Publicerat September 3, 200817 yr Författare "GG" Tog bort dubletten i ditt första inlägg. Hoppas du inte tar illa upp Gick du med ngn av dina jyckar på Åseleprovet? Hur gick de isf!
Publicerat September 3, 200817 yr "GG"Tog bort dubletten i ditt första inlägg. Hoppas du inte tar illa upp Gick du med ngn av dina jyckar på Åseleprovet? Hur gick de isf! Ja jag gick med Taiga på söndag då vi kom in i ett parti med skygga gammel orrar. Och hon gick efter en överflygare, de övriga EFF (ej för fågel)på söndag. På lördag tog Sven Danielsson och Barbie ett 2apris .(se bild)
Publicerat September 3, 200817 yr Författare Hääärliga bilder. ÅÅååhhh va jag tycker de trist att vi inte kunde deltaga! Men de går fler tåg hoppas ja! Jo Svenn o Barbies framgångar viste jag om De hade Lillemor redan förtäljt Men inget slår en bild. Gammelorrar? Skulle de vara förmildrande omständigheter eller? *ASG* Känner på mig att denna kommentar kommer jag få äta upp så de står härligan till en dag, men de bjuder ja på!!!
Publicerat September 3, 200817 yr Blir inga jaktprov eller utst. för Zingo i höst.Var hos veterinären idag o de bådar inte gott. Han är under utredning som de så snyggt heter! Nästan så att de ble jaktstopp trots endast 3 dagars jakt i år. Han vägde bara drygt 15kg idag o normalvikten brukar ligga strax över 17 o jakttränad 16,8kg som han vägde sist vi va dit.. Ändå äter han mer o ligger o drar bara vilket borde borga för fetma. Nåt skumt är i görningen o man hoppas ju att de intre bär av till de sälla..... Usch va deppigt värre de är nu. Väntar svar på vissa blodprov imorgon o ngr till kommer om 2v. Nä nu får ni dunka in jaktbilder så man kan börja tänka positivt igen! Höstens jaktträff måste, för Zingos del, ställas in tillsvidare Misstänker att höstens jaktträff är den i slutet av september, vilket jag finner tråkigt då jag sett fram emot att träffa er som ekipage. Som sagt, tummar och tassar hålls för er! /Mr Bängelsson
Publicerat September 3, 200817 yr Författare Misstänker att höstens jaktträff är den i slutet av september, vilket jag finner tråkigt då jag sett fram emot att träffa er som ekipage. Som sagt, tummar och tassar hålls för er!/Mr Bängelsson NÄÄÄÄÄ!!! Till Härjedalsträffen kommer vi ändå! E inte hunden min kurrant finns de ju andras att jaga över där Man e välan inte dummare än så. Han kan ju få apportera tjädertuppar åt oss i skogsgränsen iaf Den träff jag mena var för de oinvigda Bretonwannabeesen här på sidan som jag tänkte bju på en svängom i höst. Men tyvärr skulle nog mången förväntansfull bli besviken om vi måste bryta efter 20min. Men inget e omöjligt fram i oktober. Fick inge samtal från Veterinären idag Man ska tydligen inte betala innan dom e lagd.
Publicerat September 3, 200817 yr (åtgärdat) Jag såg att du har en beeper.ställ in den så att den låter var 10-sekund. Då hör du hur Troy söker! Jag tror att han vet var du är! Han kanske är närmare än du tror! Jag är för oerfaren för att säga hur du ska göra! Men jag hjälper alltid Zakke genom att visa åt vilket håll han ska söka. När jag sedan gör en ordentlig kursändring, så kallar jag in eller passar på när han visar upp sig. Och skickar ut på nytt sök i den riktning jag tänker gå. Lycka till med jakten! Jimmy. Beklagar Zingos hälsoproblem och hoppas på snar tillfriskning! Ja det får väl gälla dig också! Ryggskott är inte kul!
Publicerat September 4, 200817 yr Författare Problemet med att köra beepern så är att hunden tar sig MKT lång sträcka mellan pipen. Åtm Zingo rör sig ngt 50-100tal meter skulle ja tro. Vill man då korrigera är de svårt då de redan är ur hand eligt min mening. Men de funkar ju för att veta VAR hunden är. Jag har själv övervägt pingla för att lära mig hundens sökmönster i sådan terräng. INTE för att jaga med utan endast som hjälp för mig att förstå min hund bättre. Jag vet att släpper jag Zingo står han där de finns fågel men hur kul är det att inte veta om marken du går fram på är avsökt eller ej. Jag vill åtm veta att hunden tar med sig all mark framför mig. Detta kan man göra på många sätt iof. Är jag osäker kallar jag alltid in, sätter hunden o söker vidare igen. Ett annat sätt jag körde förra året var att gå på en, för mig känd, grusväg så att jag nästan garanterat vet att inga bilar kommer o på så sätt se att hunden sicksackar framför mig. Kör jag än idag då jag betvivlar hundens arbete o 9 av 10 ggr söker jycken perfekt. Även större myrar funkar bra att se hundens sökmönster i. Men jag känner igen frågeställningen o jag har inga perfekta svar mer än att försöka jaga så öppet som du bara kan då du jagar in en ung hund. Jag vet också att detta nästan är omöjligt i våra terränger längs höga kusten. Men de brukar alltid finnas ngr välröjda skogsdungar o man får öva på dem. De ska ju likna biotopen som en tät så att hunden får in rätt bild i skallen. På just en sådan plats sköts MIN OCH ZINGOS första tjädertupp.
Publicerat September 4, 200817 yr Min CaniBeep är nåt "fel" på, den piper var 6:e sekund istället för 10:e...men det är ju skitbra har jag nu fått erfara, för som Jimmy säger, då de får fågel i näsan så går söket så jävulskt fort fram...å 10 sekunder är lång sträcka då. Jag fick tom. ta bort tejpen för summern, då han hann bakom berkknallar inom 6 sekunder å var ohörbar... Jag kanske gör det lite för svårt för min hund och inte ger information vart jag går, men samtidigt tycker jag det bör vara upp till hunden att ha kontakt med mig. Men OM han blir orolig och börjar söka mig så borde han väl visa nåt när han väl kommer runt benen? Han kan bara titta upp å springa vidare, än fast han varit ute på sök kanske 15 minuter utan att ha varit in till mig. Å JAA...jag har sök-pipet så att jag vet ungefär vart han befinner sig. Men det kanske är så att han har full koll på mig än fast jag betvivlar det. Man kunde ju se på Zingo att han hade full koll på Jimbolo när han jagade, än fast han inte kom ändra fram. Fast han var ändå närmare husse än vad Troy är i sitt sök. Nåja, man får väl helt enkelt leta andra jaktområden. Synd, för hemma runt knuten så finns gott om fågel, men i tät terräng! Jag ska väl erkänna att träningen av inkallning mm. har gjorts mest hemikring, på åkrar och runt huset. Lite i skog, men mest i skog som han känner sig bekant i. Så att när han nu släpps lös med signaltäcke&beeper på jakt så kopplar han lixom av hörseln och lyssnar inte speciellt mycket på mina inkallningssignaler. Bara man finge nån tid att träna snart....*suck* /Henke
Publicerat September 4, 200817 yr Författare Så va Borelia o andra fästingburna sjukdomar uteslutna. Dock fann de för höga levervärden samt för låga glukosvärden så på mån ska de in o tas nya tester. Nu är de utlyst sträng koppelhållning. Dvs ABSOLUT inte jakt o helst inge lösspringande. Hon, veterinären alltså, prata nå om binjurar o bukspottkörtlar o allt va de hette samt att jag ska ha dextrosol i fickan o ge lite då han ser slö ut. Hmmm, låter ju som diabetes barnen jag jobbat med. Rackarns vet var detta ska sluta! Börjar iaf bränna stora hål i ekonomin o jaktdagarna bara rasar förbi!
Publicerat September 4, 200817 yr Så va Borelia o andra fästingburna sjukdomar uteslutna.Dock fann de för höga levervärden samt för låga glukosvärden så på mån ska de in o tas nya tester. Nu är de utlyst sträng koppelhållning. Dvs ABSOLUT inte jakt o helst inge lösspringande. Hon, veterinären alltså, prata nå om binjurar o bukspottkörtlar o allt va de hette samt att jag ska ha dextrosol i fickan o ge lite då han ser slö ut. Hmmm, låter ju som diabetes barnen jag jobbat med. Rackarns vet var detta ska sluta! Börjar iaf bränna stora hål i ekonomin o jaktdagarna bara rasar förbi! Fasen va tråkigt! Hoppas det löser sig! / Jimmie
Publicerat September 4, 200817 yr Författare Jo de hoppas ja med o i väntan på de får man ta fram de possitiva stunderna man fick uppleva i år. DVS fikat! O för er som tycker att det ser illa ut med en obruten bössa så var det meningen. Brukar flyga över lite fågel då o då på denna plats så man ville ju vara handlingsberedd. Endast ja o hund i sällskap!!!
Publicerat September 4, 200817 yr Författare Osså enda fågeln vi sköt med träff om än suddig! Dvs camshot.
Publicerat September 4, 200817 yr Författare Osså bara en fjärrskådande blick! Tittar man noga ser man att örat e tungt! De e de skadade han visar upp!
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Igår fick man sin iver stillad. JAKT ÖVER BRETON! Skulle agera skytt över Noppa vid injagnin i skog! De ville väl behålla sina fåglar eftersom de anlitade mig Skämt åsido så hann vi bara ut då vi konstaterade ett upprivet sår på Noppa o därmed ställde vi in allt! Dock blev de en tur med gamlingen, Racki. Hon skulle vara klockren på fågel o efter ett 10:tal min ser vi en gammel tjädertupp ta till vingarna. Jag hann både lägga an o ha den på kornet men ansåg både hållet vara för långt samt alldelles för risigt. Sen hade vi ett tomt arbete men de bidde inge mer än så. Var iof bara ute en dryg timme eller 2. Men nu känner jag mig nöjd för ett par dagar framåt. Zingo var däremot inte tillfreds med att gå bredvid o jagade därför i kopplet men de fick va denna gång. Glömde ju: Började morgonen med att dräpa ett tiotal kråkor på tippen så skjutbehovet var redan tillfredställt redan Har varit hos vet o tagit nya blodprov samt spruta idag o ska åter till vet för ett andra blodprov snart! Nåt före spruta o efter tjohejsan. Får se va de finner denna gång!
Publicerat September 8, 200817 yr Har varit och jagat i arjeplogsfjällen och det var väldigt dåligt med ripa i området vi var i...... tacka vet jag att släppa valpen/unghunden i skog så man får lite mer fågelkontakter! Men det är ju nått visst med att vara i fjällen! Överlag är jag nöjd med båda hundarna, men Ella verkar ha tappat lite gaist när hon måste gå tom flera timmar. Inte samma jaktidiot som förr Jag har fått höra att när man tar bort livmodern så kan jaktlusten sjunka något, men trodde aldrig att det skulle vara möjligt när det gäller Ella och har inte sett tecken på det förrän under denna resa. Nåja, är väl ingen större fara på taket, men jag såg en skillnad motför tidigare! Var igår ut i skogarna i ajaur och då var Ella sitt vanliga jaktidiotsjag igen och hade frispel bland orrarna. Var som om hon fick glädjefnatt över att komma i fågel på fågel.....men det var gammal orre som smet innan vi hann fram till där hon stod vilket gjorde henne något förgrymmad Cobra jobbar på riktigt bra och nu vill jag bara få henne i så mycke fågel som möjligt. Känns som att det verkligen är på gränsen till att lossna för henne. Hon söker kanonfint så man vill att hon ska få lite belöning. I veckan är jag hundlös. Cobra är i ajaur pga att jag ska resa i jobbet längre fram i veckan. Har hon tur så lär hon säkert få haka på när papsen och Ella ska ut i skogen i veckan
Publicerat September 9, 200817 yr http://www.epagneulbreton.no/ Lite ögon godis,om man bara hade mer tid
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Ligger lite fel i almenackan för min planering av nästa valp. Nyss varit långledig o börjat nya jobbet så de skulle inte bli så gla om man börja med att ta ledigt Men till våren sommaren hoppas jag ha funnit mig ett nytt objekt att börja me. Måste ha minst 2 jyckar har jag kommit fram till! Men fasiken va gla sambon e som får komma ut o plocka bär o svamp i hetaste jakttiderna. Men int stämmer ja in i den glädjesången , fast jag ler lite i smyg Hmmmm!! Man kanske skulle prata med grannen om hon vill vara dagmamma åt en valp Skulle ju lösa ngr småproblem. Tyvärr tror jag de vankas valpar där inom kort.
Publicerat September 10, 200817 yr Författare Undrar jag med! Inte fått någe svar på sista proverna. Ansvarig vet. har dessutom tagit ledigt 1 o 1/2 vecka så man ser jaktdagarna bara susa förbi Tog mig en tur o sköt ett gäng kråkor i morse för att lindra abstinensen. Zingo fick apportera 1 men de va liasom inge kul verkade det som. Han känns så loj o inge "go"! Bär av på jobb nu efter ett gäng veckors ledighet o ngr dagar me sjukt barn. Men nu känns de som jakten är över på ngt sätt! Men ngr helger till bjuder de ju på och om ett par veckor ska jag iväg på en jaktträff med massa Bretoner! Hoppas vi fått klartecken på att jaga till dess o att vi hinner träna upp oss lite med! Men de får tiden utvisa!
Publicerat September 10, 200817 yr Men nog borde du ju få svar även om "eran" vet inte finns där. Du kan ju inte bli lidande pga att vet. går på semester!!! Nu vet man ju inte hur lång tid proverna tar att få svar på men nog skulle jag ligga på dem om svar även om svaret inte kommer från just eran vet!
Publicerat September 10, 200817 yr Författare Jo men de nyaste proverna togs i mån o de e bara ons just nu va ja vet Lite tålamod får man ha! Har ju ändå inte tänkt jaga förrän tidigast till helgen
Publicerat September 10, 200817 yr Författare De där med att ha tålamod är inte riktigt min starka sida Inte min heller men Älgjakten har gjort den ngt större så imorn hoppas jag verkligen på provsvar!
Publicerat September 11, 200817 yr Författare Jäklarns va nyfiken ja e på vilken hund det är Öyvind skall omplacera o varför! Såg de på Bretonsidans forum. Nån som vet. Får ju iof reda på det imorgon då jag ringer honom! Men som vissa andra härinne är inte tålamodet min bästa sida. Blir altså snack med 2 veterinärer imorgon GoNatt!
Publicerat September 12, 200817 yr Jäklarns va nyfiken ja e på vilken hund det är Öyvind skall omplacera o varför!Såg de på Bretonsidans forum. Nån som vet. Får ju iof reda på det imorgon då jag ringer honom! Men som vissa andra härinne är inte tålamodet min bästa sida. Blir altså snack med 2 veterinärer imorgon GoNatt! Jag blev lika nyfiken när jag såg det och snabbt gick jag in i detta forum för att se om du fått reda på vilken hund det var. Min gissning är ur hans egen kennel (Big Al) som finns i hans ägo. Men som sagt jag gissar hejvilt Du får rapportera vilken hund det gäller när du får veta!