Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Jo de säger ju de så ett sånt måste man ha!!! Fast till Zingo då förstås! Veterinären här säljer dem. Vill ngn byta mot ett 79:- täcke går de finfint. Bara att hojta till Tycker de e rena nonsens att de öht dopingklassat dem. Som att säga att handbolls o forbollsspelare inte får använda knäskydd i neopren. Mö trams pga av marknadsföring o inte vetenskapliga belägg. MEN DE E RÄTT!!! 7 dagars karens efter användning!!!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Tror ni har större nytta av ett bra hundtäcke, än en vilopåse! Tossåsen fjällen är små o snälla. Jag har ett värmetäcke från Björkis tycker det är riktigt bra, men nu då Troy kastrerats och lagt till sig med en väldigt ullig päls så fastnar mycket snö och is. Annars hade jag nog enbart använt täcket. Får man honom att ligga stilla på ett liggunderlag med täcket på sig så torde det nog räcka gott också... Man kanske skulle haft ett såntdär helkroppstäcke i rosa neopren som går ända ner till fotlederna...då slapp man isbildningen. Förmodligen också chansen att få hunden att stå för fågel, då han skulle hata mig över allt annat....
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jo de säger ju de så ett sånt måste man ha!!!Fast till Zingo då förstås! Veterinären här säljer dem. Vill ngn byta mot ett 79:- täcke går de finfint. Bara att hojta till Tycker de e rena nonsens att de öht dopingklassat dem. Som att säga att handbolls o forbollsspelare inte får använda knäskydd i neopren. Mö trams pga av marknadsföring o inte vetenskapliga belägg. MEN DE E RÄTT!!! 7 dagars karens efter användning!!! Ellla har redan ett Back on track Cobra har täcke av annant typ som är rätt bra och som hon även kan springa bra i, men jag har funderationer på köpa ett nytt till Cobra, måste bara hitta ett täcke som jag tycker är bra nog och som inte är dopingklassat . Detta om back on track funkar eller ej. Ella hade i början av hösten nått i ett bakben. Syntes inte nått när hon jagade men när hon legat stilla ett tag när hon kom hem så kunde hon halta rejält. Jag gissade på nått muskulärt. Hon fick vila ordentligt men det kom tillbaka. Även vet. trodde på nått muskulärt å rekommenderade täcket. Jag skaffade täcket och hon fick ha de några timmar/ dag + nån timme innan och efter jakten å sen jag skaffade täcket åt henne har jag aldrig sett tillstymmelse till haltning! Numer har hon de bara just innan jakt och just efter och givetvis om det är riktigt kallt ute Om de då är täckets förtjänst eller om skadan bara hade läkt kan jag inte svara på för jag är inte medicinskt kunnig....men täcket används på Ella hädanefter!!! Är det någon som har använt täcket av märket "Troll"? http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=33953 Nån av er norrmänn som gjort filmen kanske har info om detta värmetäckes för och nackdelar?!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Man kanske skulle haft ett såntdär helkroppstäcke i rosa neopren som går ända ner till fotlederna...då slapp man isbildningen. Förmodligen också chansen att få hunden att stå för fågel, då han skulle hata mig över allt annat.... tror att hata dej är en väldigt snäll beskrivning om hans känslor för dej efter ett sånt till tag
Publicerat Januari 20, 201016 yr hej nu är valpen hemkommen till piteå =) tänkte höra hur hårda ni är me valparna från första början? tex när han ställer sig upp mot soffan me frambenen. då säger ja nej och trycker ner han ska man va hårdare mot dom eller ?
Publicerat Januari 20, 201016 yr hej nu är valpen hemkommen till piteå =) tänkte höra hur hårda ni är me valparna från första början? tex när han ställer sig upp mot soffan me frambenen. då säger ja nej och trycker ner han ska man va hårdare mot dom eller ? De där är nog en jäkligt svår fråga att svara på bara sådär. Det är väldigt individuellt hur de uppfattar förbud osv. Men vad jag skulle vilja säga är väl att de inte går att tala till rätta på samma sätt som man kanske kan göra med ett litet människobarn. Det gäller att försöka förmedla sitt budskap ungefär som tiken hade gjort. Kanske stöta till valpen lite lätt från soffan och kommendera nej samtidigt. Du lär dig snart hur mycket du behöver ta i... Har du sett några filmer, typ Anders Landins "Så tränar jag min valp" eller Jeppe Stridhs "Flockledaren och valpen" De börjar ju redan från tidigt stadie med dressyren. Där ser du säkert lite hur de går till väga. Tycker de båda filmerna var värda att ses om och om igen innan valpköp!! Lärde mig som förstagångs-hundägare en hel del nyttigheter!! /Henke
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har ett Back-on-Track är supernöjd med detta. Synd att det blev dopingklassat. Men jag använder det ändå på mina hundar hemma. Vi har även ett OB-track täcke som är suveränt, det är supertunnt och smidigt, sitter kanonbra men är ändå varmt för hunden. Tyvärr inte så tåligt mot mycket regn. Väldigt bra alternativ till höstjakten. Tyvärr är dom ganska dyra. Kolla in sidan www.obtrack.com Tittade in på Trolltäckena, dom verkar fina... Tror jag ska beställa till våra hundar och se hur dom funkar. Man får väl ha några olika och växla mellan.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare hej nu är valpen hemkommen till piteå =) tänkte höra hur hårda ni är me valparna från första början? tex när han ställer sig upp mot soffan me frambenen. då säger ja nej och trycker ner han ska man va hårdare mot dom eller ? Dom som kan säger att man ska säga NEJ en gång!!! Hur var o en sen gör e individanpassat till hund OCH förare anser jag. Lysstrar inte valpen har du antingen inte använt ditt kroppspråk tillräckligt eller har du varit otydlig på ngt annat sätt. Ja måste vara extremt otydlig för ETT nej har då aldrig räckt för mig. Eller beror de på att ja aldrig e nöjd.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare Har fått info ang BACK ON TRACK Det ska numer inte vara dopingklassat då det används av en frisk individ Mer ska kunna läsas på skk. Har dock inte hittat infon där själv ännu o sökmotorn e för stunden ur funktion. Men upplysning kommer från "säker" källa (eller hur Marie!) Så nu e de ba te o Löp o Köp
Publicerat Januari 20, 201016 yr Har fått info ang BACK ON TRACKDet ska numer inte vara dopingklassat då det används av en frisk individ Mer ska kunna läsas på skk. Har dock inte hittat infon där själv ännu o sökmotorn e för stunden ur funktion. Men upplysning kommer från "säker" källa (eller hur Marie!) Så nu e de ba te o Löp o Köp Hmm...intressant. Men hur kan man bedöma det? Så om jag kommer på en tävling med mitt täcke, vad säger dom då? Har jag dopat min hund eller inte? Kan jag bara försvara mig med att säga att hon är frisk? Har just beställt ett täcke från troll. Inte så lätt att förstå norska, haha det gick fort som tusan när dom snackade i telefon. Jag fattade noll! Jag lyckades i alla fall få iväg en beställning tillslut, så förhoppningsvis kommer det ett täcke nästa vecka. Om jag nu förstod norrmannen rätt. Då ska ni få mitt utlåtande om det. Kanske man kan göra en snygg jämförelse mellan de olika täckena- Back-on-Track, Ob-track och Troll. Skulle ju kunna vara intressant.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Dom som kan säger att man ska säga NEJ en gång!!!Hur var o en sen gör e individanpassat till hund OCH förare anser jag. Lysstrar inte valpen har du antingen inte använt ditt kroppspråk tillräckligt eller har du varit otydlig på ngt annat sätt. Ja måste vara extremt otydlig för ETT nej har då aldrig räckt för mig. Eller beror de på att ja aldrig e nöjd. okej ja igår var han då hemskt lugn först en flygresa från gotland till arlanda och sen en till flygresa från arlanda till luleå. nu börjar han så smått busa mer å mer. när ska man börja me dressyren? för tillfället har han bara fått aclimatiserat sig. jag har sett landins valpfilm men där är väl valpen kring 3.5månad?
Publicerat Januari 20, 201016 yr Only in your dreams Andreas okej ja igår var han då hemskt lugn först en flygresa från gotland till arlanda och sen en till flygresa från arlanda till luleå. nu börjar han så smått busa mer å mer. när ska man börja me dressyren? för tillfället har han bara fått aclimatiserat sig. jag har sett landins valpfilm men där är väl valpen kring 3.5månad? När du har sett dessa filmer och dessa erfarna hundtränare som ser saker som en själv inte ser och kan då med mkt bra tajming och erfarenhet korrigera sina hundar. Resultatet av bla detta och väldigt bra förutsättningar såsom tid och dyl får dem tidigt duktiga hundar, så vill jag bara påminna dig om att din hund kanske inte kommer vara lika långt fram i utv som deras hundar är i samma ålder. Nu vet jag dock inte vad du har för möjligheter och erfarenhet (fick för mig att jag läst att detta var din första breton iaf, så har antagit att det är din första hund, kan dock vara fel.). Själv när jag såg anders landins film så var min hund 4 månader och kunde knappt hälften av vad hans hund kunde vid 3,5mån så själv fick jag panik och undrade vad jag gjort fel, men vid goda råd av folket här och även övriga så kom jag till insikt att jag inte är en proffisionell hunddressör, utan att det här med dressyren får ta sin tid!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Har fått info ang BACK ON TRACKDet ska numer inte vara dopingklassat då det används av en frisk individ Mer ska kunna läsas på skk. Har dock inte hittat infon där själv ännu o sökmotorn e för stunden ur funktion. Men upplysning kommer från "säker" källa (eller hur Marie!) Så nu e de ba te o Löp o Köp Detta var mycket intressant googlade lite och hittade detta http://kennet.skk.se/skk/?id=397&sprak=sv Tycker ju att de är ett rätt bra täcke, så de vore ju inte fel att ha ett till Cobra också, men är de då fritt fram att komma på ett prov och sätta på sin hund detta täcke utan att det blir tjaffs Vore ju kanon om nån som är kunnig i ämnet (typ Marie ) gick ut på bretonklubbens sida och tog upp "back on track" frågan för det var upp på flera prov som jag var på i höst, så jag tror man kan få lite anklagande blickar av medtävlande om inte det klargörs tydligt för alla medlemmar i klubben vad som gäller!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare okej ja igår var han då hemskt lugn först en flygresa från gotland till arlanda och sen en till flygresa från arlanda till luleå. nu börjar han så smått busa mer å mer. när ska man börja me dressyren? för tillfället har han bara fått aclimatiserat sig. jag har sett landins valpfilm men där är väl valpen kring 3.5månad? Nu kommer vi till de här med ordens betydelse. Dressyr i mening gå fot mm mm har du långt kvar till men om du menar att lära hunden sitt, varsågod o nej så börja direkt om du inte redan gjort det. Gränssättningar ang tigga vid bord o.dyl e bra att försöka få att vara normala betingelser. Typ gå o lägg hunden varje gång ni ska äta el.dyl. Sen de här med att alltid be om lov/få ett varsågod av ngt slag innan ni går ut, in, föremat mm.mm e bra att köra med också. Har säkert glömt massor men de här e vad jag kom på just nu. Mina kära vänner härinne får fylla i mina luckor. De där med att be om lov att få gå in o ut har jag själv slarvat ned pga att sommartid hade de fritt tillträde till altanen. Därför ble gränserna luddig då jag ofta går ut o in den vägen. Men han e så klok Primus så han smyger bara ut då ja inte ser Ja inte e de hans fel iaf!!!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare Hmm...intressant. Men hur kan man bedöma det? Så om jag kommer på en tävling med mitt täcke, vad säger dom då? Har jag dopat min hund eller inte? Kan jag bara försvara mig med att säga att hon är frisk? Samma fråga dök upp direkt hos mig! Inväntar info från Skk.
Publicerat Januari 21, 201016 yr ...nu börjar han så smått busa mer å mer. när ska man börja me dressyren? för tillfället har han bara fått aclimatiserat sig. jag har sett landins valpfilm men där är väl valpen kring 3.5månad? Minns inte vilken ålder de startar i filmerna, hade för mig att det var typ 2-3 månader, alltså ganska snart efter leverans. Din hund är ju nu 2 månader antar jag...och efter en eller två veckors acklimatisering så tycker jag man kan börja så smått med "dressyren". Vad jag minns så började jag träna lite med koppel tämligen tidigt. Gå fot kom därför också redan kanske vid 3mån, både med och utan koppel. Fick lite hjälp av ett proffs och fot kommandot satt redan efter 5 minuters träning! Mitt direkta tips är väl att inte göra samma misstag som jag. Använde kanske lite för lite kroppspråk och mycket röst i början. Det har resulterat i en hund som bara lyssnar om man höjer rösten rejält...tyvärr! Svårt att komma ifrån de där... Detta var mycket intressant googlade lite och hittade detta http://kennet.skk.se/skk/?id=397&sprak=sv Tycker ju att de är ett rätt bra täcke, så de vore ju inte fel att ha ett till Cobra också, men är de då fritt fram att komma på ett prov och sätta på sin hund detta täcke utan att det blir tjaffs Vore ju kanon om nån som är kunnig i ämnet (typ Marie ) gick ut på bretonklubbens sida och tog upp "back on track" frågan för det var upp på flera prov som jag var på i höst, så jag tror man kan få lite anklagande blickar av medtävlande om inte det klargörs tydligt för alla medlemmar i klubben vad som gäller! Kanske vore idé att ha med sig en utskrift av detta svart på vitt vid ev. prov, om nu domaren börjar tjafsa... ...så vill jag bara påminna dig om att din hund kanske inte kommer vara lika långt fram i utv som deras hundar är i samma ålder. Själv när jag såg anders landins film så var min hund 4 månader och kunde knappt hälften av vad hans hund kunde vid 3,5mån så själv fick jag panik och undrade vad jag gjort fel, men vid goda råd av folket här och även övriga så kom jag till insikt att jag inte är en proffisionell hunddressör, utan att det här med dressyren får ta sin tid! ...men va menar du, kunde alltså inte Loke markering, dirigering, apportering osv. vid 4 månaders ålder?? ...haha... ...nä skämt åsido! Kloka ord Andreas! Det gäller att inse sina begränsningar och att de där killarna faktiskt är proffs som inte gör annat! Men nog blev man lite småirriterad att man inte lyckades få hundskrället att fatta de där med dirigering redan i tidig ålder. Kan avslöja att jag mer eller mindre gav upp...så nå höger å vänster ska jag inte säga att Troy kan. Blir dock bättre å bättre efter varje dragrunda på skidor då han får dirigering i varje korsning osv.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare http://kennet.skk.se/skk/?id=397&sprak=sv ..... "Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 7 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda "Back-On-Track-västen" 7 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller om hunden INTE anses vara frisk." ....... Denna mening missade jag själv totalt då jag läste men så står de o precis som Marie säger gör även ja: "-Jag förutsätter att INGEN, jag säger INGEN ägare av hund startar den på jaktprov om den inte är helt frisk!!!" Men de slinker ju alltid igenom ngt rötägg tyvärr!
Publicerat Januari 21, 201016 yr ....."Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 7 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda "Back-On-Track-västen" 7 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller om hunden INTE anses vara frisk." ..... ...undrar vem som egentligen skrivit de där. Det var nog den sämsta formuleringen jag läst på länge!!
Publicerat Januari 21, 201016 yr Ja de var ju den där sidan jag länkade till i mitt tidigare inlägg och jag tycker de är lite korkad skrivelse.....som alla andra regler då Alltid ska de vara luddigt och finnas många sätt att tolka det hela på Jag vill ha, som henrik säger, svart på vitt att det inte blir problem om jag sätter på min hund ett "back on track" under ett jaktprov. Att sedan även jag förutsätter att man inte startar på prov med en skadad hund är en annan femma.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Om jag förståt det hela rätt är det just SKK som hänvisat till meningen! Men en omskrivelse skulle absolut inte göra ngt. Ta ett snack med skk vetja! Mail eller telefon! Härinne lär de då inte bli nå omskrivningar eller regeländringar Åtm inte som gäller irl
Publicerat Januari 21, 201016 yr Om jag förståt det hela rätt är det just SKK som hänvisat till meningen!Men en omskrivelse skulle absolut inte göra ngt. Ta ett snack med skk vetja! Mail eller telefon! Härinne lär de då inte bli nå omskrivningar eller regeländringar Åtm inte som gäller irl Är inte en omskrivelse av regeln som jag är ute efter även om visst skulle de vara bra. Skk tycker säker dessutom att det är en solklar skrivelse Vad jag är ute efter är att alla som ska gå på jaktprov eller utställning ska få veta vad som gäller i frågan så att ingen blir "hängd" eller utslängd..... är väldigt lätt att det blir konflikt och folk börjar se snett på varandra i en sån här fråga och de är ju onödigt speciellt om man kunnat undvika de... Nåja, frågan ska tas upp......
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jag har kontaktat styrelsen i bretonklubben med önskemål om information angående vad som gäller med detta täcke på jaktprov och utställningar. Förhoppningsvis får jag ett bra svar tillbaka snarast. Så nu är det bara för oss oroliga back-on-track-användare att luta oss tillbaka och vänta på ett tydligt svar av styrelsen, så vet vi vad som gäller för oss bretonägare i alla fall.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Ett av svaren jag fick tillbaka var: Intressant att hundarna får ligga på Back-on-Track madrassena på väg till jaktproven...?! Där hade han en poäng....Hallå SKK, vakna, kan man göra en klumpigare och luddigare regel än detta? En annan rolig sak är att hela j-vla travsporten använder sig av Back-on-Track. Och hästar kan ju inte heller prata precis som hundar. Varför är det ok för hästar då???
Publicerat Januari 21, 201016 yr hur gör ni för att få valpen att inse att det är ni som bestämmer ? ge gärna förslag hur ni gör i hemmet för att påverka detta.
Publicerat Januari 21, 201016 yr ...men va menar du, kunde alltså inte Loke markering, dirigering, apportering osv. vid 4 månaders ålder?? ...haha... Skrev visst fel, självklart var det ju Loke som låg dubbelt så långt fram än vad Landins hundar gör, men ville dock belysa detta eftersom alla kanske inte är en så bra första hunds dressör som jag (eller?) hahaha ang "back on track" hur kan man bevisa att man har använt dessa låt säga 1 timme innan utställning och sen tagit av det? måste man bli tagen på bar gärning för att det ska bli en fällande dom? fattar inte att man har en regel som jag antar inte kan bevisas förutom att det upptäcks med att det sitter på hunden...tål att funderas på. ang hur jag började visa för valpen vem som bestämmer förutom att korrigera den när den gjorde fel, så la jag hunden mellan mina ben på rygg och höll fast honom tills han somnade, detta är ju en bra övning när du ser att hunden börjar bli trött så kan man ta den i ryggläge, kanske inte när det precis vaknat, detta kan jag göra även idag för att belysa mitt ledarskap.