Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Troy har börjat stå för fågel igen. Kanske det börjar ta sig nu...

I helgen så stod han för järpe, orre och en förmodad tjäderlöpa. Visst...han står inte så långa stunder innan han avancerar fram några steg själv...men tar det ändå varligt när han är nära fågel, vilket jag tar som ett stort plus!!

Roligast var dock när han stod för järpar i träd, ståendes på bakbenen och framtassarna upp på stammen...precis som man kan se finnspetsar göra. Dock stod Troy blick stilla...tills dess jag skrämde järparna så de flög...och då satt sig Troy nedanför trädet och tittade på dem när de flög. Behöver jag säga att jag öste beröm över honom... ^_^

Har varit så glad hela helgen, för Troy har skött sig så bra. Både hemma å i skogen har han varit väldigt lyhörd och duktig. Men imorse var det tillbaka till samma vanliga beteende igen. På rastningsprommisen så fick han för sig att jaga och strunta i att jag kallade in honom...

Men han kom tillbaka på några minuter i allafall...krypandes å skamsen...hehe.

Nu ser Troy inte så hög ut längre. Fan va han har grovsat på sig på sista veckorna.

/Henke

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Till er som läst nr3 av Breton-bladet:

Visst är det lite kul bild på framsidan? Visa den gärna för Vorsteh-ägare å se reaktionen...

Man ser att det är en alert ras!

Men sen kan man ju se det som min kompis med Vorsteh: Fan man måste ju ha en hund som kan vila under fikarasten...

(Men än har jag inte sett nån direkt utmattning vare sig före eller efter fikat på Troy)

Jo vad jag ville komma till var egentligen provresulaten i slutet av bladet.

Där kan man se att flera hundar fått bra kritik även fast de tex. varit 45cm eller 55cm höga...

Är det inte direkt disc. då de är utanför toleranserna???

Med andra ord, finns det fortfarande vits att ställa ut Troy?? (Än fast han verkar vara 55-56cm hög)

Har det med utställningsklasser att göra? Såg att det stod "Utställning Jaktklass"

Hoppas på ett lovande svar ^_^

/Henke

Publicerat
Till er som läst nr3 av Breton-bladet:

Visst är det lite kul bild på framsidan? Visa den gärna för Vorsteh-ägare å se reaktionen...

Man ser att det är en alert ras!

Men sen kan man ju se det som min kompis med Vorsteh: Fan man måste ju ha en hund som kan vila under fikarasten...

(Men än har jag inte sett nån direkt utmattning vare sig före eller efter fikat på Troy)

Ser ni inte vilka snygga drag bretonen på framsidan har? ^_^ Det är en kullsyster till Cobra ;)

Jo vad jag ville komma till var egentligen provresulaten i slutet av bladet.

Där kan man se att flera hundar fått bra kritik även fast de tex. varit 45cm eller 55cm höga...

Är det inte direkt disc. då de är utanför toleranserna???

Med andra ord, finns det fortfarande vits att ställa ut Troy?? (Än fast han verkar vara 55-56cm hög)

Har det med utställningsklasser att göra? Såg att det stod "Utställning Jaktklass"

Hoppas på ett lovande svar :P

/Henke

Jo det är diskvalificerande när hunden går utanför måtten! Hur domarna kan dömma som dom gör fattar jag ibland inte. För höjd gränserna finns ju där av en orsak! Må vara själva utseendet, men måttmässigt har man ju faktiskt siffror att gå efter och inte eget tycke och smak och hur man själv tolkat att en snygg breton ska se ut.

Så här står de i standarden:

Mankhöjd

Hanhund: minst 48 cm, högst 51 cm.

Tik: minst 47 cm, högst 50 cm.

Tillåten avvikelse nedåt respektive uppåt: 1 cm.

Idealstorlek för hanhund: 49 - 50 cm

Idealstorlek för tik: 48 - 49 cm

Fel Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

Diskvalificerande fel:

Storlek/vikt: Mankhöjd som avviker från i standarden angivna gränser.

Starta gärna en tråd i ämnet på bretonklubbens hemsida. Vore intressant att höra folks åsikter.

Publicerat
Ser ni inte vilka snygga drag bretonen på framsidan har? :huh: Det är en kullsyster till Cobra :(

Jo det är diskvalificerande när hunden går utanför måtten! Hur domarna kan dömma som dom gör fattar jag ibland inte. För höjd gränserna finns ju där av en orsak! Må vara själva utseendet, men måttmässigt har man ju faktiskt siffror att gå efter och inte eget tycke och smak och hur man själv tolkat att en snygg breton ska se ut.

Så här står de i standarden:

Mankhöjd

Hanhund: minst 48 cm, högst 51 cm.

Tik: minst 47 cm, högst 50 cm.

Tillåten avvikelse nedåt respektive uppåt: 1 cm.

Idealstorlek för hanhund: 49 - 50 cm

Idealstorlek för tik: 48 - 49 cm

Fel Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

Diskvalificerande fel:

Storlek/vikt: Mankhöjd som avviker från i standarden angivna gränser.

Starta gärna en tråd i ämnet på bretonklubbens hemsida. Vore intressant att höra folks åsikter.

Ja jag tycker det är lite märkligt...

Ska starta en tråd på Breton-sidans forum...

Jasså, kullsyster till Cobra!

Först då jag såg bilden så reagerade jag hur jäkla lik Troy hon var, trots att det nu är en tik...men ändå!

Exakt lik tecknad över pannan och bringan.

Publicerat
  • Författare

Inte fått bilderna från resan i helgen ännu så ja lägger in en pippibild sålänge.

Se hur den börjat färga ut i nyllet.

Enda som färgat ut så mkt och enda som vi misstänkte för vuxenfågel.

Men man ser att de andra e på G me.

post-399-1222107650_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

På kissrundan idag kom de 3 hästar springandes från skogen.

UTAN ryttare.

Men de va iof inte sadlade heller.

Men lite annorlunda morgontur iaf. :o:(B)

Polis underrättad o får reda ut saken (om de fick tid sa de) ;)

Kan man ju hoppas innan ngn/ngt e skadad/-at!

Publicerat
  • Författare

Så va de dags igen!

Bilen e packad, jycken välgödd, bössan putsad (not).

Hoppas han håller denna helgen me för på tis ska de bli ultraljudsundersökning.

Men först ska de jobbas o den bär de iväg.

Nu ska den svarte få de hett om örona ^_^ (förhoppningsvis)

Publicerat

Skitjakt på er!

Publicerat
Skitjakt på er!

Klart att vi har skitjakt, ;) hoppas att det håller i sig hela helgen. :D:P

post-1210-1222441893_thumb.jpg

post-1210-1222441920_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

De har väl varit både si o så med jakten.

Själv har jag mest varit förkyld o dann men jycken har mått prima o skött sitt med guldstjärna i kanten 2helger i rad.

För 14dar sen var jag upp till Jämtlandsfjällen på vår första fjälljaktstur.

Hade underbart väder, nästan för varmt, o lagom vind men MKT torrt i backen.

Vi hade mkt ripa på vingarna o livet lekte.

I helgen har jag varit till Hede o bott o jagat på Härjedalsguidernas anläggning/mark tillsammans med ett underbart gäng människor och hundar.

Det var en del kändisar som dök upp.

Om ja inte räkna fel så var det 8 Breton, 1 Weimeran, 2 Vorsteh varav en var 9v gammal

post-399-1222725762_thumb.jpg

Tyvärr har ja kommit på att kameran låg nerpackad alldelles för mkt o då de var dags för de bra bilderna förlitade jag mig på andra.

Hoppas ändå att ngn bild letar sig hit på sällskapet.

Jaktligt hade vi en BRA fre, hyffsad lör o krass sön då den omtalade stormen gjorde sig påminnd med mkt skygg fågel.

Zingo har förmodligen lyft ytterligare ngr ögonbryn.

Synd bara att han inte fick till de på sön då ja verkligen ville visa "mr andersson" att min Breton e bättre än hans 2 tillsammans :D-_-

Men de går förhoppningsvis fler tåg för att visa de. <_<

Tyvärr var dagarna för få för att hinna jaga med alla o jag hann bara se 3 av Bretonerna i jakt.

Men förhoppningsvis var detta ingen engångsförteelse så de kommer kanse fler chanser.

Särskilt mkt fågel ble de inte med hem heller trots ett 10 tal perfekta fågeltagningar per dag både fre o lör.

Sön bjöd på 4 fina arbeten på em men orrtupparna lätta då JAG kom närmre än 50m.

Däremot skickade jag Zingo på en avance mot mig på sön em, efter ett gäng uppförsbackar o tomstånd, som jag trodde var tomt.

Orsaken var att de låg ett blöthål mellan oss o jag orkade inte gå dit :angry:

SJÄLVKLART vare de fågel o riktigt trygg sådan.

Zingo gick på med ett jäkla tryck o jag såg på hela hunden att de var DÖDA i blicken.

De var med nöd o näppe en orrhöna med lite färre stjärtfjädrar lyckades flyga från Zingos käft o nästan in i min som stod vidöppen av förvåning. De fina i kråksången var att Zingo tvärnita på signal vilket inte varit självklart hela denna resan.

Givetvis for bössa upp men jag var tvungen att vänta in fågeln eftersom den var mittemellan mig o Zingo o när den väl Svängde blev de .......... BOM.

Har kommit fram till att jag bommat 2 fåglar på exakt samma sätt denna resa o de har varit i exakt samma riktning som platta 6 på skeetbanan vilken jag också brukar ha problem med.

ÖVNING!!!

Men bästa behållningen av resan var att få jaga tillsammans med andra Bretonägare o stifta bekantskap med andra jättejyckar :D:D !

Här en bild av min jycke o våra följeslagare under fre o lör, Thomas o Milou (med reservation för stavning)

post-399-1222724858_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kolla på ryggsäcken <_<

post-399-1222724945_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

O till sist en fikabild till med en Vorsteh ägare ur sällskapet som vi mötte upp ute i marken.

post-399-1222725343_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Idag om 15h o 4min ska jycken genomsökas med ultraljud.

Inte utan att man e nervös för svaret.

Men de synd om jycken för nu e han låg på blodsocker igen trots foder.

Men såfort det nalkats jakt har blodsockret varit perfekt.

SKUMT!

Kanske måste ta ledigt för mer jakt så att jycken tillfrisknar.

TÄNK om man kunde få recept på det o betalt av AGRIA för att jaga Zingo frisk :)

Fasiken va trött ja e nu.

Nästan så att man börjar tro på sina egna utsvävmingar.

Godnatt go vänner!

14h 59 min kvar :mellow:

Publicerat

Ni ser ut att ha haft en trevlig helg! Vilka bretoner var det som var där?

Vi håller tummarna för Zingo idag!

Publicerat
  • Författare

Jag o namn e inte bästa kompisar men om vi säger såhär!

De jag minns namnet på är Milou Bängelsson, Bira-X, Monix, Eirams Wilma Wirwelwind, Milou, osså 2 till (en Eirams o en italiensk) ja inte minns namnet på från Älvkarleby, samt Zingo.

Fasiken de va ju en del namn ändå.

Men sen var de ju 2 vorsthrar, en Weimeran o en Welsh Spaniel med också.

Publicerat
Vi håller tummarna för Zingo idag!

Håller tummarna hårt!

Publicerat
  • Författare

Så har man fått höra att stolpskottet är mkt speciell o välmusklat.

Men de viste ja ju redan!

De hittade inga tumörer eller såkallade insuliniom men kunde därmed inte garantera att de inte finns ngt sådant.

Det de däremot såg var en svullen/inflamerad lever.

Tror f..skapet har smugsupit :DB):P

Nädå, de hade inge som helst aning om varför.

Så nu blir de B-vitamin för fulla muggar o en direktinjektion fick han på plats samt att han ska få testa ngr nya medeciner som ska hjälpa levern tillbaks till normalt så att kroppen fixar att ta upp näringen bättre.

De fina i kråksången är att de inte finns ngt ärftligt i detta så nu e han tillbaks på marknaden igen!

Man e både glad o upprymd för att de värsta inte inslog men leveråkommor e inget att leka me heller.

Får de inte till de är de bara o köra tills de tar stopp.

Men de hoppas jag inte ska inträffa!!!!

Men än e inget klart!

Utredning av levern kommer fortsätta ett bra tag som jag förstog det o ger de inge resultat e man kanske inne på tumör igen.

Men jaga får vi iaf göra så de står härligantill!

Publicerat

Va bra att ni snart är tillbaka på banan igen!

Tror nog att du fått för mycket malt i specialfodret du gav honnom. B):D

Här tränar vi för fullt med att kallibrera ståndet på skygga höst orrar i lövfällning skulle nog behva vara minst 50 m ifrån fågeln.

Men eftre 20-30 fågel tagningar ska väl det sitta.

Så har man fått höra att stolpskottet är mkt speciell o välmusklat.

Men de viste ja ju redan!

De hittade inga tumörer eller såkallade insuliniom men kunde därmed inte garantera att de inte finns ngt sådant.

Det de däremot såg var en svullen/inflamerad lever.

Tror f..skapet har smugsupit :DB):P

Nädå, de hade inge som helst aning om varför.

Så nu blir de B-vitamin för fulla muggar o en direktinjektion fick han på plats samt att han ska få testa ngr nya medeciner som ska hjälpa levern tillbaks till normalt så att kroppen fixar att ta upp näringen bättre.

De fina i kråksången är att de inte finns ngt ärftligt i detta så nu e han tillbaks på marknaden igen!

Man e både glad o upprymd för att de värsta inte inslog men leveråkommor e inget att leka me heller.

Får de inte till de är de bara o köra tills de tar stopp.

Men de hoppas jag inte ska inträffa!!!!

Men än e inget klart!

Utredning av levern kommer fortsätta ett bra tag som jag förstog det o ger de inge resultat e man kanske inne på tumör igen.

Men jaga får vi iaf göra så de står härligantill!

post-1210-1222792723_thumb.jpg

Publicerat

Jag var ut i helgen och vad fick vi att jobba med, hela jäkla berget var fullt i JÄRPE!!! Väldigt lätt för en liten Cobra att jobba med i lövfallet å speciellt när dom små jäklarna firrar runt från träd till träd! B) Å Ella drog med mig uppför halva berget(kanske lite överdrit :D ) å när vi kom fram visade det sig vara EN JÄRPE!!! :D Jag som var hundra på att de skulle vara nått stort å svart :P Fär såna har vi hittat i de området förr, men nu verkade järparna ha invaderat berget.

Nåja, på lördag är en ny dag å nya fåglar B)

Jimbolo: Jag håller tummarna för att ni hittat felet på Zingo!

Publicerat
  • Författare

Ngr utlovade bilder från mitt fjälläventyr.

Ser ni de 3 Bretonerna på vybilden?

post-399-1222812102_thumb.jpg

post-399-1222812129_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

...osså ett par till från 21:a...

post-399-1222812187_thumb.jpg

post-399-1222812203_thumb.jpg

Publicerat

Härliga bilder.......de är så man längtar till fjälls!!!

Publicerat
Härliga bilder.......de är så man längtar till fjälls!!!

Kan inte annat än hålla med!

Men nu är det bara några dagar tills jag åker upp testar jaktlyckan i fjällvärlden.

Den där bilden med björkskog, dimbelagd dalgång och ...3? Bretoner som leker kurragömma var mycket vacker Jimmy!!

/Henke

Publicerat
  • Författare

Jo de e ju inte utan att man längtar tillbaks.

Men nu måste familjen få sitt me!

Blir långt jaktuppehåll över HELA söndag :wub:;)

Men fre em o hela lör ska vi testa att hitta den GamleStoreSvarte tänkte ja.

I härjedalen hade ja orrar 2-3m ifrån Zingo med jämna mellanrum så förhoppningsvis är de också samarbetsvilliga i helgen!

Bara Zingo pallar trycket! :D

Publicerat
  • Författare

Fasiken va tyst tråden är!

Jag sitter o håller på att jaktfnatt!

När jycken äntligen kommit igång har man inte tid att nyttja honom.

Håller på att tugga sönder fingrarna i väntan på fre em.

Då ska jag o dotra kolla in en liten markplätt nära staden.

Möjligtvis är det ngn pippi hemma där.

Men på lör blir de heldag i skogen med en liten sväng bäverjakt, järplock o ev spelorre på ett o samma ställe.

Ska bli mkt intressant!