Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
okej ja nu är ju hunden valp så han kan ju knappast vara själv på dagarna när vi är ut så en pulka är nog enda utvägen hur ser dom hundpulkorna ut?

Det var en hemmagjord pulka. Typ en vanlig underdel (som man har på människopulkor) med fjädring i skidorna och sedan var det en påbyggnadslåda av hm vad kallas det...plywood kan det va de?? Något tunnt trä i alla fall.. Inte särskilt hög, liknande det lådor draghundsfolket brukar ha på flaket på sina pick-ups. Sen var det två luckor och lufthål. Inne i den var det bäddat med renskinn eller likn. Jag tyckte den fungerade kanonbra. Det fick plats flera hundar dessutom. Dock är det ju en kostnad, det går säkert bra att ha hunden på skotern när den är liten, jag hade min i knät mellan mig och föraren när vi åkte kortare bitar. Det gick bra, kanske att det är lite besvärligt i längden.

Om man får tag i en billig beg underdel till pulka så tror jag det är lätt att spika ihop en sådan kälke. Är bra om man ska på fjälljakt och har en bit att köra, då kan man packa in flera hundar där och man slipper trötta ut dom med att springa långt innan jakten har börjat.

Jag tror även att man kan sätta hunden i en vanlig skoterpulka, den kan ju även nyttjas av andra familjemedlemmar....-fördel! Dom är väl ännu dyrare iof.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag brukar åka med hund i knäet på kälke efter skotran.

Köra får nå annan tok göra =)

Publicerat
Vad snittar ni för tid/km med era hundar vid drag?

1km, 2,5, 5, 10km

Var ut en kissrunda ikväll =2,5km i skidspåret.

Glömde ju kolla klockan precist men från de ja kolla fram till sluet tog de 9min o då hade vi åkt MAX 1/4 av spåret innan ja kolla klockan.

Men säg 15min, e inte de jäkligt slött av en hund.

Kanske ska tilläggas att vallning kan ja inget om men glidparafin finns de i massor på sammt vallningsfria skidor samt en dragvikt runt 90kg (dvs jag)

Min prestation bakom var att staka o heja på!

Nu har jag tittat på klockan igår när vi var och åkte skidor. Kanske inte helt rättvis tid med tanke på att det var 1dm nysnöad pudersnö i spåret så det var extremt svårt att åka. Men hursomhelst vi åkte 2,6km det tog 10min och 9sek. Min prestation var att staka bakom (det gick inte att åka skate pga snön). Hunden väger 17kg och jag 64kg, kanske man också måste ha med i beräkningen. Ska ta en ny tid ikväll, så är det förmodligen bättre före och kanske då blir en annan tid.

Sen spelar det väl in också om man har andra hundekipage som åker framför eller bakom...då brukar ju farten ökas lite. Vi åkte denna sträcka ensamma.

Publicerat
  • Författare

Mina hundar har inte riktigt återhämtat sig efter jaktturen igår men imorgon ska jag ta tid me.

Primus taggade till lite då de lyfte ca 30orrtuppar ur snön då vi skida på isen.

Var på väg att hämt upp en av dem som jag skjutit med kula o då spratt de bara upp fågel på fågel.

Visade inga tecken till eftergång MEN lock för öronen fick han.

Husse va inte alls så intressant helt plötsligt.

Sen fokuserade han för mkt på dunen som virvlade runt från den döa fågel än av vittringen av de som fortf låg under snön.

Men de e väl ett ganska vanligt valpfenomen att öga går före näsa??

Såg en hel del järpe sprätta upp men de visade sig att snödjupet inte tillät Primus att undersöka vad det var.

Han höll sig på skoterspåret efter första försöket.

Hade även 3orrhönor som spratt upp 1m framför skidspetsarna.

Höll på o få hjärtslag men fann mig snabbt o satte hundarna som lite motvilligt lyssnade.

Trevlig tur men på tok för mkt lössnö, mellan knä o midja med skidor på utanför skoterspåret där det bara låg 3dm löst puder :( .

Jag fick spåra så att hundarna kunde ta sig fram o då e de inge kul varkens för husse eller hundar.

Känns att man var ut igår o Zingo e bra slö.

Men Primus e som en fjäder som spritter runt ute.

Men så hade han inte de så tungt då en man o en hund gick före o la spår åt honom <_<

Ska bli riktigt spännande med lite ripor för hunden i bra vindförhållanden.

Publicerat
  • Författare

Klockade kissrundan igår :P

För att slänga in en bunke ursäkter för resultatet ska man inväga:

Slutkörd hund (OCH husse) sen jakt i sön, nykastrerad sen 14dar, småfet 18kg (jakttränad 16,8) o inte särdeles motions eller jakttränad öht (liaså husse på 90kg+), snöiga spår o kassa 10år gamla vallningsfria bakhala skidor.

Då ble de såhär:

1km 5min blankt o sen 2,5km 11.35.

O då va de absolut inget ös i jycken ngn stans längs med hela spåret.

Snarare lunk med stakande husse "i endast klassisk stil bakom".

Så detta ekipage kommer aldrig att delta i ngn tävling för varkens hund eller husse kvalar in till de :D:D

Men denna tid kommer bli ett kul riktmärke att slå.

För nog ska de ner på 8-9min?

Funderar att kika på nya skidor ^_^

Publicerat

Inte för att vara taskig Jimmy, men inte tror jag det beror så värst mycket på vad man har för skidor...

Sålänge vi inte pratar om vita blixten & dyl.

...och huvudsaken är väl att hunden inte bromsar...

Så, husse får helt enkelt träna teknik och kondition!

Kanske lite vallateknik också. En vallningsfri skida ska ju likt förbannat glidvallas på glidytan för att kunna gå å få nån fart på!

...säger en förslöad pappersvändare som inte åkt skidor seriöst på flera år! :blink:

...men då ja var ung, dåni..höhrmm... (hur länge kan man leva på gamla meriter tro?) <_<

Om jag inte minns helt galet så åkte jag 2,5km på runt 7-10 minuter beroende på terräng & före, då jag var ~10år, å då hade man ingen hund före som hjälpte till!

(Men det var då de...det torde inte gå fortare idag är jag rädd för...)

MEN...nu är det väl inte några tävlingsresultat vi är ute efter, utan att ha kul tillsammans med hunden och samtidigt ge både motion till husse & hund!! ...så om det tar några minuter hit eller dit spelar väl fan ingen roll kan jag tycka.

Ibland stannar vi halvvägs och bara sitter å tittar på skogen...å äter en apelsin eller nånting.

Då åker jag iofs. 1 mil slingan...

Har nog lite extra krut i jycken där iom. att det är andra hundar som sprungit före...och man behöver inte vända och åka tillbaka, utan det är en enda stor loop på 1 mil. (Ö-viks draghundsspår)

Publicerat

Hej, är det någon som hunnit vara till fjälls än? Släpper lör morgon i Arjeplogsfjällen, nyfiken på vad man kan förvänta sig i fågelkontakt....

Publicerat
  • Författare
Hej, är det någon som hunnit vara till fjälls än? Släpper lör morgon i Arjeplogsfjällen, nyfiken på vad man kan förvänta sig i fågelkontakt....

Nej, TYVÄRR inte ännu.

Men ja ser fram emot bilder o berättelse från dig! <_<:)

Sen börjar ja undra om Henrik har alla hemma!

SJÄLVKLART e de skidornas samt feta jyckars fel att de går som de går.

Blanda inte in en försvarslös medelålders Skåning i den debatten!!!! :lol::D

De e ju på gränsen till rasism :D:D

Publicerat

Blev lite nyfiken och orkar inte läsa igenom tråden.

Är Breton en ren fågelhund eller mer allround som Vorsteh och Mûnster?

Publicerat
Sen börjar ja undra om Henrik har alla hemma!

SJÄLVKLART e de skidornas samt feta jyckars fel att de går som de går.

Blanda inte in en försvarslös medelålders Skåning i den debatten!!!! :D:D

De e ju på gränsen till rasism :rolleyes::o

Hoppas inte du använder Fischer Country Crown under ovanstående tidräkning...för då har jag gjort bort mig. Har precis gjort en beställning...

Blev lite nyfiken och orkar inte läsa igenom tråden.

Är Breton en ren fågelhund eller mer allround som Vorsteh och Mûnster?

Vaddå...orkar inte läsa igenom? ...det är väl bara avsätta ett par dagar! Hehe!

Jag skulle påstå att det är en betydligt mycket mer renodlad fågelhund än ovan nämnda. Därmed inte sagt att de är bättre på just fågel, men av de jag hört och upplevt så är det till största del fågelintresset som hägrar!

Min Breton har dock skällt grävling, drivit hare och räv, samt skäller ståndskall på tjäder. Men detta är nog under mognadsfasen och verkar försvinna mer och mer.

Nu springer han tvärs över älgspår och lägger inte minsta notis till detta. Och Jag har inte en enda gång sagt ifrån vad gäller älgspår...

Rådjur är dock mer intressant...tyvärr!

Publicerat
  • Författare
Hoppas inte du använder Fischer Country Crown under ovanstående tidräkning...för då har jag gjort bort mig. Har precis gjort en beställning...

Nä du kan va lugn!!!

Med dem skulle de ta minst 30min :(:P

Om ja bara blir kvitt denna jäkla ischiasvärk ja dras med ska ja ta mig en "snabbis" på spåret.

Men eftersom ja tror att just överansträngning bidragit så e de villa som gäller veckan ut. :lol:

Efetrsom ja tycker synd om hundarna ska ja pina grabben ut i spåret o klocka han ist med mina skidor.

Går de under 10min får han banne mig ta 2varv (som indirekt outtalat straff).

Ska bli spännande.

Men han har hittills varken stått på löparskidor o än mindre med hundar framför.

Men man vet ju hur de va som ung.

NYTT E KUL o går de snabbt e de riktigt roligt :D

Publicerat

Happ, då har man precis kommit hem från skidspåret. Lovade ju att klocka nästa repa runt draghundsspåret, och det gjorde jag idag...nästan. Glömde starta timern, men på ett ungefär blev det 48minuter. Fick sen veta att spåret var 15km och inte 10km som jag trodde. Tyckte jag hade åkt långt efter 5km skylten passerats...hehe.

Nåja, efter 5-7km så var det inte mycket drag i hunden... å husse var ganska färdig också...pust!

Men man skulle åka den där svängen varannan dag så rådde man bot på orkeslösheten också!!

Kul som fan med så fina spår och vårsolen som värmer så härligt!

/Henke

Publicerat
  • Författare

Antingen e jag jävligt fet, sandpapper under laggen eller så har ni superhundar.

48min tar vi 7km på, dvs dubbla tiden mot dina 15km isf H.

Nästan så att vi måste ha en liten dragtävling i Tossåsen för att komma med bevis.

Jag e grymt impad av era tider.

Men jag skulle gärna se de me egna ögon <_<:rolleyes:

Mitt ischiash...vete bröt ut i ryggskott så här har de inte skidats ngt senaste tiden.

Men de börjar väl bli så dags att motionera bort eländet me mer än bara promenader.

Tycker iaf jyckarna

Publicerat
Antingen e jag jävligt fet, sandpapper under laggen eller så har ni superhundar.

48min tar vi 7km på, dvs dubbla tiden mot dina 15km isf H.

Nästan så att vi måste ha en liten dragtävling i Tossåsen för att komma med bevis.

Jag e grymt impad av era tider.

Men jag skulle gärna se de me egna ögon ;)B)

Mitt ischiash...vete bröt ut i ryggskott så här har de inte skidats ngt senaste tiden.

Men de börjar väl bli så dags att motionera bort eländet me mer än bara promenader.

Tycker iaf jyckarna

Jag måste lägga in en liten reservation till ovanstående. Det börjar råda delade meningar om hur lång sträckan egentligen var som jag åkte. Det finns två dragningar, 10km & 15km, och jag är säker på att jag råkade ta den längre varianten...men som sagt, återkommer då pratat med spåransvarige!

Visst har du fått kallelsen till Bretonträffen i Västergundsjö. Där blir det en liten draghundsrunda på nån kilometer eller två...så ta med dig skidorna! ^_^

Du får även betänka att jag kanske har en liten fördel då jag har en hund som är onormalt stor för att vara Breton, typ 56cm & 18kg. Själv väger jag 67kg och har tävlat i skidor som ung samt åker i princip enbart skate förutom utför backarna;)

I helgen hade jag även ett gäng elitåkare som var på gång att starta bakom mig, så jag kände en viss press...hehe! Tror inte jag presterar samma tid utan detta stressmoment.

Publicerat
  • Författare

Ja nu haglar ursäkterna in.

Ska nog se till at de blir samma regler för alla, samma press, o framförallt samma spår o före.

Skidor valla mm e valfritt men åkstil blir klassisk då jag inte vet hur man skeetar utan en hagelbrak i näven :lol:B)

Va kommer först, reg träffen eller Tossåsen?

Aina, du ska väl vara med i Tossåsen.

Därför jag valde den platsen att göra upp vad sanningen egentligen är. :lol:

Publicerat

Tåssåsen är ett par veckor före, och dit kanske det också kommer folk. För den enda som sagts komma närvara på Bretonträffen i Västergundsjö är en som är medlem i grannregionen norr om oss!

Träffar du på Pontus så fråga om de kommer...

Draghundsrunda i Tossåsen efter heldagar på fjället kan ju vara spännande utmaning...hehe.

MEN, vi kan måste nog ta och enas om att det blir fristil som får gälla!

Klassisk stil funkar lixom dåligt då det gäller draghundsport!!

Men nog får du åka klassiskt om du vill...

Men Jimmy, har du åkt skridskor nångång så kan du ju tekniken för skate...ut å träna ska du få se på fartförändring!!

Vi får väl kolla med Storsjö campen om de har eller kan ordna ett brett och fint skidspår för oss då...

Hur långt tänkte du dig sträckan skulle vara då?

Publicerat
  • Författare
Tåssåsen är ett par veckor före, och dit kanske det också kommer folk. För den enda som sagts komma närvara på Bretonträffen i Västergundsjö är en som är medlem i grannregionen norr om oss!

Träffar du på Pontus så fråga om de kommer...

Draghundsrunda i Tossåsen efter heldagar på fjället kan ju vara spännande utmaning...hehe.

MEN, vi kan måste nog ta och enas om att det blir fristil som får gälla!

Klassisk stil funkar lixom dåligt då det gäller draghundsport!!

Men nog får du åka klassiskt om du vill...

Men Jimmy, har du åkt skridskor nångång så kan du ju tekniken för skate...ut å träna ska du få se på fartförändring!!

Vi får väl kolla med Storsjö campen om de har eller kan ordna ett brett och fint skidspår för oss då...

Hur långt tänkte du dig sträckan skulle vara då?

Ska de bli nå sport ska de välan va en mil o i mörker helst opistat.

Då får man ju visa va man går för :lol:

Så kan du ju fristila bäst du vill.

Så ser de då ut då jag e ute med mina jyckar o de e väl den miljön de ska vänja sig vid.

Jyckar som alla dar i veckan bara springer runt på scoterspår kan ja va utan.

Skojja bara (delvis :lol: )

Vi tar en sprint ut till fjället.

E nån km från bilarna.

Ja tar rygg o åker du ifrån mig bjur ja på en whisky o lite gravad fågel på kvällen. B)B)

Trodde du räknade kallt med att jag kom till reg.träffen men om inte så kan du ju göra det nu.

Publicerat
Ska de bli nå sport ska de välan va en mil o i mörker helst opistat.

Då får man ju visa va man går för :lol:

Så kan du ju fristila bäst du vill.

Så ser de då ut då jag e ute med mina jyckar o de e väl den miljön de ska vänja sig vid.

Jyckar som alla dar i veckan bara springer runt på scoterspår kan ja va utan.

Skojja bara (delvis B) )

Vi tar en sprint ut till fjället.

E nån km från bilarna.

Ja tar rygg o åker du ifrån mig bjur ja på en whisky o lite gravad fågel på kvällen. :DB)

Trodde du räknade kallt med att jag kom till reg.träffen men om inte så kan du ju göra det nu.

Hehe, självklart räknade jag kallt med dig. Hallå...ja tänkte ju bju på hamburgare ;)

Hoppas bara några kommer, så kan det bli en trevlig tillställning....ja eller det blir det ju i vilket fall som helst bara du kommer! B)

Hans Bergström från Lögdeå ska försöka komma än fast han håller till i reg.västerbotten. Men han har ju bara 7 mil till mig.

Ska vi jämföra tider tror jag nog det är bäst om vi håller oss till någotsånär lika förhållanden...hehe. Åker du klassiskt i ospårad terräng och jag skate efter världens finaste draghundsspår där Troy har hundlukt i nosen bara han springer rakt fram så kanske det blir lite orättvist! :lol:

Tänkte mig en runda på nån kilometer bara, hemma hos mig till Bretonträffen, för att folk som kanske aldrig provat på drag ska få känna hur härligt det är när man får lite fart på ekipaget!

Ehhrrmm...fristil på fjället kan bli lite tungt kanske... Å är det bara whiskey du erbjuder som vinst så förlorar jag gärna. Men...nä vänta, gravad fågel, då lär jag kämpa som få ändå!! :D

Nä min skidåkning gör jag mest för att det är så jäkla kul. Sen är det ju en stor bonus att både husse & hund får lite kondis också! Lär behövas inför fjällturen! På dagarna sitter man ju bara framför datorn i princip!

Publicerat

Korrigering till ovanstående: Sträckan verkar vara 11km enligt ett flertal källor, dock ej mätt själv än.

Ny skidtur igårkväll:

-16grader, bäcksvart med halvdåligt pannlyse men jättefint skatespår på min egen hemmaslinga; 3km: 9min 55sek.

Tack Jimmy för att du stötte på styrelsen! Nu finns inbjudan utlagd på hemsidan.

/Henke

Publicerat
  • Författare
Korrigering till ovanstående: Sträckan verkar vara 11km enligt ett flertal källor, dock ej mätt själv än.

Ny skidtur igårkväll:

-16grader, bäcksvart med halvdåligt pannlyse men jättefint skatespår på min egen hemmaslinga; 3km: 9min 55sek.

Tack Jimmy för att du stötte på styrelsen! Nu finns inbjudan utlagd på hemsidan.

/Henke

Ja de lät ju mer rimligt.

Tacka Christer o Kjell (tror ja) som snabbare än kvickt också fick in Primus i galleriet.

Behövs oftast bara en liten puff ;);)

Men de ligger ju fortfarande inget under planerade aktiviteter för regionen :huh:;)

Publicerat

Ny skidtur ikväll:

-8 grader, samma mörker som igår...; 3km: 10min 00sek.

...men istället idag med turskidan Fischer Country Crown istället för gårdagens raceskidor!

Kändes som det gick tungt som fasiken, men blev bara en halv minuts påslag dock!

Men de var kul å testa en turskida i skate. Gick bara fint, lite bättre stabilitet i alpina-pjäxorna än mina andra.

Börjar märkas på Troy att han är mer dragvillig och har bättre ork än tidigare. Fortsätter man såhär varje kväll så kanske han återfår sin kondis!

/Henke

Publicerat
  • Författare

Skatade 20m med mina fischer countrycrown ikväll.

Kommit på hur man får bett i högerskidan men ryggskott o skidande ...........

Grabben kom runt med jyckarna. Tid e onödigt att lägga in.

Låter pöjken träna upp sitt mod i nerförsbackarna först :lol::)

Idag trampade han ner (chicken)

Men de va inte längesen ja själv gjorde i minsta nedförslut. ;):lol:

Fasiken va sugen ja e på skidskytte.

Synd att vi inte har ngt sådant här.

Kanske ska skapa ny OS-gren?

Draghundsrace med skyttestationer, kula och hagel samt apport på tid :D

Publicerat

En liten rapport fr Arjeplogsfjällen..... det är inte mycket ripa där inte! Relativt lättsprunget när man kom sig en bra bit upp, men tyvärr blåste det så jäkligt alla dagar så det enda vi stötte på var legor... I skogen är det bottenlöst, inte att tänka på att fara omkring där. Nåja, nya friska till helgen, men då får det bli upp mot Stora Sjöfallet, ni andra verkar ju mest nöta på med snöre i skidspåret å testa vallning!?!?!

Publicerat
  • Författare
...å testa vallning!?!?!

Va menar du???? :D

Plog"vallarna" eller :P

Vi som har minst 35mil till fjället ska väl ha nå kul me o då blir de skidspåret o.dyl.

men snart blir de full rulle me apportsök på skammade kråkor o annat knytt som kompisarna halvbommar på (såklart) :D;)

Publicerat

Så har Troy knappt hunnit bli 2 år förrän man börjar på vara sugen på en Breton till... Förståndet säger mig dock att vänta ett minst ett år till!

Men man blir lite sugen då man ser denna parning: http://www.utebilder.se/breton/index.htm

....fast, valparna torde få svans allihopa! :)

Jag vill helst ha en svanslös till. Tik, gärna svart/vit...

...bara fortsätta drömma! Än sålänge är förståndet starkare än viljan!