Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hmmm.... funderar redan på att sluta träna jycken <_<

Tror inte att han e så otränad som ja trodde.

har ju smygtränat lite lite ELLER kanske för mkt :rolleyes:

Efter hårdare pass, lite RIKTIG fågel, dragandes runt på barn i pulka vart man än går upp som ner har kanske gett lite muskler? post-399-1228246324_thumb.jpgpost-399-1228246335_thumb.jpg

Hur som haver klättrar han på väggarna, bildligt talat, för att få gå ut igen efter 5-10min inne!

Bara snön lägger sig ska han få jobba ÄNNU MER med att dra mig på skidor.

Måste ju öva upp han så att han orkar dra ut mig på fjället o sen ha ork kvar till jakt en heldag me + hemresa!

Får nog fortsättamin smygandes träning tills snön ligger, samt lite linförighet o apportering!

Känns sååååå skönt att åter va på banan!!!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Här hos mig tinade det lite väl hårt i söndags, så det är lite otrevlig skare för hundtassar nu.

Det har snöat till å från sen dess, så snart är det nog ingen fara längre...förhoppningsvis så kan man komma ut i helgen igen.

Träning förutom jakt-turer på helgerna är obefintligt just nu. Ja kanske några dressyrmoment under kvällsrastningarna, men inte alls speciellt mycket.

Det syns också på hunden...han är halvt oregerlig här hemma...uppstudsig och enerverande.

...men man kan ju inte skylla på hunden då man inte dränerar hans energi tillräckligt som han behöver.

Bara det fryser några cm till på sjön så blir det att dra upp skoterspår så man kan börja åka skidor på kvällarna.

Nä nu måste jag gå å ta hand om hunden...han verkar hålla på reta gallfeber på frun.

/Henke

Publicerat
  • Författare
Nä nu måste jag gå å ta hand om hunden...han verkar hålla på reta gallfeber på frun.

/Henke

Gift om dig eller var de bara tillfällig Bretonskilsmässa???? :D:wub::D

Publicerat
  • Författare

Hmmmmm.

Har Christer.L, J&F, sålt ut sig till Norge nu?

post-399-1228260845_thumb.jpeg

Kul att se sin jycke få vara med i denna stolta samling Bretoner.

Zingo längst till höger på den högra apporterande en ripa.

Även med i Christers reportage ^_^

Sen e de väl Eira från Vemdalsreportaget överst?

Men vilka e de andra?

Publicerat
Gift om dig eller var de bara tillfällig Bretonskilsmässa???? :huh::rolleyes::huh:

Frun (som snart inte är fru längre pga. skilsmässa) har aldrig haft nåt gott handlag med Troy. Han är iofs. en väldigt svårdresserad rackare, men att hon inte är speciellt intresserad av att lära sig hur han fungerar gör ju inte saken bättre.

Nåja, efter årsskiftet får jag sköta min hund helt själv...med lite hjälp av dottern på snart 2 år. Faktum är hon har lättare för att säga NEJ till Troy (och att han lyder...) än vad frugan har.

När man senare själv ska ut på "köttmarknaden" får man väl leta efter en hundintresserad kvinna också...

Natur, jakt, fiske, hundintresserad, snäll å snygg....hur många sånna tjejer finns det?? ^_^

Vi har förvisso en sådan som skriver frekvent i denna tråd, men de växer inte på träd minsann! :rolleyes:

Nåja, till helgen blir det jakt för hela slanten, hoppas på bra väder.

Publicerat
Hmmmmm.

Har Christer.L, J&F, sålt ut sig till Norge nu?

post-399-1228260845_thumb.jpeg

Kul att se sin jycke få vara med i denna stolta samling Bretoner.

Zingo längst till höger på den högra apporterande en ripa.

Även med i Christers reportage :)

Sen e de väl Eira från Vemdalsreportaget överst?

Men vilka e de andra?

Ja det måste ju spridas lite reklam för de Svenska även på andra sidan kölen! Thunder and Lightning&Spey, Zingo, Shushi, Grace, Arrak, Soda, Vento, Chica och Nimbus om jag mins rätt

Publicerat
När man senare själv ska ut på "köttmarknaden" får man väl leta efter en hundintresserad kvinna också...

Natur, jakt, fiske, hundintresserad, snäll å snygg....hur många sånna tjejer finns det?? :D

Du får väl söka dig till omkringliggande obyggder :)

Publicerat
  • Författare
Ja det måste ju spridas lite reklam för de Svenska även på andra sidan kölen! Thunder and Lightning&Spey, Zingo, Shushi, Grace, Arrak, Soda, Vento, Chica och Nimbus om jag mins rätt

Åhhh, Svenska eliten altså ;):D

Publicerat
Du får väl söka dig till omkringliggande obyggder ^_^

Hehe...ja har du några kandidater i obygden kring dig Jämta? :)

Dina hemtrakter måste väl räknas som obygd åtminstonde B)

Nä nu börjar bonde söker fru...kanske blir det nån över till mig :P

Mycket fina hundar som C:L fotat. Han är en duktig fotograf, och det är ju skitkul att han uppmärksammar rasen med sina fina bilder!

Publicerat
  • Författare

Sorg i stugan <_<

När allt såg som ljusast ut fick man dråpslaget!

Alla eventuella orsaker blev omkullkastade igårkväll.

Nya prover tagna men sen får de vara. Hoppet har sinat ut o liaså börsen.

Orkar inte gå in på detaljer men han kommer bo kvar som jakthund sålänge de går.

Publicerat
Sorg i stugan <_<

Orkar inte gå in på detaljer men han kommer bo kvar som jakthund sålänge de går.

vilket skit.

Publicerat
Sorg i stugan :(

Å f-n. Låter inget roligt. Jag hoppas på det bästa för dig o Zingo.

Publicerat

En tråkig följetång det här...

Är Zingo hemskt dålig tror jag ändå att det trevligaste för hunden är om han får göra det som han tycker är roligast in i det sista.

En hund som går bort under jakten, hade i allafall roligt till slutet!! Så resonerar jag....än fast jag vet att veterinärer ofta resonerar annorlunda.

Vad är en hund som lider för sällskap...?

Hoppas ändå att allt är så bra det kan vara med tanke på omständigheterna.

Ha´re gott och hälsa familjen. Du har ju trots allt nåt väldigt kul att se fram emot där...dvs. ytternligare en liten knodd och tillika blivande jägare.

/Henke

Publicerat
Åhhh, Svenska eliten altså B):D

Nja, vad jag vet är då ellas halvsyster Thunder and Lightning norsk :rolleyes:;)

Nä men usch vad tråkigt! :(

Jag får ont i magen när jag hör sånt här för fakta är ju att man aldrig vet hur länge man får ha sin kära jaktkamrat hos sig.

Man går ju alltid in med föhoppningen 12-13år, men det är deffenitivt ingen självklarhet! :(

Lider med dig :(

Publicerat
  • Författare

Veterinärens besiktning visade endast på en av de friskaste hundar de mött.

De e just de som e felet!

Får se blodprovssvaren i veckan.

Han får nog ett långt liv men frågan är bara hur de kommer se ut!

Han är hur piggelin som helst "JUST NU" o kan så förbli men......

Tiden lär utvisa.

Hans eventuella åkomma tänker jag däremot inte debatera ngt mer här om de inte syns på en ofentlig lista först :) typ Norska Bretonklubbens!

Kan väcka ont blod!

Avel o Provstarter kommer de däremot inte bli ngt av för hans del.

De är nog mest det jag lider av.

Vi kommer säkerligen ha sååå många underbara jakter ihop framöver men som de flesta känner till tycker jag inte om átt komma 2:a o 3:or gör mig mest förbenad ^_^;)

En som inte ens kan starta, hmmmmm.

NU gick iallafall undersökandet av valp igång på riktigt oavsett om de blir som fodervärd eller egen import.

Publicerat
  • Författare

Någon härinne som besitter djupare kunnskaper i Italienska o ev har kontakter/kunnskap om linjerna o kommande kullar där?

Ren nyfikenhet.

Har ett par kontakter att nyttja men de skulle vara kul att höra så mkt som möjligt.

Min Italienska e obefintlig.

Publicerat
Veterinärens besiktning visade endast på en av de friskaste hundar de mött.

De e just de som e felet!

Får se blodprovssvaren i veckan.

Han får nog ett långt liv men frågan är bara hur de kommer se ut!

Han är hur piggelin som helst "JUST NU" o kan så förbli men......

Tiden lär utvisa.

Hans eventuella åkomma tänker jag däremot inte debatera ngt mer här om de inte syns på en ofentlig lista först :) typ Norska Bretonklubbens!

Kan väcka ont blod!

Avel o Provstarter kommer de däremot inte bli ngt av för hans del.

De är nog mest det jag lider av.

Vi kommer säkerligen ha sååå många underbara jakter ihop framöver men som de flesta känner till tycker jag inte om átt komma 2:a o 3:or gör mig mest förbenad ^_^;)

En som inte ens kan starta, hmmmmm.

NU gick iallafall undersökandet av valp igång på riktigt oavsett om de blir som fodervärd eller egen import.

Då är det ju inte becksvart ialla fall.

Publicerat

Lider med dig Jimmy.. hoppas att det löser sig så gott det går nu bara..

//linus

• 2 weeks later...
Publicerat

Lider med dej Jimmy!

Hoppas det går att få Zingo frisk!

Här har vi nu så mycket snö, (ca 35-40 cm). Så det är svårt för Zakke att ta sig fram.

Så vi har tränat i skoterspåret. Ca 9 km på löparskidor, tolkandes bakom hunden.

Lennart.

Publicerat
  • Författare

De e väl egentligen bara min mediala fåfänga o mitt högmod som fått platt fall.

Att inte kunna skryta o briljera med en jaktchampion e välan de som sätter djupaste såren just nu.

Hunden e ju pigg o visar inga tecken på sjukdom.

Är ju en breton <_<

Däremot vet man inte vad som väntar.

Men den dagen man ska börja må dåligt över hundens hälsa finns han inte mer!!!

En jakthund ska det gå att jaga med!!!

O på tal om jakt.

Tog med jycken på en inskjutningstur av toppjaktsbyssen.

Samtidigt tog jag med hagelautomaten för att testa den efter vissa justeringar med fil o slippapper.

Drog ner 2 kajor i rask takt o de landa där jag absolut inte ville plumsa omkring i snön.

Så jycken fick jobba lite.

Skicka in han o de sa plums......... jycken stod still o försökte simma framåt.

Men jag mana på för i skogen lär de väl vara lite mer satt snö.

Icke, jycken fick verkligen slita hund o efter tagit in första kajan, som var skammad o hussetog inte emot ordentligt fick han än en gång plumsa ner i skogen o hämta upp densamma efter ett nådaskott.

Då såg han inte gla ut o när den stendöe kajan nr 2 skulle apporteras fick vi prata lite allvar efter en stund.

DVS husse utan snöskor får plumsa fram i lite mer än halvmetern lössnö med tunn skarhinna.

TUUUUUUNGT.

Hade lite översyn med jyckens beteende då backen upp från skogen mer eller mindre var ointaglig för Zingo.

Men de var just det som blev dagens träning.

Att lösa problem trots apportobjekt i käften.

Men fåglarna blev funna hagelautomaten funkade över förväntan och byssen nästan inskjuten.

Lite finlir kvar då mörkret närmar sig alldeles för fort nuförtiden o speciellt när man har kul :huh:

Publicerat

ÅÅÅhhh va roligt vi hade i helgen Troy och jag!!

Jag köpte ju en nomesele och en tolklina som jag fick hem i fredags. Då vi hade för mycket snö hemma för att kunna jaga med hunden (~45cm) så åkte jag upp till föräldrarna där de bara hade 15cm snö och med en förhoppning om att det där skulle gå bättre att jaga med hund.

Tyvärr var skaren alldeles som värst där istället och jag ville inte plåga Troys tassar med detta....

...så det blev sele på och iväg med sparken på det gnistrande sparkföre de hade där. Jäklar va det går undan....och vad roligt Troy tycker det är!!

Även då vi senare kom in på skoterspår och sparken skär igenom lite så går det undan. Man får bara se till att han inte drar för mycket...han är ju trots allt bara 1 år precis fyllda.

Men här får man tillbaka allt man har grämt sig för att hunden är för stor... 56cm och 17,5kg drar ganska bra framför sparken eller skidorna!

Lite motion måste man ju få själv också...

Nu har vi i allafall hittat ett roligt sätt att dränera lite energi, träna lite och få frisk luft!!

Publicerat
  • Författare

Förstår din glädje ;)

Såååå jädrans kul!

Idag fick Zingo briljera på dagis då han drog lillan dit i pulka efter sig (nome och expanderlina).

Gissa om hon OCH han ble poppis bland barnen :D

Publicerat

Låter kul de där! Måste nog ta mig för att köpa sele :) Cobra behöver dock växa till sig en del innan hon får börja dra. Men jag har ju Ella.......

Publicerat

Ja igår blev det höghastighetstest på löparskidor....jädrans vad det går undan! Än fast man är van skidåkare, så brukar det sällan gå sådär fort...åtminstonde på slättan!

Hela familjen har haft magsjuka, och inatt verkar det som att även Troy smittats av samma elände! Trodde inte hundar smittades av samma basilusk som vi människor, men tydligen.

Fick upp 5 gångar inatt å släppa ut honom.

Kändes mindre kul att lämna honom i hundgården idag när jag skulle på jobbet. Kanske får åka hem på lunchen å se hur han mår.

Publicerat
  • Författare
Ja igår blev det höghastighetstest på löparskidor....jädrans vad det går undan! Än fast man är van skidåkare, så brukar det sällan gå sådär fort...åtminstonde på slättan!.......

... Kanske får åka hem på lunchen å se hur han mår.

Då kan du tänka dig en Skåning som knappt vet upp o ner på stavarna samt fram o bak på brälapparna bak jycken <_<

Förra året mätte jag upp 37km/h med gps:en.

ALLDELLES för fort i nerförsbackarna.

Blidde så eftersom det klibbat gången före så då blidde de motionsskidor o EXTREMT välvallade sådana.

Sååå typiskt bara att de var rena isspår o de hade gått hur bra som helst (o än bättre) med bredare skidor.

Gör ja aldrig om!

Tycker nog du ska åka hem till lille Troy o kolla läget.