Publicerat Juli 3, 200718 yr Författare Frågor ang: SKOGSPROV * Hur ofta (tid) anses normalt för en hund att VISA upp sig? Hunden kan ju jobba 20m framför dig o inte synas förrän på stånd! E de ok eller? * Vad e det som skall apporteras på skogsprov, gammel-tjädertuppar eller? * Finns de ngr specifika skiljetecken mot ett fjällprov Har jag glömt fråga ngt så fyll gärna i. Tänkte börja träna inför skogsprovet så smått!
Publicerat Juli 4, 200718 yr Jag har börjat köra Eukanuba highperformance nu men int äter Zingo mer för det! Han behöver ju inte äta allt för han får ju i sig de han behöver ändå! Under lågsäsong är inte behovet lika stort vilket gör att om du har ändrat till ett högenergifoder så behöver han ju inte äta lika mycket som av det "vanliga" fodret för att få i sig det han behöver! Jag ser ett klart mönster på min hund att ju mer jag motionerar ju mer äter hon och slappar vi någon period så äter hon extremt lite. Och sätter jag henne på ett högenergifoder så behöver hon ju inte äta lika mycket. Hon reglerar rätt bra själv faktiskt. Under jakten brukar hon tycka att hon fått för lite mat ibland : då ställer hon matskålen på hög kant och rullar ut den i hallen FIN: Jag tycker du ska avvakta lite. Det kan vara både värmen och de att han är i en lågaktivitets period och inte gör av med så mycket vilket medför att han inte behöver äta. Du kan ju pröva att motionera honom lite mer några dagar och se om aptiten då går upp! Äter han fortfarande lite och du tycker han är tunn så kan du ju börja ge honom ett högenergifoder. Då behöver han äta mindre för att få i sig allt han behöver. Ring gärna och rådfråga en vet också om du känner dig osäker och tycker att hunden inte alls uppför sig som normalt. Fråga kostar ju inget
Publicerat Juli 4, 200718 yr Varför vänta till 25:e när man kan börja träna 16:e? Jag har aldrig sagt att jag kommer att vänta med att släppa henne till den 25aug! Vad jag sa var att den 25:e vill jag ha så många som möjligt på vingar vilket gör att jag när ungarna är så här små håller mig borta från skogen så att vi inte sabboterar nått. Vill ju ha hela kullen levande 25:e! Så att jag (föhoppningsvis) kan få med nån dunboll hem! Och framför allt så kan vi få många fågelarbeten! Att springa 5ggr i veckan under sommaren e inget friskhetstecken i mina ögon. ;D Inget friskhetstecken För mig är det ett friskhetstecken! Jag har astma och ju mer jag tränar desto bättre blir mina lungor och desto mindre astmaproblem får jag! Så det är ett klockrent friskhetstecken! Att sedan kroppen i övrigt också hålls i trim är ju även de ett + ;D Sedan är det ju rätt nyttigt för vovven också. Tar givetvis inte på henne lika bra som på mig men hon hålls igång hyffsat iaf!
Publicerat Juli 4, 200718 yr Frågor ang: SKOGSPROV* Hur ofta (tid) anses normalt för en hund att VISA upp sig? Hunden kan ju jobba 20m framför dig o inte synas förrän på stånd! E de ok eller? * Vad e det som skall apporteras på skogsprov, gammel-tjädertuppar eller? * Finns de ngr specifika skiljetecken mot ett fjällprov Har jag glömt fråga ngt så fyll gärna i. Tänkte börja träna inför skogsprovet så smått! Det första är lite svårt att svara på. Hunden ska ha kontakt med dig och anpassa sitt sök efter hur tät terrängen är. Att hunden ligger och zickzackar framför dig och domaren hela tiden utan att ni får se hunden är nog inte allt för positivt. Domaren vill ju se lite samarbete och det kan lätt uppfattas som att hunden då är ute på egna strapatser och på ett sätt är den ju de för den visar sig ju inte! Men som sagt är det lite svårt att svara på. Det är lite situationsbundet, men i skogen krävs samarbete/kontakt mellan förare och hund och det är detta domaren vill se. Han vill ju givetvis även se ett bra fågelarbete också . Att du sedan kan måsta gå och leta hunden när den står är en annan sak. Som du skriver så behöver hunden inte vara långt ifrån dig för att den inte ska synas! Hunden måste ju inte vara synlig 100% av tiden, men du ska ha en hum om var du ska börja leta när du har den borta. I säcken har domaren med sig apportripa, men han har ju även med sig bössan och/eller en skytt som kan fälla fåglarna hunden hittar, så får dom ner en gammeltjäder så är det den hunden ska apportera! Vad som skiljer skogsprov mot fjällprov.....hmm.....det krävs givetvis kontakt på ett annat vis av hunden. På fjäll är det mer öppet och hunden ser dig. I skogen gäller det att hunden verkligen har koll på var du är så den inte dyker upp bakom dig hela tiden. Den ska ha bra kontakt och ska reviera terrängen bra helt enkelt. Sedan släpper man ju bara en och en hund. I övrigt så tycker jag inte att det är så olikt ett fjällprov. Kom även ihåg att invänta OK av domaren innan du skickar hunden på avans och apport! Men detta gäller ju även på fjäll, men i skogen är det ju svårare för domaren att se så var säker på att få klartecken att skicka fram hunden.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Författare ;D Inget friskhetstecken För mig är det ett friskhetstecken! Jag har astma och ju mer jag tränar desto bättre blir mina lungor...... OK, tänker inte argumentera emot ASTMA. Men tycker ändå att de jag ser vara ute o springa under sommaren verkar lite pantade ;D ;D ;D åtm de som springer före kl 22.00 Kan aldrig vara bra för hälsan o hjärtat *asg* :D VARFÖR springa på sommaren då man kan simma?????
Publicerat Juli 4, 200718 yr OK, tänker inte argumentera emot ASTMA.Men tycker ändå att de jag ser vara ute o springa under sommaren verkar lite pantade ;D ;D ;D åtm de som springer före kl 22.00 Kan aldrig vara bra för hälsan o hjärtat *asg* :D VARFÖR springa på sommaren då man kan simma????? Simning är bra träning de också. Simmade en del när jag hade skadat knät. I övrigt tycker jag inte det är så kul att simma. Alltså glida runt i vatten kan vara skönt :, men att träna....nja..... Det ultimata är ju kanske att blanda de två!
Publicerat Juli 4, 200718 yr Zakke äter dåligt! Är det vanligt att hundarna äter mindre när det är sommar? Eller är det troligt att byte av foder från valp till vuxen (samma märke) ställer till problem? Förr slukade han maten, men nu äter han bara halva portionen.Ibland vill han inte ens smaka. Han är 14 mån. Om ni tror på foderbyte (till något godare) är jag tacksamm för förslag.Han äter PROFormance. Safir äter bara lite drygt hälften nu jämfört med under vintern och under den mer aktiva säsongen. Han går på samma foder som vanligt. Det är exakt så för honom som för Zakke, åt som en häst förr och mycket mindre nu. Men han är pigg o mår bra så det får vara. Jag brukar låta skålen stå framme en 10 minuter. Äter han inte upp allt o går därifrån så tar jag bort den igen så han inte kan gå o småäta hela dagen. Då brukar han äta bättre när han vet att det försvinner sedan.
Publicerat Juli 5, 200718 yr Jag tackar för alla snabba och kloka svar! Lutar åt att det har blivit mindre motion efter koppeltvånget! Jag går helt enkelt mindre långt. Jag springer 5 km ibland, men det blir nog inte varannan dag som det var tänkt. Provade cykel motion i går. Oj vad han vill springa fort. Tog samma utrustnig som jag har vid skidåkningen.sele ,höftbälte med gummiamortisörer o lång lina.Han verkar älska att springa o dra! Men eftersom det gick i full galopp så blev resan kort.
Publicerat Juli 5, 200718 yr Författare Han e ung. Fick Zingo som han ville skulle han gallopera hela rundan han me Försök intervallträna. Har funkat fint på Zingo. Första 2-3km får han dra i uppförs o sen e de inte lika kul längre o vi kan köra i trav 5km för att sen komma till 1km raka där de e full gallopp igen o de sista 2km blir de trav igen. Bara lite ungefärligt hur jag kör. En annan grej jag kör e att de alltid ska va fullt ös uppför o lugnt i nerförs. Mest för min egen träning men även för lite draghjälp i uppförsbackarna. Nu har jag kommit igång så bra med träning att Zingo äter som aldrig förr. 5dl uppblött foder ikväll efter en vattenapporterings-kväll med Bretonkompisar. Fick en extra dl som slukades i ett naffs den me. Ska prova ett extra mål imorgon. Fick höra att Eukanuba tagit fram ett speciellt samansatt highperformance foder för stående raser. Skall undersökas imorgon då säcken börjar tyna. Glömm inte vattenträna era hundar o då räknas inte vattenskålen!!!
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vad härligt att denna sovande tråd har vaknat till liv igen! Ok, jag har ju inte bombarderat den med inlägg själv.. :-[Nu är det en varm och hemsk tid på året för en fågeljägare! Håller på att nöta lite kontakt o lydnad, annars är det mest sofflocket som gäller. Ska snart sätta igång o panga lite lerduvor, det ska bli roligt! Har ni börjat hårdträna hunden inför augusti ännu? Det är ju inte länge kvar till man kan börja släppa nu!!! Har tränat hunden så mycket jag vågar, han är ju bara 8 mån så man får ta det lungt, men han har iag lekt hela dagarna med en Alaskan Husky vilket har inneburit:springa, springa, springa och lite hyss Sedan så har han varit med och simmat i älven, och han är då redan en fena på detta, jag har då iaf inte en chans. Sedan så tränade jag till STHLM marathon och då fick han vara med på de korta löppassen där också.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Har tränat hunden så mycket jag vågar, han är ju bara 8 mån så man får ta det lungt, men han har iag lekt hela dagarna med en Alaskan Husky vilket har inneburit:springa, springa, springa och lite hyss Sedan så har han varit med och simmat i älven, och han är då redan en fena på detta, jag har då iaf inte en chans. Sedan så tränade jag till STHLM marathon och då fick han vara med på de korta löppassen där också. Då måste du vara de bäst tränade jägaren norr om dalälven då? ;D : Antar att det blir en spännande höst med unghunden? Kommer du upp till Kiruna-fjällen får du hojta till så kan kan vi träna lite parsläpp! Jag har ju inte så många andra Breton att släppa med här, och de ansra raserna hänger ju liksom inte med riktigt. :D 8)
Publicerat Juli 6, 200718 yr Författare Jag har ju inte så många andra Breton att släppa med här, och de andra raserna hänger ju liksom inte med riktigt. :D 8) Fler som börjar bli varm i kläderna här!!! [glow=red,2,300]I LIKE IT[/glow] Men nog finns de fler Bretoner däruppe. Bla 2 kullsyskon till Zingo! Vill sig allt väl hade jag ev tänkt komma upp på höstens fjällprov. Men med en liten dotter som tenderar åt kolikhållet får man va gla för alla dagar man får i skogen i höst. Så fort hon börjar med vällingen kan ju far hennes förse henne med mat o får DÅ mkt mer att säga till om. (kan man ju hoppas iaf :-[ ) Men Åsele o Klimpfjäll ska jag på i höst.
Publicerat Juli 7, 200718 yr Då måste du vara de bäst tränade jägaren norr om dalälven då? ;D :Antar att det blir en spännande höst med unghunden? Kommer du upp till Kiruna-fjällen får du hojta till så kan kan vi träna lite parsläpp! Jag har ju inte så många andra Breton att släppa med här, och de ansra raserna hänger ju liksom inte med riktigt. :D 8) Jodå, nog kan det hända att jag dyker upp, ska iaf till Naker om allt går som planerat. Och som sagt, det ska finna några Breton i Kiruna, jag känner till 2 st, fam Thornéus har dessa, en unghund och en gammelhund. Sedan så såg jag en Breton i en bil utanför jägarmässen, men det var kanske din?
Publicerat Juli 7, 200718 yr Fler som börjar bli varm i kläderna här!!![glow=red,2,300]I LIKE IT[/glow] Men nog finns de fler Bretoner däruppe. Bla 2 kullsyskon till Zingo! Vill sig allt väl hade jag ev tänkt komma upp på höstens fjällprov. Men med en liten dotter som tenderar åt kolikhållet får man va gla för alla dagar man får i skogen i höst. Så fort hon börjar med vällingen kan ju far hennes förse henne med mat o får DÅ mkt mer att säga till om. (kan man ju hoppas iaf :-[ ) Men Åsele o Klimpfjäll ska jag på i höst. Kommer att vara i Härnösand vecka 30, är du där då?
Publicerat Juli 7, 200718 yr Fler som börjar bli varm i kläderna här!!![glow=red,2,300]I LIKE IT[/glow] Men nog finns de fler Bretoner däruppe. Bla 2 kullsyskon till Zingo! Vill sig allt väl hade jag ev tänkt komma upp på höstens fjällprov. Men med en liten dotter som tenderar åt kolikhållet får man va gla för alla dagar man får i skogen i höst. Så fort hon börjar med vällingen kan ju far hennes förse henne med mat o får DÅ mkt mer att säga till om. (kan man ju hoppas iaf :-[ ) Men Åsele o Klimpfjäll ska jag på i höst. Ja, tror det finns ett 20-tal Bretoner här i stan så det är inte så få. Men jämfört med eng setter så är de ett fåtal! Här finns nog fler eng setter än folk.. Skulle vara kul om du kan ta dig upp till fjällprovet i Pirtti! Jag ska dit i alla fall, men jag har ju 4-5 mil till parkeringen. Du har väl ytterligare 100 mil. ??? Jodå, nog kan det hända att jag dyker upp, ska iaf till Naker om allt går som planerat.Och som sagt, det ska finna några Breton i Kiruna, jag känner till 2 st, fam Thornéus har dessa, en unghund och en gammelhund. Sedan så såg jag en Breton i en bil utanför jägarmässen, men det var kanske din? Nej, det var nog kompisens Breton. En silverfärgad 4x4? Bilen alltså, inte hunden. Det är en vit/orange 4x4... ;D Nu har Safirs jaktlust vaknat ordentligt! Det som är skönt med honom är att jag utan problem kan ha honom lös under piss-promenaderna. Han strövar inom 10-15 meter och fattar nu galoppen att han inte får söka ut. Men sen när jag släpper honom i skogen blir det åka av!! Då växer hornen ur pannan och han sitter och darrar av vilja att få söka ut! Sånt uppskattar jag hos en jakthund. Ska ställa honom på klubbmästerskapen i Kiruna i slutet av augusti. Det är en tävliing på samma marker som Breton-provet går på ett par veckor senare och alla fågelhundraser går mot varandra. Helt enkelt: bästa hund oavsett ras vinner! Och behöver jag säga att förra året vann en Breton?! : ;D Och en kom 2:a i uk... Roligt att få möjligheten att se alla raser samtidigt!
Publicerat Juli 7, 200718 yr Nej, det var nog kompisens Breton. En silverfärgad 4x4? Bilen alltså, inte hunden. Det är en vit/orange 4x4... ;D jepp, det var någon japansk 4x4
Publicerat Juli 7, 200718 yr Författare Kommer att vara i Härnösand vecka 30, är du där då? JAJEMEN, föräldrarna kommer upp o lillan ska döpas på söndagen så nog e ja hemma alltid. Finns alltid tid till en kopp kaffe ändå! Mitt nummer finns på Bretonsidan, regionombud västernorrland, så slå en pling så slänger jag på en panna kaffe!
Publicerat Juli 8, 200718 yr JAJEMEN, föräldrarna kommer upp o lillan ska döpas på söndagen så nog e ja hemma alltid.Finns alltid tid till en kopp kaffe ändå! Mitt nummer finns på Bretonsidan, regionombud västernorrland, så slå en pling så slänger jag på en panna kaffe! ok
Publicerat Juli 8, 200718 yr jepp, det var någon japansk 4x4 Då var det han. Både han och jag jobbar 100 meter därifrån. Om du är i krokarna, tveka inte att höra av dig! Mitt nummer står i medlemsförteckningen i senaste BretonBladet, nr 1325.
Publicerat Juli 8, 200718 yr Då var det han. Både han och jag jobbar 100 meter därifrån. Om du är i krokarna, tveka inte att höra av dig! Mitt nummer står i medlemsförteckningen i senaste BretonBladet, nr 1325. Ska göra det, nu byter jag dock jobb inom LKAB och kommer inte att vara i Kiruna lika frekvent som tidigare. Kanske borde vi fundera på att ordna en liten träff för oss som bor i riktiga norrland?
Publicerat Juli 8, 200718 yr Ska göra det, nu byter jag dock jobb inom LKAB och kommer inte att vara i Kiruna lika frekvent som tidigare.Kanske borde vi fundera på att ordna en liten träff för oss som bor i riktiga norrland? Låter som en strålande idé! "Riktiga norrland".. ;D ;D : 8)
Publicerat Juli 8, 200718 yr Låter som en strålande idé! "Riktiga norrland".. ;D ;D : 8) Då skulle vi behöva ta fram ett par tänkbara datum, samt ett par tänkbara platser. Vad jag vet nu så är det bara en helg som är spikad och det är 21-23/9 tyvärr inte pga jakt Platser vet jag inte riktigt, har inte jagat på annan plats än Naker i Kirunafjällen. I Gve skulle jag kunna tänka mig kring Kilble-Pauki, nära för både Gve och Kirunabor.
Publicerat Juli 8, 200718 yr Författare Då skulle vi behöva ta fram ett par tänkbara datum, samt ett par tänkbara platser.Vad jag vet nu så är det bara en helg som är spikad och det är 21-23/9 tyvärr inte pga jakt Platser vet jag inte riktigt, har inte jagat på annan plats än Naker i Kirunafjällen. I Gve skulle jag kunna tänka mig kring Kilble-Pauki, nära för både Gve och Kirunabor. Varför inte träffas i samband med Bretonklubbens jaktprov o ta nån jaktdag före eller efter?? Lika tänkte vi göra i klimpfjäll för de som e intresserade på jaktsidan. Dvs inte enbart Bretoner! Ska sluta klaga på ljumma sommarkvällar efter 1,2mil på cykel i regn o blåst ikväll. Fick dock träna lite lugn på rådjur o hare. Men de va ju i koppel, vågar inte släppa i dessa tider för o se vad som händer! Får ta de längre fram! För på fältproven lär de ju kunna dyka upp en del sådant. Tänkte ev åka ner o testa ngn dag i okt tror ja de va. Mest för skojs skull men min ledighet e ju slut då :'( :'( men man kanske kan trolla med knäna "FIN" Hur går de me käket? Zingo äter hur bra som helst nu då de svalnat lite osså har jag ökat cyklingen till varannan dag, om inget kommer emellan som en flaska vin eller så O då jag inte cyklar e de vattenlekar som gäller för honom. Ska hitta lite tunga fåglar o öva på me inför skogsprovet Tänkte smyga in ett extramål på morgonen o se om de uppskattas! För fet e han inte! Ska kolla in Eukanubas nya foder för stående fågelhundar imorgon. Dvs om butiken tagit hem de.