Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa grythundsrasen?

Featured Replies

Publicerat
Du hittar alltid nått att hacka på mig och mina skithundar. Det som jag skriver är min högst personliga åsikt. Nu gräver jag åter ner stridsyxan mot dig för den slår bara tillbaks hela tiden. du är ju inte ens intresserad av att lyssna på mina och andras erfarenheter vad gäller provverksamheten. Du har din åsikt och det är den som gäller. Givetvis har du rätt i ditt sätt att se på det svenska grytjaktprovet, det är det som är målet med det hela, men du kan väl i alla fall erkänna att alla domare dömer inte lika hårt och att en del hundar faktiskt får en enklare resa. En andlednig till att jag tycker det finska systemet är bättre. Ponera att hunden går ner i ett djupt gryt och letar det kan vara omöjligt att höra hundens arbete på lite djup. Räven kommer ut efter 15 min och blir skjuten. hur kan man vara säker på att det va den räven den hade kontakt med. det kunde vara fler eller en grävling eller ingeting alls bara lite allmänt löskallig i grytet. Den hunden blir champion det garanterar jag i 99 fall av 100. Det är inte alltid så enkelt att döma rättvist i skogen och utan publik. Jag vet att du tycker jag är en gnällig uppkäftig skitstövel. det har jag fått klart för mig i många situationer nu. men du kan väl va med och diskutera hur vi skulle kunna få ett bättre och mer beskrivande grytanlagsprov i Framtiden. Jag startar en ny tråd i detta ämne där vi inte hackar på varandra utan en enkel diskussion mellan vanliga grythundsägare och grytjägare både rookies och rutinerade om hur vi ska få fram bättre grythundar till grytjägare. det är ju så att vi snart står för en ny regelrevidering snart och då finns det möjligheter.

Christer Johansson

Ps. Om jag skulle ha en grythund bara till grytjakt skulle jag definitivt ha en Tax Ds.

Så länge jag anser och tycker att du för ett dåligt resonemang och vrider till meningar och ord på ett illa valt sätt har jag väl rätt att lägga till egna kommentarer, eller??? Det va du själv som jämförde lådprover i Finland med vårat Svenska grytjaktprov som gjorde att jag svarade på det du skrev. Dina hundar och dig personligen har jag ingen som helst lust att diskutera och även här tycker jag att du vrider till dina ord och meningar på ett illa valt sätt....

• Svar 162
  • Visningar 25,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vad kul att det hålls liv i tråden...

En hund som bryter på det finska provet och går ur blir väl underkänd ?

Likaså vid naturgrytsprov i finland ?

Observera mina frågetecken....

Tycker inget lådprov i världen skulle kunna rendera i championatstitel. och punkt igen.

Tysk, parson....där är fortfarande mina aktier har en liten fin parsontik nu som inte byts mot alla tyskar border taxar foxar i hela världen.....

Ha en trevlig och äggfylld påsk

Publicerat
"citat Foxkiller".

Det finska provet säger mer om skärpan än det svenska...det är allt. Det svenska säger mer om rörlighet än det finska.

Intressant! Vad bygger du den teorin på? Vad det gäller skärpa ja, men rörligheten säger då jag nej till!

Jag måste säga att"jag"då tycker att det finska provet är bättre i dom flesta avseenden faktiskt! Det sker på rätt vilt framför allt, och värde mätaren av skärpan är som sagt högre. Det är bra, då det verkar vara det första som hundarna tappar vid avel på medelmåttor! Det är ett avels instrument vi talar om, och INTE jakt! Var glada istället för att så många icke storjägare går på prov med sina hundar, även fast dom inte jagar med dom! Och ett championat "enkelt" el inte har ju faktiskt aldrig gjort någon hund sämre! :wub: Men jävligt många avundsjuka har jag märkt genom åren! :D

jag tycker fortfarande att en bra tysk är svårslagen som grythund!! B)

J.B

Gissar att det va mig du citerade å inte Foxkiller.

Vad jag bygger teorin på...ja, egen erfarenhet och egna slutsatser, om det nu är värt nåt för dig vet jag inte..men jag står ändå fast vid att det finska provet säger mer om skärpan å inte ett förbannat jota om rörligheten.

Publicerat
Gissar att det va mig du citerade å inte Foxkiller.

Vad jag bygger teorin på...ja, egen erfarenhet och egna slutsatser, om det nu är värt nåt för dig vet jag inte..men jag står ändå fast vid att det finska provet säger mer om skärpan å inte ett förbannat jota om rörligheten.

Alla erfarenheter är värdefulla för mig! Men slutsatser är mkt farliga att ta när det handlar om jakt och hundar! Hundar är individer och därför alla nästan helt olika, precis som alla jakttillfällen/provtillfällen! Men vad är det som får dig att tro det svenska provet säger mer än det finska om rörligheten!?

mvh J.B

Publicerat
Alla erfarenheter är värdefulla för mig! Men slutsatser är mkt farliga att ta när det handlar om jakt och hundar! Hundar är individer och därför alla nästan helt olika, precis som alla jakttillfällen/provtillfällen! Men vad är det som får dig att tro det svenska provet säger mer än det finska om rörligheten!?

mvh J.B

I de finska proven..om jag inte är helt fel ute...så är det rent fel om hunden bryter och kommer ut.

Hunden har 20 minuter på sig att jobba i grytet och utföra sitt arbete mot räven...men ingenstans

nämns det att hunden ska/bör/får bryta och komma ut under provförloppet.

I det svenska provet bedömer man hundens rörlighet på ett helt annat sätt, en hund som ligger

kvar och jobbar på provdjuret under en längre tid och inte heller tar kontakt i de övriga gångarna

blir inte godkänd. Visst kan man ha åsikter om hur rörligheten bedöms på de svenska proven, endel hundar

kanske behöver 10-15min på sig att bryta vid jakt och då är det svårt att hinna med alla gångar på

ett prov...men det säger iaf mer än det finska...enligt mig.

Ska vi inte få dra slutsatser av prov och hur vi bedömer hundarna både vid prov och jakt så tror jag att

vi ska lägga ner all sån verksamhet...och då helt bara övergå till gissningar.Självklart finns det alltid

undantag hos våra hundar...men sett till en genomsnittlig hund så tror jag nog att provverksamheten i

allmänhet är det bästa redskap vi kan använda oss av...såvida vi inte kan jaga med alla hundar vi är

intresserade av.Så....jag tycker vi ska dra slutsatser...men självklart ha i beaktning att alla hundar är

individer.

Publicerat
I de finska proven..om jag inte är helt fel ute...så är det rent fel om hunden bryter och kommer ut.

Hunden har 20 minuter på sig att jobba i grytet och utföra sitt arbete mot räven...men ingenstans

I det svenska provet bedömer man hundens rörlighet på ett helt annat sätt, en hund som ligger

kvar och jobbar på provdjuret under en längre tid och inte heller tar kontakt i de övriga gångarna

blir inte godkänd. Visst kan man ha åsikter om hur rörligheten bedöms på de svenska proven, endel hundar

kanske behöver 10-15min på sig att bryta vid jakt och då är det svårt att hinna med alla gångar på

Ska vi inte få dra slutsatser av prov och hur vi bedömer hundarna både vid prov och jakt så tror jag att

vi ska lägga ner all sån verksamhet...och då helt bara övergå till gissningar.Självklart finns det alltid

undantag hos våra hundar...men sett till en genomsnittlig hund så tror jag nog att provverksamheten i

allmänhet är det bästa redskap vi kan använda oss av...såvida vi inte kan jaga med alla hundar vi är

intresserade av.Så....jag tycker vi ska dra slutsatser...men självklart ha i beaktning att alla hundar är

individer.

Prov är alltid till godo för en ras, av vilken ras det än må vara, och vilket prov/provform det än må vara! Men inget av idag använda prov för någon jakthunds ras är 100% fulländat. Svårt att få det hundra % rättvist kan man säga!

Och vad det gäller det svenska provet så kan jag tycka det är direkt missvisande i många fall. Det bedrivs på fel viltart, det är galler och en rörlig kittel där man med lätthet styr hundens vilja att bryta spontant ,man lär lätt sin hund att bryta i önskade intervaller pga/med den begränsade kontakten med provdjuret helt enkelt!(är det något bättre än det finska?)

Det är i pricip omöjligt att dra några slutsatser i ett ämne som detta (jakt,hundar,prov) då variationerna är för stora mellan individer och tillfällen! Jag tror dessutom att ingen är en sån mästare i ämnet att man kan dra slutsatser ang hela den nordiska grytprovs verksamheten!

Jag tror istället vi ska vara ytterst rädda om våran prov verksamhet, och dom som vill visa upp sina hundar på proven.(storjägare el inte). Inte tjata om enkla el inte enkla championat(alla som vill kan ju ta dom om dom e så enkla) och att inte nedvärdera någon provform, för alla prov som finns idag är bättre än inga alls! Hålla ihop och kämpa för en gemensam sak är nödvändigt i dagens samhälle, för jag vill fortsätta skjuta en och annan gryträv i framtiden!

Jag gillar annars alla goda jakthundar som klarar sitt jobb med bravur!

mvh J.B

Publicerat

individer.

Bäste Kettukiller

I ett finskt provgryt kan man inte som hund komma ut!! räven är alltså lös tillsammans med hunden. man får släppa ut hunden eftersom hunden är inplåtad och det vore ju lite tråkigt om räven smiter ut och därför är grytet stängt!!! Hunden släpps ut om den visar att den inte vill vara kvar med viltet efter att man plåtat fast räven i en kittel .

Jag säger än en gång jag hade precis samma åsikter som er andra angående det finska provgrytet innan jag sett deras provgryt.

Christer

Publicerat

Bäste Christer!

Vi har inte samma uppfattning...men det må så vara.Du är dock inte ensam om att ha varit vid finska

konstgryt.

Jag tycker det är en jäkla övertro på Finland ofta när det gäller jakthundar.Visst har de många oerhört bra

saker...men allt är inte bra..och defenitivt inte alltid bättre än i Sverige.Som en liten intressant sak kan jag berätta

att jag nu har besök av två st rutinerade rävjägare från Finland som ska para en hund hos mig.De ska även

köpa en terriervalp härifrån Sverige och vi tittade på tiken nu i helgen.De har sett videofilm på svenska terriers

och just de här hundarna som de ska ta valp ifrån och de säger att såna hundar finns inte i Finland längre.Där har

de förliggare...inte sprängare.För tillfället är det fox jag talar om.Kanske är det annorlunda på övriga terrierraser.

När jag sett finska grythundar så har de inte alls imponerat på mig...oavsett ras.Men jag har kanske en konstig

uppfattning.

Guldbocken: Jag är inte heller lyrisk över de svenska proven...det har jag aldrig påstått och kommer aldrig heller

att göra.Jag har varit väldigt kritisk mot dessa även om du kanske inte tror det.

Jag skulle precis som du önska räv i kitteln(där är Finland bättre), jag vill ha bort gallret, för utan galler kan man

inte säga mkt om hur hunden egentligen jobbar.Dessa saker kommer aldrig att gå igenom...så det är lika bra att

glömma..jag tror hellre att vi ska basera våran bedömning på prov i naturgryt.Ett godkänt prov på nån enkel variant

av vårat nuvarande prov...och sedan ut i skogen.Bättre än så kan det nog inte bli så länge vi inte får bestämma själva

hur våra regler ska se ut.

Vete tusan om vi kommer längre i diskussionen.Kommer inget revolutionerande inlägg så är detta mitt sista i denna fråga.

• 1 month later...
Publicerat

Verkligen nyanserad tråd om den bästa grythundsrasen :rolleyes:

Ny här på forumet och blev nästan förbluffad över hur vissa personer i tråden kokar över. Men frågan är givetvis delikat i sig. Jag har jagat med dugliga hundar ur snart sett alla de vanliga grytraserna och även någon blandras. Om jag ska göra en lång historia kort så finns det bra och dåliga hundar inom alla raser, fox,Parson,jackrussel,border, tax eller tyskjaktterrier. Däremot så är vissa raser betydligt jämnare än andra. Kan man tänka sig att äga en TJT så får jag nog säga att den rasen är det säkraste kortet rent jaktligt, även om den kräver en del merjobb dressyrmässigt än övriga raser. Borderterriern är annars en oerhört trevlig hund att äga, tyvärr så är det ganska många individer som brister i jaktlust. Fox finns ju en del bra hundar men det blir svårare och svårare att få tag på lämpligt jaktmaterial. Parson/jackrussel orkar jag inte göra någon skillnad på, rent utseendemässigt så är dom slående lika. Jaktmässigt så har jag enbart jagat med 5-6st varav 2 var bra de andra undermåliga grythundar. Tax finns det några bra hundar med grylinjer kvar, de jag har jagat med har varit i det närmaste outtröttliga förliggare och väl fungerande jakthundar. Så mitt slutliga tips är nog en tysk då det är oerhört få individer som brister i jaktlust/skärpa.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Oj, vad kul att debatten fortsatte och det var en hel del intressant som ältades också helt klart. *lyssnar så öronen trillar av*;)

NU har jag själv fått testa hunden i grytlådor iaf två gånger,.. kan bara konstatera att hon INTE behöver uppmuntran eller stöd alls,... Kul att se hur medfött de verkar ha detta i sig!! Enda nackdelen,.. är väl att jag börjar bli rejält sugen på att testa grytjakt på riktigt sen också,... men kanske är hon lite för het/skarp så jag vet inte om jag vågar,.. än,...

Tack för alla intressanta svar i tråden iaf! :D

Publicerat
Verkligen nyanserad tråd om den bästa grythundsrasen ;)

Ny här på forumet och blev nästan förbluffad över hur vissa personer i tråden kokar över. Men frågan är givetvis delikat i sig. Jag har jagat med dugliga hundar ur snart sett alla de vanliga grytraserna och även någon blandras. Om jag ska göra en lång historia kort så finns det bra och dåliga hundar inom alla raser, fox,Parson,jackrussel,border, tax eller tyskjaktterrier. Däremot så är vissa raser betydligt jämnare än andra. Kan man tänka sig att äga en TJT så får jag nog säga att den rasen är det säkraste kortet rent jaktligt, även om den kräver en del merjobb dressyrmässigt än övriga raser. Borderterriern är annars en oerhört trevlig hund att äga, tyvärr så är det ganska många individer som brister i jaktlust. Fox finns ju en del bra hundar men det blir svårare och svårare att få tag på lämpligt jaktmaterial. Parson/jackrussel orkar jag inte göra någon skillnad på, rent utseendemässigt så är dom slående lika. Jaktmässigt så har jag enbart jagat med 5-6st varav 2 var bra de andra undermåliga grythundar. Tax finns det några bra hundar med grylinjer kvar, de jag har jagat med har varit i det närmaste outtröttliga förliggare och väl fungerande jakthundar. Så mitt slutliga tips är nog en tysk då det är oerhört få individer som brister i jaktlust/skärpa.

Skulle nog säga att du har fel om foxen....tror nog det blir lättare å lättare att få tag på lämpligt jaktmaterial...men det är som sagt var min personliga åsikt.

Publicerat
Skulle nog säga att du har fel om foxen....tror nog det blir lättare å lättare att få tag på lämpligt jaktmaterial...men det är som sagt var min personliga åsikt.

Jag vet att det finns uppfödare som avlar på jakthundar och kanske är det som du säger att det är lättare att få tag på en fox som jagar idag än vad det var för 10 år sedan. Dock har ju rasen som jakthund minimerats till en spillra mot vad den en gång var här i sverige. Går jag in och läser lite statestik på jaktfoxar så är det mycket riktigt så att man kan se ett ökat antal valparfrån jagande linjer, vilket är mycket trevligt tycker jag. Foxen är i allra högsta grad värd att bevara som jakthund!

• 2 weeks later...
Publicerat

kanske inte lättare utan man med åren lärt sig sålla,så bör det nog vara med dom flesta raserna...