Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker att du ska gå en kurs hos någon som är duktig på fågelhundar. Det är guld värt och ger väldigt mycket. Helt klart värt pengarna.

Det är så svårt att ta råd och försöka förklara med ord såhär, det är väldigt lätt att man missuppfattar och att det blir fel. Alla hundar är ju individer och därför bör dom tränas/tas på olika sätt och olika hårt. Du bör lära dig läsa just din hund och anpassa träningen efter dess behov.

En tränare att rekomendera - Mattias Westerlund www.hundskolanvision.se

Haha nä det är svårt att bevisa något just angående användandet. Men det kan ju ändå vara skönt att ha rent samvete, bara man vet vad det är som gäller, så det inte är massa otydligheter och missförstånd.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

lite bilder från valptiden, en liten hint till dig killroy, vi alla vill se valpbilder! :wub:

post-2671-1264101206_thumb.jpg

post-2671-1264101265_thumb.jpg

post-2671-1264101280_thumb.jpg

Publicerat

ja okej här kommer några bilder på jerry =)

post-4845-1264110896_thumb.jpg

post-4845-1264110924_thumb.jpg

Publicerat

Åh valpbilder.... men blir lika valpsugen varje gång.... men de är ganska skönt när dom börjar vara vuxna också :lol:

Mattias på Hundskolan vision har himla bra kurser så dom rekommenderas även av mig. Läs gärna igenom hans tips & trix han har på hemsidan http://www.hundskolanvision.se/index.php?o...1&Itemid=35

Nyttig läsning om hur du dresserar din hund!

Aina: Även jag mailade till en person i styrelsen gällande back on track, men jag har inte fått nått svar ännu ^_^

Publicerat
  • Författare

Hört att kastrerade hundar får ökad aptit men de här e ju löjligt. B)

Zingo e hel mattokig o hugger en nästan, av glupskhet, om man ger levergodis tillsammans med de smärtstillande :blink:

Snodde t.om Primus mat häromdagen o de brukar va Primus som e tjuven.

Hoppas de e övergående till viss del.

Annars blir ju inte tikstressen bättre av att ersättas av matstress.

Trodde ju att Henriks beskrivning av matlust av kastrerad hund var ngt påspädd men....

Zingo e förövrigt hur pigg som helst o att han skulle vara kastrerad märks inget av.

Såret är inte helt läkt men ser väldans fint ut.

Kanske bäst att hålla kopplad veckan ut.

Primus tycker däremot att ja e en riktig surgubbe som inte låter Zingo busa runt med honom.

Publicerat
Hört att kastrerade hundar får ökad aptit men de här e ju löjligt. :o

Zingo e hel mattokig o hugger en nästan, av glupskhet, om man ger levergodis tillsammans med de smärtstillande :blush:

Snodde t.om Primus mat häromdagen o de brukar va Primus som e tjuven.

Hoppas de e övergående till viss del.

Annars blir ju inte tikstressen bättre av att ersättas av matstress.

Trodde ju att Henriks beskrivning av matlust av kastrerad hund var ngt påspädd men....

Zingo e förövrigt hur pigg som helst o att han skulle vara kastrerad märks inget av.

Såret är inte helt läkt men ser väldans fint ut.

Kanske bäst att hålla kopplad veckan ut.

Primus tycker däremot att ja e en riktig surgubbe som inte låter Zingo busa runt med honom.

rätta mej om jag har fel men brukar inte kastrerade djur lätt att bli feta

Publicerat

hur länge väntar ni med att eran valp får träffa andra hundar ?

Publicerat
Zingo e hel mattokig o hugger en nästan, av glupskhet, om man ger levergodis tillsammans med de smärtstillande :lol:

Tror inte att den förändrade ämnesomsättningen borde märkas redan nu, men man vet aldrig...

Påspädd? Tror snarare jag förmildrade framställandet lite....

Du ska få se en som blir stressad vid matdags när vi träffs i Tossåsen!

Kanske Zingo då uppför sig likt iofs.

rätta mej om jag har fel men brukar inte kastrerade djur lätt att bli feta

De ändrar ämnesomsättningen, och med för lite motion och fri giva så lägger det självklart på sig lättare.

Min Troy ser exakt ut som tidigare i kroppsformen och vikt. Men så får han samma mängd mat och lika mycket motion...

Troy träffade Vorsteh-kompisen redan efter en vecka hemma hos mig. De är ungefär lika gamla. Sen efter detta träffade han på flera hundar redan efter 2:a veckan hemma.

Viktigt är väl att bus/lek är på dina villkor!

Publicerat

Har han fått allt vaccin han ska ha? Om inte skulle jag vara restriktiv med hundkontakter till den biten är klar, sen är det bra om du väljer en hund som är bra på att "säga ifrån", det kan göra ditt jobb lättare med dressyren....

Publicerat
Åh valpbilder.... men blir lika valpsugen varje gång.... men de är ganska skönt när dom börjar vara vuxna också <_<

Mattias på Hundskolan vision har himla bra kurser så dom rekommenderas även av mig. Läs gärna igenom hans tips & trix han har på hemsidan http://www.hundskolanvision.se/index.php?o...1&Itemid=35

Nyttig läsning om hur du dresserar din hund!

Aina: Även jag mailade till en person i styrelsen gällande back on track, men jag har inte fått nått svar ännu ;)

Jo, angående mailet. Jag har fått tillbaka svar av ordföranden och han tyckte precis som oss att detta var helgalet. Han skickade vidare sitt mail till SKK/dopingkommiten. Så vi kanske får höra framöver hur det har gått.

Publicerat
  • Författare

Såhär kan de gå när husse har lite att göra ;)

En håll fast övning av annorlunda karraktär efter MKT kort apport.

post-399-1264461749_thumb.jpg

OBS! Zingo fick äran att äta upp korven efteråt B)

Men Primus fick annat gott.

Publicerat

Kanske ska ta det som slutprov vid regionsträffen i vår då... "Apport av falukorv"

Korvnotan torde antagligen bli hög...

Publicerat
  • Författare

Tror att de får bli billig denniskorv isf.

Annars har vi inte råd me en andra träff :wub:^_^

Publicerat
  • Författare

Vad snittar ni för tid/km med era hundar vid drag?

1km, 2,5, 5, 10km

Var ut en kissrunda ikväll =2,5km i skidspåret.

Glömde ju kolla klockan precist men från de ja kolla fram till sluet tog de 9min o då hade vi åkt MAX 1/4 av spåret innan ja kolla klockan.

Men säg 15min, e inte de jäkligt slött av en hund.

Kanske ska tilläggas att vallning kan ja inget om men glidparafin finns de i massor på sammt vallningsfria skidor samt en dragvikt runt 90kg (dvs jag)

Min prestation bakom var att staka o heja på!

Publicerat

10km/h är väl inte fy skam med en sån kluns bakom....

Utan motvikt hade väl sträckan avklarats på 6 minuter <_<

Har aldrig tittat på klockan faktiskt, men lovar att kolla när jag tar milspåret nästa sväng. På den sträckan hinner dock vi båda bli rätt slöa...så det går inte så fort mot slutet.

Är rätt kuperat också....mest uppför tyvärr :P

Publicerat
  • Författare

Jo men milspåret är ju en annan sak.

Där lakar Zingo ut mot slutet också (o därmed inget sagt om husses prest.) B)

Ja kör kort runda nu för att få upp lite fart på lillpyret o då ska de va max hela vägen.

Kuperingen är sådan att de går lagom uppåt 3/5 o sen utför resten.

Dvs hundarnas motion blir maximal o husses minimal B)

Jag e ju omtänksam om jyckarna.

Men de e ju inte utan att man e sugen på att ta ett extra varv varenda gång men då tappar ja syftet.

Kanske att man testar att slänga på 1,5km till men håller de inte maxfart så får de va.

Då kan man lia gärna ut på milspåret igen.

Frågan ang fart/tid e mest för att se vad en Breton presterar normalt.

Därav de olika valörerna med (1, 2,5 5 o 10km)

För självklart blir de ju olika snitthastigheter i olika terräng samt olika längder på spåret, eller?

Sen om de e pistat spår, is eller skoterspår spelar väl också in.

Men nu var de mest en generell tidsuppgift ja var ute efter ;)

Publicerat

15min på 2,5 km...trot att ni kan åka fortare än så om ni tränar mer korta sträckor. Jag brukar inte ta tid när vi åker, men ska göra det nästa gång vi åker. Det är ju olika från dag till dag. Vi brukar åka 2,5km och jag tror inte det tar 15min.

Vi har pointrar också, självklart orkar inte våra små bretoner springa lika snabbt så länge som dom men pointratna avverkar 5,4 km på just över 10 min. Första km håller jag med min lilltjej nästan samma tempo som dom, men efter det så drar dom iväg ordentligt. Dock gäller det ju att hänga med och åka skate bakom.

Ni som har flera bretoner så är ju ett tips att koppla ihop dom två och två. Då kör du om dom som åker med vorsteh eller pointer utan problem. Jag har provat!! =)

Jag brukar åka med min bretontik och min whippet tillsammans....då får jag stå på bromsen om vi åker bakom pointrarna, annars kör vi om dom. Dock går det ju alltid fortare att åka bakom någon.

Publicerat

Hallo!

Hur länge brukar ni vänta efter hundens måltid innan den får anstränga sig?

Jag är fostrad av vorstehfolk, och dom väntar ca. två timmar p.g.a risken för tarmomvridning.

Den risken är ju större på en vorsteh än på en breton,så jag väntar inte riktigt så länge.

Traste är både morgontrött och ingen frukosthund, så han väntar gärna en stund innan han äter.

Detta betyder att jakt och träninsdagarna kan börja vid 9-10-tiden.... :wub:-_-

Hur gör ni?

Kommer med några bilder oxå :D

post-2042-1264610788_thumb.jpg

post-2042-1264610902_thumb.jpg

post-2042-1264610990_thumb.jpg

post-2042-1264611077_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Lättaste problemet i världen Jens!!!

Ge mat 30min efter.

Så kör jag o har alltid gjort.

"Aina"

Om de ska kallas drag, anser åtm inte jag som skåning, att min del i de hela ska vara så ansträngande!!!!

Det är aldrig slak lina mellan mig o Zingo.

Sen 15min var att ta i men om ja skulle åka själv utan hund skulle ja kanske snitta 45min. :D

Testat att släppa linan i smyg o vips e hundarna 100tals meter före o sen borta!

Så hundarnas egenprestation e jag inte ute efter utan just snittet vid "DRAG"

Men jag kanske missuppfattade ditt snack om skeet!

Sånt pysslar jag bara med bysse i hand B):D

Publicerat

alltså ni som kör skoter hur tar ni med er hunden ? äre dags att införskaffa pulka eller?

Publicerat
Lättaste problemet i världen Jens!!!

Ge mat 30min efter.

Så kör jag o har alltid gjort.

"Aina"

Om de ska kallas drag, anser åtm inte jag som skåning, att min del i de hela ska vara så ansträngande!!!!

Det är aldrig slak lina mellan mig o Zingo.

Sen 15min var att ta i men om ja skulle åka själv utan hund skulle ja kanske snitta 45min. :D

Testat att släppa linan i smyg o vips e hundarna 100tals meter före o sen borta!

Så hundarnas egenprestation e jag inte ute efter utan just snittet vid "DRAG"

Men jag kanske missuppfattade ditt snack om skeet!

Sånt pysslar jag bara med bysse i hand B):D

Nä men självklart är det ALDRIG slak lina när vi kör. Hundarna drar hela tiden. Alltså jag är INTE bra på att åka skidor, men jag åker skate i den mån jag kan och orkar...brukar bli ca 2km.

Det var inte hundarnas egenprestation jag menade utan det var hundarna som drar när vi åker (efter våran egen förmåga).

När jag pratar om drag menar jag att hundarna drar och vi åker skidor bakom. Uppför som nedför, aldrig med slak lina.

Om jag hade åkt själv hade jag nog också haft liknande tider som dig, ca 45min.

Jag brukar ge en lättare måltid ca 30 min efter...alltså typ färskfrusen mat eller likn. Sedan ger jag deras ordentliga mål mat någon timme senare. Innan jakten brukar jag ge minst en timme innan, vi har inte haft några problem.

Om hunden inte vill äta något på morgonen i tid innan jakten så blev jag rekomenderad att ge ett sent kvällsmål just innan man går och lägger sig och sedan ingenting på morgonen.

Publicerat
alltså ni som kör skoter hur tar ni med er hunden ? äre dags att införskaffa pulka eller?

Vi har haft hundarna i pulka när vi har varit och kört skoter. Det fungerade över förväntan faktiskt. Det var en såndär speciell hundpulka iof.

Far vi kortare svängar så får hundarna springa brevid.

Publicerat
Vi har haft hundarna i pulka när vi har varit och kört skoter. Det fungerade över förväntan faktiskt. Det var en såndär speciell hundpulka iof.

Far vi kortare svängar så får hundarna springa brevid.

okej ja nu är ju hunden valp så han kan ju knappast vara själv på dagarna när vi är ut så en pulka är nog enda utvägen hur ser dom hundpulkorna ut?

Publicerat

Troy sitter framför mig på skotern. Går bara fint! Börja tidigt bara...och köp lågrök-olja <_<

Köp ingen pulka för hundens räkning. Blir han för stor för att ha på skotern så får du väl ha han springandes framför. Då får du lite motion på stackarn också! :wub:

Draghundsfolket kommer aldrig per klassisk åkning...det är skate som gäller.

Troy tycker det är kul när det går fort, och vi åker istället lite längre. Linan är aldrig slak så det är alltid ett konstant drag, men långt ifrån några 90kg ståendes på skidor. Går det för tungt så tittar han på mig lite konstigt och ber mig öka för bövelen..hehe!

Bara det ger sig med snöandet och draghundsspåret dras upp så ska jag klocka varvet.

Gör iofs. mycket att det är andra hundar som sprungit före...blir lixom roligare att fara frammåt då...

Vad gäller mat så läste jag nånstans att det var större risk för magomvridning om man gav mat just efter jakten än just innan.

Jag ger tidig giva det han vill ha och sen ett par timmar efter jakten avslutats. Brukar ju vara ungefär då man är vid huset igen efter all bilåkning mellan jaktmarkerna...! :wub:

Ger också lite mat under dagen, vilket kan vara överkokta makaroner/ris och lite kokt älgkött som fördelats eller malts.

Funkar bra att ge direkt ur plastpåse med lite vatten.

Publicerat
  • Författare
Nä men självklart är det ALDRIG slak lina när vi kör. Hundarna drar hela tiden. Alltså jag är INTE bra på att åka skidor, men jag åker skate i den mån jag kan och orkar...brukar bli ca 2km.

Det var inte hundarnas egenprestation jag menade utan det var hundarna som drar när vi åker (efter våran egen förmåga).

När jag pratar om drag menar jag att hundarna drar och vi åker skidor bakom. Uppför som nedför, aldrig med slak lina.

Om jag hade åkt själv hade jag nog också haft liknande tider som dig, ca 45min.

Jag brukar ge en lättare måltid ca 30 min efter...alltså typ färskfrusen mat eller likn. Sedan ger jag deras ordentliga mål mat någon timme senare. Innan jakten brukar jag ge minst en timme innan, vi har inte haft några problem.

Om hunden inte vill äta något på morgonen i tid innan jakten så blev jag rekomenderad att ge ett sent kvällsmål just innan man går och lägger sig och sedan ingenting på morgonen.

Jaq då e vi låter vi hyffsat lika men skateningen avstår jag då ja inte fått till de.

Förm pga av skidval.

Sen far ja ofta där de inte är uppspårat o då kan de ta uppemot 40-60min att åka 7-8km.

Där går de inte fara med löparskidor utan man e hänvisad till bc-skidorna.

Ska kanske rätta mitt matinlägg!

Inför en jaktdag blir de ett litet mål på morgon med massor av vatten.

Mest för att vätska hunden.

Sen blir de ett uppblött mål under lunch tillsammans med en bit grovbröd.

Väl hemma blir de ett ordentligt mål efter nån timme då hunden gått ner i varv tillsammans med massor av vätska inför nästa dag (likaså inför första).

Jag ger 1-2h före o aldrig tidigare än en halvtimme efter aktivitet.