Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

RO möte?

Nu tycker jag det är länge sen ni la in härliga vardags Breton bilder som jag och övriga kan få njuta av.. =)

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare
RO möte?

RO=RegionOmbud för SvenskBretonklubb

Fick en glad för tidig julklapp idag (eller hur man vill se på de)

Erbjudandet om att agera, typ fodervärd, åt en avelshane kvarstår :)

Så nu ska bara ungen ut lide snabbt så man får ta sig en valp (tur att sambon e totalt ointresserad av denna sida) -_-:)

Publicerat
RO=RegionOmbud för SvenskBretonklubb

Fick en glad för tidig julklapp idag (eller hur man vill se på de)

Erbjudandet om att agera, typ fodervärd, åt en avelshane kvarstår :D

Så nu ska bara ungen ut lide snabbt så man får ta sig en valp (tur att sambon e totalt ointresserad av denna sida) <_<:(

Har dom någon hane på G? Är de fortfarande tyska linjer? Blir de fram mot våren som du/ni blir med valp igen då?

Kan säga du har VÄLDIG tur att sambon är ointresserad av denna sida :PB)

Publicerat
  • Författare

Nä de tyska linjerna e körda.

De va snabba bud som gällde där!

Nu e de tal om import, o då ev från Italien,, får se vad som finns när läge dyker upp.

Dock har ja själv varit lite nyfiken att importera själv.

Behövs lite nytt blod!

Blir ändå inget före barnet e fött med tanke på föregående graviditetens rysliga förlopp.

Missa ju ett jaktprov!!! :D:D

Får se hur de blir.

På sätt o vis kan de va bra att vara fodervärd, eller va det kallas, första gången så man få koll på hur allt funkar.

Hunden blir ju min på alla plan utom just aveln, utanför Sverige!

Publicerat
Nä de tyska linjerna e körda.

De va snabba bud som gällde där!

Nu e de tal om import, o då ev från Italien,, får se vad som finns när läge dyker upp.

Dock har ja själv varit lite nyfiken att importera själv.

Behövs lite nytt blod!

Blir ändå inget före barnet e fött med tanke på föregående graviditetens rysliga förlopp.

Missa ju ett jaktprov!!! :ph34r::ph34r:

Får se hur de blir.

På sätt o vis kan de va bra att vara fodervärd, eller va det kallas, första gången så man få koll på hur allt funkar.

Hunden blir ju min på alla plan utom just aveln, utanför Sverige!

Låter ju som en rätt schysst deal du har lyckats skaffa dig.. =)

Å förstående fru också alltså.. hehe..

Publicerat
  • Författare

Förstående vet ja inte men accepterande JA!

Dealen var ju först hundvalp, dvs ej Zingo, o sen barn så nu har man nästan rätt att ta 2 valpar :lol::D:lol:

Publicerat

Nu är det en Breton-kull ute på Blocket igen!

Undrar om avelsrådet överhuvudtaget är tillfrågad, eller vet nåt om denna parning?

http://www.blocket.se/vi/19007568.htm?ca=4_s

Tiken ser dock lite högbent ut i den position hon är fotad!

Publicerat
Nu är det en Breton-kull ute på Blocket igen!

Undrar om avelsrådet överhuvudtaget är tillfrågad, eller vet nåt om denna parning?

http://www.blocket.se/vi/19007568.htm?ca=4_s

Tiken ser dock lite högbent ut i den position hon är fotad!

Om avelsrådet är tillfrågat eller ej har jag ingen aning om. Dock är jag rätt säker på att dom känner till att kullen finns!

Publicerat
  • Författare

Avelsrådet är ju ett "RÅDGÖRANDE" organ inom klubben som både valpintressenter samt de som vill avla ska kunna vända sig till.

Man har samlat på sig extremt mkt kunnskap där och alla känar på att använda dem.

Därmed inte sagt att man måste för att ha en godkänd kull.

Idag har lillan på 1,5år åkt Breton.

Dvs 1st Breton 1st Pulka o resten kan ni kanske föreställa er.

Efter att varit lite ivrigt o sprängt första läderkopplet sprang jag o hämta expanderlinan.

Satte Zingo så att linan var spänd o därmed gick ja en bra bit bort.

O HEJ O HÅ VA DE GICK.

Jag vek mig dubbel i skratt o sambon intog ett helt annat humör!! ;):D:D

Men när hon såg lillans glädjeutryck trots vurpan i 190knyck sken även hon upp.

MKT skoj kan man ha med en Breton :D:D

JO även jag testa men de gick lite trögare :D

När ja kom in lades 2 ripbröst, dvs 4fileèr, i gravning o under tiden smutta ja på en kall porter.

Idag leker livet!

Publicerat

Vad härligt de låter. Ibland önskar man att man var liten igen och kunde flyga fram i 190 knyck bakom jycken :D Tänk vad roligt!!!

....suck den tiden är sedan länge förbi! Om man inte sätter på sig skidorna vill säga :D

Publicerat
  • Författare
...suck den tiden är sedan länge förbi! Om man inte sätter på sig skidorna vill säga B)

B) Inte i min värld B)

Behöver bara lite fler Bretoner B):blush::D

Redan nu drar Zingo mig i pulka.

Me lite vax, ett par hundar till, hmmmmm....

Mö rolid ska man ha ;);)B)

Men roligast är att se de små lysa som solar.

Har själv åkt schäfer som liten.

Publicerat

Jag håller på köpa lite julklappar till Troy...eller till oss kanske man ska säga!

På önskelistan står bla. nome-sele alt. halv nome-sele.

Tanken är att jag ska börja åka lite skidor med Troy. Kanske inte så mycket drag än, han är ju lite för ung för det ännu...

Men jag vill komma mig ut, och samtidigt då inte använda ett halsband så att han lär sig dra i halsband...eller känner obehag för att dra.

Till sommaren blir det ju förhoppningsvis cykling, och då är det ju heller inte så dumt med sele. (Hittills har jag bara anv. halsband vis cykling)

Ska man kosta på att köpa en av varje....eller duger en halvnome till skidåkning?

Det är förresten Björkis selar som är aktuella. http://www.bjorkis.com

Vad har ni för erfarenheter & åsikter?

Publicerat
  • Författare

Köp hel på en gång!

Jag börja med halv o använder iof fort den vid cykling o stavgång men den funkar INTE alls vid drag (skidor etc.).

Blir såååå felbelastat o jycken tar ut sig direkt.

Med en hel kan jycken bruka hela sin kraft!

Publicerat
B) Inte i min värld B)

Behöver bara lite fler Bretoner :D:D:D

Iofs. om nått år kommer de nog att finnas 3 bretoner i min ägo. Hoppas de iaf. Allt går ju inte alltid som man vill, men jag hoppas att Ella fortfarande är pigg och kry och att jag fått tag i en lovande valp som förhoppningsvis har Cobra som mamma :D

Men bara Cobra får växa färdigt så har jag ju två hundar att åka bakom iaf B) Iofs så tror jag att min lilla bulldoser Ella klarar att dra mig redan nu, men vill man få upp lite bättre fart så...... hmm...... Kanske ska köpa en sele och testa uppe i fjällen på lagomt hårt underlag :D

Har själv åkt schäfer som liten.

Å jag har åkt Vorsteh när jag var liten :P

Nu hittar jag inte bilden (den är klockren), men när vi var uppe i fjällen och fiskade i maj 2007 (gick ut på isen och hade pulka) så låg Ella och sov i pulkan tidvis. Hon steg ibland inte upp när man skulle förflytta sig en bit utan då drog JAG pulkan och hon satt helnöjd i pulkan! Är det här ett bevis på vem som är ledare i vår flock :huh:

Skämt å sido så såg hon väldigt kaxig ut när hon åkte i pulkan. Hittar jag bilden ska jag lägga in den!

Publicerat
Köp hel på en gång!

Jag börja med halv o använder iof fort den vid cykling o stavgång men den funkar INTE alls vid drag (skidor etc.).

Blir såååå felbelastat o jycken tar ut sig direkt.

Med en hel kan jycken bruka hela sin kraft!

Kruxet med en hel nome-sele är väl att den inte går att använda vid cykling antar jag... Kopplet hamnar för långt bak och hunden kommer vilja vara framför framhjulet!

Nåja, det är inte sommar än...man får väl skaffa cykel-sele sen!

Publicerat
Kruxet med en hel nome-sele är väl att den inte går att använda vid cykling antar jag... Kopplet hamnar för långt bak och hunden kommer vilja vara framför framhjulet!

Nåja, det är inte sommar än...man får väl skaffa cykel-sele sen!

Jag använder hel dragsele med höftbälte lina o gummiamortisör från Björkis!

Om jag har löparskidor förlänger jag draglinan med 1meter. Använder jag skogsskidor tar jag bort förlängningen. Detta beror på stora skillnader i glid.

Tänk på hur du ska få stopp på hunden. Annars går det åt fanders i branta nerförsbackar. Själv kör jag med kommandot bakom, när vi kommer till backar.

Vid cykling använder jag samma utrustning. Zakke får dra i intervaller och mellan springer han fot. Ja det går foooooort!

Tyvärr står inte storleken på selen!

Lennart.

Publicerat
  • Författare

Egentligen e de väl bara ytterligare en sektion som förlänger selen ner över ländryggen så vill man kan man ju knyta upp den o vips så har du en halvsele.

Har inte kollat/testat men kan göra de om du e nyfiken.

Men en halv kan du iaf inte förlänga.

Jag fick idag veta att Zingos levervärde e betydligt bättre men ligger precis på maxvärdet ännu så diet i 4-5v till men nu ska han vara i toppkondis nästa gång provet skall tas.

Alltid kul men ja trodde de va bättre :D

Gissa om vi ska va flitigt ut i skogen nu? ;):D

Ska försöka TRAPPA UPP så man inte drar på honom ngn annan skada pga "jaktkåtheten"

Men veterinären sa att jag skulle trappa upp våra promenader :D hmmmm inte tämker ja då varkens trappa upp eller gå nå längre än ja gör idag.

Men mer lössläpp blir de.

Men allt begriper inte fru veterinärskan.

SÅ nu e de bara att hoppas att skidspåren sätter sig så vi får försöka slå fartrekordet på 37km i timmen.

Men de gör ja bara en gång per år! OFRIVILLIGT e de oftast me!

Publicerat
Jag använder hel dragsele med höftbälte lina o gummiamortisör från Björkis!

Om jag har löparskidor förlänger jag draglinan med 1meter. Använder jag skogsskidor tar jag bort förlängningen. Detta beror på stora skillnader i glid.

Tänk på hur du ska få stopp på hunden. Annars går det åt fanders i branta nerförsbackar. Själv kör jag med kommandot bakom, när vi kommer till backar.

Vid cykling använder jag samma utrustning. Zakke får dra i intervaller och mellan springer han fot. Ja det går foooooort!

Tyvärr står inte storleken på selen!

Lennart.

Jag har precis lagt beställningen nu. Det blev en hel nomesele från Björkis i storlek 2. Jag tror nog den blir bra till min stora pojk!

Att inte kunna cykla med hel-sele var bara ett antagande....men vi får väl pröva till sommarn. Kan ju vara bra att koppla honom framför ibland i alla dessa uppförsbackar jag har här. Det känns som att det aldrig är utför nångång under hela cykelturen..jag vet inte hur fan landskapet är skapt som...hehe!

Stanna-kommandot kanske inte är det smartaste...det är ju för avsikt att ta tvärstopp då...och då åker man väl över hunden!

Bakom var ett bra tips...synd bara att husse varit så dålig på träna just det kommandot. Det blir lixom inte av då man bara har EN hund.

Men fasiken va bra det är då man jagar flera samtidigt!! ...så det blir väl att träna mer nu då!

Publicerat
  • Författare

Zingo var rätt gammal. 1-1,5år, då jag började träna kommandot.

Ett tips är att gå på trängre stigar med tät veg. på båda sidor, eller liknande, då du börjar träna så att det garanterat blir att han går bakom.

Själv gjorde jag ju givetvis inte så utan valde den svåra vägen.

Öppen sjö, skåning på skidor med stavar o linor o fa...n vet allt som var inblandat.

Nä, gå inte för hastigt fram o tänk igenom träningssituationen innan du börjar.

Idag e det antingen bak eller framför som gäller då sele sitter på o de har aldrig varit nå problem.

Publicerat
Zingo var rätt gammal. 1-1,5år, då jag började träna kommandot.

Ett tips är att gå på trängre stigar med tät veg. på båda sidor, eller liknande, då du börjar träna så att det garanterat blir att han går bakom.

Själv gjorde jag ju givetvis inte så utan valde den svåra vägen.

Öppen sjö, skåning på skidor med stavar o linor o fa...n vet allt som var inblandat.

Nä, gå inte för hastigt fram o tänk igenom träningssituationen innan du börjar.

Idag e det antingen bak eller framför som gäller då sele sitter på o de har aldrig varit nå problem.

Min "träning" av gå bakom har bara utförts under jakt-strapatser tillsammans med andra hundar. Det är inte lättaste vägen...men han vet att han ska placera sig bakom mig på kommando, men det är lixom bara det han lärt sig...för sen kommer han gåendes förbi rätt snart.

Nåja, nu när det blir djupsnö å skoterspår så får man väl träna enkomt, och inte i samband med jakt el. dyl.

Publicerat

Jag använder alltid "här" när vi går i skogen. De används som ett ngt friare "fot". Bakom har jag inte tränat så mycket, men på spångarna jag stött på har jag tränat "bakom" en del. Annars använder jag midjebälte och gångstavar när jag tränar in kommandor. Vanliga längre pinna går bra som styrmedel också :wacko:

Publicerat
  • Författare

Så har jyckens och husses träning satt igång.

3km ut till ett skjutfält som e STORT o där ble de revieringsträning med en orrarmè i kantera.

Strama stånd på fullt skjutbara avstånd o vi var så nära vid ett par tillfällen att hagel t.om. kunnat användas på toppfågeln.

SÅÅÅÅ coolt.

Men också såååå trist att man inte har jakten där.

Nästa gång ska jag skjuta iaf, med kamera!

Men som vanligt sitter de väl inte där när utrustningen är med.

Sen var de 3km hem igen så jycken har väl brännt av en mil idag iaf.

Lite lätt start!

Satte sele på honom idag o de var svårt (men inte omöjligt) att få honom att inte dra mig runt hela vägen längs isvägarna ;)

Publicerat

Låter härligt! Blir lite smått avundsjuk!

Jag är ju fortfarande hundlös (fasen vad tomt de är hemma ;) ). Man inser först när dom är borta hur mycke dom egentligen är med i vardagen!

Publicerat
  • Författare

Nu snöar de o ja längtar såååå mkt efter att få spänna på mig skidor, koppla jycke i dragselen, på med pammlampa o ut på nån mil i mörka skogen.

Men än behövs de nån dm till! :mad:

Hur tränar ni era jyckar nu? Enbart jakt eller?

Börjar bli lite skarigt att släppa hur som helst.

Publicerat
Nu snöar de o ja längtar såååå mkt efter att få spänna på mig skidor, koppla jycke i dragselen, på med pammlampa o ut på nån mil i mörka skogen.

Men än behövs de nån dm till! :lol:

Hur tränar ni era jyckar nu? Enbart jakt eller?

Börjar bli lite skarigt att släppa hur som helst.

Ja just nu är jag ju som jag tidigare nämt ett antal gånger :D hundlös. Men hundarna tränas genom jakt eller bara promenad efter skogsväg.