Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Jag kan ju liva upp lite med att berätta om hur min jakthöst har varit hittills..

16-17 augusti, passade på råbock på morgonkvisten. Såg inget. Vet att det går en hyffsat stor rackare här dock. Men han får bli kvar till oktober.

25 augusti, går med hunden på bolagsmark, ingen fågelkontakt på hela dagen.

31 augusti, går med hunden och en bekant på Tåssåssen 10, stöter på en flock ripa, 6-7st, på hög höjd i slutet av dagen då vi vänt för att gå tillbaka, i fel vind så klart... stöt, flyg, borta.

6-7 september, följer med en bekant till härjedalen, stöter en tjädertupp i fel vind, stöter 2 ripor, stånd för en tjäderhöna, men tjyvreser när canibeepern går igång.. jagade dock hare med

drever på mornarna och fick med en jösse i säcken hem.

8 september, Förmiddagen: Tåssåssen 1a, ganska kort sväng, inge fågel. Halvsur och förbannad för att hunden tjyvreste dagarna innan, går till grannen för stökkträning, vänjer hunden med beepern.

9 september, jagar på bondemark runt knuten, ser en tjäderhöna som tar till vingarna på lång håll.

13-14, följer med bekant till härjedalen för harjakt. Jagar med 3 gamla rutinerade hundar samtidigt. Vi skjuter 6 harar på lördagen och 2 på söndagen.. (Mycket hare i det området).

18-19 september, går på Tåssåssen 4b, men kortare svängar, kommer inte upp i den riktiga ripmarken. Ser ingen fågel någon av dagarna. Men mycket ren fanns det iaf...

20-21 september, går på Tåssåssen 10 igen, ser inte en fågel.

25-28 september, bor i almdalen, går på Hotagen 8, första dagen ser vi 3 ripor på vägen tillbaka på kvällen, i fel vind, Stöt, flyg, borta. Andra dagen ser vi 4 ripor på kanske 800m håll som flyger en sväng och far o landar långt bort. Ca 60km vandring och inget tillfälle för hunden... suck.

Nu blir det rådjursjakt med tax på fredag, och harjakt på lördag, sen får man väl se hur många fler fjälldagar man hinner med i oktober.. skulle ju va skoj om hunnstackarn fick åtminstone chansen att visa vad han går för på en fågel till innan sommarn...

Trevlig kväll på er,

Jimmie

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

"Jimmie"

Jag verkar tajmat in precis rätta dagarna, marken och förutsättningarna för jakt om jag ser till din höst-överblick

Hört att Tossåsen skulle vara ett säkert kort i år.

Enda anledningen till att jag inte jaga där var att de var fullbokat.

VILKEN TUR för mig!!

Men jakt blir bara bättre ju svårare den är :D

JUST Därför ser jag fram emot kampen med den store svarte sååååå mkt mer än annat vilt!

O snart bär de av!

Förutsättningarna är dock grymt låga då jag tror de befinner sig minimalt med tjäder på marken.

Men de e en bonus att bara få dem framför hunden så att han lär sig hantera dem.

Publicerat
  • Författare

Så har man trotsat vädergudarna o blivit våt in på bara skinnet!

Helgen ble inte riktigt som jag tänkt mig.

Migrän stoppade fre em jakten med lillan o lör kom ja inte ut förrän kl 16.00 då regnet öste ner men jag fick hela sön på mig.

Testade ngr höjder o Zingo skötte sig utomordentligt bra men de va inget hemma.

förutom ett par järpar som Zingo gick på så att jag var bombsäker på att de va stortuppen som var på G.

Gissa min besvikelse då man hör burret från en sketen järpe -_-

Har haft ett antal tjäderkontakter på just denna mark tidigare nämligen.

Så sur av regn, tomt på fågel o alldeles för sent påbörjad jakt fick ja gå hem tomhänt.

Studerade kartan en god stund på kvällen försökte komma på vart fåglarna var för tomt på fågel är de inte ävcen om de är sällsynta i år.

Bestämde mig för att ta mig an ett bergsområde jag sällan besöker men som de såg ut på kartan var de ett av de högre i området.

Där borde de kunna ligga nån pippi o de e finfin tjäderterräng där ;)

Men bara ett par tomstånd o en av mig uppsparkad orrhöna blev det denna regninga morgon.

Då vi vände tillbaks o gick i en brant sluttning ställer Zingo 2 orrhönor supersnyggt men som vanligt går fågeln med alla fjädrar i behåll o jag mina hagel kvar i bössan.

Efter ett tag bestämmer jag att det är dags för vila av Zingo o 2m senare sparkar ja upp 1 orrhöna till.

Mer än så blev de inte på detta berg.

Tog en snabbis på ett annat område som brukar hålla hyggligt med fågel under regn o som jag även gick tom på lör kväll.

Fortf. inte ett fjun mer än en j..la järpe igen.

För skojskull testade jag en sväng ner på myren nedanför med o fick kontakt med en, tror jag, icke utfärgad tjädertupp??

Den va åtm lite svart i fjäderteckningen av de bruna.

BOOOOOOOOM.

Var sååå inställd på att de inte skulle gå o missa osså kastar den rackarn helt oväntat mot höger i sin kurs mot vänster.

Fast tvärtom :huh:

Mitt skott var redan påbörjat så en bom var ett faktum o ngt surare var jag då vi gått tomt såååå länge o regnet bara axellererade.

Nytt område o denna gång utgick jag från att de skulle ligga ngr orrtuppar i hyggeskant på en annan hög höjd eller åtm inne i ungskogen.

Hann bara gå ngt 100tal meter då 2 orrtuppar tyckte att det inte va så kul med massa lösa hundar i terrängen (skygga).

Dock valde en att flyga rakt mot mig.

Denna gång var husse både koncentrerad OCH hungrig.

TRÄFF var ett faktum.

Tråkigt dock att de inte var över ett fullbordat arbete men ibland ska man få ngt att apportera med :wub:

....vilket jycken skötte utmärkt.

post-399-1223238669_thumb.jpgpost-399-1223236306_thumb.jpg

Sen var de nya järparbeten. SÅG jag o tog jycken av de snabbt.

Rundade höjden utan att få se en enda fågel på den :huh:

Tog grusvägen tillbaks o när jycken är i skogen får jag se 2 orrhönor på lätta vingar.

Efter 30sek står hunden på platsen.

Där fic man förklaring på tröttsamma tomstånd.

såg ngr orrar till men inga som var samarbetsvilliga.

Vid de här laget var ja så blöt att man börja fundera på om man höll på o smälta.

Blåste nästan storm o de var direkt obehagligt att gå i motvind på öppen yta då regnet piskade ansiktet.

Nu var de färdigjagat för dagen tänkte jag i all min surhet som ändå bar på en liten låga iform av årets första orrtupp.

De som känner mig kan nog lätt räkna ut att de ble en kvällstur med.

Testade på ngr nya ojagade platser.

Börjar med en järpe som sedan leder till en stött tjädertupp men jycken verkade inte begripanånting så den var nog lätt på vingarna.

Hann slänga iväg ett skott 3m bakom för att se till att han verkligen höll sig borta från min hund ;)

MIN JÄRPHUND :lol: för just då va han inte min bästis.

När vi gått tomt en timma så bytte vi plats o 5m från bilen fattar Zingo stånd o tjäder nr 2 ser jag bara vingspetsar av ;)

O för att göra en lång historia kort om massa järpar med många svordomar efter sig kort så avslutades dagen med ett perfekt fågelarbete på 2 orrhönor.

Hunden hitta fåglar precis där ja tänkt mig, fåglarna låg precis där jycken pekade, husse gick INTE där han skulle o fick fåglar bakom veggitation.

Såååå irriterande.

Men jäkligt härlig avslutning o marsh mot bilen påbörjades.

Ngr järpar till lyckades vi tyvärr stöta på.

hade de bara suttit kvar hade de kunnat vara kul men nu i lövfällning far de fortare än en avlöning.

Vi har absolut inte haft vädret på vår sida men sista timmen lyste sola fram o vinden mojna med trevligare fågel.

Dock inte tillräckligt trevliga.

O 2st 4h pass verkade som mer än nog för Zingo som återigen skött sig mkt bra trots dessa förbenade järpar.

Inte hans fel att de jäklas hela tiden.

Förra året satt de still o lät sig skjutas ju.

Kolla in fjädrarna på orrens hals.

Är det ungfågel o är de inte lite sena med utfärgning isf? likaså med den bommade fågeln!

Publicerat

Hehe.....ja som du kanske läst har även vi råkat ut en del för retstickorna (Järparna alltså) -_- I helgen så har det dock varit skitväder även här så på söndag blev de ingen jakt alls. Pga regn och blåst så tog vi en kojdag :lol: Dock så var de på lördag rätt svårt för hundarna. Var konstiga förhållanden. Jag gick med Cobra och papsen hade Ella i ett annat område. Jag och Cobra hade bara en chans på fågel å jag vet egentligen inte vad som hände. Hon gick upp till höger om mig i berget och blev borta längre än hon brukar så jag stod stilla och lyssnade och de var alldeles tyst i skogen. Började då gå åt de håll jag sett henne fara och vad hörde jag då om inte en fågel som lättade, blåste i pipan och de var fortfarande tyst i skogen. Begav mig närmar flogplatsen och ser då lilla Cobra som är på väg mot mig ;) Så de enda jag kan säga och vet med säkerhet är att hon inte lydde pipsignalen. Eller så lydde hon men blev frestad och reste sig igen. Blev lite sittträning innan vi fortsatte vår tur iaf. Senare markerade hon som sjutton att där hade varit fågel, men dom var tydligen inte hemma. Dock så kan jag ju inte veta säkert om dom kanske var något högre upp, satt i träd eller om hon bara missade någon fågel. Hon har ju hittils haft en bra näsa och hittat de fåglar hon fått chans på, men man vet ju aldrig när de är en så ung hund utan rutin och dessutom var förhållandena svåra. Vi brukar ju alltid ha facit med oss (Ella alltså ;) )

Ella hade en del jobb på både ripa och tjäder och motionerade pappa upp och ner för berget flera gånger :wub: Pappa sa att de var lite svårt även för Ella, men hon har ju rutinen så hon fixade förhållandena rätt bra ändå.

Publicerat
  • Författare

Jo att de var otrygg i busvädret kan ja skriva under på.

o att de var en del vindsurfande vråkar o annat oknytt ute gjorde nog inte saken bättre.

Jag hade under lör em o hela sön endast 3h regfria jakttimmar av ca 11 jagade.

SJÄLVKLART regna de inget på sön då vi tog lunch o vila ett par timmar i husvagnen.

Har räknat ut att förutom järparna var det bara 2 perfekta fågeltagningar i helgen av totalt ett 15tal sedda fåglar.

Men kanske bara vid 10 tillfällen (som ja minns).

OrrHönor var de som tryckte bäst.

2 stötar, eller vad man ska kalla de, i fel vind var ett faktum o då de slog om från storm till nästan vindstilla blev de en del långa resningar tror ja innan poletten föll ner.

Men som sagt såg ja en järpe på en av dessa långresningar/löpor.

Men jycken har ju inte fått 10 jaktdagar i skogen ännu ens så man ska väl inte begära för mkt.

Är det en stöt om hunden springer förbi fåglar o befinner sig minst 50m bort då fåglarna reser av sig själva utan min hjälp?

De kan ju sprungit en bra bit innan de lyfte med.

Bara en fundering!

Av en elithund ska man ju kunna BEGÄRA det men av en inte än 3,5år gammal jycke med 2 borttappade jakthöstar kanske de e för mkt begärt?

Men å andra sidan har han nog jagat mer än mången annan hund ändå!

Hur som haver tycker jag hunden jobbat kanonbra "nästan" hela helgen.

han har iof inte jobbat såhär intensivt sen 25aug.

Men ibland gör han ngr sticksök som ja inte begriper mig på riktigt.

Långt bort går de o ibland resulterar de i fågel men för de mesta inte.

Går aldrig på de som är utom 200m men förmodligen är de bara 100m fågelvägen.

Man funderar på va jycken gör.

Ibland har ja funderat på om han springer efter fågel som lyft eller om han går efter ngt annat djur?

På fjället såg jag också detta men då satte han bara in turbon o sökte av stöööörre områden.

Ett icke önskvärt beteende i skogen då man måste lita på hunden 100%.

Det som stör mig mest är att han öppnar upp slagen för mkt då han går ut så vilket innebär missade fåglar!

Men jag e lite för tillåtande för då de öppnar upp sig kan ja låta honom gå ut 500m bara för att täcka mark dit ja inte orkar gå.

Tex. stog ja på en hög höjd med ett fint myrområde nedanför igår o inte blåste jag av Zingo då han sökte av hela de området/Dalgången ;) som låg 3-500m ifrån mig. (svårbedömt på en höjd)

Men jag berömde iof inte heller.

Brukar koppla upp då jag ser detta beteende vid icke önskvärda situationer o de hjälper oftast.

Men nu ska ja sluta grubbla o glädjas åt att denna helg gav så mkt fågelkontakt trots skitväder.

Men nästa helg :D

Publicerat
Är det en stöt om hunden springer förbi fåglar o befinner sig minst 50m bort då fåglarna reser av sig själva utan min hjälp?

De kan ju sprungit en bra bit innan de lyfte med.

Bara en fundering!

Av en elithund ska man ju kunna BEGÄRA det men av en inte än 3,5år gammal jycke med 2 borttappade jakthöstar kanske de e för mkt begärt?

Men å andra sidan har han nog jagat mer än mången annan hund ändå!

Nja de räknas väl mer som att hunden helt enkelt har missat fågel vilket inte är så positivt om man går jaktprov. Speciellt inte i elitklass.

Jag vet faktiskt inte vad som är värre. Om hunden stöter i svåra förhållanden eller missar fågel. Jag skulle gissa (är som sagt ingen domare ;) ) att om hunden råkar stöta men respekterar är det bättre än att hunden har missat en fågel.

Publicerat
  • Författare

OK, då stötte Zingo fågel dådå :lol::D^_^

Publicerat

Jahapp, då var man hemma efter en helg i fjällvärlden.

Åkte upp fredag, jagade lördag och söndag och hemresa på måndag.

Lördagen bjöd på hyfsat väder. Lämplig vind och ingen nämnvärd nederbörd.

Söndagen bjöd på sämsta tänkbara jaktväder. Blåste satan och regnblandad snö. Vid lunchtid så började vi prata om att gå närmaste vägen hem igen!

Gamla halvruttna fjällbjörkar blåste av till höger och vänster..det var inte direkt kul!

Med bara ögonen och näsan framme ur den åtdragna kapuschongen så var ju chansen inte direkt stor att man kunde sänka eventuellt uppflygande fåglar...hehe.

De ripor vi såg lättade på alldeles för långt avstånd, de gav oss ingen chans alls.

Däremot såg vi flera tjädrar som kanske hade varit skjutbara om man varit mera alert.

Vi jagade med kompisens pointer och Troy skulle få följa med och testa lyckan.

Till en början fick de jaga var för sig, men rätt snart testades parsläpp. Troy skulle givetvis busa å hänga på pointern första tiden, men började så småningom att jaga av marken mera självständigt.

Efter ett tag så gick det rätt hyfsat att ha dem i sök tillsammans. Det är ju inte alltid lätt att styra dem dit man själv vill. Men å andra sidan så ska man väl lita på deras nosar också har det visat sig....

Troy har gått fint hela helgen. Jag tycker han söker av terrängen rätt lugnt och sansat.

Visst....mer rutin kanske gör att han inte går på samma ställe mer än en gång, men det kommer väl kanske med vanan.

Men han är rätt noga och lämnar inte speciellt stora områden ogenomsökta.

Han revierade hyfsat och gick inte så stort som jag trodde han skulle göra.

Jag tänkte att jag skulle släppa honom 15-20minuter och sen vila lite, för att sen släppa ut igen. Men han har fanimej ingen ro i kroppen!

Det slutade med att han jagade typ hela lördagen, men lite vila på lunchen (då jag knöt fast han för att varva ner).

På söndagen var han lite mera trött, han gick inte ut fullt lika långt, med hade fortfarande ingen ro att varva ner och fick bindas under lunchen igen!

Energisk är nog en rätt bra sammanfattning på Troy ändå...hehe!

På söndagen så sprang han rätt in i några ripor i medvind, men det blev inte nån större förföljelsemani, utan han fortsatte söka som om han ville finna fler.

Hade det funnits mer fågel och vädret varit bättre hade man haft större chans att se om han börjar stå för fågel.

Hittills i år tycker jag alla fåglar man stött på är jävligt rädda av sig. De lättar på toklångt avstånd och drar iväg kilometervis!

Nu när lövfällningen är i full gång så lär det inte bli bättre!!

Nåja, det är bara ut mera här hemma och hoppas på att det dyker upp fler fågelkontakter.

Han är ju iofs. bara 10mån, så jag har ju inga krav på honom än egentligen vad gäller jakten. Men det vore ju kul om man kunde få börja se att han stannar till och blir lite ståndfast för fågelvittringen.

Vi får väl se om man ska investera i lite rapphöns nästa år...det kanske betalar igen sig!

/Henke

Publicerat
  • Författare
Jahapp, då var man hemma efter en helg i fjällvärlden.

Åkte upp fredag, jagade lördag och söndag och hemresa på måndag.

Lördagen bjöd på hyfsat väder. Lämplig vind och ingen nämnvärd nederbörd.

Söndagen bjöd på sämsta tänkbara jaktväder. Blåste satan och regnblandad snö.

/Henke

Låter som ni haft en normal oktoberjakt-resa.

Att jaga in en ung oerfaren hund med "resultat" nu kan dessvärre vara dömt att misslyckas.

Däremot bjuder ju alla situationer på nya erfarenheter som jycken får bearbeta under våren innan de e dags att släppa på riktig jakt till nästa höst!

Men man ska aldrig säga aldrig!

De viktigaste är ju erfarenhetstimmarna jycken får av att vara ute!

de där tjädrarna lät lite kul!

Var de i trädgränsen? Eller var ni bara på lågfjäll?

Publicerat
Låter som ni haft en normal oktoberjakt-resa.

Att jaga in en ung oerfaren hund med "resultat" nu kan dessvärre vara dömt att misslyckas.

Däremot bjuder ju alla situationer på nya erfarenheter som jycken får bearbeta under våren innan de e dags att släppa på riktig jakt till nästa höst!

Men man ska aldrig säga aldrig!

De viktigaste är ju erfarenhetstimmarna jycken får av att vara ute!

de där tjädrarna lät lite kul!

Var de i trädgränsen? Eller var ni bara på lågfjäll?

Tjädrarna påträffades på väg tillbaka till stugan. Vi jagade både högt å lågt om man så säger... :o

Publicerat
  • Författare

Men Henrik O!

VAR E BILDERNA?<_<:D

Publicerat

själv var jag ute och jagade i värdens snö väder i söndags ,fågeln var otrygg som bara fan,

Publicerat

Ella har varit ut å jagat idag, men tjädrarna var tydligen grymt skygga.

Publicerat
Men Henrik O!

VAR E BILDERNA?:blink::P

Jag har ingen kamera som tål ett sådant oväder, så den fick stanna hemma.

Mobilen var med, och det togs inte många kort....och de är nog inget att se.

Ena jaktkompisen hade kameran med sig på lördagen, får se om man kan ta del av lite bilder från honom.

Här är dock ett kort från Lördagsförmiddag på lägre terräng och innan snön kom:

Här är Troy fastbunden vid ett träd för att kunna slappna av lite...och med lilla Klaras baby-filt, då jag inte hade nåt värmetäcke åt honom!

post-1154-1223535287_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

:D Söt jycke!!!

Första gången jag sett en Breton svept som en bäbis.

Tror de var husses snuttefilt osså skyller han på Klara. AJAJ! *ASG* :blink::P

Den bilden höjde denna tråd ytterligare en dimession :D:D

Sen att man binder jycken vid ett träd betyder ju bara att husse behövde lite lugn o ro!

Fasiken va jag känner mig possitiv idag! :DB)

Publicerat

Mysig bild Henrik!

Men jimbolo.....får aldrig Zingo bli insvept på de viset??? :blink: Är kanske de som fattas för att den där efterlängtade ettan skall dyka upp ^_^

Skämt å sido.....Ella gillar att bli insvept å ligger så gott och sover inbäddad.....Cobran däremot har lite mer myror i kroppen ännu. Hon kan vara rätt duktig på ligga stilla hon också, men då finns de ju en massa löv, barr, kottar, bär, pinnar, fika....mm. som man helt plötsligt kommer på att man måste kolla lite på också :rolleyes: men när vi var till fjälls stoppade jag in båda hundarna i vilopåsen. Dom rymdes rätt bra där båda två. Framför allt så vilade dom bra i påsen. Sätter in lite bilder. Har dock funderationer på att köpa Cobra en egen påse till nästa år......vi får se......funkade ju faktiskt rätt bra att ha båda hundarna i samma påse. :wub:

post-800-1223542667_thumb.jpg

post-800-1223542674_thumb.jpg

Publicerat
:D Söt jycke!!!

Första gången jag sett en Breton svept som en bäbis.

Tror de var husses snuttefilt osså skyller han på Klara. AJAJ! *ASG* :blink::wub:

Den bilden höjde denna tråd ytterligare en dimession ;):D

Sen att man binder jycken vid ett träd betyder ju bara att husse behövde lite lugn o ro!

Fasiken va jag känner mig possitiv idag! ^_^B)

Schyyy...tyst.. Du skulle ju inte avslöja att det var min snutte-filt sa vi ju... :rolleyes:

Publicerat
Mysig bild Henrik!

Men jimbolo.....får aldrig Zingo bli insvept på de viset??? :blink: Är kanske de som fattas för att den där efterlängtade ettan skall dyka upp ^_^

Skämt å sido.....Ella gillar att bli insvept å ligger så gott och sover inbäddad.....Cobran däremot har lite mer myror i kroppen ännu. Hon kan vara rätt duktig på ligga stilla hon också, men då finns de ju en massa löv, barr, kottar, bär, pinnar, fika....mm. som man helt plötsligt kommer på att man måste kolla lite på också :rolleyes: men när vi var till fjälls stoppade jag in båda hundarna i vilopåsen. Dom rymdes rätt bra där båda två. Framför allt så vilade dom bra i påsen. Sätter in lite bilder. Har dock funderationer på att köpa Cobra en egen påse till nästa år......vi får se......funkade ju faktiskt rätt bra att ha båda hundarna i samma påse. :wub:

Jag står inför valet att skaffa vilopåse eller värmetäcke...vad anser ni är bäst?

Påsen blir ju helt vindtät, medan täcket tillåter att de rör sig lite...och kan ha på det om de "går bakom".

Ser framför mig att det inte är helt enkelt att få in Troy i en såndär vilopåse...

Publicerat

Jag har både täcke och vilopåse till mina hundar. Cobra har för tillfället Ellas gamla täcke men jag ska framöver köpa ett nytt till cobra med bättre funktion än vad Ellas gamla har. Allt är ju beroende av väder. Är vi i fjällen på vintern har jag ibland när det varit dåligt väder eller riktigt kallt haft täcke på Ella + att jag stoppat in henne i påsen :rolleyes: Kanske daltar lite.....men Ella är då helnöjd iaf. Ofta är det hon som tigger in sig i påsen när hon vill vila speciellt om de är skitväder.

Nu i höst när vi bara har farit ut kortare svängar har jag oftast ingenting med mig. Eventuellt påsen som dom kan vila i när vi fikar. Allt är som sagt beroende av väder men jag nyttjar båda. På jaktprov har jag både täcke och påse med mig speciellt om det är fjällprov.

Publicerat

Ja det är ju onödigt att de först går varma å sen ligger å stelnar till under fikarasten/lunchen. Det är nog inte alls bra!

Publicerat

Nä visst är det en fördel om dom håller sig varma även under pauserna.

Publicerat
Jag står inför valet att skaffa vilopåse eller värmetäcke...vad anser ni är bäst?

Påsen blir ju helt vindtät, medan täcket tillåter att de rör sig lite...och kan ha på det om de "går bakom".

Ser framför mig att det inte är helt enkelt att få in Troy i en såndär vilopåse...

Jag köpte ett värmetäcke på Lantmanna/Granngården. Rött o svart som ska vara vind o vattentätt och andas. Tycker det verkar bra.Tror att det heter Breath-time.

Storlek 20"/ 50cm passar bra på Zakke (56cm hög o ca 20kg tung). Används framförallt efter ett hårt jakt/motionspass på vintern. Och han sen ska in i en kall bil!

Det är en bra början,men sen kanske det behövs en påse om du ska till fjällen.Jag tycker att påsarna är väldigt dyra, och tar stor plats i en ryggsäck.

Publicerat
  • Författare

Du verkar lite händig ju Henrik.

Köp på dig ett lätt vind/vattentätt tyg som andas o sy en/ett påse/överdrag osså satsa på att köpa ett täcke.

Fyller större funktion än dessa svindyra påsar (700-?)

O när du ändå är igång så kan du sy en åt mig me :lol:

Tycker att vindpåsar med stoppning e lite väl otympliga o tunga att bära med för ofta vill man ha täcket också med.

Men nog fyller de sin funktion vid längre tältturer odyl.

Har börjat med spec.diet o olika tillskott på jycken nu.

Återstår bara o höra vad vet. mena med MKT vila.

Själv tycker jag att 5dar i veckan e alldelles för mkt vila.

Hon skulle ringt idag men veterinärer e som de e.

Har du redan betalt så........... :lol:

Såg en ung djurägare lämna vet.station med en svart soppåse idag :lol:

Då förstod man allvaret på ett annat sätt.

Kunde varit jag................ :)

Men jag kommer aldrig bära mitt djur i en soppåse.

Känns alldelles för ovärdigt.

Nog borde de väl ändå kunna bidra med en papplåda el.dyl?

Men så har de sitt rykte som "slakthuset"

Publicerat

Den dag de blir dax att gå över regnbågsbron ska jag inte ens in på vet.station med Ella. Hon stressar upp sig så fruktansvärt hos veterinären å de vill jag inte ska bli hennes sista upplevelse. Så antingen får vet komma hem till mig eller så stannar vi ute i bilen på vet.station å så får vet komma dit. Sedan blir det kremering å sedan strös hon i stugan. Usch sånt här blir man ju gråtfärdig av att bara skriva B) Förhoppningsvis är det väldigt många år tills de är dax för Cobra (peppar peppar.........), men Ella skulle jag väl gissa har max 5år kvar. :lol: usch usch usch.........den jobbiga biten med glädjen att skaffa sig en jaktkamrat.