Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa grythundsrasen?

Featured Replies

Publicerat
Nu tror jag det beror mer på att det är ett stort bordergäng som upptäckt ett fantastiskt grytläger i Finland och så många andra har inte gjort det ännu.

Skulle fler människor med andra raser ha upptäckt det så skulle det finnas fler sådana inom andra raser också.

Nu är väl du en av de få i Sverige som har ett riktigt finskt jaktprov så det är ju lätt att 'vara kaxig' : ) Har du koll på hur många andra hundar som har det?

Hela saken blir ju lite off-topic också. Men jag tycker nog att det är mer verklightstroget att köra denfinska lådan än den svenska lådan

/Micke med border som gått svenskt jaktprov

tänk om hela de dära gänget åker för jaga där istället..kanske inte lika roligt när det inte syns på pappret??

verkar juh iaf vara en bra sak den dagen nån ny vill köpa hund att kanske kolla vilka som åker och tar den lätta vägen till få jakterna på pappret och vilka som väljer göra hunden bra i det "dolda" eller som det heter jaga.. :rolleyes:

nån som vet vilken hund som anses vara sveriges bästa gryt hund????tänker mest vilt för sig och meriteringar osv.

• Svar 162
  • Visningar 25,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

uräkta lite har inte följt med riktigt... blir bara så förbannad på en del uppfödare som tar ut hur mycket som helst för en grythund som har dom bästa föräldrarna som finns på denna planet. tex hur mycket räv och grävling som helst skjutet för dom. tagit alla prov som kan tänkas osv. Men, Men, Men, jag vet så som alla grytjägare att jagar man mycket med en grythund oavsett ras så blir det ärr på ärr kanske mindre alvarliga och en del hundar mer alvarliga blesyrer men iallafall uppstår de förr el senare. Men på många hundar som uppfödare har, finns inte tillstymelse till nåt inte ens en hint om att de har varit i kontakt med ett levande rovilt under backen... Hundarna läker ju, javisst inte för annat. Men inte så fort! isåfall blir dom inte använda ofta på en säsong... Nej merparten är nog bara lådhundar...men visst funkar säkert de också. Men när jag som grytjägare köper en grythund oavsett ras.. Då vill jag nog veta att föräldrarna kan jaga. Inte skälla på en tam grävling i en låda. Oftast handlar det om en rejäl summa pengar. Och de vill man inte lämna på en topp-parning som igentligen är skit.

Publicerat
känns lite sådär med champion titel på grythundar hellst om man åker till finland och kan få ut championat utan att hunden varit i naturgryt.....är ju trotts allt en jäkla skillnad på naturgryt å provgryt....vill hellst ha jagat med föräldrarna eller åtminstonde veta att det jagas med dom innan jag köper valp.

Du behöver ju inte bry dej i titlarna utan kan jaga med föräldrarna ändå! En svensk championtitel är väl inte värt så mycket heller som det ser ut idag.

/Micke

Publicerat
Roggman , du är klok som en PUDEL. Ungefär vad jag försöker puckona att förstå. Är nog ingen bra pedagog. Dom hör ju för fan inte på vad jag säger :D

Läs dina egna inlägg så kanske du förstår varför "puckona" inte lyssnar, ja menar vad har du att tillföra diskutionen som inte jagar ens i gryt?? :rolleyes:

Publicerat
Läs dina egna inlägg så kanske du förstår varför "puckona" inte lyssnar, ja menar vad har du att tillföra diskutionen som inte jagar ens i gryt?? :D

du får ett halft plus längst ner i kanten på baksidan av pappret för den dödande kommentaren :rolleyes:

Publicerat
tänk om hela de dära gänget åker för jaga där istället..kanske inte lika roligt när det inte syns på pappret??

verkar juh iaf vara en bra sak den dagen nån ny vill köpa hund att kanske kolla vilka som åker och tar den lätta vägen till få jakterna på pappret och vilka som väljer göra hunden bra i det "dolda" eller som det heter jaga.. :rolleyes:

nån som vet vilken hund som anses vara sveriges bästa gryt hund????tänker mest vilt för sig och meriteringar osv.

Finns många (alltför många kanske tom) som bara jagar, långt ifrån rampljuset. Det är synd det också på ett vis.

Vet om en JRT (GB-russell förstås :D) som det är skjutet mer än 200 grävlingar för sedan han kom som 3-åring till Sverige, då är han jagad med i England också innan han kom hit. Hur många rävar han sprängt har jag ingen koll på men jagade räv gjorde han också.

Inte den bästa, varken i min ras eller någon annan men en duktig hund var han i alla fall :D

Publicerat

Nu är det ju svårt att jaga i gryt lagligt mitt i sommarn. Men en del av dem 5-8 stycken är faktiskt jägare som t.ex. Thomas från Ottercap som du själv framhållit i annan tråd. Men ibland kan det vara kul att göra något annat kul, dvs. dricka lite pilsner, se och utvärdera i runda slängar 50-60 hundar i hyfsat bra träningssituationer osv osv.

Sveriges bästa... Du kanske vet bäst som jagar så mycket. Jag vet av en tax som det är taget över 100 grävlingar med och den torde ligga högt i rankingen.

Jag håller i övrigt med Hector. Jag kan inte säga vad som är den bästa rasen. Men det finns ju got om folk som vill framhäva sina egna som de bästa.

Skulle jag köpa en till skulle jag kunna välja nästan vilken ras som helst utom tjt. Jag jagar inte tillräckligt för att ha en sådan.

/Micke

Publicerat
Du behöver ju inte bry dej i titlarna utan kan jaga med föräldrarna ändå! En svensk championtitel är väl inte värt så mycket heller som det ser ut idag.

/Micke

värt för dom som inte jagar men inte kanske för dom som vet hur det funkar i praktiken med många av dessa hundar..lite ansvar från berörda klubbar att kanske till att höja kraven så man faktiskt kan ha jagande hundar som är champion då det inte bara med lite tur att en räv kommer snabbt eller 40min lätt gryt skjuts en grävling..

silmas- sån hund snackar vi är i stil vad man kallar grythund! lever den när du skiver var eller hur gammal är den??

micke-man hör mycket gott om hans hundar och kommer säkert innan månadens slut få höra hur en valpköpare tycker om hunden... visst är det svårt att jaga på sommaren då det är varmt och jäkligt,men ja vet inte skulle själv inte åka på ett lådprov om jag inte hade vägarna förbi vid en jakt,menar välja gå lådprov eller få gräva efter mårdhund vet jag iaf ganska säkert vad som är bäst för hunden

Publicerat
värt för dom som inte jagar men inte kanske för dom som vet hur det funkar i praktiken med många av dessa hundar..lite ansvar från berörda klubbar att kanske till att höja kraven så man faktiskt kan ha jagande hundar som är champion då det inte bara med lite tur att en räv kommer snabbt eller 40min lätt gryt skjuts en grävling..

silmas- sån hund snackar vi är i stil vad man kallar grythund! lever den när du skiver var eller hur gammal är den??

micke-man hör mycket gott om hans hundar och kommer säkert innan månadens slut få höra hur en valpköpare tycker om hunden... visst är det svårt att jaga på sommaren då det är varmt och jäkligt,men ja vet inte skulle själv inte åka på ett lådprov om jag inte hade vägarna förbi vid en jakt,menar välja gå lådprov eller få gräva efter mårdhund vet jag iaf ganska säkert vad som är bäst för hunden

Nej tyvärr lever han inte längre. Jag åkte ner med min tik till den hunden för ett år sedan i hopp om att få till en parning men det gick inte vägen. Någon dag efter att jag åkt hem sköt de däremot en grävling i gryt för honom. Han var då 12 år & jagades med regelbundet in i det sista. Sällan allvarligt skadad.

Publicerat

Ja själv tror jag att för att vara bra rustad ska man ha lite olika typer....har tysk som blivit idotförliggare under åren...en parsontik som är reinkarnationen av en bra rävsprängare tycker jag själv :D och en parsonhanne som är en par storlekar för stor men riktigt duktig förliggare.

Rasen är inte det viktigaste utan individen....det kan vi nog slå fast.

Bästa grythunden i sverige....bodde jag i mälardalen och inte sköt 50 grävlingar/år då skulle jag skämmas eller så har jag dåliga hundar.

Så antalet går nog inte jämföra...men får en rävsprängare ut nio av tio rävar....går man aldrig bet på invallade grävlingar.... sånt är kvalite.

Anlagen kan man kolla av i provgryt men var din hund blir vet man oftast inte förrän den fått tjugo trettio skarpa grytjobb detta kan då ta några år för vissa eller en höst för andra.

Finska provet är lite mer ett skärpetest där det speglar sig ganska tydligt om hunden har dådkraften och skärpan....

Hur den sen funkar det får naturen och framtiden utvisa....

Tycker för övrigt inte mina hundar blev sämre när dom blev Champions, varken jakt eller utställnings.... :rolleyes:

Publicerat

host host eftersom man bott i märlardalen bra länge så är nog problemet med 50 grävlingar,utan tillgången på marker inte djur....finns juh en del inbitna klövvilts jägare så att säga mellan 15 augusti tills februari..

men helt klart man får bättre hundar där :rolleyes:

Publicerat
Nu tror jag det beror mer på att det är ett stort bordergäng som upptäckt ett fantastiskt grytläger i Finland och så många andra har inte gjort det ännu.

Skulle fler människor med andra raser ha upptäckt det så skulle det finnas fler sådana inom andra raser också.

Nu är väl du en av de få i Sverige som har ett riktigt finskt jaktprov så det är ju lätt att 'vara kaxig' : ) Har du koll på hur många andra hundar som har det?

Hela saken blir ju lite off-topic också. Men jag tycker nog att det är mer verklightstroget att köra denfinska lådan än den svenska lådan

/Micke med border som gått svenskt jaktprov

Klart att det är lätt att vara kaxig, och dessutom befogat. Jag skäms inte en sekund för att jag är stolt över hundens prestationer, vilket givetvis inte enbart handlar om ett jaktprov hit eller dit.

Vad gäller Finskt jaktprov.... otroligt få, så extremt få så att det är löjligt nästan, men jag har inte räknat dem, det får någon finsktalande människa som är mer förtrogen med Koiranet göra :)

Jag håller med om att det finska grytprovet är mycket bättre än det svenska, och man ser mer av hunden i det, absolut. Det finska lådprovet är så naturtroget som det är möjligt att få det, under konstlad form, och under rådande lagstiftning. Jag värderar det finska lådproven mycket högre än de svenska eller danska.

Det är också ytterst tveksamt att en hund som klarat finskt A-prov skulle vägra gå under jord, eftersom de defacto iaf gjort det minst en gång vid tomgrytsrevideringen.

Men jag tycker ändå inte att lådprov kan jämföras på samma hand som riktig jakt. Även i det finska lådprovet har hunden stöd av miljön runt omkring, av föraren, av enkeltheten i grytet osv. Den lyxen har inte hunden sen. Och till skillnad från en annan här som inte tyckte en riktig jakthund behövde gå i låda alls, anser jag däremot att låda är en del i grythundens utbildning.

Publicerat
Hur tycker du att man som uppfödare SKA kunna garantera en valpköpare att hur vederbörande än bär sig åt får han en grytjagande hund ?????????? Med en dåres envishet : Jag kan bara visa att avelsdjuren besitter de krav Kennelklubb/rasklubb stållt upp. Resten är ta mig fan upp tiill VALPKÖPAREN. Ang att förvalta : Kan säga att jag sett tillräckligt många skickliga förare förvandla en medelmåttig hund till champion. Har trots allt hållit på i några år vid detta laget :)

Nej jag tycker inte man ska garantera att en hund håller för vad skit som hellst. Men jag tycker inte heller att man kan friskriva sin avel med motivering att valpköparna är dåliga.

Kennelklubbens och/eller rasklubbens krav tycker jag är ganska ointressanta i sammanhanget. Vad har de med jakten att göra? Kravet på en uppfödare av jakthundar måste väl ändå vara mycket högre än så? Dessutom ställer man upp sina helt egna krav på sin uppföning, eller jag tror iaf att väldigt många gör det, och ofta överstiger de vida rasklubbens minimirekomendationer.

Det är jättejobbigt när valparna inte lever upp till förväntningarna, men första tanken kan knappast vara att ägaren är idiot, om inte vedebörande gjort nått väldigt konkret för att bevisa det. Första tanken måste väl ändå vara "hur gör man det då bättre".

Jag hör en del uppfödare sälja "jaktvalpar" när man sen studerar det hela lite mer ingående, så har ingen av föräldrarna jagat på riktigt, och när valpen sen inte jagar, då är det förarfel? Fanns det ens någon förutsättning för att den där valpen skulle jaga från början kan ju jag fråga mig då? Knappast på grundval av att nån av föräldrarna gått ett GA-prov iaf.

Publicerat
ställer man upp sina helt egna krav

Jo jag gör så min vän. Har i mina hanhundsval bla. parat med tjeckiska hanar som MÅSTE på jaktlig prövning innan dom får gå i avel. Dessa krav är jakt i naturlig miljö dvs. naturgryt. Fan orkar inte tjafsa mer med er i kväll. Tyck vad fan ni vill o låt mig tycka det som är rätt :)

Publicerat
Klart att det är lätt att vara kaxig, och dessutom befogat. Jag skäms inte en sekund för att jag är stolt över hundens prestationer, vilket givetvis inte enbart handlar om ett jaktprov hit eller dit.

Vad gäller Finskt jaktprov.... otroligt få, så extremt få så att det är löjligt nästan, men jag har inte räknat dem, det får någon finsktalande människa som är mer förtrogen med Koiranet göra :)

Jag håller med om att det finska grytprovet är mycket bättre än det svenska, och man ser mer av hunden i det, absolut. Det finska lådprovet är så naturtroget som det är möjligt att få det, under konstlad form, och under rådande lagstiftning. Jag värderar det finska lådproven mycket högre än de svenska eller danska.

Det är också ytterst tveksamt att en hund som klarat finskt A-prov skulle vägra gå under jord, eftersom de defacto iaf gjort det minst en gång vid tomgrytsrevideringen.

Men jag tycker ändå inte att lådprov kan jämföras på samma hand som riktig jakt. Även i det finska lådprovet har hunden stöd av miljön runt omkring, av föraren, av enkeltheten i grytet osv. Den lyxen har inte hunden sen. Och till skillnad från en annan här som inte tyckte en riktig jakthund behövde gå i låda alls, anser jag däremot att låda är en del i grythundens utbildning.

Nu blir det off-topic igen

Naturligtvis ska du inte skämmas utan vara stolt!

Jag vet att det är fem bordrar som gjort provet i Finland sedan 90-talet : ( Övriga raser har jag inte utforskat. Bara för att det är kaxigt så kommer jag att göra det. Skulle ha gjort det i julas men domaren hade inte tid att komma den dagen. Å andra sidan hade det knappast blivit godkänt för de kom ut för snabbt.

nej lådprov kan aldrig ersätta jakt men det finskavisar nog mer vad en hund går för än det svenska.

/Micke

Publicerat
Nu blir det off-topic igen

Naturligtvis ska du inte skämmas utan vara stolt!

Jag vet att det är fem bordrar som gjort provet i Finland sedan 90-talet : ( Övriga raser har jag inte utforskat. Bara för att det är kaxigt så kommer jag att göra det. Skulle ha gjort det i julas men domaren hade inte tid att komma den dagen. Å andra sidan hade det knappast blivit godkänt för de kom ut för snabbt.

nej lådprov kan aldrig ersätta jakt men det finskavisar nog mer vad en hund går för än det svenska.

/Micke

5-6 JRT har gjort det, om jag inte mins helt fel.

Publicerat

Hej!

Ja många svar blir det och av någon anledning så tycks dem allra flesta återspegla våra små följeslagares karaktär :)

För att återknyta till trådskaparens fråga så finns det förmodligen inget rakt svar att ge på frågan om vilken ras som jägare helst väljer då vi helt enkelt inte har något statistiskt underlag att utgå ifrån. Däremot kan ju folk svara på vilken ras som dem själva anser som den mest framstående eller funktionell baserat på deras personliga erfarenhet.

Min personliga åsikt är att man inte kan säga vilken ras som fungerar bäst vid grytjakt då det handlar om individer. Vidare så används få individer inom respektive ras till grytjakt sett ur ett populationsperspektiv. Jag förstår inte riktigt varför grythundfolk tenderar att hamna i dispyter med varandra när det gäller raser, provgrytsprov, grytjakt osv. Alla som sysslar grytjakt vill ju ha bra grythundar för jakt och dem som föder upp grythundar torde väl ändå ha för avsikt at förvalta och föra vidare material för framtiden? Visst det låter kanske naivt att säga så men i grund och botten så har jag svårt att se att folk avsiktligt jobbar till men för andra. Alla som jagar i gryt och har varit med under regelrevideringar osv. är förmodligen helt på det klara med vad anlagsproven ger och inte ger, oavsett i vilket land man går proven, samt syftet med dessa och inte minst varför proven ser ut som dem gör i Sverige; anlagsprov är anlagsprov och jaktprov är jaktprov. Sedan kan man ha åsikter om dess utformning och genomförande men idag så har vi bara oss själva (som jagar) och jaktproven att gå på om vi vill få någon som helst vägledning om en kulls framtida potential. Har föräldradjuren enbart anlagsprov och man köper det så är det upp till var och en, vi behöver inte såga folk vid knäskålarna för det utan respektera att dem åtminstone försöker inventera/utvärdera/dokumentera det dem har; det finns en mängd uppfödare som aldrig ens har haft sina hundar i närheten av en grytanläggning. Hur man än vrider och vänder på det så har folk olika uppfattning, ambitioner och intentioner, du som jägare kan bara gå på det du ser och vad som känns rätt i jägarhjärtat. Istället för att sätta taggarna utåt så måste vi jägare försöka förmedla vad vi menar och varför vi tycker som vi gör, dvs. förmedla hur viktigt det är att vi är noggranna och objektiva i vår utvärdering och avel för att kunna förvalta, få fram och föra vidare det som håller i skogen.

För att återkomma till frågan…

Sett ur perspektivet hur många kullar/individer som är genomavlade för jakt så är tysk jaktterrier den ras som står längst fram i ledet, det behöver jag nog ingen statistik att hänvisa till för att konstatera. Därmed inte sagt att det skulle vara den bästa rasen men min personliga åsikt är att du förmodligen skulle ha en närmst hundraprocentig garanti att hundarna går under jord och presterar någon form av arbete på ett grytvilt. Alla andra raser har uppblandat blod vilket lämnar en massa frågetecken för dig som jägare, dvs. endera så jagar den bra, mediokert eller inte alls. Sammanfattningsvis så är mitt svar att det finns individer som funkar kanonbra inom respektive ras men om jag fick chansen att köpa en sista hund i mitt jägarliv för ändamålet grytjakt så hade jag valt en tysk jaktterrier av den enkla anledningen att den åtminstone kommer att jaga :P . Vill understryka att jag inte är någon rasfanatiker, jag kommer förmodligen att äga och jaga med dem flesta grythundraser; urvalet för min del görs inte på färg och form utan på jaktliga och sociala egenskaper.

Mvh

/Fredrik

Publicerat
Jo jag gör så min vän. Har i mina hanhundsval bla. parat med tjeckiska hanar som MÅSTE på jaktlig prövning innan dom får gå i avel. Dessa krav är jakt i naturlig miljö dvs. naturgryt. Fan orkar inte tjafsa mer med er i kväll. Tyck vad fan ni vill o låt mig tycka det som är rätt :)
Publicerat

Skulle vara intressant att veta vad ditt kennelnamn är då du verkar ha stor kunskap av borderterrier som både grythund och till allt annat den kan användas till

Publicerat

ho ho .... finns skit o stjärnor i alla raser. precis som nämnts tidigare så är det individuellt och inte beroende av ras !!

men skulle jag själv vilja välja hund med mycket jakt i, så skulle det kanske bli TJT !! det är en annan sak om jag vore förare att bemästra en dylik eller näää... kan ju bra hända det blitt bara skit (som finns i alla raser :) )

bara mina egna funderingar/tankar... innehar så lite erfarenhet att jag princip borde hålla tyst :P

Publicerat
du får ett halft plus längst ner i kanten på baksidan av pappret för den dödande kommentaren :)

En får tack, släng inte pappret nu bara :P

Publicerat

Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund.

Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt?

Jack Russell terrier ! (JRTof GB) ....blir mitt val !
Publicerat
  • Författare
Jag tycker faktiskt frågan är fel ställd! I ärlighetens namn finns det inte en RAS som är bäst, utan det är helt och hållet upp till individen.

Parson, JR,Fox och Borderterrier är alla renodlade grythundraser TJT´n är avlad för lite fler områden, därmed inte sagt att den klarar det bra.

Enligt mig är det ett otyg med för skarpa grythundar, fight javisst men inte strid till döds eller skador.

En bra rävsprängare är rörlig och letar nya anfallsvägar, går de på för hårt tränger räven gärna in sig i nån klippskrava eller dyligt.

Sen är det så att vissa rävar kommer lätt, andra inte.

I övrigt........Svar på frågan! Border så klart ;-)

//Roggman66

Ja, det är möjligt men nu var det iaf intressant att få veta vilken hundras de flesta grytjägare helst väljer för att se om det finns några speciella raser som är mest poppis. Tackar för svaret :)

Publicerat
  • Författare
Ganska onödig tråd egentligen iom att det alltid blir samma diibadaaba typ min pappa e' starkare än din pappa :D

Men håller med dom som tycker typ att en hund inte e' en grytjakthund innan man jagat några säsonger och fått mer än ett dussin byten med hunden. Och att bli grytchampion i finska lådor slår inte värst högt för min del.

Säger ingen speciel ras, men har stora förhoppningar på några DJD:s ;)

Oki, onödig,.. och visst verkar grytfolket vara lika rabiata i dessa frågor som deras hundar är i gryten men iaf. Frågan var ändå intressant tycker då jag :)

Publicerat
  • Författare
uräkta lite har inte följt med riktigt... blir bara så förbannad på en del uppfödare som tar ut hur mycket som helst för en grythund som har dom bästa föräldrarna som finns på denna planet. tex hur mycket räv och grävling som helst skjutet för dom. tagit alla prov som kan tänkas osv. Men, Men, Men, jag vet så som alla grytjägare att jagar man mycket med en grythund oavsett ras så blir det ärr på ärr kanske mindre alvarliga och en del hundar mer alvarliga blesyrer men iallafall uppstår de förr el senare. Men på många hundar som uppfödare har, finns inte tillstymelse till nåt inte ens en hint om att de har varit i kontakt med ett levande rovilt under backen... Hundarna läker ju, javisst inte för annat. Men inte så fort! isåfall blir dom inte använda ofta på en säsong... Nej merparten är nog bara lådhundar...men visst funkar säkert de också. Men när jag som grytjägare köper en grythund oavsett ras.. Då vill jag nog veta att föräldrarna kan jaga. Inte skälla på en tam grävling i en låda. Oftast handlar det om en rejäl summa pengar. Och de vill man inte lämna på en topp-parning som igentligen är skit.

Ja, tack och Du väljer helst,.. vilken ras när det är grytjakt,...? :)