Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Jag har försökt få in bilder här i forumet, men det verkar krångla hela tiden.

Skicka dem till mig så ska ja se till att de publiceras på ett kick :P

Vill även minnas att detta var dagen då jag fick hjälpa en "vilsen man" (en hint: någon som är en väldigt frekvent skribent här på breton tråden) som skulle gå sin egen väg ner för en brant dvs försökte köra offpist och det höll på sluta med ett ben brott men som det verkar så är han ingen porslinslirare! :D

Ja tänk hur vissa saker etsar sig fast mer än andra :D:lol:

Hade nästan glömt de redan.

Men de bjur ja på.

Hellre går ja min egen väg med benbrott än att rätta mig in i ledet som en marionet.... B):lol:

Men de e jäkla tur att man hade en vän med sig.

Höll på att gå riktigt illa o utan hjälp hade jag helt sonika suttit fast.

För er som undrar så bar inte snön o mitt vänsterben (dalsidan) sjönk igenom snön o satt som berg medans högra var kvar nå meter upp i backen.

Den fick ja dock snabbt av skidan på men den andra låg på ett sätt att kropp/ryggsäcksvikt mm spände an o minsta rörelse höll på att knäcka benet som en spännd fura.

Nyttig upplevelse o en aha-upplevelse varför man inte ska va själv på fjället!!!

Sen ska de tilläggas att vi såg fågel i de flesta släpp vilket inte hör till vanligheterna.

Bådar gott inför hösten.

Att de va lätta/stöttes imellanåt må så vara men de även ställdes ibland.

De flesta, 10 av 13 tror ja, hundar var unghundar mellan 10-18mån så ja tyckte de jobba oerhört bra.

Sen att Primus inte spara sina fågeltagningar till provet var ju kasst!!!

Måste snacka taktik med jycken framöver. ;)

Tog en träningstur i solen idag o då släppte E.P.P ut sig 100-150m men i sakta mak.

Men så bar inte skaren för att trycka ifrån.

Fick t.om vända han en gång då han gick alldeles för långt ut :P

Bådar gott de.

Ska gnugga geniknölarna o se om ja kan komma på ngt belöningssystem där 100-150m ut o snabbt tilltalar.

Funderat på utplanterade köttbullar o konkurens men ja vet inte om de e nå bra ide.

Ska fortsätta fundera......

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Lite bilder från Tossåsen och sambons kamera helt utan medgivande från medverkande! :P

Välsmakande lunch med hela gänget!

post-1154-1268820147_thumb.jpg

Troy, Traste och Klimp väntar idogt på sin tur!

post-1154-1268820171_thumb.jpg

Traste är sugen på jaga!

post-1154-1268820167_thumb.jpg

Mer fika med den tuffare delen av gänget!

Jimmy har som ni ser ledarmössan på sig och är den som guidar oss runt på fjället!

post-1154-1268820152_thumb.jpg

Henrik har en liten pratstund med Loke om hur duktig han varit under dagen medan husse kämpar med att få fast träplankorna på takräcket.

post-1154-1268820163_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

O ja som bara har den myssen på mig då jag vet att ja inte är offentlig.

Där fick man sig B)

Sen e de reservmössan, så de så, o varm va den i blåsten!!

Inga apporteringsbilder från de stället?

Publicerat
O ja som bara har den myssen på mig då jag vet att ja inte är offentlig.

Där fick man sig ;)

Sen e de reservmössan, så de så, o varm va den i blåsten!!

Inga apporteringsbilder från de stället?

Hörrö jag har en nästan likadan, fast blå...som jag glömde hemma och ångrade det bittert när vinden tog i!!

Tyvärr inga apportbilder. Blev så tagna av själva momentet antar jag...jag såg och lärde kan man väl säga!

Publicerat
  • Författare

Jo men man ser ngt mentalt instabil ut på bilden tycker jag iaf.

Jag o sambon har garvat en bra stund åt bilden nu ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Har nu tillbringat 3 dagar på en myr som är väldigt fjäll-lik, för att komma underfund med husses o hunds samarbete o svårigheter.

Husses svårighet är att hålla lugnet då Söket går i slowmotion men ju mer ja manar på jycken desto snävare går han.

Bota de genom snabbare skidåkning, Pust, o hålla tyst.

Hundens svårighet verkar inte vara självständighet eller storlek i söket.

Han e helt enkelt som Tjuren Ferdinand, ingen brådis här inte.

De betyder ju inte att han inte söker av anvisat område men de går alldeles för sakta. (åtm för jaktprov o.dyl)

Har ju aldrig sett detta fenomen då Zingo tillhör hundar med 0% hjärna 150%spring o 200%nos (Bretonmattematik)

Primus verkar nyfiken på ALLT o därför går de bara 2steg åt gången för att undersöka ngt.

Dvs 10%spring 150% nos o 200%hjärna

Släpper ja på Zingo går han igång ett litet tag men tar sedan sina egna "Ferdinand" turer.

Ngn som känner igen detta o framförallt vet hur man ska råda bot.

Är det en mognadsprocess?

Behövs de typ massa fågel för de har jag ju sett får igång honom.

Då vi var till fjälls i helgen bekom honom inte underlaget om han fick en stråle av fågel.

Skulle köttbullemetoden kunna vara rätt, dvs så att de faktiskt finns ngt att söka o därför ökar lusten.

Eller ska man se det som belöning oavsett fart?

Ska man kanske rent av plantera ut apporter som gör söket mer actionfyll, för apportering för verkligen igång honom.

Vet inte hur jag ska göra för att mana honom till att vara FÖRST på fågel.

Ja alla tipps för att öka fart o bara intressera unghunden för de han ska leta är välkommen.

Publicerat
Är det en mognadsprocess?

Här tror jag du har nyckeln....han har inte vaknat riktigt ännu!

Ge honom mer tid i skog och mark + mer fågelkontakter och grotta inte ner dig i detta det kommer! :o

Senare för att få upp hastigheten så träna korta släpp. Så fort farten sänks så kopplar du. För att sedan släppa typ 15min....osv. Individanpassat förståss :lol:

Publicerat
  • Författare
..... grotta inte ner dig i detta det kommer! :lol:

Du vet väl vid de här laget hur jag e :o

De ska va på topp hela tiden, inte för stort/litet, inte för fort/sakta.

Lagom is the KEY, men då får ja nog skaffa annan ras.

Men skam den som ger sig.

Publicerat

Ja man vill att allt ska vara perfekt på en gång, jag har hela tiden med Cobra fått bromsa mig själv för att inte kräva för mycket av henne. Exempelvis i i skogen när man fått känslan att varför gjorde du inte de där lite bättre :rolleyes: då får man som bromsa sig och många gånger har jag insett att jag haft som måttstock hur Ella skulle skött situationen B) Men HALLÅ! Hon har ju många års erfarenhet!! :unsure:

Jaktligt är just detta med erfarnhet en sådan sak som man måste ha i beräkning att dom föds inte med erfarenhet :lol: även om man skulle vilja de :huh: Exempelvis kan jag ju inte kräva av Cobra att hon ska hitta fåglarna som sitter i träden. Eller tycka att hon misslyckas när dom smiter ur träden för henne för hon har inte den erfarenheten ännu. Ella däremot vet av erfarenhet att dom kan sitta i träden för det har hänt ett antal gånger så är dom inte på marken men hon känner att dom SKA vara här nånstans så "kollar" hon igenom träden också.... nu kräver jag inte av Ella heller att hon ska kunna hantera fåglarna i träden, men det var det exemplet som dök upp i mitt huvud ;) men det är ju jäkligt skoj när hon tar dom i träden! :D

Jag tror detta med erfarenhesbaserade saker är sånt som kan ge frustration hos husse/matte. Varför gör inte min hund detta moment bättre. Den där hunden klarade de ju. Det är ofrånkomligt att man tittar på de "bästa" hundarna och ser och lär vilket är mycket givande i sin egen utveckling. Men det kan även göra att man kräver lite för mycket av sin hund när den inte har dom erfarenheterna för att kunna lyckas. Nu pratar jag inte om rena dressyrsaker så som att hunden exempelvis ska sitta när de flyger fågel, utan sånt som hundarna har med sig i erfarenhetsryggsäcken som man ofta glömmer bort...

Publicerat
  • Författare

Äsch, trams.

Hundar har inbyggda gener så de ska funka från början :huh: (SKOJA BARA)!!!

De där med träd kommer jag INTE skjuta för Primus eller ge beröm.

Har haft alldeles för många järparbeten för Zingo o de e sååååå trist då man tror de e stortuppen man går efter osså hör man detta järpfladder så småningom :unsure:

Nä nu ska de sitta på backen, men de gör järparna också ibland o då ska de skjutas.

Men de va bara en inflikning som inte hade ngt med ditt resonemang att göra.

Jag kan hålla med till mångt o mkt men att en Breton föds utan spring i bena :rolleyes:

Har funderat mkt på detta o i höstas snubbla jycken över sina ben o var klart begränsad o när de väl börja gå undan kom snön.

Snön har deffenetivt inte gjort Primus gladare att löpa snarare tvärtom o då ja funderar tillbaks så har han steg blivit mindre o mindre med snöns djup.

Nu släpper ju skaren för ngt steg då o då så ja tror de i samband med brist på vittring av fågel gör nog sitt till (hoppas jag)

Ska plantera ut lite apporteringsvilt på tilltänkta söket i helgen o se vad som händer.

Publicerat
Äsch, trams.

Hundar har inbyggda gener så de ska funka från början ;) (SKOJA BARA)!!!

De där med träd kommer jag INTE skjuta för Primus eller ge beröm.

Har haft alldeles för många järparbeten för Zingo o de e sååååå trist då man tror de e stortuppen man går efter osså hör man detta järpfladder så småningom :(

Nä nu ska de sitta på backen, men de gör järparna också ibland o då ska de skjutas.

Men de va bara en inflikning som inte hade ngt med ditt resonemang att göra.

Jag kan hålla med till mångt o mkt men att en Breton föds utan spring i bena :o

Har funderat mkt på detta o i höstas snubbla jycken över sina ben o var klart begränsad o när de väl börja gå undan kom snön.

Snön har deffenetivt inte gjort Primus gladare att löpa snarare tvärtom o då ja funderar tillbaks så har han steg blivit mindre o mindre med snöns djup.

Nu släpper ju skaren för ngt steg då o då så ja tror de i samband med brist på vittring av fågel gör nog sitt till (hoppas jag)

Ska plantera ut lite apporteringsvilt på tilltänkta söket i helgen o se vad som händer.

Äh...järpar är väldigt goda....men det krävs många för att få ihop till en middag ;)

Låter ju konstigt med en breton utan "spring i bena" men det mesta brukar ha sina förklaringar.... Jag var ju på ett fjällprov i höstas där Cobra inte alls var sig själv. Var första fjällprovet så om hon var tagen av de eller om de var det extremt dåliga vädret som påverkade, eller kanske lite av båda????? Synd man inte är tankeläsare eller "hundpratare"! :(

Publicerat
  • Författare

Men som sagt så e ju min måttstock Zingo. <_<

Publicerat

Nu minns jag inte hur gammal din yngre hund är men visst är det en mognadsprocess.Endel hundar behöver ju x antal fåglar innan de tänder på alla cylindrar,andra går som troll redan från valplådan.Vet flera Settrar (en blev sedan dubbelchampion) som tände till först vid 18-20 månaders ålder men de flesta visar ju vad de har betydligt tidigare.Är Primus fullt frisk ? Har ett dagsfärskt exempel med min egen Ego-Boy som i vinter inte visat mycket av sitt tidigare rasande jaktsätt.Jag har funderat endel över honom i vinter men skyllt på dåligt före och lite fågel.Tills en dag då jag tog honom till Vet.Konstaterade halsinfektion och käkade Penicillin i två veckor.Gick bättre nån sväng för att sedan gå ner sig igen.Tillbaka till Vet och ser (efter sövning och lyftande av tonciller) att infektionen ej lagt sig så jag fick åka 24 mil för att få toncillerna bortopererade idag.Hoppas att min "gamle" Ego återvänder när detta är läkt.Nåt att tänka på.... <_<

Publicerat
Men som sagt så e ju min måttstock Zingo. <_<
Gör inte misstaget att jämföra med din Gammelhund,orättvist mot unghunden...De är alla unika individer och trots sina likheter väldigt olika.
Publicerat
  • Författare

Mkt tänkvärt....

Tror dock inte de e sjukdom för jag har sett honom varva försiktigt vid ripkontakt förra helgen.

Men närmsta veckorna får utvisa.

Har jag tur hittar jag ngn med fågel i skåne v13 då paranteserna ska få stå för mat 1v <_<;)

Då får man svart på vitt om det är det som fattas.

Publicerat

Tror inte heller att han är sjuk.Tror nog mer på att du jämför honom med Zingo i samma ålder... <_< Låt tiden ha sin gång,presentera fågel åt honom.Och helt plötsligt trillar tjugofem-öringen ner och han blir lika springgalen som resten av Bretonerna...

Publicerat
  • Författare

Zingo släppte ja bara ngr gånger i den åldern för han var som en okontrollerbar torped ned ytterst markant stånd.

Så jo nog ligger de lite i de.

Inga problem att ha lös hela tiden = väldigt ovan koppel.

Primus e såååå mkt klokare hund, o undersöker alla nya saker noggrannt.

Senaste upptäckten: "Harskit, MUMMS!" <_<

Publicerat
  • Författare

Hade 2 glada apportörer med mig på kråkjakt idag.

Primus tog in 5kajjor o 2 kråkor.

Minns inte hur mkt Zingo bar in men 4 kajjor typ ;)

Men Primus fick klart försprång på 4 utlagda 5:e hitta han på apportsök/eftersök.

Viste att en fågel förmodligen gått ner men hitta inte den själv.

De gjorde Primus.

Han studsa omkring som en studsboll då all fågel var inhämtad :lol: fast meningen var att han skulle gå bakom.

Men nu va det spring o studsan i jycken :P

Precis då ja kallar in kommer en kråka in mot mig o Primus bakifrån.

Jag smäller på kråkan som landar ngr få meter framför oss, sätter Primus o in kommer även Zingo med en halvt levande kajja från ett eftersök.

Knackar kajjan, kollar att kråkan e heldö o skickar sedan primus på apport.

I ett hujj fram men då han ska greppa den går lite luft ur kråkan o ett svagt "Kraaaa" kommer ut.

Primus hoppar bakåt o husse får gripa in o sätta kråkan i käften.

Sen bar han den utan Problem.

Han e lite harig.

Märkte även att han reagerade på varm kråka o vägra första apporten.

Men husses järnvilja...... :lol:

Han har utan krussiduller burit kråkor härsan o tvärsan förut men de har varit stelfrusen.

Så går de då man inte tänker först.

Märkte även att för varje kajja Primus bar in idag desto mindre hårt grepp.

Han fatta väl att man måste inte försöka sluka första hel o hållen utan de finns mer fågel :rolleyes:

Jaja trevlig morgon o kameran va t.om. med.

post-399-1269099161_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Här ligger en annan stackare med kass rygg o inte en bild eller ett ljud har man fått höra om Gårdagens Regionträff ^_^

Fy så egoistiskt!! :o;);)

Publicerat
Här ligger en annan stackare med kass rygg o inte en bild eller ett ljud har man fått höra om Gårdagens Regionträff <_<

Fy så egoistiskt!! :o;):lol:

Ljud och bild kommer säkert senare från Henrik, han håller väl på och retuscherarar foton. Mycket trevlig dag trots att vi inte hade vädergudarna med oss. Vi körde lite linförighet och platsläggning, sen kom rallylydnad på tid, vi kom alla i mål men jag tror klockan hade stannat under tiden, batteriet tog säkert slut. :lol:

Annelie fixade så goda hamburgare att vi trodde hon jobbade åt Sibylla. ;)

Hundarna trivdes ihop och Fajita och Cilla simmade omkring i snön, de måste minst ha erövrat ett simborgarmärke.

Dagen var så lyckad så vi bestämde att vi försöker träffas i början av juni också för lite spår- och vattenövningar.

Det var en liten rapport från gårdagen och samtidigt ett stort TACK till Henrik och Annelie för en toppendag och för allt arbete Ni lagt ner. :)

// Lena, Mats och Fajita

Publicerat

Så tillslut har man fått några minuter över till att titta igenom bilderna från helgens Bretonträff i Västergundsjö.

Tyvärr var det väl inte så många bilder, och av dem inte speciellt bra bilder heller...men håll till godo av det lilla...

Tänkte försöka knåpa ihop en liten kort resumé och sända in för eventuell publicering i Bretonbladet. Det är så tomt som det är, och kanske lockar man fler regioner till att köra nån enklare träff för att få igång engagemanget!

Vill tacka den lilla skara som ändock trotsade vädrets makter och ägnade dagen åt våra små söta Bretoner. Duktiga hundar som säkert kommer lyckas bra i skog&mark vad det lider!

Resultatlistan från rallylydnaden är väl att alla hamnar på en delad förstaplats... :rolleyes:

Apporten är väl också något som vi alla kanske måste lägga lite krut på innan höstens jakt startar!

Vill passa på att tacka www.Jakttorpet.se som sponsrade oss med dummisar för dagen!

Nåja, några bilder:

Bretonägarna samlade!

Fajita tyckte dock husse var mer intressant än kameran! ;)

post-1154-1269975762_thumb.jpg

Sugna på lite hamburgare i snöovädret

post-1154-1269975808_thumb.jpg

Cilla med husse poserar

post-1154-1269975850_thumb.jpg

Fajita med husse & matte

post-1154-1269975875_thumb.jpg

Självaste värden för dagen, tillika undertecknad.

post-1154-1269975922_thumb.jpg

Tack än en gång ni som var med!!

/Henke m. familj

Publicerat

Trevligt med lite info från regionträffen :D

Tänkte bara önska er alla GLAD PÅSK!!!

Jag och jyckarna kommer att befinna oss i arjeplogsfjällen under påsken och förutom skoterkörning och fiske så hittar vi förhoppningsvis även lite små vita dunbollar att träna på B) Är lite tråkigt bara att det är så dåligt före, man sjunker rätt igenom, ;) men jag hoppas att det helt plötsligt blivit MYCKET bättre än för några veckor sedan när jag var upp dit. B)

Publicerat
  • Författare

Gla påsk på er!

Själv sitter jag i Skåne där backen e gul /grön.

Kan ju lova att Primus har en helt annan fart på detta underlag.

Finns ju en hel del duva trastar o annat kul att stå, sitta o springa efter.

Han hade lite problem med skitningen strax söder om Stockholm.

Att de satt 100 gäss på andra sidan vägen kan ju gjort sitt till ;)

Ska få komma ut på fasanmarker i helgen så Primus får lite fjäderfävittring i näsan.

Ska bli riktigt kul.

Lär återkomma om det o förhoppningsvis med bilder.

Publicerat

Glad påsk och kuckeliku på er.... Någon som tänkt närvara på provet i Abisko??? Blev toksugen att anmäla i UKL...

Publicerat
  • Författare

Imorgon bär de av ut på Skånska slätten o leta lite fasan o rappisar.

Ska bli så fett najs!

Blir mitt OCH jyckarnas första besök på fält o få göra de på den mark man e bördig ifrån ger det en liten extra kick.

Morfar, avliden sen 20 år tillbaks, jagade mkt fågel som ung och gjorde sina första erfarenheter på de breddgraderna så de ligger lite nostalgi i luften.

Hoppas nu Lille Primus får upp "ett" extra kol o att poletten trillar ner.

Förhoppningsvis blir det några arbeten men vem vet.

Var ut o gick med en å där en fasantokke kucklade o lät nära men hela tiden flyttade de sig framåt ....framåt .....framåt........

Primus var ju i koppel såklart så han kunde inte nypa fast eländet!

Såg honom aldrig men han kucklade artigt adjö till oss (hoppas han va andfådd) ;):D

Men imorgon blir de koppelfritt o jakttäcke på samt lös/skarp-laddad pickadoll i lomman. :lol: