Publicerat Augusti 18, 200817 yr Du skrev aldrig att du rådfrågat vet. Hur mycket får man förresten motionera en hund som går på antibiotika? Vad säger vet?
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Författare Nä ibland glömmer man skriva sådant man tar för givet Inte alls, vid jakt, "helst" sa min vet. MEN om du gör de måste du sluta i tid! Jag frågade bara om de var ok med lite längre kissrundor iof. men i mina tankar var det hela tiden 20min jaktsläpp, men jag nämde även träningsträffen. Nu kördes Zingo inge hårt alls i helgen o släppen var mkt sporadiska. Kanske låter värre än de var. Men jag kollade honom noga hela tiden o bröt så fort han börja se slut ut.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hur länge kommer han att gå på antibiotika? Må ju säga att personligen tycker jag du är lite väl "jaktkåt" om du släpper hunden i den omfattningen trots vad vet. sagt. I dessa hundar finns liksom inte begreppet att ta de lugnt i skogen! Det är fullt ös! Och när du även ser att hunden går ner sig så pass fort varför riskera hela jaktsäsongen för några korta släpp istället för att låta hunden vila de dagar som vet. gett inrådan till? Så skulle jag tänka om det var Ella eller Cobra det gällde! Men alla är vi olika. Är iaf tråkigt att han är sjuk och jag hoppas han tillfrisknar och får vara frisk hela jakten!
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Jag vill rikta ett stort tack till Jimbolo som ordnade en sån fin träningsdag för oss Västernorrlänningar. Lite tråkigt att det bara blev vi två....hehe!! Men, då blev det ju garanterat ett trevligt sällskap också! Troy var duktigare än vad jag hade förväntat mig efter en sommar utan nämnvärd träning. Oväntat stabil i både sitt å ligg-kommandon. (trevligt att visa upp 2 hundar som ligger stabilt bredvid en massa goda fåglar och framför en dressyr-intresserad åskådare) Det var en mycket lärorik dag för en nybörjare som mig själv. Bra tips å råd. Hoppas vi kan göra om denna försäsongsträning kommande år! Kanske med fler deltagande, för lite mera störningsmoment. Kul också att få träna lite lugn i skott å flog, som man själv är för dålig på träna hemma. Men som Jimbolo skrev, lite väl het på apport av en orrhöna. Tränade sen lite hemmavid med färsk fågel, då gick det mycket bättre. Jag tror han blev ovanligt bytesmedveten iom. att vi just innan apporten stötte loss skogsfågel. Han var ivrig som satiken just innan han blev kommenderad på apport. Nu har jag dock lååångt kvar med apportträningen innan jag egentligen kan säga att Troy KAN apportera. Visserligen sitter han snällt å väntar på kommandot, för att sen söka rätt på den och bära hem den till mig, men sålänge det var 10-20 gång händer att han väntar för länge med gripandet, stannar till innan avlämning, eller spottar framför fötterna på mig, så KAN han inte apportera enligt mig. Så...med andra ord, ett bra tag kvar!!! Jimmy berättade en sägen om att Breton finns med fram, bak eller 4-hjulsdrift. Efter att ~18kg Troy sprang i 200km/h rätt in i sidan på ~16kg Zingo, som naturligtvis dunsade i backen, tycker jag det ser ut som Troy är utrustade med både 4-hjulsdrift å schaktblad.... Det var väl egentligen det hundbus som försiggick under dagen. Båda var rätt fokuserad av arbete å inte så mycket lek. Konstigt ändå på två relativt unga hundar. Återigen, ett stort tack Jimmy!
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Hur länge kommer han att gå på antibiotika? Må ju säga att personligen tycker jag du är lite väl "jaktkåt" om du släpper hunden i den omfattningen Förstår att du tänker så! Skulle jag också gjort men de e svårt att förklara i ord. Självklart sätter jag hundens välmående i första hand. Sön em när vi var ute 2h kanske släpptid var 30 sammanlagt. Övrig tid var lugn i flog, förberedelser av apport, ihopplockande, omladdning, fika, mm mm. Så han gick lugnt, MKT lugnt. O som jag sa nämnde jag träningsträffen o veterinären sa då att bara jag bröt i tid var det lugnt. De var bara det att när jag sa jakt Hoppade hon till. Hon trodde att en Breton funka som en stövare eller gråhund o var borta ngr timmar. Men efter förklaring fick ja ett OK. De e bara det att antibiotikan slöar ner de som jag förstod. 25:e Aug e kurenslut, 1:a sept e han han helt klar (karrens odyl) för jaktprov mm.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Tack själv Henrik O! Var mkt trevligt o förhoppningsvis blir vi fler nästa år. Mvh: Jimmy
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare Nu e den inte långt bort! Dagen vi alla, härinne åtm, väntar på hela året precis som barna till julafton. Kampen om att lyckas med den store svarte återtar sin början där han vinkade av oss den 31jan. Jag kommer fara o sätta upp husvagnen på marken i helgen o sen blir de jakt i en vecka. Får se hur många dagar som tillbringas på hemmamarken då fjället slår igen den 1:a sept Skulle vara kul att få se lite öppnare vidder. Bara hoppas att jycken går att använda ngt sånär. Han har snart sovit sig igenom en hel vecka med antibiotika så de blir nog en hel del bakom första dagarna för hans del. Men man har ju egna ben o järppipan e med som vanligt. Den brukar dock inte vara så effektiv i början på säsongen. Men hur som haver skall de jagas och fotas en hel del om de e ont om fågel. Har funderat på att fara upp o vara åskådare på Åseleprovet men de skulle nog bara göra ont att inte få släppa. Bättre att lägga de dagarna på lite jakt ist. FÖR DE kan inte skk:s dopingregler hindra iaf. SKITJAKT PÅ ER ALLA!!!
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Ja snart smäller de Var ut till skjutbanan med cobran häromdan för att träna lite sitt vid skott och vänja henne att det smäller nära. Har ju kollat tidigare och skott är inget problem, men ville liksom "dubbelkolla" iom att hon får gå i koppel bredvid när vi jagar efter Ella vilket kommer att medföra att det smäller väldigt nära henne och man vill ju inte kasta in henne i nått hon inte är mogen för, men nu har jag fått de bevis jag ville ha att det är bara att panga på när tillfälle ges. Nu i helgen ska jag fortsätta träningen "sitt vid skott" + att vi givetvis ska släppa lite å så ska min egen skjutning finslipas lite Blir spännande att se när min lilla kanonkula vaknar helt jaktligt!!! Är mycke snack om Cobra för tillfället men hon ska ju "bara" jagas in eller injagningen ska påbörjas.........Ella är inne på 8:e året och har varit många timmar och dagar i skogen och på fjället vilket medfört att hon har en sjujäkla rutin. Henne ska de JAGAS med! Alla hennes olika signaler/kroppsspråk kan man utan och innan och hon vet vad som krävs av henne. Man behöver inte bry sig om vilken vind det är för hon klarar av alla sorters vind. Visst tar man ändå vinden i beräkning och försöker ge även henne bästa förutsättningar, men vindar kan vända och då tacklar hon de också. Cobra kommer jag att förska släppa enbart i motvind under denna höst. Jag vet även att Ella inte bryr sig i ren eller älg.....osv. Hela beteendet i skogen har jag peijl på Ella och vet vad det betyder. Cobra där är det inte bara hon som ska lära sig hur man ska bete sig som stående fågelhund utan det är även jag som måste lära mig läsa min hund under jaktliga former! Nu låter de som om Ella är helt perfekt, men visst brister även hon vissa gånger, men de är härligt att bege sig ut i skogen med en så rutinerad jaktidiot! Även vi är på jakt efter den store svarte denna höst Nu när jag har två hundar samtidigt för första gången så känns det som om jag både har glädjen av att jaga med en färdig hund + spänningen av att få forma en ny jaktkamrat precis så som jag vill. Hur jag kommer att lyckas kan bara framtiden utvisa Jag har sagt det förr och säger de igen.......vi har en spänannde och rolig tid framför oss!!! SKIT JAKT PÅ ER!!!
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Zakke slet sönder en trampdyna i Söndags! Det for bort en del av den stora trampdynan på v. bakben. Det blödde inte men skadan är ner till det röda köttet! Så vi får väl följa era jaktäventyr via datorn. Har fått lite olika besked om när vi kan börja jaga. Mellan 1-3 veckors väntan! Så vi mjukstartar väl med små korta släpp, o kontrollerar tassen.När trampdynan verkar hel! Böt hagelgevär igår. Handlaren tror att det tar tre dagar att få licensen i Luleå. Vi får väl se, jag har ju ingen brådska eftersom Zakke är skadad. Men om jag får hämta min Winchester 101 ultralaigt (3.2 kg.) snart, så kan jag ju träna på lerduvor. Och snälla ni spar Tjädertupparna till mig! Vi var nära, men dom är listigare. Jag han aldrig skjuta, innan dom försvann bakom träden.Men i år!!!! Lycka till eller skitjakt på er!
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Zakke slet sönder en trampdyna i Söndags! Det for bort en del av den stora trampdynan på v. bakben. Det blödde inte men skadan är ner till det röda köttet! Så vi får väl följa era jaktäventyr via datorn. Har fått lite olika besked om när vi kan börja jaga. Mellan 1-3 veckors väntan! Så vi mjukstartar väl med små korta släpp, o kontrollerar tassen.När trampdynan verkar hel! Nä men du vad tråkigt! Vad trampade han på? Och givetvis precis innan jakten Hoppas det läker snabbt!
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare Nä men du vad tråkigt! Vad trampade han på? Och givetvis precis innan jakten Hoppas det läker snabbt! Ja hur tusan gick de till???? Rivstart? Ja menar han e ju ändå Zingos lillebror Men varför skulle ja vilja spara tjädertupparna
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Vet inte vad han trampade på, trots att det bara hände 5m bort. Han hoppade över en liten sten med någon torrpinne på, men inget annat än otur! Han skrek till två gånger o lade sig ner. Kollade förstås skadan o sen klev han upp. Han haltade ca 5, min sen gick han som vanligt. Det är nu man kommer i håg att man ska ha första hjälpen med sig! Men tyvärr ! Vi var på Tjäderinventering Lör-Sön i trakten av Bodträskfors. Storbrands området! Fölr att kontrollera hur lång tid det tar innan fåglarna återkommer.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Aha....inventerade de området ifjol och det är faktiskt lite riskabelt bitvis för hundarna att springa där tycker jag. Har du några rapporter om hur inventeringen gick då? Mer fågel än ifjol?
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare Vet inte vad han trampade på, trots att det bara hände 5m bort. Han hoppade över en liten sten med någon torrpinne på, men inget annat än otur!Han skrek till två gånger o lade sig ner. Kollade förstås skadan o sen klev han upp. Han haltade ca 5, min sen gick han som vanligt. Det är nu man kommer i håg att man ska ha första hjälpen med sig! Men tyvärr ! Vi var på Tjäderinventering Lör-Sön i trakten av Bodträskfors. Storbrands området! Fölr att kontrollera hur lång tid det tar innan fåglarna återkommer. Lät ju riktigt trist. Sjuk hund i bästa injagningstider o allt. Finns de inge skor el.dyl som kan göra att ni kan fara ut då de börjar se ok ut? 3v lät väldigt optimistiskt. Men betänk att de går VÄLDIGT fort att dra upp gamla skador. Har du vägarna neröver får du komma o jaga lite över Zingo.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Imorse under rastningspromenaden så hände nåt märkligt... Troy snusade runt som vanligt och fattade intresse av nåt vid vägkanten av en skogsbilväg nedanför huset. Helt plötsligt börjar han tugga fradga så kopiöst. Lockar till mig hunden och går ner till sjön. Där dricker han några klunkar och fradgetuggandet avtar. Tänkte inte mer på det...och går sedan samma väg hem igen. På samma ställe stannar han till å snusar ivrigt...och börjar tugga fradga igen. Alltså, riktigt mycket...det bara rinner å skvittrar då han sedan skakar sig gång på gång. Va fan är sånt? Pollenallergi? Kunde själv inte se nåt i gräset där han sniffade runt. För övrigt sitter han i sin nybyggda hundgård idag ensam hemma för första gången. Ska snart hem å se hur det går...om han är kvar, eller om han har klättrat över!! Ett problem jag har med honom är att han har pippi på vända på vattenskålen och bära iväg den/tugga på den. Ska man behöva gjuta en i betong för att den ska stå kvar!! Det är ju som bra om han har vatten...
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Imorse under rastningspromenaden så hände nåt märkligt...Troy snusade runt som vanligt och fattade intresse av nåt vid vägkanten av en skogsbilväg nedanför huset. Helt plötsligt börjar han tugga fradga så kopiöst. Lockar till mig hunden och går ner till sjön. Där dricker han några klunkar och fradgetuggandet avtar. Tänkte inte mer på det...och går sedan samma väg hem igen. På samma ställe stannar han till å snusar ivrigt...och börjar tugga fradga igen. Alltså, riktigt mycket...det bara rinner å skvittrar då han sedan skakar sig gång på gång. Va fan är sånt? Pollenallergi? Kunde själv inte se nåt i gräset där han sniffade runt. Kan inte ha gått en löptik där då? För övrigt sitter han i sin nybyggda hundgård idag ensam hemma för första gången. Ska snart hem å se hur det går...om han är kvar, eller om han har klättrat över!!Ett problem jag har med honom är att han har pippi på vända på vattenskålen och bära iväg den/tugga på den. Ska man behöva gjuta en i betong för att den ska stå kvar!! Det är ju som bra om han har vatten... Knyt fast en plåthink i gallret på hundgården så vore de väl attan om han kunde välta den eller tugga sönder den! Finns ju att köpa matskålar som du sätter på burgallret. Jag har en liten sådan i bilburen åt Cobra. Funkar riktigt bra och den är lätt att ta lös och byta/fylla på vatten i. Men den hänger ju bara i en ring och går med andra ord att få lös om hunden vill de. För oss funkar den iaf klockrent! Dock så skvimpar de ju en del om man har den full när man kör så det gäller att se till att det bara är lite vatten om man ska köra.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Författare Imorse under rastningspromenaden så hände nåt märkligt...Troy snusade runt som vanligt och fattade intresse av nåt vid vägkanten av en skogsbilväg nedanför huset. Helt plötsligt börjar han tugga fradga så kopiöst. Lockar till mig hunden och går ner till sjön. Där dricker han några klunkar och fradgetuggandet avtar. Tänkte inte mer på det...och går sedan samma väg hem igen. På samma ställe stannar han till å snusar ivrigt...och börjar tugga fradga igen. Alltså, riktigt mycket...det bara rinner å skvittrar då han sedan skakar sig gång på gång. Va fan är sånt? Pollenallergi? Kunde själv inte se nåt i gräset där han sniffade runt. Låter helt klart som löptik. Första gången jag såg Zingo göra så trodde man han höll på o dö eller ngt. De ser riktigt sjuka ut. Men tror du ngt annat skulle ja nog höra mig för hos en veterinär.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Låter helt klart som löptik.Första gången jag såg Zingo göra så trodde man han höll på o dö eller ngt. De ser riktigt sjuka ut. Men tror du ngt annat skulle ja nog höra mig för hos en veterinär. Ahh...tänkte inte på det... Det är ju också första dagarna nu som Troy lyfter på benet när han pissar...så det är säkert en löptik som promenixat förbi. Sjuk är han nog inte, eftersom det bara var vid det där stället han uppträdde sådär konstigt! Jaha...det är nu det börjar då med andra ord... så nu gäller det att vara uppmärksam. Vill inte ha en hund som ska markerings-skvätta överallt! Jag ska leta rätt på en plåthink å dra fast i lagårdsväggen! Då vore det väl fan om han inte hade vatten medan man är borta!
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Författare Nu börjar man undra om de spökar i denna tråd! Idag upptäcktes ngt som kallas "BLODÖRA" på Zingo. Förmodligen kommit i samband med andra såret som kliats där örat legat mitt för o mkt skakande på huvvet. Rekomendationen var at låta det vara eftersom det var ett litet sådant. Men fan va less man blir. Veterinären menar på att om man inte har hunden för utställningssyfte, vilket jag inte har, borde man låta det självläka med deffekt likt blomkålsöra. Operation= Ingen jakt på 2-3v minst. Ska man låta det va eller operera? Nån som har erfarenhet? Nu börjar letandet efter en Breton modell 2009 på allvar (tror ja).
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Nu börjar man undra om de spökar i denna tråd!Idag upptäcktes ngt som kallas "BLODÖRA" på Zingo. Förmodligen kommit i samband med andra såret som kliats där örat legat mitt för o mkt skakande på huvvet. Rekomendationen var at låta det vara eftersom det var ett litet sådant. Men fan va less man blir. Veterinären menar på att om man inte har hunden för utställningssyfte, vilket jag inte har, borde man låta det självläka med deffekt likt blomkålsöra. Operation= Ingen jakt på 2-3v minst. Ska man låta det va eller operera? Nån som har erfarenhet? Nu börjar letandet efter en Breton modell 2009 på allvar (tror ja). Man vad är detta tror jag skall hålla mig undan denna tråd ett tag för det verkar ha gått nått troll här inne Blodöra har jag ingen erfarenhet av själv utan bara vad jag läst litegrann. Öroninflamationer kan orsaka blodöra pga att hunden är irriterad och kliar mycket. Dom kan tydligen få blomkålsöra även med operation om man har otur. Hunden kan också få väldigt ont av att ha blodöra och då bör man givetvis låta vet fixa örat....enligt min mening iaf. Rådfråga flera vet. eller människor med erfarenhet av detta och sedan tar du de beslut du tycker passar dig och Zingo bäst!
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Författare Ska smörja med en salva,hirudoid, o se hur de går nu ngr dagar. Verkar mest bara irritera, för stunden, men kan tänka mig att det kan göra ont om hela örat drabbas. Den del som drabbats på Zingo e just den bit som täcker de andra såret så de e ju inte svårt att förstå vad som hänt. Han har helt enkalt raffsat sönder örat med baktassen! Nu bär de av på surströmmingskalas! Må väl o hagla in rapporter på mån o framöver!
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Attans också, har hört mig för här uppe nu där jag brukar vara och jaga och dom som varit upp på fjället och gått har inte sett just nå ripor.. Hur skall man tolka detta att det finns gott om fågel men att dom vill ha dom för sig själva, eller att det helt enkelt är dåligt med fågel?!? ;( Dom hävdade också att det hade snöat veckan före midsommar och att rip kycklingarna har tagit stor skada av detta och således har många inte överlevt? Något som någon här har erfarenhet av? Nu till lite roligare nyheter.. Igår säger frun till mig "när ska du åka å hämta hem en Breton då?" Helt plötsligt har hon gått å blivit hund sugen igen. =) Men nu är det helt plötsligt jag som tvekar.. Har jag verkligen tid med hund, har jag kapacitet att uppfostra en hund och framför allt skulle jag lyckas få henne till en fullgod jakthund?!? Aja det är väl bara att sätta sig ner och börja leta igen.. Är ju detta jag velat så länge så.. =) Nu visar det sig dock att jag inte kan vara å jaga på Måndag.. Väldigt mycket som kör ihop sig på jobbet skolstartsdagen, och varför ska man då måsta ha den samtidigt som jaktpremiären?? De måste vara dålig planering från våra lokalpolitiker.. Skit jakt på er. //Linus
Publicerat Augusti 23, 200817 yr kika på jägar förbundets hem sida,där finns en annons om breton valpar..
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Ååå...igår var det nära att Troy hade sprungit sina sista steg...guuudars vad arg jag var på honom. Var ute för lite jaktträning på en kompis mark. Perfekta ytor med stora öppna skogspartier, myrar osv. Helt perfekt med andra ord för att jaga in en unghund på. Fågel fanns det också, om än lite mindre än vanligt. Första som händer sen man fått på hunden markeringstäcket och beepern är att han går framför mig i små täta sökslag och jag känner att jag har full kontroll på honom. Sen får han vittring på fågel, och ökar takten och sökvidden. Slår fortfarande mkt. fint, men då han sedan är lite väl långt bort, så försöker jag kalla in. Han lyssnar inte ett jota på vad jag säger, skriker visslar osv. Inte förrän kanske 5 minuter senare kommer han åter till mig. Då har jag lugnat ner mig och läxar upp honom efter noter. Kör lite inkallning med mkt. beröm. Då nog kommer han som ett skott då man ropar. Sen släpper jag honom igen och han påbörjar ett mycket fint sök och bra kontakt. Vi kör 10-15 minuter, sätter oss och vilar en bra stund, 15 minuter osv. Halva dagen fortlöper med bra sök, vidd och kontakt. Troy står 5 sek för en orrflock som lättar (vet inte om de lättade självmant eller om han reste dem) springer efter , stannar till efter 25meter (om han stannade för att jag skrek "stanna", eller självmant vet jag inte, men beröm blev det). Skrämmer sedan upp en ripa (såg inte om hunden gjorde nåt försök att stå). Senare på eftermiddagen då vi gjort ett längre uppehåll för lunch och vila så går vi ut igen. Då händer precis samma sak: Troy drar iväg helt på egen hand, och skiter fullständigt i min inkallning. Som tur är kör jag beepern på 10sek-pip när han springer, så jag har lite koll på hur långt bort han är. Men han kommer inte närmare än 100meter. Kanske 10-15minuter senare kommer han in. Långlinan lindad runt bakbenet 10 varv helt slut i huvudet. Ser inte ut som han brys sig ett dugg om mina kommandon. Visst, han kommer på inkallning på några meter, men släpandes och orkar nästan inte lyfta blicken. Vette fan vad han hade gjort på sin sökrunda. Kanske hade han hittat nån tjäderlöpa, eller kanske räv, björn etc. Man vet inte, men helt kaputt var han i huvudet i allafall. Jag tror inte han var stressad för att han letat men inte hittat mig. Såg inte ut som han sökte mig på vägen tillbaka. och han hade rätt vind för att hitta mig hela tiden! Lyckades sen på vägen till bilen få ner en tjäderhöna som fick funka som apportobjekt. Troy såg normal ut igen och jag testade en apport. Funkade klockrent faktiskt. Jo visst..han kanske nöp åt lite väl hårt, men det är ändå bland de första varma fåglarna han bär in till mig. Inte alls bytesmedveten som han visade tecken på när vi tränade tillsammans med Zingo. Kanske berodde på att det inte fanns nån konkurrens nu...? (Iofs. gick ju nu en norrbottenspets bredvid...) (Ska kanske tillägga att fågeln fälldes med troy gåendes fot efter vägen, han stannade och satte sig självmant då fågel nr 1 lättade. Reste sig sen i halvsitt, fågel nr. 2 lättade han satte sig riktigt igen. Satt sedan kvar efter skott och spanade på den nedfallande fågeln. Hade egentligen inte tänkt fälla fågel förrän han står, men här gjorde han ju egentligen inget fel, samt att jag fick en perfekt apportsituation) Nåväl, summa summarum efter allt surr... Är det nån som har nåt bra tips på hur man skärper upp inkallningen på en hund som börjar gör lite som han vill?? Han är ju snart 9 månader och verkar vara i en sjujävla trotsperiod!! Då jag tränar med honom så funkar det rätt bra. Men han vet precis då det är träning!! (Det kan Jimbolo intyga!!) Med markeringstäcket på vet han att han får gå ut i sök och vad roligt det är. Det är då han struntar i mig! Kanske man ska träna med täcket på??
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Idag har vi vilodag (och jobb) Har varit ledig måndag tisdag och jagat. Var massor av fågel måndag och hyffsat med fågel tisdag. Hundarna har både skött sig och misskött sig men det har även jag som bommat en del i den täta skogen Cobra kan jag väl inte säga misskött sig precis. Men hon har inte helt fattat galoppen med jakten ännu och står inte för fåglarna. Dock så har jag sett vad hon vuxit bara på dom här två dagarna och börjat fatta vad det handlar om. Får hon bara vara i lite mer fågel så kommer nog detta att ordna sig. Hon verkar vara duktig på hitta fåglarna iaf. Hon söker fint och man ser på henne när det börjar lukta fågel för då saktar hon ner och kan stanna upp en sekund.....luktar lite mer och går steg framåt......stannar av....går frammåt... och sedan flyger fåglarna. De gånger jag vetat att det varit fågel hon luktat på så har det blivit mycke beröm när hon "stannat" men man vill ju inte berömma fel beteende om hon exempelvis skulle känna lukt av älg eller ren så jag försöker vara tyst så länge som jag inte är i princip helt säker på att de är fågel. Bland annat fick hon upp en kull på över 10 ripor på vingarna(hann inte räkna längre innan jag var tvungen fokusera på hunden ) Snacka hon tyckte de var spännande och att jag 10min före fått ner en ripa efter ett jobb av Ella verkade på nått sätt få henne mer fokuserad på uppgiften att hitta de som luktade....vilket visade sig vara en stor ripkull. Dock så kommer jag aldrig att få bättre skottläge än på den kullen. Massor av fåglar som flyger rakt från mig och inte ett skott fick jag avlossa Nåja, de var väldigt bra träning för Cobra iaf! I övrigt så träffade hon även på lite tjädrar och orrar och var ju i koppel bredvid mig under alla Ellas fågelarbeten så hon har fått vara i en hel del fågel. Väldigt nyttigt! Ella har jag läst "lagboken" för några gånger. Det syns att hon inte fått så mycke underhållsträning som tidigare för hon tar sig ibland lite friheter. Hon har alldeles för bra näsa den hunden. Bomull i ena näsborren har jag faktiskt funderat på. Är sanslöst vilka avstånd hon känner fåglarna på ibland! Nåja, de ska man väl inte klaga över egentligen Hon har varit riktigt duktig tycker jag förutom några komunikationsproblem oss emellan Dock tycker jag att skogsfåglarna är ovanligt lätt på vingarna för att vara så tidigt på hösten! I övrigt så blir det nu vila till på fredag när det är dax igen. Ska köra lite sitt vid flog träning på Cobran i veckan för det syns att det är lite väl spännande när fåglarna är på vingar Det är inga problem än så länge att få stopp på henne, men jag känner att jag måste fortsätta lägga ner tid på den sortens träning!