fröjd. Fågel fri o hund sittandes. Med tanke på att Noppa gick 3släpp o Zingo 2 eller 3 måste jag ju säga att det känns lovande med fågel inför jaktstart. Men som vanligt e de ngn annan stans då jakten kör igång. Primus gick med hela tiden men hajjade nog aldrig riktigt vad det var som stod på. Men han satte sig fint vid skott o utredde legorna nyfiket. Men fanns de blåbär.......l