Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Fick igår tillfälle att väga och mäta Troy.

Han är nu ~8,5mån och väger 18,2kg och är 56cm hög....

...finns det nån krymp-medicin man kan blanda i maten tro??

Ojoj han har verkligen blivit en bjässe! Han var ju ungefär som Ella när 5kampen gick av stapeln (Ella är 49) kanske något högre men det var marginellt tycker jag, så han måste ha skjutit rejält i höjden senaste månaderna!

Cobra ligger på 47 nu och jag är lika glad varje gång jag jämför henne med Ella och ser att hon är något mindre :wacko:

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att det är en vild, olydig, stor och tung breton...

Hoppas man får några bra svar på Ellas startade tråd: Injagning av den stående fågelhunden

För övrigt ser jag fram emot helgen då det ska börjas tränas i rätt miljö!

Ja du de där med olydnaden finns det iaf en bot på och det är träning, var konsekvent, träning, ledarskap, träning.... :D

Men känner du att du har problem dressyrmässigt så rådfråga eller gå kurs hos instruktör som vet vad dom pratar om gällande stående fågelhund för han lär inte bli mer uppmärksam/lyhörd när han fått börja vara i skogen och de flyger fågel kring skallen på honom.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Ja du de där med olydnaden finns det iaf en bot på och det är träning, var konsekvent, träning, ledarskap, träning.... :D

Men känner du att du har problem dressyrmässigt så rådfråga eller gå kurs hos instruktör som vet vad dom pratar om gällande stående fågelhund för han lär inte bli mer uppmärksam/lyhörd när han fått börja vara i skogen och de flyger fågel kring skallen på honom.

Det är ju över sommaren jag inte haft tid att träna speciellt mycket, och det syns på hunden!

Men snart börjar de anordnade träningskvällarna, och då får man lite mer motivation att träna själv hemma också!

Det är väl egentligen stanna och inkallningskommandot som jag vill ha mer ovillkorlig.

Publicerat

Jaha då fick jag verkligen bevisat för mig hur mycke hundarna går på människans energi som Ceasar Millan skulle uttryckt sig.

Kvällsrastade Cobran och på väg till lgh så blir hon hos grannen väldigt nyfiken när det prasslar till. Denna granne har katter så jag böjer mig ner för att se vilken katt det var.....DET VAR EN IGELKOTT! Cobras första möte med en igelkott! Jag sa att hon inte fick röra och hon sätter sig ner en bit ifrån igelkotten och den smiter iväg under loftgångstrappen där vi även har postboxar. Instängt utrymme och rätt mörkt så jag tänkte att jag själv skulle kolla på igelkotten så jag smyger försiktigt fram men kommer på mig med att vara lite mörkrädd och gå med tankar som att "jag är beredd att springa om den flyger på mig" :blink: töntigt jag vet, men så uppträdde jag också för helt plötsligt var vovven "livrädd" för de otäcka lilla djur som var under trappen och reste ragg och voffade lite dovt och osäkert. Jag insåg att det var helt baserat på min reaktion och hur jag tvekat när jag skulle in i mörkret för att skymta igelkotten ^_^

Det gäller helt klart att tänka på hur man uppför sig när man har hund. Hur mycke sabbar man inte utan att veta om de själv! :) Å andra sidan ser jag fram emot första mötet med ren.....då kommer jag att köra igelkotts taktiken :D och vipps har jag en hund som inte gillar ren.....hoppas jag....... ;)

Publicerat
  • Författare

Jo nog kan de bli så om ens rädsla är äkta eller man e duktig aktör.

Jag har försökt samma teknik på Zingo men absolut inte lyckats då ja egentligen e skitnyfiken själv.

Men jag önskar er lycka till o hoppas att du är en bättre aktör än mig.

Mina hopp om ett extra skogsprov, som omnämndes på Bretonklubbens hemsida, grusades då de var nå tryckfel/missuppfattning :rolleyes:

Får nu vänta snällt på provet i Åsele 30/8.

Men till helgen blir de träna av!

Då ska den nyinskaffade startpistolen nyttjas flitigt i stadga/apportering o förhoppningsvis lite fågelsituationer.

Har man tur kanske de trillar nå duva för hagelbraken me.

Nästa vecka, 21aug, börjar morkullejakten.

Hoppas komma över ngn sådan mark.

Har lite ny jaktmark där jag inte gått ännu så man får väl reka den till veckan.

Idag är det min 2:a semesterdag så ja tror ja ska åka o bada lite innan jag ska åka o kolla ett Vorsteh-prov i vatten o spår i em.

Vad göra då man inte själv kan gå prov.

De där med spår tror jag att jag ska börja arbeta en del med Zingo.

SKA de ju bara kunna men jag e inte säker på att de e så.

Är det ngn här som aktivt tränar spår o har tipps om vad man ska tänka på så man slipper gå i klassiska nybörjarfällor.

Hur många vinklingar, hopp mm bör man göra?

Mvh: Jimmy (som e sååååå jaktsugen nu!!!!)

Publicerat

Du skulle lägga in denna fråga i Vorsteh tråden för där finns det nog många års erfarenhet av spår och tips på vilka fällor du inte ska gå i!

Publicerat

Beeper:

Använder ni beeper vid jakt i skogen? Eller bjällra? Eller inget?

Min Kato söker relativt snävt i skogen, men kan ändock försvinna utom synhåll till och från, och ibland lite längre turer. Vill inte gärna missa någon situation

p.g.a. att han står utom synhåll.

Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Publicerat
Beeper:

Använder ni beeper vid jakt i skogen? Eller bjällra? Eller inget?

Min Kato söker relativt snävt i skogen, men kan ändock försvinna utom synhåll till och från, och ibland lite längre turer. Vill inte gärna missa någon situation

p.g.a. att han står utom synhåll.

Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Jag använder beeper i skog. Trivs väldigt bra med denna som sitter på västen på ryggen på hunden. Dock har jag tejpat för "högtalaren" med silvertejp och gjort några hål i tejpen för att få ner ljudnivån. Nu har jag dock hört ryktas att de nya beeprarna har ställbart ljud. Väldigt bra att dom utvecklat detta för att ha beeper utan silvertejp så blir man ju döv när hunden är i närheten :blush: och tänk då hunden!

Bjällra anser jag gör vovven döv. Då låter de ju pling plong konstant i öronen på hunden vilket måste skada hörseln och dessutom får ju hunden svårare att höra mina kommandon. Och tänk vad tröttsamt att ha ett plingande ljud i öronen i 5-6h på en dag :rolleyes:

Dock så vet jag att hunden även funkar utan hjälpmedel, men jag tycker det blir mycke trevligare att slippa gå och leta hunden iom att min hund inte rapporterar. Ska du gå jaktprov får du dock inte använda nått av ovanstående hjälpmedel!

Du har ju även en tredje version och det är pejl med ståndindikator. Det är ju den tysta versionen av beeper, men betydligt mycke dyrare och jag har aldrig prövat den själv så jag kan inte yttra mig om hur den fungerar. Dock har jag funderat på att köpa en sådan och alltid ha på hunden för man vet aldrig vad som kan hända i skogen/på fjället som gör att hunden inte kommer hem igen och har jag då pejl på hunden så hittar jag iaf kroppen och slipper ovetskapen av vad som hänt min hund! Dock så har jag beeper på så börjar den ju pipa när hunden blir stilla vilket gör att jag på så vis kan hitta hunden......

Publicerat
Jag använder beeper i skog. Trivs väldigt bra med denna som sitter på västen på ryggen på hunden. Dock har jag tejpat för "högtalaren" med silvertejp och gjort några hål i tejpen för att få ner ljudnivån. Nu har jag dock hört ryktas att de nya beeprarna har ställbart ljud. Väldigt bra att dom utvecklat detta för att ha beeper utan silvertejp så blir man ju döv när hunden är i närheten :D och tänk då hunden!

Bjällra anser jag gör vovven döv. Då låter de ju pling plong konstant i öronen på hunden vilket måste skada hörseln och dessutom får ju hunden svårare att höra mina kommandon. Och tänk vad tröttsamt att ha ett plingande ljud i öronen i 5-6h på en dag ;)

Dock så vet jag att hunden även funkar utan hjälpmedel, men jag tycker det blir mycke trevligare att slippa gå och leta hunden iom att min hund inte rapporterar. Ska du gå jaktprov får du dock inte använda nått av ovanstående hjälpmedel!

Du har ju även en tredje version och det är pejl med ståndindikator. Det är ju den tysta versionen av beeper, men betydligt mycke dyrare och jag har aldrig prövat den själv så jag kan inte yttra mig om hur den fungerar. Dock har jag funderat på att köpa en sådan och alltid ha på hunden för man vet aldrig vad som kan hända i skogen/på fjället som gör att hunden inte kommer hem igen och har jag då pejl på hunden så hittar jag iaf kroppen och slipper ovetskapen av vad som hänt min hund! Dock så har jag beeper på så börjar den ju pipa när hunden blir stilla vilket gör att jag på så vis kan hitta hunden......

Kör du beeper som även låter när hunden rör sig, fast med längre intervall? Eller kör du bara tjut när hunden står?

Mvh

Jimmie

Publicerat
Kör du beeper som även låter när hunden rör sig, fast med längre intervall? Eller kör du bara tjut när hunden står?

Mvh

Jimmie

De är olika.....beror på terräng. Men båda sorterna används.

Publicerat
  • Författare

Kan efter en dag med Vorsthrar, prov, konstatera att jag fortf int förstår va man ska med en så stor hund till :D

Skämt åsido så var de duktig men jag såg inget som inte en Breton klarar.

O för att vara säker testa jag alla moment själv ikväll.

Gick nästan klockrent.

Fågeln, trut, hittades o kom in i min hand både på spår ochi vatten.

Dock gick jag i fälla båda spårgångerna o de ante mig.

Då jag la 1:a spåret flög de upp en orre efter 70m.

Men den låg inte i vind så jag slutade spåra o lät Zingo söka.

Gick som på räls o de tog inte många sekunder innan fågeln var i min hand.

2:a spåret gick på andra sidan vägen o efter 80m stöter jag upp orrtupp nr 2.

Fortsätter spåret ändå ut på 100m (första gången så därav bara 100).

KUnde ju listat ut direkt va som skulle hända men min lathet=dumhet fick oss på platt fall.

2ggr viker han självklart mott orrens lega.

Efter ett allvarligt samtal går han spikrakt på spåret o kommer in med fågeln.

Han gjorde absolut inge fel för han fick ett sökkommando så nu gäller de att hitta ett eget spårkammando typ spåra eller bara apport!

Men för att vara första gången e ja skitnöjd även om de mest likna ett fritt sök ;)

"Jimmie"

Jag testa att köra Zingo med intervalltjut för att få en hum om vart och hur han gick i skog men de slutade jag med efter första gången.

Har lite svårt för störande ljud o jycken ble nipprig av det.

Slutade med att han ble habbituerad på alla signaler. Dvs även inkallning mm.

Appropå volym är de nya beeprarna justerbara även på volymen.

Jag uppskatta verkligen beepern då jag jagade in Zingo.

Hade jag inte haft den hade JAG stött upp flera fåglar då jag skulle letat hund.

Första tjäderståndet var bara 20m framför mig men hunden var som uppslukad av skogen o endast ljudet gjorde att jag fann honom snabbt.

Men allt e beroende av miljön.

Då man ser hunden ut på 50m skulle jag nog skippa beepern.

Skulle jag ha råd skulle jag direkt valt en pejl med tyst vibrator indikator vid stånd.

Då tror jag också att man endast i nödfall skulle pejla eftersom de blir lite bökigare än att följa ett ljud.

Men de e bara vad jag tror. Har ju aldrig testat.

"Henrik O".

Vi får med oss en åskådare i helgen så de e bäst att du skärper upp hunden :D

En annan Henrik som e Wannabe.

Nu e de natti natti för imorn e de inskolning av lillan!

GoNatt!

Publicerat

Fin feedback!

Tack Jimmy & Ella,

Beställde hem en Canibeep + väst idag. Ska se om jag kan få testa lite på grannens duvor och se hur han reagerar på pip i stånd innan

jag ger mig ut i skogen dock.

Känns som att det kan behövas, då det ser ut att bli mycket skog första delen av säsongen (LST flaggar för högt jakttryck i jämtlandsfjällen

hörde jag på radion idag).

Tackar,

Jimmie

Publicerat
  • Författare
Fin feedback!

Tack Jimmy & Ella,

Beställde hem en Canibeep + väst idag. Ska se om jag kan få testa lite på grannens duvor och se hur han reagerar på pip i stånd innan

jag ger mig ut i skogen dock.

.....

Så lite så!

Blev det den som har justerbart ljud ser jag fram emot en utvärdering.

Om inte hoppas jag du förhandla till dig en rulle silvertejp :) .

Skämt åsido så funkar den klockrent för oss som inte har justerbart ljud.

Publicerat

Har också precis beställt en canibeep, dock den gamla versionen utan volymjustering.

Resonerar lite som Jimbolo att man nog kan hålla lite mer koll på en unghund med beepern. Samt att han på kuppen blir van att ha såndär elektronisk utrustning på sig direkt från start.

Jag beställde även en väst (Jägarens Joker) som går under brästkorgen på hunden också. Måste dock ta fram symaskinen och fixa dit fäste för beeper på den...men jag tycker den västen ser bättre ut än Björkis-täcket som inte går under magen nånting.

Jimbolo: Usch då...åskådare. Då kanske man ska lämna hunden hemma? Har ju lyckats avskrämma en eventuellt blivande bretonägare redan...

Fast vill man inte ha en hund med energi så ska man kanske inte heller välja Breton....

Publicerat
Har ju lyckats avskrämma en eventuellt blivande bretonägare redan...

Fast vill man inte ha en hund med energi så ska man kanske inte heller välja Breton....

Nu blev jag nyfiken.....låt höra!

Publicerat
  • Författare

De har redan en tollare så ja tror nog de vet vad de handlar om.

Nyss hemkommen från skogstur med smygsläpp.

Ville pejla av att de inte satt fågel i terrängen denna gång före spårtest nr 2. Hehehehe.

Inge fågel så spårläggaren körde igång.

Första spåret gick i medvind o 100m ut.

De tog Zingo som på räls.

Andra spåret löpte ut 200mmen nu hade vinden svängt ngt.

Då jag la spåret kom ja till en lite ravin o fick därför vända tillbaks en bit o gå runt.

Detta var vid ganska exakt 100m.

Då jag släppte Zingo gick han som på en röd tråd men vid min vändpunkten vid ravinen hittade han ingen fågel o gick tillbaks.

Igen hade man dabbat sig men ja prova att mana på honom att "SÖÖÖK APPORT" igen.

Denna gång brakade de vidare o fågeln kom in över stock o sten trots att den låg 10m från en grusväg.

Trodde aldrig att min lata hund skulle kunna strunta i att ta den lätta vägen.

En MKT stolt husse cyklade hem de återstående 5km:arna o fundera än en gång på varför man skulle vilja ha en Jätteråtta *ASG*

Börjar smått fundera på att skjuta mig en ungräv o träna på men nånstans ska man väl sätta stopp på dummheterna.

Spåra är en sak men.......

Publicerat

Jag har lagt några spår med Ella när hon var yngre och hon är också rätt duktig tycker jag. Dock har hon tendens att om vinden vänder så går hon på vind och genar till målet :D Var dock länge sedan nu som jag la spår åt henne (och det är få gånger jag gjort det och då har de bara varit för skojs skull).

Hon är dock väldigt bra på att spåra skadskjutna fåglar som springer undan och gömmer sig! Men givetvis händer detta sällan för jag prickar ju alltid klockrena träffar :D

Cobran och jag är anmälda till Sailas valpkurs i helgen! Får pussla lite för att få ihop de med bröllopet jag ska vara med på på lördag, men det blir nog riktigt bra och nyttig träning! :D

Publicerat
  • Författare

Jag har som sagt aldrig testat Zingo på spår förut heller dock har jag använt honom ofta vid apportering vilket säkerligen lärt honom spåra utan min medvetenhet.

Ibland har dock inte vilt kommit in.

Därför är den största anledning till att jag kör spår nu för att JAG ska VETA att han klarar spåra.

Bara inse att de inte e hundens fel att viltet inte kommit in ibland. :P:D

De här med vinden gör ju också att Zingo går på vittring i vissa förhållanden.

MEN självklart ska han, o alla andra fågelhundar tycker jag, dra nytta av ett spår vid apportering.

De viktigaste för mig i slutänden är att allt påskjutet vilt ska komma ner i min säck.

Har även börjat lägga ut fåglar lite här o där för att se va Zingo gör.

Än har han kommit in spontant med varenda en så de e ju possitivt.

Är man dålig skytt får man se till att ha en förstaklassens apportör ;)

Publicerat
Nu blev jag nyfiken.....låt höra!

Jo det var på midsommarafton, vi var hos grannarna som själva har 3 hundar (pointer, fauve och jämte). Med oss var även ett par till som lurar lite på skaffa hund kanske. De hade tittat lite på breton innan.

Men efter att Troy härjat runt från 18.00 till 02.30 då vi gick hem så tror jag de tyckte breton's hade lite för mycket energi i kroppen. Han var inte stilla många sekunder!!!

Han hade ju 3 hundar att busa med...å ska man trötta ut 3 st så får man ligga i!!

Kan dock intyga att han blivit lite betydligt lugnare sen dess!

Sen finns det säkert breton's som är lite lugnare och mera sansad, kanske inte är lika svår att korrigera. (Troy bara skakar av sig örfilen å sen är det samma fart igen!)

Ett grepp över nackskinnet, örfil eller en smäll över nosen tar nästan ingenting på Troy. Det har det inte gjort sedan han var 8veckor...

Ella som var på 5-kampen kanske minns den där farbrorn som hade två hundar (minns inte namnet på karln eller hundarna, en svart/vit och en orange/vit). Han tryckte ner sina hundar liggande, höll en hand över låren och en över skallen, sen lutade han sig över hunden, måttade ett bett och morrade rejält.

Jag testade det då jag kom hem och Troy varit ordentligt odygdig. Jäklar vad det bet....första gången jag verkligen har fått lov att lyfta hunden mentalt efter en korrigering.

Nu är det ju inget man praktiserar direkt ofta, att ligga över hunden å morra. Men i vissa situationer då har det faktiskt varit till stor hjälp!

Nåja, nu håller jag på ladda upp inför morgondagens jaktträning tillsammans med Zingo m. husse.

Trevlig helg allesammans!

/Henke

Publicerat

Jo jag vet både vem mannen och hundarna som du menar är :)

Detta med att lära sig läsa sin hund är enormt viktigt. Som jag tror jag skrivit förr så korrigerar jag inte Cobra på de sätt som jag korrigerar Ella. Ella kräver lite mer "tyngd" bakom korrigeringen motför Cobra. Nu är ju Cobra så liten så man ska väl inte jämföra dem innan hon hunnit bli vuxen på alla sätt och vis.

A och O är iaf att ha en fungerande korrigering och ett fungerande beröm och att snabbt kunna växla mellan dessa och framför allt tillämpa dem i rätt läge.

Gällande att "skrämma bort ev köpare" så tar jag alltid till mitt "Ella knep". :wub: Ella brukar kunna charma dem som kommer på besök för hon är väldigt lugn och go. Samtidigt påpekar jag alltid att fram till hennes tredje löp pös det ut energi ur öronen på henne. Detta med att vara stilla var väldigt svårt. Man kunde ha varit i skogen rätt många timmar och när vi kom hem var hon lik förbenat lika pigg :D Och när folk ser henne hemma så fattar dom inte vilken fart det är när hon får springa i skogen. Jag hade med mig en kompis förra hösten som fick se Ella jaga och hon fick väl en liten chock med tanke på vilken fart det var i denna annars så "lugna hund". :D

Folk glömmer gärna bort att för att komma till den fina slutprodukten av en vuxen breton, så ligger det en hel del träning och motionering för det är en jakthund med mycke kapacitet. Om än gosig och fin hemma ;)

Publicerat
Jo jag vet både vem mannen och hundarna som du menar är :)

Detta med att lära sig läsa sin hund är enormt viktigt. Som jag tror jag skrivit förr så korrigerar jag inte Cobra på de sätt som jag korrigerar Ella. Ella kräver lite mer "tyngd" bakom korrigeringen motför Cobra. Nu är ju Cobra så liten så man ska väl inte jämföra dem innan hon hunnit bli vuxen på alla sätt och vis.

A och O är iaf att ha en fungerande korrigering och ett fungerande beröm och att snabbt kunna växla mellan dessa och framför allt tillämpa dem i rätt läge.

Gällande att "skrämma bort ev köpare" så tar jag alltid till mitt "Ella knep". :wub: Ella brukar kunna charma dem som kommer på besök för hon är väldigt lugn och go. Samtidigt påpekar jag alltid att fram till hennes tredje löp pös det ut energi ur öronen på henne. Detta med att vara stilla var väldigt svårt. Man kunde ha varit i skogen rätt många timmar och när vi kom hem var hon lik förbenat lika pigg :D Och när folk ser henne hemma så fattar dom inte vilken fart det är när hon får springa i skogen. Jag hade med mig en kompis förra hösten som fick se Ella jaga och hon fick väl en liten chock med tanke på vilken fart det var i denna annars så "lugna hund". :D

Folk glömmer gärna bort att för att komma till den fina slutprodukten av en vuxen breton, så ligger det en hel del träning och motionering för det är en jakthund med mycke kapacitet. Om än gosig och fin hemma ;)

Det om att Ella är lugn hemma kan jag verkligen intyga.. =)

Å även det att hon kan charma vem som helst.. :D

Publicerat
  • Författare

Så har olyckan slagit till igen.

Än en gång missar vi Åseleprovet pga SKK:s dopingreglemente.

Zingo e nämligen satt på antibiotikakur o den karensen går ut 1sept. Dvs dan efter provet B)

Ja som va sååååå sugen.

I helgen hade ja en liten träningsträff där Troy var enda deltagande Breton förutom Zingo samt en åskådare, dvs framtida Bretonägare.

Körde lite stadgeövningar men de var så stabila att de gav inte mkt.

Hade riktiga busförväntningar o att vi skulle behöva lite tid till detta men icke.

Blev faktiskt lite förtjust i Troy.

En rejäl hanhund med god kontakt o visa på bra reviering.

Näsan hade han också med sig.

Lite mer inkallning o mindre bytesmedv. så e ska de nog gå.

Men så såg vi bara tendenser på jaktlusten o deeeeen kommer nog få tyglas lite.

Men bara ståndet blir fast så ska nog resten lösa sig.

Vi hade lite otur med vind(stilla) och fågel.

På förmiddagen stod Zingo för ett gäng järpe o på em stötte vi bara på ca 6 orrar.

3 satt tillsammans då troy var ute o dem stötte förarna upp, nästa 2 stötte Zingo o den tredje gjorde han ett bra arbete på.

Dock hade inget fallit om de vart jakt.

Zingo tröttnade ganska snabbt förm. pga av infektionen men skötte sig ändå hyffsat.

Hade nog önskat bättre kontakt men de hade han innan han ble trött.

Avslutade dagen med lite grillat o funderingar runtdagen.

På de hela taget en trevlig dag o jag hoppas att de lilla som vår åskådare, "wannabee", fick se inte fick honom att ångra sig.

Dag 2 var de bara jag o Zingo.

Dagen börja med massa turer o glömda saker mm mm.

Bestämde mig för att de inte skulle vara ngn konst att jaga utan signaltäcke.

Gick jättebra de första slagen men sen försvann han.

Stånd förm så ja gick i riktningen jag såg honom sist.

Där hittar jag honom följandes nån löpa kors o tvärs som mynnar ut i ett fortsatt sök i tätskogen på andra sidan myren.

De e nu Zingo bara går upp i rök o jag bestämmer mig för att de börjar bli dags för honom att hålla koll på mig.

ICKE.

HAN GÅR TOTALT UR HAND!

Drar iväg o badar istället för att lyssna på inkallning.

Jagar svanar över en myr eller springer glatt efter o kollar in dem 50m ifrån iaf, då de flyger sin kos.

Provar med ngr allvarliga samtal men ICKE.

De har slagit runt HELT.

Koppel på o tillbaks till husvagn. Kände mig som en punkterad ballong.

Vid husvagnen finns en fin träningsmyr där jag tog ut Zingo, efter ett gäng koppar kaffe, igen.

Vände honom hit o dit med visslingar, inkallningar mm.

Funkade riktigt bra o vi fick några arbeten på järpe vilket också la grund för en tjädertuppsstöt på slutet :( .

Började för skoj skull att räkna hur länge han var borta mellan slagen då vi gick tillbaks på grusvägen.

Hann oftast bara till 60 menibland till 80.

Ganska normala intervaller tycker jag o han kom riktigt fint in för kontakt.

Så vi tog lite luch o for sedan tillbaks till ruta 1.

Valde denna gång att gå upp på en enebacke istället för myr o vi hann bara 50m upp så stod Zingo STRAAAMT.

Manade på en avance som gick mkt trögt till en början men de visade sig vara tomt.

Fullt med fjädrar o skit men ingen fågel.

Hunden får för sig att gå i medvind så ja bråkar lite på han o vänder honom upp mot vind o bara 50m längre bort står han igen.

PUST, samma lega igen, eller?

Nädå där låg fågel nummer ett o skott gick (startpistol) hunden satt o var lugn medans jag kastade ut en orrhöna för apport.

MEN Zingo struntade i den o gick istället ut i sök B)

Har aldrig tidigare praktiserat apportövningar med kall fågel i samband med "JAKT", kan de va de?

Men apport e väl apport?

Självklart kom den in men de behövdes en del övertalning.

Sen kom fågel nummer 2 hundra meter bort o fem sådana tagningar hade vi på mindre än en timma med skott och apport.

Sen va Zingo slut igen.

J...A infektion osså gjorde nog värmen sitt till med.

Men jag var mer än nöjd.

Skulle det varit praktisk jakt skulle de ligga en tjädertupp samt 2 orrar i säcken.

Hade ngt löparbete som inte mynnade i ngt JAG såg samt en stöt i medvind också.

Kontakten funka fint tills krafterna mynnade ut.

Lät han gå bakom tills vi kom ner till myren där han ballade ur på morgonen.

Där prova ja på att släppa igen.

Men nånting fick han att återigen försvinna in i skogen.

Dock kom han denna gång tillbaks på signal o koppel samt hemresa låg framför oss.

Fågeltillgången verkar väl lite si o så eller så har kullarna redan splittrats eller som mr andersson nämnde att de fortf trycker så extremt att hundarna rent av missat dem.

Men de har ja svårt att tro.

Iof tyckte jag de mest såg ut som gammelfågel men jag har haft fel förr :)

Nu blir de en veckas vila med bara långpromenader för jycken.

Ligger helt utslagen av penecilinet stackarn.

Ska bli kul att se vad analysen blir av det puppliknande skalet som fanns ovanpå ?bettet? som Zingo hade och har orsakat infektionen.

Veterinären hade aldrig sett nå liknande.

OBS!

Såg återigen huggorm i skogen o de ska nämnas att jag som ALDRIG sett orm har nu vid 3 tillfällen sett sett huggorm på 2 av dem.

Så var handlingsberedda för ormbett i år!

Publicerat

Nä men vad har hänt med Zingo B) Ett bett sa du....när upptäckte du de? Var var han biten? När får du svar på analysen?

Tråkigt iaf :(

Jag och Cobra har varit på dressyrkurs i helgen liksom två andra bretoner härifrån jaktsidan.

Som vanligt riktigt trevligt och mycke nyttigt. :) det blir ny miljö och nya störningar så då vet man var man måste lägga ner lite mer arbete!

Bara en vecka kvar till jakten!!! B)

Publicerat
  • Författare
Nä men vad har hänt med Zingo :) Ett bett sa du....när upptäckte du de? Var var han biten? När får du svar på analysen?

Tråkigt iaf B)

Torsdagskväll.

Om man drar ett rakt lodrätsträck mellan öga o vågrätt från mungipa.

Hunden va skitkonstig osså vätska de ordentligt från stället.

Såg riktigt ruggigt ut vid undersökning men de visade sig vara ett löst skal som satt där.

O bettet/sticket eller vad de nu va såg inte mkt ut för världen men svullnad som en halv pingisboll.

Ang analys så hoppas jag verkligen få svar.

Jag har inte så stort förtroende för dessa veterinärer men va gör man.

Ska ringa o kolla med dem hur de tänkte medla analyssvaret till mig.

Då lär de kanske bli mer fart.

Vart så j...lskt irriterad/frustrerad/uppgiven då ja va där så ja ville bara hem.

1000:- gick en sketen koll på.

De la till nå jäkla akutavg. bara för att de hade full lista o tog in mig imellan 2 besök.

Så bara besöksavgiften gick på 660kr.

Inget jag bad om utan fick snällt se de på kvittot i efterhand.

Sånt e såååå fult tycker jag.

Men förhoppningsvis blir de agria som betalar!

Man har ju fetaste försäkringen som även täcker medicin.

Nåväl.

Jaktstart blir lite sur för mig då Zingo lär vara i såååå dålig kondis.

Men som vanligt kanske de för med lite snävare o effiktivare sök?

Publicerat

I sååå jättedålig kondis tror jag inte han blir av att vara stilla en vecka.

Huvudsaken är ju att vovven blir frisk! Hur vågade du förresten ta med honom 2dagar i skogen om han var alldeles svullen i ansiktet?? :D

Publicerat
  • Författare
I sååå jättedålig kondis tror jag inte han blir av att vara stilla en vecka.

Huvudsaken är ju att vovven blir frisk! Hur vågade du förresten ta med honom 2dagar i skogen om han var alldeles svullen i ansiktet?? :D

Vet inte hur stora dina hundars huvud är men en halv pingisboll syns inte så väl under ett fladderöra.

Osså rådfråga jag givetvis veterinären dessförinnan.

Såg han slut ut skulle vi bryta vilket jag för en gång skull gjorde, nästan iaf.

Körde första dagen bara runt 20min släpp o 1h+ dag 2.

Så lite har ALDRIG Zingo sprungit i en stöt i våra skogar.

Ska kanske ut o kolla ett par ställen imorgon.

Sambon e ledig o jag har ju semester. :D