Publicerat April 1, 200818 yr Glömde skriva att tiken jag träffade kom från Eirams kennel om nån var nyfiken....
Publicerat April 1, 200818 yr Är de NGT som e säkert är de just att dressyren ALDRIG är bestående. REN färskvara (har ja me märkt)!! Håller delvis med dig här Delvis är det en färskvara, men samtidigt behövs det inte mycket för att frächa upp minnet om man lyckats få rätt beteende inlärt från början. Däremot är det jobbigare och kräver mycket jobb om hunden lagt sig till med någon olat som man vill få bort. Man lyckas få bort olaten och hunden beteer sig som man vill och sedan tar man uppehåll i träningen, då går hunden ofta tillbaka till ursprungsbeteendet om man inte tränar regelbundet. Jag har fått för mig att det den lär sig från början sitter rätt väl inrotat i ryggmärgen på den vare sig det är rätt eller fel beteende. Glömde skriva att tiken jag träffade kom från Eirams kennel om nån var nyfiken.... Jag hade nästan räknat ut det redan Eirams Söta Siri gissar jag att det var
Publicerat April 1, 200818 yr Vad ska jag ställa för krav på en 4-månaders stabil Breton-kille? ...eller kanske rättare formulerat, vad bör jag träna? I de fågelhundträningsböcker jag läst så står det typ inkallning, sitt, stanna och lite lekapport... Stå, är det nåt att träna in? (Typ utställnings-stå) Nåt annat som man bör träna in tidigt? Ligg tror jag att jag väntar med ett tag. Det jag nöter på med nu är: Inkallning givetvis... med varierande störningsmoment. Sitt Stanna (även med förväntning) Fot med och utan koppel. (Även med störningar i form av kastade dummysar osv) Ovanstående går rätt hyfsat hemma, men när det är andra okända hundar i närheten har jag svårt att få kontakt med hunden. Det är lite mer träning av husse som behövs...men det kommer säkert. Apporten har jag nästan lagt av med. Det som började så bra har börjat spåra ur. Han börjar vika av, tugga lite, tappar ibland fokus på dummyn. Tidigare så kunde jag sätta honom och hålla dummyn framför honom och ge varsågod, och han grabbade dymmyn snabbt och perfekt. Nu kan han gå runt och vilja busa istället...så då lägger jag av och tar hjälp med lydnadsapportering om ett par månader. Har ni några förslag på övningar så tas det tacksamt emot. Här i tråden eller kanske som PM. /Henke & Troy
Publicerat April 1, 200818 yr Stå kommer du att ha nytta av speciellt vid utställning så visst är det bra att träna. Dock det som bör prioriteras är inkallning, stoppkommando och att få en bra kontakt med hunden. Fot är givetvis även de bra att börja med, men det är svårt att säga hur mycket fokus man ska ha på just de kommandot i början. Jag tycker att det hör lite till kravfasen. Du kräver att hunden går bredvid dig. Men visst bör man redan från början träna att gå fint, men just fot är kanske lite att ta i i början.... Har du sett Landinarfilmen? Där "lurar" han valpen att gå fint bredvid honom. Typ nått sånt har jag själv tänkt försöka mig på för att sedan lägga in kravord så som fot...osv. Någon speciell övning kommer jag så här på rak arm inte på, men jag tror det är viktigt att i början "lura" hunden att göra rätt för att sedan lägga på kommando orden. Annars finns risken att man tjatar ut kommandona så dom blir meningslösa för hunden. Jag började fundera lite över vilka kommandon/ord jag använder mig av på Ella. Detta är dem jag kom fram till: Ella (sedan har jag en rad smeknamn på henne som hon förstår och lyssnar till ) Hit Här Kom Stanna Sitt Ligg Fot Gå fint Nej Fy Lägg av Gå ner Måste jag ta skinnet på dig (låter grymmare än det är men hon fattar poängen att hon gör nått fel) Varsegod Sök Sök ut Handdirigeringar/kommandon (Hit, höger, vänster, rakt fram,stanna, sitt, ligg) Vänta Stå kvar Já eller ja gå på (Avanskommando) Gå sakta Håll i Apport Hopp Gå från Gå och lägg dig Inte tigga Ska du följa Ella ska stanna hemma Kommer snart Ligg sida (Vid kloklippning) Stilla (om jag måste kolla nått på henne är det enklare om hon står stilla ) Vad vill du (oftast springer hon då till skafferiet och vill ha tuggben eller godis körde detta när jag hemma tränade rapportering. Jag la en godis i hennes matskål eller på golvet och sedan gick jag därifrån. För att få äta godisen måste hon ju få ett varsegod vilket gjorde att hon var tvungen komma till mig. Och då frågade jag vad hon ville vilket resulterade i att hon sprang in i köket och ställde sig vid matskålen. Jag följde efter henne vilket resulterade i att hon fick varsegodkommandot och fick sin godis. Vi kör ibland detta än idag lite på skoj! Hon har även själv lärt sig utnyttja detta när hon vill ha nått snask. Då ställer hon sig och stirrar på en viftandes med svansen tills man frågar, vad vill du, då bär det av in i köket ) Give me five Give me high five Tacka Inte röra Förutom dessa har jag olika visselsignaler. Inkallning och när hon ska vända upp ute på sök. Detta är dem jag kommer på så här på rak arm.......hmm.......det hinner bli en del kommandon/ord under åren Stackars vovve som ska hålla koll på alla mina påhitt
Publicerat April 1, 200818 yr Intressanta kommandon. *memorerar* Nått speciellt du syftar på? (Nyfiken ) ......man kan nog säga att vissa kommandon/ord är rätt "Ella-anpassade"
Publicerat April 1, 200818 yr Jag hade nästan räknat ut det redan Eirams Söta Siri gissar jag att det var Jepp det stämmer, Siri hette hon!
Publicerat April 2, 200818 yr Nått speciellt du syftar på? (Nyfiken )......man kan nog säga att vissa kommandon/ord är rätt "Ella-anpassade" Ella: När var det du skulle få din valp? //linus
Publicerat April 2, 200818 yr Ella: När var det du skulle få din valp?//linus Hämtar henne 11april ........inte länge kvar nu!!!
Publicerat April 2, 200818 yr Författare Hämtar henne 11april ........inte länge kvar nu!!! Nedräkning på gång Man blir ju inte lite sugen!
Publicerat April 2, 200818 yr Nedräkning på gång Man blir ju inte lite sugen! Ella: nee de var verkligen inte länge kvar... Jimbolo: Du har ju ialla fall 1 hemma. Har verkligen gått lite troll i detta med Breton.. Har börjat ramla över Breton hundar överallt nu för tiden.. i Fredags när jag var ute å körde skoter så helt plötsligt en liten bit från Ammarnäs så var de en Breton med sin familj där ute.. ååå vad dom är fina.... Men men..
Publicerat April 2, 200818 yr Nedräkning på gång Man blir ju inte lite sugen! Vänta bara tills jag börjar Cobrabildbomba hehehe........
Publicerat April 2, 200818 yr Vänta bara tills jag börjar Cobrabildbomba hehehe........ Det väntar vi sååå gärna på.. //Linus
Publicerat April 3, 200818 yr Författare Jimbolo: Du har ju ialla fall 1 hemma. Sååå sant. Nästan så man glömmer de ibland. Nu sitter man här i packartagen igen. Nu ska de köras stenhårt i dagarna 3 uppe/inne i Vemdalen o sen hoppas man tillhöra Elitklassen Man ska ha höga mål! Kan ju int bli nån Jch nu iaf för de räcker dagarna inte till för Nä nu måste ja åter till packningen o sen ska jyckens undersida av tassarna friseras. Finkameran måste stanna hemma då de vankas barnkalas. Men de kan den gått få då en annan fått permision o gå på jaktprov ist.
Publicerat April 4, 200818 yr Sååå sant. Nästan så man glömmer de ibland. Nu sitter man här i packartagen igen. Nu ska de köras stenhårt i dagarna 3 uppe/inne i Vemdalen o sen hoppas man tillhöra Elitklassen Man ska ha höga mål! Kan ju int bli nån Jch nu iaf för de räcker dagarna inte till för Nä nu måste ja åter till packningen o sen ska jyckens undersida av tassarna friseras. Finkameran måste stanna hemma då de vankas barnkalas. Men de kan den gått få då en annan fått permision o gå på jaktprov ist. Lycka till på provet! Zingo får väl göra som mamma Extra och ta 1ökl första dagen och 1ekl dagen/arna efter Du har säkert koll på detta, men det tål att repeteras Detta krävs av er för att uppnå SJCH: a) Tre 1:a pris i elitklass på jaktprov, varav minst ett på sådant prov i Sverige där fågel får fällas. Ett 1:a pris kan utbytas mot 1:a pris med Ck i vinnarklass på jaktprov i Norge eller mot certifikat på jaktprov i Danmark eller Finland. Endast ett 1:a pris får erövras på särskilt prov. Ett 1:a pris kan bytas mot ett 1:a pris i elitklass, erövrat före 1997-01-01, på SVKs prov. Lägst 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning. B ) Två 1:a pris i elitklass på jaktprov, varav minst ett på sådant prov i Sverige där fågel får fällas. Ett av 1:a prisen kan utbytas mot 1:a pris med Ck i vinnarklass på jaktprov i Norge eller mot certifikat på jaktprov i Danmark eller Finland. Endast ett 1:a pris får erövras på särskilt prov. Ett 1:a pris kan bytas mot ett 1:a pris i elitklass, erövrat före 1997-01-01, på SVKs prov. Ett certifikat på utställning efter 15 månaders ålder.
Publicerat April 4, 200818 yr Lycka till på provet! Zingo får väl göra som mamma Extra och ta 1ökl första dagen och 1ekl dagen/arna efter Du har säkert koll på detta, men det tål att repeteras Detta krävs av er för att uppnå SJCH: a) Tre 1:a pris i elitklass på jaktprov, varav minst ett på sådant prov i Sverige där fågel får fällas. Ett 1:a pris kan utbytas mot 1:a pris med Ck i vinnarklass på jaktprov i Norge eller mot certifikat på jaktprov i Danmark eller Finland. Endast ett 1:a pris får erövras på särskilt prov. Ett 1:a pris kan bytas mot ett 1:a pris i elitklass, erövrat före 1997-01-01, på SVKs prov. Lägst 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning. B ) Två 1:a pris i elitklass på jaktprov, varav minst ett på sådant prov i Sverige där fågel får fällas. Ett av 1:a prisen kan utbytas mot 1:a pris med Ck i vinnarklass på jaktprov i Norge eller mot certifikat på jaktprov i Danmark eller Finland. Endast ett 1:a pris får erövras på särskilt prov. Ett 1:a pris kan bytas mot ett 1:a pris i elitklass, erövrat före 1997-01-01, på SVKs prov. Ett certifikat på utställning efter 15 månaders ålder. Får man göra sig dum och fråga hur man får 1:a pris? //Linus
Publicerat April 4, 200818 yr Får man göra sig dum och fråga hur man får 1:a pris? //Linus Självklart får du de! Se nedan! 12 Kvalitetsklass Unghundsklass (ukl) är öppen för hundar som första bedömningsdagen uppnått 9 månader men ej uppnått 24 månaders ålder. Bedömningen avser i första hand hundens naturliga egenskaper, viltfinnarförmåga, sök och stil. Begränsad eftergång i skottsituation tolereras men unghunden skall vara så pass dresserad och samarbetsvillig, att dess arbete kan bedömas. Fågel behöver ej fällas. Ej heller apporteras. Speciellt för bedömning i ukl gäller: För erhållande av pris krävs en minsta släpptid på 30 minuter. Öppen klass (ökl) är öppen för hundar som bedömningsdagen uppnått 9 månaders ålder. I denna klass skall den färdigdresserade hunden bedömas och hänsyn tagas både till naturliga egenskaper och dressyr. Elitklass (ekl) är öppen för alla hundar som har erhållit ett första pris i öppen klass. I denna klass skall den färdiga hunden bedömas och höga krav på hunden skall ställas. I samtliga klasser gäller: Hundarna skall om möjligt ges lika släpptid tills dess varje hund är färdigprovad. Hund som tar stånd strax efter kopplingsorder må få situationen bedömd. För erhållande av 1:a pris krävs i ökl och ekl en släpptid på minst 60 minuter och för pris minst 30 minuters släpptid. För erhållande av 1:a pris krävs dessutom att hunden självständigt har funnit fågel, skall visat resning, visat lugn i flog och skott och eventuellt fall, samt bör hunden ha två godkända fågelbehandlingar. Om fågeln lyfter utan hundens medverkan, t.ex. när föraren kommer fram skall detta ej belasta hunden, och 1:a pris kan under sådana förhållanden utdelas trots att hunden ej fått tillfälle att visa resning. § 14 Prisvalörer Första pris Första pris skall tilldelas hund som fyller synnerligen högt ställda krav enligt § 12. I öppen klass och framför allt elitklass fordras även att hunden är lydig och färdigdresserad, medan man i unghundsklass lägger större vikt vid hundens naturliga anlag. Förstapristagare kan tilldelas hederspris. Andra pris Andra pris skall tilldelas hund, som fyller högt ställda krav enligt § 12. Även för andra pris skall öppenklass och elitklasshunden vara lydig och dresserad, medan man i unghundsklassen mer ser till de naturliga anlagen. Tredje pris Tredje pris tilldelas hund som fyller ställda krav på jaktliga egenskaper. För denna prisvalör kan dock smärre fel tolereras, både anlags- och dressyrmässiga. Grundtanken skall dock vara att varje hund, som tilldelas pris på prov, skall vara väl användbar för praktisk jakt.
Publicerat April 4, 200818 yr Självklart får du de! Se nedan!12 Kvalitetsklass Unghundsklass (ukl) är öppen för hundar som första bedömningsdagen uppnått 9 månader men ej uppnått 24 månaders ålder. Bedömningen avser i första hand hundens naturliga egenskaper, viltfinnarförmåga, sök och stil. Begränsad eftergång i skottsituation tolereras men unghunden skall vara så pass dresserad och samarbetsvillig, att dess arbete kan bedömas. Fågel behöver ej fällas. Ej heller apporteras. Speciellt för bedömning i ukl gäller: För erhållande av pris krävs en minsta släpptid på 30 minuter. Öppen klass (ökl) är öppen för hundar som bedömningsdagen uppnått 9 månaders ålder. I denna klass skall den färdigdresserade hunden bedömas och hänsyn tagas både till naturliga egenskaper och dressyr. Elitklass (ekl) är öppen för alla hundar som har erhållit ett första pris i öppen klass. I denna klass skall den färdiga hunden bedömas och höga krav på hunden skall ställas. I samtliga klasser gäller: Hundarna skall om möjligt ges lika släpptid tills dess varje hund är färdigprovad. Hund som tar stånd strax efter kopplingsorder må få situationen bedömd. För erhållande av 1:a pris krävs i ökl och ekl en släpptid på minst 60 minuter och för pris minst 30 minuters släpptid. För erhållande av 1:a pris krävs dessutom att hunden självständigt har funnit fågel, skall visat resning, visat lugn i flog och skott och eventuellt fall, samt bör hunden ha två godkända fågelbehandlingar. Om fågeln lyfter utan hundens medverkan, t.ex. när föraren kommer fram skall detta ej belasta hunden, och 1:a pris kan under sådana förhållanden utdelas trots att hunden ej fått tillfälle att visa resning. § 14 Prisvalörer Första pris Första pris skall tilldelas hund som fyller synnerligen högt ställda krav enligt § 12. I öppen klass och framför allt elitklass fordras även att hunden är lydig och färdigdresserad, medan man i unghundsklass lägger större vikt vid hundens naturliga anlag. Förstapristagare kan tilldelas hederspris. Andra pris Andra pris skall tilldelas hund, som fyller högt ställda krav enligt § 12. Även för andra pris skall öppenklass och elitklasshunden vara lydig och dresserad, medan man i unghundsklassen mer ser till de naturliga anlagen. Tredje pris Tredje pris tilldelas hund som fyller ställda krav på jaktliga egenskaper. För denna prisvalör kan dock smärre fel tolereras, både anlags- och dressyrmässiga. Grundtanken skall dock vara att varje hund, som tilldelas pris på prov, skall vara väl användbar för praktisk jakt. Tackar tackar.. Tydligt å fint.. Dock inte helt lätt att få första pris i EKL kan ja tänka mig.. En liten dum fråga till då när jag ändå håller på.. Om man tar Första pris i EKL kan man då titulera sig Champion? eller måste man ha fler 1 pris.. t.ex 3 st på 1 år eller dyl? //Linus
Publicerat April 5, 200818 yr Spännande att läsa om vilka krav som ställs på våra hundar vid jaktprov. Funderade en del var Axa skulle hamna på en bra dag. Bortsett från skraltig apport så skulle det kanske gå hyfsat. När vi nu ställer frågor så undrar jag hur man släpper hundarna vid jaktprov. Enkelsläpp? dubbelsläpp? I sådana fall från vilken ålder släpper man dubbelt? Mig är det inte furunnat att bo ute i bushen. Med kom ändå att tänka på att man inte bor så tokigt. I närheten av villa området så har vi ett stort strövområde som gränsar mot Luleälven. Där rastar många hundägare sina juveler. Alla sorter och med varierande lydnad. Vilket innebär (eftersom jag traskar runt med min hund utan koppel) att en vanlig rasttur blir till ett dressyrpass. Stopp och inkallning under varierande grad av störning är vanligt. Det gäller väl att hitta ljuspunkter även om det är en bit till jaktmarken. Ha det/ Konny
Publicerat April 6, 200818 yr Författare Lycka till på provet! Zingo får väl göra som mamma Extra och ta 1ökl första dagen och 1ekl dagen/arna efter Nu gick de ju inte riktigt sååå bra MEN BRA GICK DE! För er som kollat bretonklubbens hemsida har ju också sett att vi, Jag o Zingo, gått till 2st 2:a pris i ÖKL, fre lör, vilka var snubblande nära de högre valörerna. http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=229 Framförallt på fre då Zingo går "NÄSTAN" klockrent hela dagen o när de gått 59min o 59sek ställer fågel Perfekt fågelhantering o apport. Tyvärr hade han rotat fast nån gång o pissat in ngr buskar för mkt för ett 1:a pris. Riktigt trist att snubbla på målsnöret MEN de har vi ju gjort förr Men jisses va gla ja e! Idag, sön, trilla de in ett 3:e pris också. Lite övertänd i första släppet då han efter 1 o 1/2 min har fågel. Avancen va liiiite låååång o de belasta honom rejält, dvs gränsfall till diskning. Men efter rond 2 o ny fågel i stramt stånd går parkamraten om, står, för att sedan gå hejdlö...... ja ni förstår. Zingo stannar o får därmed sitt 3:e pris. Finns tydligen på bild me så vi får se om de dyker upp nå framöver från Öyvind här eller på klubbens hemsida ELLER Bretonbladet Nu ska ja ta mig en välförtjänt dusch.
Publicerat April 7, 200818 yr Tackar tackar.. Tydligt å fint..Dock inte helt lätt att få första pris i EKL kan ja tänka mig.. En liten dum fråga till då när jag ändå håller på.. Om man tar Första pris i EKL kan man då titulera sig Champion? eller måste man ha fler 1 pris.. t.ex 3 st på 1 år eller dyl? Det krävs 3 st 1ekl för att få ett jaktchampion och så bör du ha minst 2ökl på utställning. När vi nu ställer frågor så undrar jag hur man släpper hundarna vid jaktprov. Enkelsläpp? dubbelsläpp? I sådana fall från vilken ålder släpper man dubbelt? På fjäll släpper man i dubbelsläpp i alla klasser. Dom brukar dock försöka hålla det så att unghundar släpps mot unghundar och ökl mot ökl....osv. Dock har jag varit med om att få släppa Ella som då gick i ekl mot ökl hundar och även så släppte vi mot ekl när hon gick i ökl. Det är inte ovanligt om man är ojämna par så att säga. Unghundar kan lätt få för sig direkt när man släpper dem att haka på den andra parkompisen, så ibland kan man måsta byta parkompisar mitt i ett släpp om dom flamsar på för mycket. Jag har även fått släppa Ella mot unghundar ett par gånger. Är lite mer ovanligt att man gör så. Ella är väldigt bra på de viset att hon fräser ifrån om dom hakar på henne och försöker leka. Inte uppskattat av henne vill jag lova men parkompisen fattar rätt fort att detta är inte roligt och börjar då istället jaga med husse/matte! I skog släpper man en och en hund. Vad som gäller på fält har jag inte riktigt koll på iom att jag aldrig gått nått fältprov!
Publicerat April 7, 200818 yr Nu gick de ju inte riktigt sååå bra MEN BRA GICK DE!För er som kollat bretonklubbens hemsida har ju också sett att vi, Jag o Zingo, gått till 2st 2:a pris i ÖKL, fre lör, vilka var snubblande nära de högre valörerna. http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=229 Framförallt på fre då Zingo går "NÄSTAN" klockrent hela dagen o när de gått 59min o 59sek ställer fågel Perfekt fågelhantering o apport. Tyvärr hade han rotat fast nån gång o pissat in ngr buskar för mkt för ett 1:a pris. Riktigt trist att snubbla på målsnöret MEN de har vi ju gjort förr Men jisses va gla ja e! Idag, sön, trilla de in ett 3:e pris också. Lite övertänd i första släppet då han efter 1 o 1/2 min har fågel. Avancen va liiiite låååång o de belasta honom rejält, dvs gränsfall till diskning. Men efter rond 2 o ny fågel i stramt stånd går parkamraten om, står, för att sedan gå hejdlö...... ja ni förstår. Zingo stannar o får därmed sitt 3:e pris. Finns tydligen på bild me så vi får se om de dyker upp nå framöver från Öyvind här eller på klubbens hemsida ELLER Bretonbladet Nu ska ja ta mig en välförtjänt dusch. Grattis till att ha tagit pris alla dagar! Det ska gudarna veta att inte är det bara till att gå och hämta hem ett 1ökl. Det krävs rätt mycket av både hund och förare och dessutom ska man ha lite tur också! Så du kan vara riktigt nöjd med denna helg!!!
Publicerat April 7, 200818 yr Författare Grattis till att ha tagit pris alla dagar! Det ska gudarna veta att inte är det bara till att gå och hämta hem ett 1ökl. Det krävs rätt mycket av både hund och förare och dessutom ska man ha lite tur också! Så du kan vara riktigt nöjd med denna helg!!! För att förtydliga "Ellas" inlägg för alla oinvigda!! De ska gudarna veta att de inte bara e att gå o hämta hem ett 3:e eller 2:a pris heller (oavsett klass)!!! Krävs MKT av hund o förare för att över huvud taget få pris. Hade många som gick prislös alla dagar! Och för att förtydliga mig själv! JAG ÄR MKT NÖJD OCH STOLT!!
Publicerat April 7, 200818 yr Grattis Jimmy & Zingo! Lite sjuk är man ju över att man inte kunde va med och se hur allt går till. Men å andra sidan var jag ännu sjukare hemma. Har haft halsfluss nu några dagar, så det var väl tur i oturen att man inte bokade rum å allt....fjället är väl inte det bästa för halsfluss tror jag :/ Zingo jobbar sig uppåt i prisvalör, nästa år är det 1:a pris ska du se!! Kul, väntar med spänning på bilder! /Henrik, som just såg ett Lodjur springa förbi nere vid sjökanten. ...å slut på batteri i kameran givetvis!!
Publicerat April 7, 200818 yr Det har varit en del frågor gällande regler och jag har från bretonklubbens hemsida klippt ut dessa och lagt in i denna tråd. Nu har jag fått veta att jag inte var riktigt uppmärksam. Det är inte dom nyaste reglerna som finns på bretonklubbens hemsida så istället för att klippa in reglerna länkar jag här nu till var ni kan läsa om regler vid jaktprov och utställning för breton! www.specialklubb-skf.se (Jaktprovsregler) http://skk.se/pdf/regler/utstbest_2008.pdf