Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Varför inte träffas i samband med Bretonklubbens jaktprov o ta nån jaktdag före eller efter??

Det hade varit enklast! Den 15-16 sept är det ju jaktprovet. Jag tänkte gå båda dagarna.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Det hade varit enklast! Den 15-16 sept är det ju jaktprovet. Jag tänkte gå båda dagarna.

Ja, vi får väl köra på det, jag är nog inte uppe 2 dagar, jag har lite för taskigt tålamod för att gå 2 dagar på ett fjäll utan att släppa hunden ;D

Publicerat

Micke Palo: Tänkte du ställa hunden på provet? Eller gå med? Hur gammal är din hund då?

Publicerat
Micke Palo: Tänkte du ställa hunden på provet? Eller gå med? Hur gammal är din hund då?

Hunden är då ca 10 månader, så jag har väl enbart tänkt gå med.

Men han får väl följa med och kika, kan väl vara kul för er andra att sen en +20kg Breton  :D

Publicerat
ella var det du som promenerade på nygatan ovanför kyrkogården?

Det var mycket möjligt att det var jag ;D

Publicerat

Nu äter Zakke ordentligt igen!

Det var tydligen husse som blivit slö i sommarvärmen. Med koppeltvång så blev det mindre motion,och mindre matlust.

Värmen spelade kanske också in, men med era svar o lite eftertanke så ökade jag motionen igen!

Nu äter han bra efter långa kissrundor o minst 5 Km löpträning om dagen.

Micke Palo: Det är nog slut på viktökning o tillväxt nu! Vet själv att det känns lite jobbigt när hunden blir för stor! Zakke slutade då att växa vid 7-8 månader.

Publicerat
  • Författare

Ante mig nästan "FIN"  ;):D :D :D

Men varför alla fått för sig att löpa/springa i sommarvärmen måste vara nån solstingsgrej ;)

Finns de nåe som e tråkigare?

Lite orientering e iof helt ok.

Myggen ser till att man håller farten uppe o hjärnan får jobba lite också.

Grabben har fått tvångskomendering av fotbollstränaren att springa under sommaren också så vi får väl se vad det ställer till för mig  :-

Men jag kommer kämpa in i de sista för o slippa löpningen  >:(

Ngt mer positivt, ser ut som om man ska slippa regnet på kvällens cykeltur :)

Publicerat
Det var mycket möjligt att det var jag ;D

Jo jag tyckte jag kände igen jycken  ;D

Publicerat
  • Författare

HJÄLP!

Har de slagit runt i skallen på mitt stolpskott till hund eller va e de frågan om, solsting kanske?

Har en mkt apportvillig hund som inte brukar missa eller vägra apportera.

Har under våren sett honom STÅ PÅ o springa förbi apporter flera ggr.

Går man tillbaks till Mattias idee om bildinlärning så kan de ju ha med nya dofter o svårare att orientera objektet, trodde jag.

ELLER, Misstolkar han mina kommandon, kanske rent av skiter i dem?

Skulle de rent av kunna vara noskvalster?

Ja han hittar iaf apporterna men de tar sín tid.

Idag och igår körde vi lite me tjäderhönan som han sprang runt med i höstas som en vante. VA händer, VÄGRAR.

De blir hårdhanskarna osså bär han som aldrig förr igen o SUPER MKT beröm.

Idag tar jag med den till skogen, VÄGRAR, hårdhanskar ngr gånger o sen e allt biff igen o husse e superglad.

Har iof börjat laborera med tyngre vikter idag, 3,6kg, o tänkte succesivt öka till 5kg ifall en sådan tupp skulle råka trilla ngn gång :)

Kan detta ha med hans olika vägran o göra? JA vi har tvångsapporterat men bara så mkt de behövs sen e de bara glada miner o svansen går.

Tycker han beteer sig skumt iaf. Kan de rent av ha med åldern att göra.

Har även märkt att han kunnat missa på vattenapporter vilket jag endast sett 1 gång förut.

E lite skum på noskvalster eller ADHD.

De förstnämnda går iaf att behandla.

Ngn som behandlat ngn gång, med vad, går de se om de har de innan behandling?

Vet många som behandlar varje år, iof ingen ja känner.

Kan de bli biverkningar?

Häv ur er allt ni kan komma på! Varit dött här förlänge nu.

Fick ringa skjuts då cykeln la av 7km hemifrån idag.

Bromsen gick i baklås, fotbroms, i brantaste nerförsbacken. Tack o lov att de va bakbroms!

Publicerat

Det vet du väl. Är det något som går snett med jycken så är det ALLTID noskvalster.  ::)

;)

Publicerat
  • Författare

MMmmmm.Brukar kanske vara så men i de här fallet har jag misstänkt de sen i maj!

För vad kan annars påverka deras luktsinne?

Publicerat

jimbolo:

Jag tror att det bara beror på en tillfällig svacka.

Jag hade full apport på Safir, allt gick som en dans och han apporterade snabbt, glatt och jättebra. En dag vägrade han bara. Tvärnit. Finito.

Gick tillbaka till ruta ett. Han fick hålla, gripa, bära osv helt från början igen. Det tog ett par veckor och sedan var apporten igång som förut igen!

Dina symptom på apportvägran låter exakt som det jag råkade ut för, testa backa några steg!

Publicerat
  • Författare

Jo ja e inne på de me!

Däremot tycker jag mig fortfarande se att han inte känner föremålen med nosen lika bra. När han väl kommer i en luktstråle ser man det på hela honom.

Förut hade han lättare för de tyckte ja.

Osså att han missar, ELLER skiter i  :o, apporterna fast han nästan står på dem.

Men vi får väl se 16aug va han går för.

Mindre än 10 fågeltagningar i skogen på en timme så e nå fel  ::)

Är tydligen anmäld till Mattias kurs i år me så får väl se om man åk dit.

Publicerat

Beter han sig likadant på alla apportföremål eller är det bara fågel?

Om du slänger ut godis eller nått i gräset som han får leta efter, missar han dom också? Jag har aldrig haft nån hund med noskvalster men efter vad jag har hört så verkar det ju inte direkt göra nån skada om man behandlar hunden i onödan så att säga. Men ring o kolla med veterinären kanske?

Publicerat

Behandla han omedelbart för noskvalster, kan vara en trolig förklarning på problemet.

Han nämligen själv varit med om detta, när min eng setter helt plötsligt slutade apportera.

Efter två/tre veckors behandling apporterade han för glatta livet igen.

Kvalstret hann dock förstöra de två första veckorna den hösten helt. >:(

Brukar inför varje jaktsäsong behandla hundarna mot noskvalster, tabletterna avmaskar samtidigt hundarna och är enligt veterinären helt ofarliga.

Så vad har du att förlora på att behandla Zingo. ???

Publicerat
Behandla han omedelbart för noskvalster, kan vara en trolig förklarning på problemet.

Han nämligen själv varit med om detta, när min eng setter helt plötsligt slutade apportera.

Brukar inför varje jaktsäsong behandla hundarna mot noskvalster, tabletterna avmaskar samtidigt hundarna och är enligt veterinären helt ofarliga.

Låter som en bra idé. Ska behandla min hund om någon vecka, det är nog tre tabletter, 1 i veckan i tre veckor. Just in case...

Publicerat
  • Författare

Ska omedelbart prata med veterinären!

Har du nå namn på tabletterna?

Ja han missar gobitar också, men mer sällan  ::)  :D ;D

Publicerat

Gällande noskvalster så håller jag med Seger. Behandla omedelbart även om du inte är helt säker. Behandlade Ella förra hösten för min farbror misstänkte att hans hund kanske hade noskvalster, så det var en om uti fall att behandling. När jag ringde till vet. sa han direkt att han tyckte att jag skulle behandla för det var ej skadligt. Får se hur jag gör detta år. En behandling tar ju några veckor.

Fnyser Zingo mycket så är det ett tecken på noskvalster!

Glöm heller inte att meddela de hundägare vars hundar umgåtts med Zingo att du misstänker att Zingo har noskvalster så att dom kan behandla sina hundar dom också. För umgås Zingo med dem längre fram så får han ju tillbaka det!!! :o

Sedan kan detta med apporten vara lite trotts och plats och föremålsbetingat också, men ligg lite lågt och behandla med noskvalster först så du inte förstör en egentligen fungerande apport. Då får du svart på vitt om det är noskvalster eller om du måste lägga ner lite mer träning på apporten!

Publicerat
  • Författare

Ang fnysningar fnyser han inte mer än vanligt.

Däremot anv han fnysningar som osäkerhetsgrej ibland o får vi tvåtakts-ångor in i båten fnyses de en hel del.

Kan inte komma på att han ens fnyst en enda gång idag.

Åkt med fyrtaktsmotor idag iof ;)  ;D ;D ;D

Men han åker på en behandling på mån. Hann inte med mig idag!

Ska ändå få tummen ur o höftledsröntga, fixa mer cortisontabletter o nå penicilin pulver man kan köpa.

Publicerat

Jimmy hur går det med Zingo?

???

Publicerat
  • Författare

JO DE GÅR FINT!

Kör han på en omgång med kvalster medicin nu så man får väl vänta ngr dagar o kolla om de ger resultat.

MEN OJ va dyrt de blir när veterinärer vägrar skriva ut recept utan att först kolla på hunden vilket kostar 450:-

Trots att de till 99% inte kan upptäcka kvalster. De titta på nosen o sen va de klart, max 5min.

Blodsugare värre än myggen e de.

O medicinen i sig gick på över 3hundra.

Tror iof inte att de e kvalster men vågar inte chansa.

Tänkte va me på en hel del prov i höst.

Den medicinen jag fick e ett spot-on medel som man kör i nacken.

Mkt mildare för hunden än andra men minst lika välfungerande tydligen. Stronghold tror jag den hette. En kompis med stövare har kört detta o e mkt nöjd.

Får väl se om de ger utdelning!

Passa på o väga lille Zingo hos veterinären o gissa min förvåning då vågen stanna på 17,8kg. Han börjar bli stor trots hårdträning.

Men jag hittar inte ett uns fett på han iof.

Haft mkt kontakt med duvor i skogen på våra träningar.

Igår då vi cykla flög de upp ngr duvor en 10m framför oss o av rena farten ropar jag sitt i 20km/h me cykel.

Har aldrig stannat en cykel på så kort sträcka, för de slog mig först då hunden börja sätta sig att vi fortf rullade . Nära kullerbytta där :)

Idag hade han ett riktigt snyggt stånd med höjt framben o styv svans "PÅ EN GRODA".

Jaja i brist på annat vilt får han väl ställa de husse strängeligen förbjudit o äta :)  ;D

Men nog e han jaktsugen alltid.

BARA 21 DAGAR KVAR TILL SLÄPPTID = 16 AUG

Publicerat
  • Författare

Var riktigt nöjd ikväll då en MKT ståtlig rådjursbock sprang framför mig o Zingo men hunden visade inte på ngt intresse alls.

För de första såg han den förm inte men han visade inget intresse av vittringen heller.

MKT nöjsamt.

Ett par stötta morkullor med lugn i flog blev det med. Idag vänta jag med komando tills cykeln nästan stod still ;)

BARA 20 DAGAR KVAR TILL 16:e Aug

Publicerat
BARA 20 DAGAR KVAR TILL 16:e Aug

Är det inte 20:e man får släppa dom?

Publicerat

Ja då är vi tillbaka från vår semester.

Detta om att hundar ser i bilder är nått som jag verkligen fått bevisat. Vi har bott på landet med alla di versens djur omkring oss. Exempelvis har Ella aldrig träffat kossor förr. VÄLDIGT spännande varelser ;)

Så vi har tränat på hur man beteer sig kring alla djur som kan finnas på en bondgård! ;D

Det syntes så väl att hon inte riktigt visste i början hur hon skulle bete sig kring dem. Men hon lärde sig rätt snabbt tycker jag! Bara hon fick in bilderna i registret så funkade det klockrent! ;)

Hon fick en ny polare också (se bilden).  ;D

post-800-1186146517_thumb.jpg