Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jo tyvärr e jag som var tvungen att ta beslutet o jag har flera ggr tänkt ringa o ångra mig men sambon hjälper mig in på rätt väg hela tiden ;)

Men vad vet man? Det kanske kommer fler "gratis"-bretoner framöver?...

Har själv hamnat i skilsmässa och jag kommer göra allt för att klara av att bo kvar i huset och ha vår dotter varannan vecka. Men blir det så att Troy kommer få lida av det (långa ensamma dagar, lite jakt osv.) så kommer han nog att omplaceras till bättre hem (om nån nu vill ha en sån som Troy..hehe).

Tusan va tungt!

Beklagar verkligen, men man ska se de possitiva i alla situationer!

MER JAKT!!!

Blev själv singel då grabben var 1år o då jäklar bodde jag vid sjökanter både med o utan lillgrabben.

Om du skulle omplacera kan du väl prata med mig först, dvs om du inte har ngn kompis som tar Troy som fodervärd o du får ha honom under jakt ;)

Funkar ju de med!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Håller med föregående talare...

Har själv hamnat i skilsmässa och jag kommer göra allt för att klara av att bo kvar i huset och ha vår dotter varannan vecka. Men blir det så att Troy kommer få lida av det (långa ensamma dagar, lite jakt osv.) så kommer han nog att omplaceras till bättre hem (om nån nu vill ha en sån som Troy..hehe).

Tråkigt att höra, hoppas det löser sig med allt!

Publicerat
Håller med föregående talare...

Det var tråkigt att höra att det blev så för er, hoppas bara att det löser sig till det bästa..

Publicerat

I helgen så skulle jag lyfta i Ella och tyckte då att hon kändes ovanligt tung och stabbig. Givetvis blev nästa moment att ställa henne på vågen.

Mitt gamla marsvin har gått upp 1½ kg under jakten!!! ;) Men nu har hon ju upp mot 40dagar i skogen så de borde väl vara rätt naturligt att hon byggt på sig någon muskel när hon flängt upp och ner för branta berg :D Att hon sedan lurat iväg även mig upp och nerför bergen borde ju betyda att även jag fått mig nån muskel (hoppas jag <_< ) :huh:

Lilla Cobra som givetvis fått följa med på nästan alla jaktturer som Ella varit ut på har även hon byggt på sig en hel del muskler. Dock är hon ju bara ca 9månader ännu och är inte färdigvuxen....

Publicerat

Oj vad tyst det är här inne ;)

Nåja, skulle bara rapportera att jag fick svaret på blodprovet Cobra tog förra veckan för rabiesvaccineringen och det var ok, så nu är de fritt fram att resa <_<

Publicerat
  • Författare
Oj vad tyst det är här inne :D

Nåja, skulle bara rapportera att jag fick svaret på blodprovet Cobra tog förra veckan för rabiesvaccineringen och det var ok, så nu är de fritt fram att resa :)

Japp tyst som i graven.

På mån ska det tas nya prover på Zingo så de ska bli spännande o se om vi kan starta upp träning inför vinterproven eller om de blir omplacering av jycken :(

Igår höll vi på o bli offer på en skjutövning både ja o jycken.

De idioterna hade inte avlyst/bommat av skjutbanan där vi alltid går vår promenad.

Dessutom hade de inte bommat av 2 andra passager in till skjutbanorna med.

Hörde skott under vår promenad men då dessa ligger andra sidan berget går det att gå runt hela skjutbanan (som vi gör).

Dock finns det en fältdel där som nästan aldrig används o de var just där vi kom att språkas vid med ansvarig övningsledare inför en massa vitklädda slynglar med skarpa vapen (förm. ej laddade :huh: ).

Fick snällt vända o gå bakvägen tillbaks då jag hade 2km kvar på vår 7km runda :huh:

Trots det såg jag inte en enda kotte som gjorde ett försök att avlysa banorna på min tillbakaväg MEN det hördes heller inte ett enda skott under tiden!

Efeter ett samtal med pappa-militär kom vi fram till att det förmodligen är de ansvariga för skjutbanan som avlyser och inte de som använder banorna.

Kanske därför inget hände?

Tror de var hemvärnet som hade övning.

Jaja, jycken ble iaf gla för en ngt längre promenad i mkt rask takt då ja knappt hinner med vanliga rundan före jobbet.

Lunchen fick stryka på foten :(

Publicerat

Kan de gå så långt att du måste omplacera :huh: Jag trodde att han var på bättringsvägen! Att de bara krävdes ordentligt med vila!

Hoppas ni får positivt svar på proverna denna gång!

Publicerat
  • Författare
Kan de gå så långt att du måste omplacera :( Jag trodde att han var på bättringsvägen! Att de bara krävdes ordentligt med vila!

Hoppas ni får positivt svar på proverna denna gång!

Levern e levern! :(

Får han stämpel ojaktbar kommer jag DIREKT omplaceras, tror ja! :huh:

Äsch, man ska inte gå händelserna i förväg.

Den som lever får se!

Publicerat

Efter våran stävhåriga fick gå bort för ett par år sen är jag sugen att skaffa en Breton,skulle ni kunna ge era intryck av den som apportör och skogs fågel hund och allt annat med förståss

Publicerat
och allt annat med förståss

Ojoj..... sånt är livsfarligt att kläcka ur sig här för då kan du få flera romaner :wub:

Skämt å sido så ska jag försöka fatta mig kort.

Jag jagar mestadels i skog och det är i skog jag fått de bästa premierna på min gamling. Intrycket av breton som skogsfågelhund är att de är en väldigt bra skogsfågelhund. Kan du specificera lite djupare kanske så är de lättare att svara specifikt. Men min gamling hittar och hanterar fåglar både på marken och i träden och jag tycker hon gör det på ett bra sätt. Nu har hon ju väldigt mycke rutin vilket syns speciellt när man har den lilla oerfarna att jämföra med. Men även min lilla 9månaders har potensialen att kunna bli väldigt duktig i skog. Jag är väldigt nöjd med henne hittills. Men som med alla andra raser så får man ju ett ämne att jobba med.....så vi får se om jag lyckas ta tillvara på de ämnet jag nu har hemma!

Som apportör funkar en breton bra. Nu har jag personligen med gamlingen haft apporten lite som akilleshäl, men de är inte pga hunden utan där är de jag som dressyrmässigt tagit lite omvägar :wub: Dock så säger det sig ju självt att det är lättare för en Vorsteh att bära 5kg tjäder än för en liten breton, men dom klarar av de! ;) Tror de finns några bilder på breton som bär på tjäder i galleriet på svensk bretonklubbs hemsida.

I övrigt är det en trevlig ras som funkar bra i de flesta sammanhang och med de flesta varelser. Mina hundar är med på de mesta och iom att det är en så pass liten hund så tar den inte så stor plats heller. Men för den delen så får man inte glömma att det är en "stor hund i liten förpackning" det är små energiknippen som är allerta och som sagt med på de mesta man tar sig till!

Som jag sa tidigare, ställ gärna mer specifika frågor om rasen så blir det lite lättare att svara.

Kul att du fått upp ögonen för denna härliga ras :)

Publicerat
Efter våran stävhåriga fick gå bort för ett par år sen är jag sugen att skaffa en Breton,skulle ni kunna ge era intryck av den som apportör och skogs fågel hund och allt annat med förståss

Vad gäller apporten tror jag då inte man behöver vara orolig. Kan inte tänka mig att det är enklare med tex. en Vorsteh. Ja precis som Ella säger så får ju en Breton kämpa mer på tungt vilt....men tjurig är de då så det räcker till! Troy drog faktiskt in bävern till mig som jag sköt i våras! Då var han inte gammal, men viljan å tjurskallen fanns!!

Troy är lite för het ännu på färsk fågel, och vill gärna ha den för sig själv å leka lite. Men det är väl bara träna på så får man nog bort det.

Men vad jag egentligen ville få fram är vilken glädje de verkar ha i apporteringen.

Jag kan be Troy hämta lillans skor, handskar osv. på morgonen när vi klär oss för att åka på dagis. Han tycker det är skitkul å hämta å bära.

Sätter man in en vedklabb i munnen på honom så kan han glatt bära på den under en hel rastningspromenad på 5km!

Å allt detta utan speciellt mycket träning. Jag har aldrig behövt krångla med honom för att han ska bära. Visst...med viss fågel kan det vara lite kärvt ibland, men han är inte fullärd än heller, bara 11mån. Trut, skata, kråka, nötskrika etc. är inte speciellt lätt att få honom att bära in.

Efter apporten av nötskrikan så kräktes han rejält...det tyckte jag var en ganska tydlig protest...hehe!

Nåja, nu talar jag ju bara vad jag vet om min egen hund och de få jag träffat "in action". Men alla verkar ha anlag för att apportera å ha bra jaktlust.

Det enda jag vill informera om är väl att det är en fruktansvärt energisk hund. Jag tror visserligen jag fått tag i ett praktexemplar vad gäller energi å fart... Men det går lixom inte att låta bli motion/aktivering nån vecka eller två, för då blir de alldeles helt galna!! Men det gäller ju även andra raser förstås...

Jaktligt ska jag inte kommentera speciellt mycket. Troy har nämligen inte börjat stå för fågel ännu, han bara ränner på å fågel flyger.

Men jaktlusten är det inget fel på, söket är rätt snyggt och jag har gått 2 dar i sträck på fjället med honom utan att knappt vila nånting. Så vilja, energi å jakt finns det så det räcker till!!

Hoppas bara han lär sig att stå för fågel snart...helst innan nästa jaktsäsong...! Det är lite enerverande att ha en stående fågelhund som fungerar som en stötande fast inte har begrepp att hålla sig inom hagelhåll...!!

Men å andra sidan vet jag många vorsteh-ägare där inte hunden stått innan den blivit 2 år också, så det kommer väl!!

Så leta rätt på en fin Breton du, du lär nog inte bli missnöjd! Jagar du och dessutom är intresserad av att få en fin apportör har du alla förutsättningar att lyckas med en Breton!

Små å söta är de ju också som bonus! :lol:

/Henke

Publicerat
  • Författare

Svar JA

Räcker det :lol:

Jagar perfekt i alla förhållanden om du ger den grunderna för att kunna det.

Näsa o ben (turbo) står hunden för.

Om du betänker vad andra spaniels apporterar så kan du nog lägga ihop ett o ett.

Sen handlar det väl som alltid annars om genbanker, förutsättningar o mängden tränings/jakttimmar!

Enda gången jag skulle kunna tänka mig en Vorsteh är i uppförsbackar stående på skidor. :D

Men så e ja Skåning i grund o botten!!

Med Breton krävs de 2 om man ska slippa staka NGT B)

Som ella säger så ställ gärna specifika frågor OCH den här tråden bjuder nog på en del intressant läsning men också massa svammel.

Svårt att hålla borta!

Lycka till!!

Publicerat
  • Författare
Det enda jag vill informera om är väl att det är en fruktansvärt energisk hund. Jag tror visserligen jag fått tag i ett praktexemplar vad gäller energi å fart... Men det går lixom inte att låta bli motion/aktivering nån vecka eller två, för då blir de alldeles helt galna!! Men det gäller ju även andra raser förstås...

Som du säger om lille söte Troy!

Lugnet personifierad. :D

Skulle tro att detta tyglas vid äldre ålder.

Zingo, 3,5år, exploderar först utanför dörren nuförtiden B)

Publicerat
Som du säger om lille söte Troy!

Lugnet personifierad. :)

Skulle tro att detta tyglas vid äldre ålder.

Zingo, 3,5år, exploderar först utanför dörren nuförtiden :P

Troy har ALDRIG varit så lugnt och beskedlig som då vi hade den där Jaktträningen hos Jimmy! Tror bestämt Troy ville visa upp sig lite...

Det var andra bullar i helgen...Han var yr å vild som aldrig förr!

Jag jagade med kompisens Vorsteh som är lika gammal som Troy...och det blev nog lite för kul att ha en snygg brud med... Han sprang hellre efter henne än jagade. Har aldrig sett Troy så ointresserad i jaktskogen nångång hittils!

Det där med svammel kan jag skriva under på. Samtidigt är väl jag en som bidrar till stor del av det också..hehe!

Publicerat
  • Författare

Troy är en av de första Bretoner jag mött, o det är en del, som de nästan uppstod lite vill ha känsla över :D

Var till Veterinären idag o döm om min förvåning då ja ställde Zingo på vågen 17,8Kg :D:D

Han e FET för första gången i sitt liv!!! :D

Bra eller dåligt kan man ju undra!

Men dieten o springförbudet har gjort honom gott verkar de som.

Fodersortsbyte verkar vara de som gäller framöver. Kört Royal Canins spec. leverfoder just nu!

Sen e ju frågan om de var de därnia performancefodret som iaf var boven??? Ingen som vet än men....

Får se va proverna säger i veckan.

Men träning ser de ut att bli en hel del av framöver för vem vill missa Vemdalsprovet åtm.

Nån annan som redan nu planerar att åka på de?

Måste vara ett av Sveriges mest högklassiga vinterfjällprov!!

O kul har man me <_<

Publicerat

Nu kommer jag att vara hundlös i 3veckor!!!!!! :D:( Ska ut och resa en del därav befinner sin nu båda vovvarna hos mina föräldrar. Fasen vad tomt det är hemma!!!

Men jag kan ju rapportera om helgen. Jag var hundvakt åt lilla Vira som fick följa med ut i skogen lördag och söndag. Tyvärr var vi inte i så mycke fågel....ok Ella var i en del fågel, men dom tog till vingarna innan vi var framme. Tror en del satt i träd också (fåglar av större modell!). De lät så. Dock fick vi ett arbete på ripor där Cobra sekunderade Ella :D Riktigt roligt! Dock är jag inte helt säker att hon alltid skulle göra de, men denna gång gjorde hon iaf en fin sekundering.

Sedan gjorde jag ju bort mig lite när jag inte kopplade upp Cobra utan bara satte henne och gick sedan fram(Jag hade Vira fastsatt i koppel i bältet) och gav Ella avanskommando. Ja jag vet att så här dumma hjärnsläpp ska man egentligen inte berätta om :D Nåja, jag gjorde ett misstag och de bjuder jag på. :D Vad hände då därnäst. Jo Ella som inte har en turbo avans avanserar fram ok och innan hon är framme vid fåglarna så har även en liten Cobra lytt avanskommandot och sprungit förbi mig och Vira i extrem hastighet och hunnit upp Ella så att dom jämsides får upp fåglarna på vingar :D

Ingen av hundarna stannade automatiskt <_< men dom stannade dock på stoppsignal så jag var ändå väldigt nöjd.

Mitt i allt detta skulle jag ju givetvis även skjuta :D

Dock så borde jag ha fattat vad som skulle hända, men men är huvudet dumt.....

Publicerat
Var till Veterinären idag o döm om min förvåning då ja ställde Zingo på vågen 17,8Kg :lol::)

Han e FET för första gången i sitt liv!!! :P

Allt är ju relativt vad man tycker är en fet hund och inte. Vår hane vägde 19kg och de var enbart muskler.

Ella är typ i Zingos viktklass och dit har hon kommit efter alla dagar i skogen. Innan jakten vägde hon ca: 16,5. Iofs så är hon ju en kastrerad tik dessutom så i grunden måste man hålla ner maten lite på henne. Dock väger ju Cobra idag 16kg!

Publicerat
  • Författare

Har man haft en hund som stått still i vikt mkt vältränad, 16,8kg, blir man llite förvånad!

Krascha ner på 15,5 då han mådde som sämst o sen nu 17,8 efter vila.

Dvs ingen jakt eller åtm obefintligt de sista veckorna då ja själv varit/är sjuk!

Men de e ju inget som säger att han e frisk för det!

Men minsta gnista till hopp lyser upp hela min tillvaro just nu!

FÅr se till veckan.

Apropå fet så syns de inte mer än på vågen!!!

De där med Träning/ev jaktprov i Tossåsen och Vemdalsprovet föll inte i lika god jord härhemma hos min gravida sambo.

Finns tydligen TYDLIGA minnesbilder kvar sen förra årets rysare.

Dvs stoppade värkarbeten strax före provet o lillan föddes 2 eller va de 3dar efter hemkomst o då 2mån för tidigt.

De e beräknat till 30april o träning o prov brukar ligga mars-apr :lol:

SÅ man år väl se.

Ska ju inte ropa hej förrän man e över bäcken.

Nä nu ska de sovas så man får sänka febern en skvätt, förhoppningsvis till rimligare nivåer!

//Jimmy

Publicerat
Men träning ser de ut att bli en hel del av framöver för vem vill missa Vemdalsprovet åtm.

Nån annan som redan nu planerar att åka på de?

Måste vara ett av Sveriges mest högklassiga vinterfjällprov!!

O kul har man me :P

Jag har redan förberett familjen på tre dagar i Vemdalen!

Vi har "avlat" färdigt, så det enda som kan stoppa mig är

väl ev. en hundbäbis. :angry:

Är det någon som redan vet vilket datum det blir.

Publicerat
Jag har redan förberett familjen på tre dagar i Vemdalen!

Vi har "avlat" färdigt, så det enda som kan stoppa mig är

väl ev. en hundbäbis. :)

Är det någon som redan vet vilket datum det blir.

Tror inte datum är spikade ännu <_<

Publicerat
  • Författare
Tror inte datum är spikade ännu :)

Tror de ska rätt mkt till för att hålla mig hemma från Vemdalen men tiden får utvisa.... <_<:D

Inte spikade datum men det finns förslag lagda.

Minns dem bara inte just nu i feberdimman men de var efter v.10 o före påsk har ja för mig.

Sportlov veckorna före och v.10 ju!

Publicerat

Förslagen är Tossåsen v.11 eller 12 och Vemdalen v.13. Men de spikade datumen borde ju komma upp på hemsidan snart tycker man!

Publicerat
  • Författare

Om man läser de finstilta om vem som ska kolla läget e de inte alls såklart att de blir klara datum innom de snaraste :angry:

Men ibland går de snabbt :unsure:

Publicerat
Om man läser de finstilta om vem som ska kolla läget e de inte alls såklart att de blir klara datum innom de snaraste :blink:

Men ibland går de snabbt :angry:

Du var inte med på RO mötet igår....... hade febern däckat dig kanske?

Publicerat
  • Författare

Nopp Och Yes!