Publicerat Mars 6, 200917 yr Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund. Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,.. Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt?
Publicerat Mars 6, 200917 yr [color="#000080 alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) [/color] Blir lite eller rättare sagt mkt sne på ett uttalande som ditt. Vad har du för belägg för att det skulle vara ngt fel p¨å att"leka" i grytlådorna ??????? Plocka fram statistik på hur många av lådhundarna som inte visar resultat i naturgryt innan du slänger ur dig ngt som du förmodligen????? inte vet ngt om. Kan faktiskt vara så att det finns grythundsägare som inte vill riskera sina hundar i naturgryt. Är själv en sådan. Har dock alltid prövat mina avelshundar i dina leklådor och sålt en del valpar som blivit framgångsrika grythundar. Beror ju faktiskt på valpköparen vad det blir av hunden i slutändan. Jag som uppfödare kan endast prova om avelsdjuren har gnistan att ta kampen i ett gryt om än ett "lekgryt". Är faktiskt inte så mkt lek i tex. Finland
Publicerat Mars 6, 200917 yr Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund. Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,.. Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt? Ja jag svarar ju givetvis lågställd Jack Russell Terrier Då givetvis en hund som avlats för jakt, inte populationen i stort. Med registreringssiffror på över 1000 hundar per år, skulle jag påstå att 1-3 kullar är lämpliga. Men de som är det, är ack så bra!
Publicerat Mars 6, 200917 yr Blir lite eller rättare sagt mkt sne på ett uttalande som ditt. Vad har du för belägg för att det skulle vara ngt fel p¨å att"leka" i grytlådorna ??????? Plocka fram statistik på hur många av lådhundarna som inte visar resultat i naturgryt innan du slänger ur dig ngt som du förmodligen????? inte vet ngt om. Kan faktiskt vara så att det finns grythundsägare som inte vill riskera sina hundar i naturgryt. Är själv en sådan. Har dock alltid prövat mina avelshundar i dina leklådor och sålt en del valpar som blivit framgångsrika grythundar. Beror ju faktiskt på valpköparen vad det blir av hunden i slutändan. Jag som uppfödare kan endast prova om avelsdjuren har gnistan att ta kampen i ett gryt om än ett "lekgryt". Är faktiskt inte så mkt lek i tex. Finland Ja men då vill jag svara. Jag leker i lådan jag med, och jag ser MÅNGA hundar som går som skott i låda, för att sedan inte ens gå ner i gryt när det kommer till kritan. I låda kan du se, förutsatt att du inte gjort hela saken till en ren dressyrfråga, viltintresset hos hunden, samt teknik, arbetssätt och skall. Det du inte kan se är mod och skärpa. I Finland kan du se skärpa, eftersom direktkontakt med räven är möjlig, men inte i någon annan låda. Modet ser du inte förrän din hund defacto ligger under jord MED vilt. Jag kan förstå att man är rädd om sin hund, och jag kan förstå att man väljer bort grytjakt. Men då kan man inte heller kalla hunden för en grythund. Man kan kalla den en hund med "jaktanlag" för det är vad man får fram i lådan. Valpköpare kan, som alltid, totalt missförvalta en lovande hund, men de kan ALDRIG träna eller fostra fram en grythund om hunden inte har det medfött.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Blir lite eller rättare sagt mkt sne på ett uttalande som ditt. Vad har du för belägg för att det skulle vara ngt fel p¨å att"leka" i grytlådorna ??????? Plocka fram statistik på hur många av lådhundarna som inte visar resultat i naturgryt innan du slänger ur dig ngt som du förmodligen????? inte vet ngt om. Kan faktiskt vara så att det finns grythundsägare som inte vill riskera sina hundar i naturgryt. Är själv en sådan. Har dock alltid prövat mina avelshundar i dina leklådor och sålt en del valpar som blivit framgångsrika grythundar. Beror ju faktiskt på valpköparen vad det blir av hunden i slutändan. Jag som uppfödare kan endast prova om avelsdjuren har gnistan att ta kampen i ett gryt om än ett "lekgryt". Är faktiskt inte så mkt lek i tex. Finland Men vad tog det åt Dig då??? Jag har väl inte sagt att grytprov inte är bra och om Du tror att jag menar att det är fel med de så tror Du ju helt fel,.. Jag tror Du tolkade mig helknasigt alvarligt talat;) Men nu gällde frågan PRAKTISK jakt och inte grytprov. Så innan Du drar fler förhastade slutsatser om mina åsikter så kanske Du ska lugna ner Dig och dra ett djupt andetag kanske,.... och svara på frågan. Vilken ras anser DU är bäst på praktiskt jakt i gryt då? Mvh en som själv ska leka i grytlådorna med sin hund,..............
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Ja men då vill jag svara. Jag leker i lådan jag med, och jag ser MÅNGA hundar som går som skott i låda, för att sedan inte ens gå ner i gryt när det kommer till kritan. I låda kan du se, förutsatt att du inte gjort hela saken till en ren dressyrfråga, viltintresset hos hunden, samt teknik, arbetssätt och skall. Det du inte kan se är mod och skärpa. I Finland kan du se skärpa, eftersom direktkontakt med räven är möjlig, men inte i någon annan låda. Modet ser du inte förrän din hund defacto ligger under jord MED vilt. Jag kan förstå att man är rädd om sin hund, och jag kan förstå att man väljer bort grytjakt. Men då kan man inte heller kalla hunden för en grythund. Man kan kalla den en hund med "jaktanlag" för det är vad man får fram i lådan. Valpköpare kan, som alltid, totalt missförvalta en lovande hund, men de kan ALDRIG träna eller fostra fram en grythund om hunden inte har det medfött. Med andra ord,.. Grytprov är ungefär som b-proven för Retriever? De kan bara visa anlagen men inte hela jaktliga funktionen hos hundarna? Kul iof,.. har för mig att Amakulu var en som talade mkt nedvärderande om just sådana "låtsasprov" en gång i frågan om vilka Labbar som var bäst som rena jakthundar,... men när det gäller grythundar är det tydligen helt ok med låtsasprov,...? *S* (OBS en massa ironi! )
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Ja jag svarar ju givetvis lågställd Jack Russell Terrier Då givetvis en hund som avlats för jakt, inte populationen i stort. Med registreringssiffror på över 1000 hundar per år, skulle jag påstå att 1-3 kullar är lämpliga. Men de som är det, är ack så bra! Förstås Oki,.. man då har jag fått iaf ETT svar då. SKK reggad JRT.
Publicerat Mars 6, 200917 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15680 finns väl en hel del svar och pajkastning om grythundsraserna i den tråden Blir dock lite nyfiken hur man kan säga att en grythundsras som inte jagas praktiskt med i gryt inte är en grythund då man äger "grythund" av en ras där ca 15 valpar av 1000 används till grytjakt, ska inte det kallas grytjagande sällskapshund då
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15680finns väl en hel del svar och pajkastning om grythundsraserna i den tråden Blir dock lite nyfiken hur man kan säga att en grythundsras som inte jagas praktiskt med i gryt inte är en grythund då man äger "grythund" av en ras där ca 15 valpar av 1000 används till grytjakt, ska inte det kallas grytjagande sällskapshund då Men nu är ni hopplösa! Kan ni inte bara svara på frågan istället? Men tack för länken Xillo,.. det var bara det att jag tänkte att jag skulle slippa plöjja genom en lång tråd med en massa pajkastning och istället få lite raka svar på frågan jag ställde. Det verkar dock,.. omöjligt Är det så här med grythundsfolket?? Nästan värre än jaktlabbe/utislabbe,...
Publicerat Mars 6, 200917 yr Ja men för fan. Ursäkta att jag har en åsikt. Vad mig anbelangar kan ni dra åt.....................
Publicerat Mars 6, 200917 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15680finns väl en hel del svar och pajkastning om grythundsraserna i den tråden Blir dock lite nyfiken hur man kan säga att en grythundsras som inte jagas praktiskt med i gryt inte är en grythund då man äger "grythund" av en ras där ca 15 valpar av 1000 används till grytjakt, ska inte det kallas grytjagande sällskapshund då Hundrasens syfte och ursprung försvinner ju inte bara för att den anpassas till samhället? En Rhodesian Ridgeback är fortfarande en jakthund, fast de inte jagas i det här landet, en pitbull är fortfarande en kamphund, även när den inte slåss osv osv. Dessutom så är det exakt så som du beskriver "grythund utmärkt till sällskap" eller motsvarande beskrivning existerar i rasstandard för tex JRT. Vad gäller antalet hundar, Tysken blir väl inte sämre, för att det är få jagande individer? Procentuellt sett är ju tysken helt fantastisk i sina resultat, det innebär att ett fåtal individer inte på något sätt hindrar kvaliteten. Det försvårar avelsarbetet, men inte handhavandet av hunden. Men jag var kanske lite luddig i mina uttryck, en hund som inte jagas, skall inte kallas jagande hund, utan hund med jaktanlag, var iaf min andemening.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Ja men för fan. Ursäkta att jag har en åsikt. Vad mig anbelangar kan ni dra åt..................... Är Du alltid så här eller har Du bara vaknat på fel sida? Jag frågade ju faktiskt efter Din åsikt i denna fråga men istället fick jag skit för mina åsikter som Du ansåg att jag hade,.. som inte ens stämde med verkligheten,... Varför ens besvära sig med att skriva i en tråd om man inte kan vara ens det minsta trevlig...??
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag själv har provat det mesta i grythundsväg och de flesta av mina hundar har blivit jch till mångas förtret Men numera så använder jag en en parson russel terrier som vi har skjutit snart 80 rävar för under fem års tid... sedan har det blivit en del grävling också i bara farten... Så är det någon som vill ha en riktig grythunds valp så pm mig eftersom jag ska para Radagast Siril under våren....
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag själv har en JR-terrier. Som används sällan pg av att mina gryt är mest tomma Men han funkar mkt bra när det är djur i grytet ! Är det inget i grytet går han inte ner bara nosar lite och går vidare. Och det är lite irriterande när han inte går ner fast det är massa spår utanför ! Har även gått till gryt som det legat snö på i 2dar och inte ett spår men han har stuckit ner och bråkat med grävling osv. Så man får väll lita på sin jycke att han vet vad han gör. Grythunden ska va liten , pigg inte för stridslysten (typ tyskterrier) men gärna med stor/lång käft så den kan ta för sig om den behöver , då även räven har ganska så lång käft själv. Har inte ens läst stamtavlan , hörde att hans mor jämt rymde och bråkade med grävling. Så jag slog till på en valp.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag har väl egentligen sett för få hundar av andra raser än min egen i naturgryt för att uttala mig, men tänker göra det ändå & mitt intryck är att Parson, JRT (GB-russllar), Foxterrier & även Border är tämligen likvärdiga vad gäller deras grytegenskaper. Problemet inom vissa av dessa raser är väl i sådana fall att jaktlinjerna börjar tunnas ut så att säga. TJT´s tycks ju generellt sett vara lite skarpare & vissa då kanske för skarpa i mitt tycke. Lågställda JRT´s går bort för mig då jag fortfarande har svårt att se att de skulle klara att ta sig fram i t ex svårframkomliga klippgryt lika obehindrat som en Parson eller "GB-russell". Tax går bort av samma anledning & det faktum att de flesta taxar tycks luta över åt att vara utpräglade förliggare, vilket kan vara nog så bra om det är grävling man tänkt jaga med hunden.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag själv har provat det mesta i grythundsväg och de flesta av mina hundar har blivit jch till mångas förtret Men numera så använder jag en en parson russel terrier som vi har skjutit snart 80 rävar för under fem års tid... sedan har det blivit en del grävling också i bara farten... Så är det någon som vill ha en riktig grythunds valp så pm mig eftersom jag ska para Radagast Siril under våren.... Äntligen ett till vettigt svar på själva frågan. Parson alltså. *noterar* Kan förresten säga att jag förstår att Du gillar de. Min syrra har haft en hund från Radagast med men som tyvärr gick bort i cancer rätt nyligen. En mkt speciell och kompetent hund helt klart.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Svarar vettigt då att Border Terrier är den enda renodlade grythunds rasen. Att den sen har andra kvaliteér kan vi lämna därhän
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag själv har en JR-terrier. Som används sällan pg av att mina gryt är mest tomma Men han funkar mkt bra när det är djur i grytet ! Är det inget i grytet går han inte ner bara nosar lite och går vidare. Och det är lite irriterande när han inte går ner fast det är massa spår utanför ! Har även gått till gryt som det legat snö på i 2dar och inte ett spår men han har stuckit ner och bråkat med grävling osv. Så man får väll lita på sin jycke att han vet vad han gör. Grythunden ska va liten , pigg inte för stridslysten (typ tyskterrier) men gärna med stor/lång käft så den kan ta för sig om den behöver , då även räven har ganska så lång käft själv. Har inte ens läst stamtavlan , hörde att hans mor jämt rymde och bråkade med grävling. Så jag slog till på en valp. Tack för svar Är det en SKK eller en JRTC russel Du har?
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Svarar vettigt då att Border Terrier är den enda renodlade grythunds rasen. Att den sen har andra kvaliteér kan vi lämna därhän Så där ja. tack T för Ditt svar *noterar* Du är nog kanske inte så bitsk som Du låter ibland,... *S*
Publicerat Mars 6, 200917 yr Med andra ord,.. Grytprov är ungefär som b-proven för Retriever? De kan bara visa anlagen men inte hela jaktliga funktionen hos hundarna?Kul iof,.. har för mig att Amakulu var en som talade mkt nedvärderande om just sådana "låtsasprov" en gång i frågan om vilka Labbar som var bäst som rena jakthundar,... men när det gäller grythundar är det tydligen helt ok med låtsasprov,...? *S* (OBS en massa ironi! ) Du damen förutsätter att du är en sådan. Åk till Finland och LEK i lådor så får du kanske reda på verkligheten
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag har väl egentligen sett för få hundar av andra raser än min egen i naturgryt för att uttala mig, men tänker göra det ändå & mitt intryck är att Parson, JRT (GB-russllar), Foxterrier & även Border är tämligen likvärdiga vad gäller deras grytegenskaper. Problemet inom vissa av dessa raser är väl i sådana fall att jaktlinjerna börjar tunnas ut så att säga.TJT´s tycks ju generellt sett vara lite skarpare & vissa då kanske för skarpa i mitt tycke. Lågställda JRT´s går bort för mig då jag fortfarande har svårt att se att de skulle klara att ta sig fram i t ex svårframkomliga klippgryt lika obehindrat som en Parson eller "GB-russell". Tax går bort av samma anledning & det faktum att de flesta taxar tycks luta över åt att vara utpräglade förliggare, vilket kan vara nog så bra om det är grävling man tänkt jaga med hunden. Tack o bock för tydligt svar
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Du damen förutsätter att du är en sådan. Åk till Finland och LEK i lådor så får du kanske reda på verkligheten Mja,.. jag håller mig nog till snälla svenska leklådor tack.
Publicerat Mars 6, 200917 yr nog svårt att veta bästa rasen, jag är självklart övertygad att bästa uppfödaren inom grythundar självklart är KENNEL RADAGAST som ingen grythunds uppfödare kan mäta sig med i antal meriterade jakthundar! Även en av få kennel folk man träffar ute på jakt.... Men hurvida vissa verkar tro sig äga en grythund vet jag ej vad som hänt sunt förnuft, en grythund jagar man med punkt slut... skit samma tror varje hund i parson,tjt,tax,border,jrt,patterdale är har visst anlag till jakt ännu,dock hur bra dom är upptill bedömmaren och brukar visa sig i meritlistan även om ett jakt prov inte visar nått utom att hunden jagade bra just då....finns juh skit i alla raser helt klart och även bra... men bästa i grythunds rasen är den som jagar från 1 augusti till 15 april !! sen jämnför man ett älghunds prov,stövar prov inser man hur sjukt mycket idioter det finns inom denna bransch!!
Publicerat Mars 6, 200917 yr Mja,.. jag håller mig nog till snälla svenska lådor tack. Ok Your choiche. Du får kanske inte riktiga svar på det viset Du ska veta att jag inte har ngt emot dig o dina åsikter. Förbehåller mig dock rätten att hålla på mina
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare nog svårt att veta bästa rasen, jag är självklart övertygad att bästa uppfödaren inom grythundar självklart är KENNEL RADAGAST som ingen grythunds uppfödare kan mäta sig med i antal meriterade jakthundar! Även en av få kennel folk man träffar ute på jakt....Men hurvida vissa verkar tro sig äga en grythund vet jag ej vad som hänt sunt förnuft, en grythund jagar man med punkt slut... skit samma tror varje hund i parson,tjt,tax,border,jrt,patterdale är har visst anlag till jakt ännu,dock hur bra dom är upptill bedömmaren och brukar visa sig i meritlistan även om ett jakt prov inte visar nått utom att hunden jagade bra just då....finns juh skit i alla raser helt klart och även bra... men bästa i grythunds rasen är den som jagar från 1 augusti till 15 april !! sen jämnför man ett älghunds prov,stövar prov inser man hur sjukt mycket idioter det finns inom denna bransch!! Hehe,.. Du är ju kul Du,.. och vilken ras är det då som jagar under den tiden? Alla eller,..? *S* Men om jag ska dra någon slags slutsats av Ditt inlägg så tror jag att Din egen favoritras är,.. Parson med tanke på kenneln Du nämner...? Rätt,..?