Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare du får ett halft plus längst ner i kanten på baksidan av pappret för den dödande kommentaren NU ska vi inte döda debatten utan hålla oss till sakfrågan...
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare Hej!Ja många svar blir det och av någon anledning så tycks dem allra flesta återspegla våra små följeslagares karaktär För att återknyta till trådskaparens fråga så finns det förmodligen inget rakt svar att ge på frågan om vilken ras som jägare helst väljer då vi helt enkelt inte har något statistiskt underlag att utgå ifrån. Däremot kan ju folk svara på vilken ras som dem själva anser som den mest framstående eller funktionell baserat på deras personliga erfarenhet. Min personliga åsikt är att man inte kan säga vilken ras som fungerar bäst vid grytjakt då det handlar om individer. Vidare så används få individer inom respektive ras till grytjakt sett ur ett populationsperspektiv. Jag förstår inte riktigt varför grythundfolk tenderar att hamna i dispyter med varandra när det gäller raser, provgrytsprov, grytjakt osv. Alla som sysslar grytjakt vill ju ha bra grythundar för jakt och dem som föder upp grythundar torde väl ändå ha för avsikt at förvalta och föra vidare material för framtiden? Visst det låter kanske naivt att säga så men i grund och botten så har jag svårt att se att folk avsiktligt jobbar till men för andra. Alla som jagar i gryt och har varit med under regelrevideringar osv. är förmodligen helt på det klara med vad anlagsproven ger och inte ger, oavsett i vilket land man går proven, samt syftet med dessa och inte minst varför proven ser ut som dem gör i Sverige; anlagsprov är anlagsprov och jaktprov är jaktprov. Sedan kan man ha åsikter om dess utformning och genomförande men idag så har vi bara oss själva (som jagar) och jaktproven att gå på om vi vill få någon som helst vägledning om en kulls framtida potential. Har föräldradjuren enbart anlagsprov och man köper det så är det upp till var och en, vi behöver inte såga folk vid knäskålarna för det utan respektera att dem åtminstone försöker inventera/utvärdera/dokumentera det dem har; det finns en mängd uppfödare som aldrig ens har haft sina hundar i närheten av en grytanläggning. Hur man än vrider och vänder på det så har folk olika uppfattning, ambitioner och intentioner, du som jägare kan bara gå på det du ser och vad som känns rätt i jägarhjärtat. Istället för att sätta taggarna utåt så måste vi jägare försöka förmedla vad vi menar och varför vi tycker som vi gör, dvs. förmedla hur viktigt det är att vi är noggranna och objektiva i vår utvärdering och avel för att kunna förvalta, få fram och föra vidare det som håller i skogen. För att återkomma till frågan… Sett ur perspektivet hur många kullar/individer som är genomavlade för jakt så är tysk jaktterrier den ras som står längst fram i ledet, det behöver jag nog ingen statistik att hänvisa till för att konstatera. Därmed inte sagt att det skulle vara den bästa rasen men min personliga åsikt är att du förmodligen skulle ha en närmst hundraprocentig garanti att hundarna går under jord och presterar någon form av arbete på ett grytvilt. Alla andra raser har uppblandat blod vilket lämnar en massa frågetecken för dig som jägare, dvs. endera så jagar den bra, mediokert eller inte alls. Sammanfattningsvis så är mitt svar att det finns individer som funkar kanonbra inom respektive ras men om jag fick chansen att köpa en sista hund i mitt jägarliv för ändamålet grytjakt så hade jag valt en tysk jaktterrier av den enkla anledningen att den åtminstone kommer att jaga . Vill understryka att jag inte är någon rasfanatiker, jag kommer förmodligen att äga och jaga med dem flesta grythundraser; urvalet för min del görs inte på färg och form utan på jaktliga och sociala egenskaper. Mvh /Fredrik Tack för ett mkt informativt svar! Ditt svar återspeglar mkt av det som de flesta jägare jag frågat menar när man frågar de ute i verkligheten.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare Kan när jag försöker få ut svaren i frågan konstatera att det väger rätt jämt mellan raserna. Fox och SKKs JRT har en röst var och de andra mellan 2-3 röster var.... Tack för alla svar så här långt.
Publicerat Mars 7, 200917 yr host host eftersom man bott i märlardalen bra länge så är nog problemet med 50 grävlingar,utan tillgången på marker inte djur....finns juh en del inbitna klövvilts jägare så att säga mellan 15 augusti tills februari..men helt klart man får bättre hundar där Jo det är jag ganska insatt i men det har inte med hunden att göra utan mest en fråga om kontakter och om man gillar gräva.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Min ras första rasval som grythund Blir Parson Russellterrier och då försöka få från jagande föräldrar/linjer.
Publicerat Mars 7, 200917 yr BRA svarat in stämmer. Ja men då vill jag svara. Jag leker i lådan jag med, och jag ser MÅNGA hundar som går som skott i låda, för att sedan inte ens gå ner i gryt när det kommer till kritan. I låda kan du se, förutsatt att du inte gjort hela saken till en ren dressyrfråga, viltintresset hos hunden, samt teknik, arbetssätt och skall. Det du inte kan se är mod och skärpa. I Finland kan du se skärpa, eftersom direktkontakt med räven är möjlig, men inte i någon annan låda. Modet ser du inte förrän din hund defacto ligger under jord MED vilt. Jag kan förstå att man är rädd om sin hund, och jag kan förstå att man väljer bort grytjakt. Men då kan man inte heller kalla hunden för en grythund. Man kan kalla den en hund med "jaktanlag" för det är vad man får fram i lådan. Valpköpare kan, som alltid, totalt missförvalta en lovande hund, men de kan ALDRIG träna eller fostra fram en grythund om hunden inte har det medfött.
Publicerat Mars 7, 200917 yr buffalofred- inte funderat på att just jaktprovs hundar inte debatteras lika hårt i andra raser? utan jag är väldigt övertygad om att löjligt enkla jaktprov tillför att man har läget att kunna säga att en jaktchampion i dag inte är bättre i jakt än någon annan.UNIKT och sant...alltså har man inte nått att luta sig emot som är tillförlitligt så kommer det kunna hänga hundar fast dom heter intrl j gs osv sen tycker jag en bra grythund ska både spränga räv och kunna ligga kvar timmar för grävling/mårdhund.. andra klarar inte av att gräv så dom tycker en sprängare är bättre, å dom som inte har nå räv nöjer sig med grävling
Publicerat Mars 7, 200917 yr specielt dessa om grythundar, men vafan ger man en usel hund handen tar den armen
Publicerat Mars 7, 200917 yr Kan när jag försöker få ut svaren i frågan konstatera att det väger rätt jämt mellan raserna. Fox och SKKs JRT har en röst var och de andra mellan 2-3 röster var.... Tack för alla svar så här långt. Ser man till det praktiska så skulle kanske valet falla på en vit hund... inte lågställd... /Micke
Publicerat Mars 7, 200917 yr jrt of gb eller slät hårig foxterrier tycker jag är dom bästa gryt raserna om man vill jaga fler dag per veckan.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Jo jag gör så min vän. Har i mina hanhundsval bla. parat med tjeckiska hanar som MÅSTE på jaktlig prövning innan dom får gå i avel. Dessa krav är jakt i naturlig miljö dvs. naturgryt. Fan orkar inte tjafsa mer med er i kväll. Tyck vad fan ni vill o låt mig tycka det som är rätt Har du parat med någon annan Tjeck än Ajax? Han är ju hyfsat skarp... Braelair har jag ingen större erfarenhet av vet inte vad han har för meriter men finns ju någon bra hund efter honom också. /Micke
Publicerat Mars 7, 200917 yr jrt of gb eller slät hårig foxterrier tycker jag är dom bästa gryt raserna om man vill jaga fler dag per veckan. Får man inte jaga fler dagar med dom andra raserna ?
Publicerat Mars 7, 200917 yr Jag tycker att tjt är grythund nr1 för dom är den rasen med riktigt mycket jaktlust så dom brukar klara av dom flesta gryten. Mitt sista val är en border terrier har aldrig sätt någon som är bra i gryt
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det är lite lite för mycket ras fanatiker i denna tråd. Jag håller med det är indeviden i varje ras som borde vara det viktigast,sen är det inte lika många indvider i varje ras som provas det blir missvisande. Sen borde det vara flera jakt i natur gryt inann ett schampionat utdelass så det inte bara blir showhundar i lådprov. Och nåt en staka natur gryt för att bli grytschampion.Det finns kanon hundar inom alla raser det är bara tycke och smak sen vad man vill ha för hund.Och mycket tur vad man får fram ,lika lite som man kan bestämma hur en älghundjobbar med älgen kan vi styra hur våra kamrater under våra fötter jobbar, Ja själv tror jag att för att vara bra rustad ska man ha lite olika typer....har tysk som blivit idotförliggare under åren...en parsontik som är reinkarnationen av en bra rävsprängare tycker jag själv och en parsonhanne som är en par storlekar för stor men riktigt duktig förliggare.Rasen är inte det viktigaste utan individen....det kan vi nog slå fast. Bästa grythunden i sverige....bodde jag i mälardalen och inte sköt 50 grävlingar/år då skulle jag skämmas eller så har jag dåliga hundar. Så antalet går nog inte jämföra...men får en rävsprängare ut nio av tio rävar....går man aldrig bet på invallade grävlingar.... sånt är kvalite. Anlagen kan man kolla av i provgryt men var din hund blir vet man oftast inte förrän den fått tjugo trettio skarpa grytjobb detta kan då ta några år för vissa eller en höst för andra. Finska provet är lite mer ett skärpetest där det speglar sig ganska tydligt om hunden har dådkraften och skärpan.... Hur den sen funkar det får naturen och framtiden utvisa.... Tycker för övrigt inte mina hundar blev sämre när dom blev Champions, varken jakt eller utställnings....
Publicerat Mars 7, 200917 yr Får man inte jaga fler dagar med dom andra raserna ?hector du vet väll vad jag mena och jag orkint börja mera om detta skit snack.bra hund är en bra hund oberoende om rasen men vissa rasen holler bätre hop en den andra rasen.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det är lite lite för mycket ras fanatiker i denna tråd. Jag håller med det är indeviden i varje ras som borde vara det viktigast,sen är det inte lika många indvider i varje ras som provas det blir missvisande. Sen borde det vara flera jakt i natur gryt inann ett schampionat utdelass så det inte bara blir showhundar i lådprov. Och nåt en staka natur gryt för att bli grytschampion.Det finns kanon hundar inom alla raser det är bara tycke och smak sen vad man vill ha för hund.Och mycket tur vad man får fram ,lika lite som man kan bestämma hur en älghundjobbar med älgen kan vi styra hur våra kamrater under våra fötter jobbar,exakt
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det är lite lite för mycket ras fanatiker i denna tråd. Jag håller med det är indeviden i varje ras som borde vara det viktigast,sen är det inte lika många indvider i varje ras som provas det blir missvisande. Sen borde det vara flera jakt i natur gryt inann ett schampionat utdelass så det inte bara blir showhundar i lådprov. Och nåt en staka natur gryt för att bli grytschampion.Det finns kanon hundar inom alla raser det är bara tycke och smak sen vad man vill ha för hund.Och mycket tur vad man får fram ,lika lite som man kan bestämma hur en älghundjobbar med älgen kan vi styra hur våra kamrater under våra fötter jobbar, Jag jagar både med tax och jrt och när man jagar i mycket grus gryt så har det hänt när hunden bryter gräver grävlingen in sig. men med tjt så är det inte många gånger vi har misslyckats. när vi har gått igenom framför hunden så har grävlingen sprunget över hunden men tysken brukar kunna hålla kvar den och border terrier tycker jag sviker i jaktlusten
Publicerat Mars 7, 200917 yr hector du vet väll vad jag mena och jag orkint börja mera om detta skit snack.bra hund är en bra hund oberoende om rasen men vissa rasen holler bätre hop en den andra rasen. Kanske jag vet, men det var du som börja med skitsnack när du påstår att bara jrt och slätfox kan jagas flere dagar. Du vet mycket väl att endel jrt och foxar i finland har på sista tiden tagit onödigt mycket stryk. Sen igen undrar jag hur många dagar dom hundarna orkar, som inte tar för mycket stryk bland jrt och slätfox.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare Det är lite lite för mycket ras fanatiker i denna tråd. Jag håller med det är indeviden i varje ras som borde vara det viktigast,sen är det inte lika många indvider i varje ras som provas det blir missvisande. Sen borde det vara flera jakt i natur gryt inann ett schampionat utdelass så det inte bara blir showhundar i lådprov. Och nåt en staka natur gryt för att bli grytschampion.Det finns kanon hundar inom alla raser det är bara tycke och smak sen vad man vill ha för hund.Och mycket tur vad man får fram ,lika lite som man kan bestämma hur en älghundjobbar med älgen kan vi styra hur våra kamrater under våra fötter jobbar, Fast procentuellt finns det förstås vissa raser som har fler dugliga hundar än andra så nog måste man kunna hävda vissa raser framför andra. Tycker iaf jag.
Publicerat Mars 7, 200917 yr gör en undersökning i antal vilt kontra rasen, alltså har man en tjt och skjutit 10 grytdjur skriver man in det sen nästa osv.. då får man juh en liten bild vad hundarna genererar sedan i snitt per ras
Publicerat Mars 7, 200917 yr Jagar med welsh terrier och tycker så klart att de är bäst. Finns tyvärr inte många som jagar, men de ytterst få som gör det fungerar väldigt bra. Jagar både räv o grävling men har skjutit flest grävligar då det oftast är det som är inne. Welshen är ofta klok i gryt och blir sällan skadad. Mina har hittils aldrig varit allvarligare skadade än några mindre bett i nosen och någon tappad tand. Inte som många TJT som är totalt sönderslitna när de kommer upp ur gryt. Om de kommer upp... Tyvärr så har i alla fall mina inte fungerat bra i "lådorna". De tappar intresset när de inte får sin"belöning". De har efter ett par ggr i konstgryt listat ut att inget går att komma åt helt och att inget skjuts. Nu sen det blev krav på galler för så fungerar det ännu sämre. Därför har ingen testats på prov vilket är synd för rasen. Spelar ju ingen roll hur bra de fungerar på riktigt och hur mycket som skjuts för dom om det inte finns på papper.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Jagar med welsh terrier och tycker så klart att de är bäst. Finns tyvärr inte många som jagar, men de ytterst få som gör det fungerar väldigt bra. Jagar både räv o grävling men har skjutit flest grävligar då det oftast är det som är inne. Welshen är ofta klok i gryt och blir sällan skadad. Mina har hittils aldrig varit allvarligare skadade än några mindre bett i nosen och någon tappad tand. Inte som många TJT som är totalt sönderslitna när de kommer upp ur gryt. Om de kommer upp... Tyvärr så har i alla fall mina inte fungerat bra i "lådorna". De tappar intresset när de inte får sin"belöning". De har efter ett par ggr i konstgryt listat ut att inget går att komma åt helt och att inget skjuts. Nu sen det blev krav på galler för så fungerar det ännu sämre. Därför har ingen testats på prov vilket är synd för rasen. Spelar ju ingen roll hur bra de fungerar på riktigt och hur mycket som skjuts för dom om det inte finns på papper. välkommen till forumet och vår gemytliga hörna, antar dig man ska ringa om det finns frågot hur man ska tvätta hunde med tanke å hårlaget kul med lite udde ras idag!
Publicerat Mars 7, 200917 yr jessus vad dessa trådar alltid spårar :Pmvh c-a Jag tycker inte det gör nått. Helt uppenbart finns här människor som brinner för sin sak, för sin hund och vissa fall sin ras. Sånt ska alltid premieras Tycker samtalen på vägen är minst lika intressanta som eventuella svar eller slutmål på trådarna. Sen kan man ju kanske konstatera att det inte är nån direkt slump, att de här människorna äger en terrier.
Publicerat Mars 7, 200917 yr skönt å höra att man inte behöver ge sig i nån fråga,och man lite kan vara knäpp utan folk anser det som konstigt att man inte släpper