Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Är länge sedan det var bilder i denna tråd så nu tycker jag det är dax att lägga in några igen :angry:

Objekten vet ni nog vilka dom är :angry:

post-800-1219867495_thumb.jpg

post-800-1219867503_thumb.jpg

post-800-1219867510_thumb.jpg

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Är länge sedan det var bilder i denna tråd så nu tycker jag det är dax att lägga in några igen :ph34r:

Objekten vet ni nog vilka dom är :blink:

Fasiken va stor Cobra börjar på vara...mått, vikt?

Publicerat
Fasiken va stor Cobra börjar på vara...mått, vikt?

Nu var det någon vecka sedan jag kollade men kring 47-47½cm hög och ca:13-14kg. Hon blir 7månader på lördag så jag tror hon ligger rätt bra till storleksmässigt. Höjdmässigt verkar hon ha börjat stanna av. Kanske att hon blir nån cm högre som det verkar, men det är ju ok. Viktmässigt kommer hon nog att öka nått kg skulle jag tippa när hon bygger på sig mer massa. Det fattas fortfarande en del bredd i kroppen, men hon är ju så liten så det kommer när hon blir mer vuxen. När det är enbart Cobra tycker man att hon blivit stor, men när man ser henne bredvid Ella ser man att det fattas en hel del massa ännu. Dock är ju Ella rätt grov tik, men det blir mer tydligt när man jämför dem att Cobra fortfarande är väldigt ung.

Publicerat

Årets skogs premiär är avklarad ,skit väder i tre dagar ,jäkligt små ung fåglar ganska dåligt med kullar .Men vi som jagar med BRETON får fågel även under dåliga fågel år..ska på´t i helgen igen . kastar med några bilder från i tisdags tokfan som fiskar är Mr bängelsson, Snarkmannen med yxan tillika mästerskytten är Bägelssons svärfar ....

post-1197-1219944587_thumb.jpg

post-1197-1219944615_thumb.jpg

post-1197-1219944635_thumb.jpg

Publicerat

Några bilder till..

post-1197-1219944778_thumb.jpg

post-1197-1219944831_thumb.jpg

Publicerat

Namn på hundarna? :lol:

Publicerat
  • Författare

Här avbröts jakten idag pga regn regn o regn.

Var ut hela dagen igår i regn så de fick räcka idag.

Sön kväll körde jag ett övningssläpp med Zingo för att se att allt var 100% efter penecilinkuren.

Gick underbara slag o avsluta rundan med ett utomordentligt perfekt fågelarbete.

Med detta i bakhuvudet kunde ju inget gå fel........eller!

Skulle nog vilja säga att allt gick fel.

Nästan ingen fågel på premiärdagen.

Stötte en tjäder som Zingo gått på lite men böjt av ifrån o husse klampar rakt in o stöter den.

Osså var det en ensam orrhönekyckling me.

Efter det ballade hela förmiddagen ur med noll kontakt med varkens fågel eller hund.

De var tokvarmt o noll vind så de kan gjort sitt till men ändå inte.

Bestämde iaf för långvila, AKUT dressyrkurs o på ett igen på kvällen.

Samma visa!!! Men nu ble de stötar o vilda eftergångar o husse föll nästan i gråt.

Dag 2 såg betydligt mkt mer fågel o dagen startade med ett fint arbete efter ngr idiotsökrundor.

Dock kom hunden imellan bössa o fågel.

Sen ballade allt ur igen o nu kunde jag bara försöka luska ut vad allt berodde på men kom inte på ett smack.

Drog ut på låååånga sök så han knappt hitta igen mig.

Orkar inte ens tänka alla tankar jag haft om denna hund igen.

Igår tog jag ner hundens sök maximalt o tvingade honom söka nära och reviera slaviskt framför vilket knäckte honom psykiskt, trodde jag.

Fick ändock skjuta 3 fåglar trots detta o det var då hunden jobbade nära.

Hoppas de trilla ner ngn poäng hos hunden.

Fåglar verkar vi få leta på andra områden för där jag varit har de bara varit enstaka individer.

Borde legat 7-10st fåglar i säcken men allt kan ju inte gå som man tänkt.

Undrar om pipan på bössan e krokig :D

Men något verkar fel.

Ja känner knappt igen hunden o idag har han sovit hela dagen samt visat skumma tendenser till senelitet.

Dvs gör saker han aldrig gjort förut.

Lägger sig på platser han aldrig sovit på förut OCH han sover enbart på rygg.

Vill knappt gå ut, intresserar sig inte då dörren öppnas mm mm mm.

Har aldrig sett att 3 dagar i skogen ens påverkat honom förut så man funderar ju.

Körde honom aldrig slut heller, vad jag kunde se, o kaffepauserna var 10x fler än normalt pga penecelinkuren tidigare.

Blir ett samtal till veterinär imorgon.

Blodörat ser ut att blivit större/svullnare trots salva så de kanske måste till en operation.

Kanske det som påverkar honom neggativt om han har ont hela tiden?

Typiskt at allt ska komma just runt premiären o provverksamheten ;)

Men de e bara till o gilla läget o ställa sig i kö på en färsk 2009:a så att man alltid har en nummer 2 att plocka fram.

Publicerat
Undrar om pipan på bössan e krokig :D

Ja jag har funderat på om även minpipa är krokig :) Stackars hund (ella alltså) Hon jobbar och jag pangar och pangar och bara någon enstaka fågel får hon med sig hem :D

Men något verkar fel.

Ja känner knappt igen hunden o idag har han sovit hela dagen samt visat skumma tendenser till senelitet.

Dvs gör saker han aldrig gjort förut.

Lägger sig på platser han aldrig sovit på förut OCH han sover enbart på rygg.

Vill knappt gå ut, intresserar sig inte då dörren öppnas mm mm mm.

Har aldrig sett att 3 dagar i skogen ens påverkat honom förut så man funderar ju.

Körde honom aldrig slut heller, vad jag kunde se, o kaffepauserna var 10x fler än normalt pga penecelinkuren tidigare.

Blir ett samtal till veterinär imorgon.

Blodörat ser ut att blivit större/svullnare trots salva så de kanske måste till en operation.

Kanske det som påverkar honom neggativt om han har ont hela tiden?

Typiskt at allt ska komma just runt premiären o provverksamheten ;)

Men de e bara till o gilla läget o ställa sig i kö på en färsk 2009:a så att man alltid har en nummer 2 att plocka fram.

Ja du det är ett tag och en hel del jobb innan en "färsking" kan agera nr 2 ;) Cobran kan man ju inte påstå är en riktig jakthund än, men de kommer mer och mer för var dag. Än är hon bara en liten fjant som börjar upptäcka världen :D Sedan är det lätt att glömma bort att lägga ner tillräckligt med dressyrtid på den gamla också vilket kan medföra lite till att dom tar sig friheter om det är en självständig individ ;)

I em ska jag ut en sväng så då ska det bli kul att se om ordningen är återställd till det normala med gamlingen efter vårt lilla "snack" i tisdags! Annars blir det ytterligare lite dressyrövningar i morgon bitti innan jakt!

En annan sak som jag upptäckt är att när jag ska gå på jaktprov kräver jag mer av hunden. Hon känner garranterat att jag nu sedan provkarriären är över släppt på tyglarna lite och att hon kan töja på gränserna. Tänk att det alltid ska vara ens eget fel när hunden gör nått dåligt.... ;);) Samtidigt får man ju ta åt sig äran även när den sköter sig så :D

Gällande Zingo så låter det ju som om han inte är kurrant ännu. Ett samtal till veterinären låter vettigt!

Publicerat

Imorse var Troy otroligt gratis...

Under normala rastrundan (som idag för en gångs skull saknade namngivet halsband på hunden) imorse så sprang han runt som vanligt. Väl nere vid badstranden så skulle jag vända om då jag ser att han drar vittring i nosen. Kallar in och nyttjar tillfället att träna inkallning ett par gånger.

Vänder om och går hemmåt då jag ser att hunden accepterat att han ska låta bli den där doften...

Tittar bakåt en sväng och ser till min förvåning/förargelse att Troy lyfter nosen och drar i vind...lyfter ett snäpp till....och ännu ett snäpp. Sen bär det iväg!!! Å vilken jävla fart...

Har aldrig sett denna tendens vid vilt/fågel-kontakt.....misstänker en löptik!

Ja tror ni inkallningen funkade?? hehe... say no more..

Nåja, jag väntade och tänkte, "han kommer väl efter nån minut eller två". Jo tjena!!

20minuter senare går jag hem och hämtar telefonen och ber frun skjutsa Klara på dagis.

Går tillbaka och ropar...tar cykeln och letar. Tar sen bilen och kollar av vägkanterna om han blivit påkörd...

Nä 2 timmar senare hade jag inte sett eller hört ett enda av hundjäveln!

Då jag hade pratat med halva byn och gett upp...skulle bara hem och informera polisen om att jag hade en hund på vift....

Då sitter han hemma på bron och väntar...lite skamset...och alldeles blöt.

Det vette väl gudarna vad han har varit nånstans.

Skulle vara intressant att veta om det var vilt eller löptik!

Men va gör man...hunden sitter på bron och väntar...då är det ju så dags att vara arg. Det var ju bara att i lite muttrande tonläge hälsa och ge honom mat...för att stressa vidare till jobbet där det är upp&ner-vända världen.

Hela Övik har varit utan vatten och jag som då jobbar som medicintekniker på dialysavdelningen med allt vad de vattenreningskraven innebär hade lite körigt imorse!

Nåja, nu är det lugnare igen...

Va gör man...

Visst är hunden i sin trotsperiod (9mån) men jag vill ändå lita på att få med mig honom hem om jag är ute å jagar....

/Henke

Publicerat

Det är svårt detta för det är väl när han är en bit ifrån dig som han känner att han kan sticka. Har inga konkreta förslag så här på rak arm känns de som bara funderingar hur jag skulle tänka om det var mina hundar.

Backa några steg i dressyren och fortsätt träna och bygga upp den osynlig linan mellan er.

Jag har alltid sagt att det som Ella är dålig på är sånt som jag gjort fel dressyrmässigt och det står jag fortfarande för. Skulle Ella göra som Troy och sticka från mig skulle jag inte kalla in henne. Stanna kommando däremot skulle jag använda mig av. Vad jag har sett så är det lättare för hunden att stanna än att snabbt vända om och helt skita i de den fått vittring av. Sedan när hunden är stilla kan man kalla in eller om man vet att inkallningen inte funkar i de läget så går man och kopplar. Så kör jag iaf i de lägen jag känner att hunden brister i inkallningen. Brister den sedan i stannakommandot :mad: Då kan jag lova att det blir stannaträning i tid och otid tills poängen gått fram:mad:

Befäst stannakommandot så att du har ett stopp på hunden oavsett störning så kanske det går lite lättare......hundarna är ju individer, men så skulle jag köra för att vara helt säker på att ha kontroll över situationen.

Publicerat
Det är svårt detta för det är väl när han är en bit ifrån dig som han känner att han kan sticka. Har inga konkreta förslag så här på rak arm känns de som bara funderingar hur jag skulle tänka om det var mina hundar.

Backa några steg i dressyren och fortsätt träna och bygga upp den osynlig linan mellan er.

Jag har alltid sagt att det som Ella är dålig på är sånt som jag gjort fel dressyrmässigt och det står jag fortfarande för. Skulle Ella göra som Troy och sticka från mig skulle jag inte kalla in henne. Stanna kommando däremot skulle jag använda mig av. Vad jag har sett så är det lättare för hunden att stanna än att snabbt vända om och helt skita i de den fått vittring av. Sedan när hunden är stilla kan man kalla in eller om man vet att inkallningen inte funkar i de läget så går man och kopplar. Så kör jag iaf i de lägen jag känner att hunden brister i inkallningen. Brister den sedan i stannakommandot :mad: Då kan jag lova att det blir stannaträning i tid och otid tills poängen gått fram:mad:

Befäst stannakommandot så att du har ett stopp på hunden oavsett störning så kanske det går lite lättare......hundarna är ju individer, men så skulle jag köra för att vara helt säker på att ha kontroll över situationen.

Stanna-kommandot tränar jag för fullt. Det och inkallning är det jag egentligen ägnar mig åt just nu...allt annat, dvs. mer avancerad träning får vänta lite.

Igårkväll tränade jag inkallning och stanna, samt lite vändsignal i skogen, med full mundering på hunden (dvs. täcke, beeper och långlina). Tänkte han skulle få in i skallen att inkallning och stanna är ovillkorligt även om jaktutrustningen är påmonterad...

Och faktiskt funkade det jättebra igårkväll, även fast det fanns fågel osv.

Det som hände imorse var säkerligen en löptik!

/Henke

Publicerat
  • Författare

Jag skulle kolla mig runt efter en löptik omgående o träna ihop med denna.

O då skulle de gälla som gäller i en vargflock.

Talla på ledarens tikar så....... :mad:

Dvs om det nu e det som hänt!!!

Hade en gång då Zingo for iväg på en sån tur i skogen fast bara 15min iof.

Vet fortf. inte vad det var o de har inte hänt igen, förutom då han försvann förra hösten o hittades igen skadad.

Överväger nogrannt en tik som nästa hund :mad:

NÄÄÄääää ja skoja bara.

Publicerat
Hon blir 7månader på lördag

Konstigt.. min valp blir 6 månader den 8:sep, å Cobra är 3 veckor äldre..

Vet inte men börjar det inte bli dags att räkna månader istället för veckor? Annars skulle jag vara, hmm.. få se.. nästan 2,5 är äldre än jag är.

Fast det är ju bara jag :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Blir inga jaktprov eller utst. för Zingo i höst.

Var hos veterinären idag o de bådar inte gott.

Han är under utredning som de så snyggt heter!

Nästan så att de ble jaktstopp trots endast 3 dagars jakt i år.

Han vägde bara drygt 15kg idag o normalvikten brukar ligga strax över 17 o jakttränad 16,8kg som han vägde sist vi va dit..

Ändå äter han mer o ligger o drar bara vilket borde borga för fetma.

Nåt skumt är i görningen o man hoppas ju att de intre bär av till de sälla.....

Usch va deppigt värre de är nu.

Väntar svar på vissa blodprov imorgon o ngr till kommer om 2v.

Nä nu får ni dunka in jaktbilder så man kan börja tänka positivt igen!

Höstens jaktträff måste, för Zingos del, ställas in tillsvidare :D

Publicerat
Konstigt.. min valp blir 6 månader den 8:sep, å Cobra är 3 veckor äldre..

Vet inte men börjar det inte bli dags att räkna månader istället för veckor? Annars skulle jag vara, hmm.. få se.. nästan 2,5 är äldre än jag är.

Fast det är ju bara jag :D

Nåja, så här första året räknar jag veckor eller iaf några månader framöver kommer jag att göra de. Finns ju vissa krav på när man ska vara med i exempelvis utställning, lydnadstävling, jaktprov och kurser på att hunden ska vara en viss ålder. Därav har jag hållit koll på exakt ålder för vi har legat på gränsen ett par gånger. Skulle jag räknat månader som du gör hade vi inte fått delta pga att hon varit för liten!

Publicerat

Han vägde bara drygt 15kg idag o normalvikten brukar ligga strax över 17 o jakttränad 16,8kg som han vägde sist vi va dit..

Väldigt väldigt tråkigt! Här håller vi tummar och tassar för att han piggnar till snart!

Vad är det för blodprov ni får svar på idag? Och vad är de dom testar som tar 2veckor att få svar på ?!

Publicerat

Trist!!

Håller tummarna att ni hittar felet på Zingo så det kan rättas till.

Fåglar finns alltid kvar i skogen till senare eller till nästa år, så koncentrera dig på att han ska bli frisk först!

/Peter

Publicerat

Jag vet inte om nån hann läsa mitt inlägg innan tråden återskapades, så jag lägger in den igen, och hoppas på lite råd...hehe.

_______

Jahapp, då har vi tappat lite i tråden igen...men men...här kommer ett nytt inlägg efter kraschen!!

Tänkte bara höra om nån har några bra tips till mig till jaktträningen av Troy!

Troy söker rätt snyggt och nyttjar vinden bra för att vara så ung. Detta på myrmark, åker och annan öppen terräng.

När jag sedan kommer in i skogen så jagar han helt för sig själv. Jag tror säkert han söker av marken rätt hyfsat, men man ser inte röken av hunden på lååång tid.

Kallar jag in så är det heller inte säkert att han kommer. Jaktlusten är rätt stor kan man väl säga... (eller...lydnaden är inte på topp...men det ska bättras på, jag lovar!!)

Inkallningen är ju en sak, det är ju bara nöta på med träning så kanske det löser sig till det bättre!

Men hur ska en unghund få bete sig i skogen egentligen. Min önskan vore ju att han sökte av ungefär som han gör när vi går på en öppen myr, dvs. S-:ar framför mig och håller kontakten.

Om jag skickar iväg Troy på sök i skogen och sen går vidare åt nåt håll så söker helt ensam för att låååååångt senare ta mitt bakspår och komma till mig. Det kan gå 15-20 minuter eller mer innan man ens ser honom!

Har försökt läsa alla de rekommenderade böckerna om fågelhundsträning, men där tas ju inte skogsfågeljakten upp speciellt mycket. Det är fält och fjäll som omtalas...och där har man ju oftast överblick över hunden.

I vår täta terräng efter kuststräckan så behöver hunden bara gå 20 meter från mig så är han oftast osynlig.

Att skicka hunden på sök och försöka få honom att vända på signal känns inte så lätt heller. Ja menar...jag vet ju fan inte vart han befinner sig då han gått 50 meter åt sidan ens...

Är lösningen att bara jaga in i öppen terräng?? Hur går det då sen när han kommer till tät skog?

Rådvill...men hoppas på en utförlig lösning

/Henke

________

För övrigt hoppas jag Zingo tillfrisknar snart!

Om Troy börjar funka lite bättre så kanske vi kan ta en träff igen, kanske här på mina marker, senare i höst.

Har sett både ripa och gott om orre.

Publicerat
  • Författare
Väldigt väldigt tråkigt! Här håller vi tummar och tassar för att han piggnar till snart!

Vad är det för blodprov ni får svar på idag? Och vad är de dom testar som tar 2veckor att få svar på ?!

ADHD Aspbergers o dyl. :D

Nä de e så j..la trist att ja inte ens orkar skriva om ett egentligen. :D:DB)

De som tar 2v e nere hos SVA för att kolla Borelia odyl.

Annars vet de inte mer än at levern inte e riktigt ok o ngr urinvärden är för höga sen förutså detta skall testas igen.

De skulle även kolla blodsocker o sådant.

Man lyssnar inte riktigt när man e deppig. B)B)

Hittar de inget på detta andra blodprov så remiteras han vidare utanför stan.

Så just nu känns de bara jobbigt att tänka på jakt.

Men de dräller av såna därnia älgjägare i skogen nu så de kan kvitta för stunden!

O själv e man krasslig dessutom. RYGGSKOTT!

Så en o annan trevlig jaktbild skulle deffenetivt lysa upp vår tillvaro!

Publicerat
  • Författare
För övrigt hoppas jag Zingo tillfrisknar snart!

Om Troy börjar funka lite bättre så kanske vi kan ta en träff igen, kanske här på mina marker, senare i höst.

Har sett både ripa och gott om orre.

Låter finfint de!

Säg till en timme före så kommer ja som ett skott :D

Publicerat
Så en o annan trevlig jaktbild skulle deffenetivt lysa upp vår tillvaro!

Här kommer 2 bilder...

post-1154-1220436503_thumb.jpg

post-1154-1220436515_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Trevligt!

Hur funkar dfe att köra jycken med beeper Henrik O?

Går de bara bra eller blir han berörd av den (rent dressyrmässigt)?

Efter de få dagar vi var i skogen märkte jag att Zingo va full med sår o lät som en ångvält i skogen.

Dvs knakande grenar.ris mm mm.

Fundera på om de va balans/motorik-problem eller bara iver.

Visst brukar han gå fram o inget hinder är för stort men jag har aldrig sett att han sprungit så villt att han dragit på sig skador tidigare.

Bara ytterligare en sak att tillägga till veterinären :(

Kom o tänka på det då jag såg "JOKER TÄCKET" på Troy!

Har iaf två orrar som ska avnjutas i väntan på bättre tider!

Inte hört av Veterinären än! :(

Ska man se de som positivt att de inte är ngt akut?

Publicerat
Trevligt!

Hur funkar dfe att köra jycken med beeper Henrik O?

Går de bara bra eller blir han berörd av den (rent dressyrmässigt)?

Efter de få dagar vi var i skogen märkte jag att Zingo va full med sår o lät som en ångvält i skogen.

Dvs knakande grenar.ris mm mm.

Fundera på om de va balans/motorik-problem eller bara iver.

Visst brukar han gå fram o inget hinder är för stort men jag har aldrig sett att han sprungit så villt att han dragit på sig skador tidigare.

Bara ytterligare en sak att tillägga till veterinären :(

Kom o tänka på det då jag såg "JOKER TÄCKET" på Troy!

Har iaf två orrar som ska avnjutas i väntan på bättre tider!

Inte hört av Veterinären än! :(

Ska man se de som positivt att de inte är ngt akut?

Han reagerar inte på beep:et alls. Vi habituerade honom nog på det när vi var hos dig...

Jokertäcket är bra då det är mycket snår å elände. Skyddar ju bringan som tar emot allt ris annars.

Dock är Troys täcke lite för stort, men jag tänker att han växer lite till.

Se hur snyggt jag har sytt fast nya fästen för Beepern på Jokertäcket! :(

Publicerat
Han reagerar inte på beep:et alls. Vi habituerade honom nog på det när vi var hos dig...

Jokertäcket är bra då det är mycket snår å elände. Skyddar ju bringan som tar emot allt ris annars.

Dock är Troys täcke lite för stort, men jag tänker att han växer lite till.

Se hur snyggt jag har sytt fast nya fästen för Beepern på Jokertäcket! :(

Hej!

Har slutat med älgjakten för idag då det spöregna.

Så det blev tid att sitta ned vid datorn ett tag och kolla på forumet.

Jag förstår att ni saknar bilder så jag sänder ett par om jag nu kan med att lägga in bilderna här.

post-1210-1220452268_thumb.jpg

Publicerat
Hej!

Har slutat med älgjakten för idag då det spöregna.

Så det blev tid att sitta ned vid datorn ett tag och kolla på forumet.

Jag förstår att ni saknar bilder så jag sänder ett par om jag nu kan med att lägga in bilderna här.

Och en till!

post-1210-1220452384_thumb.jpg