Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Ok Your choiche. Du får kanske inte riktiga svar på det viset Du ska veta att jag inte har ngt emot dig o dina åsikter. Förbehåller mig dock rätten att hålla på mina Tack T, och jag respekterar fullt ut Dina åsikter. Hmm,.. även om jag vet att Du fördrar en annan typ av Labbe än mig;)
Publicerat Mars 6, 200917 yr har jagat med bra idivider utav alla raser men även med skit utav dom flesta raser... beror inte på rasen utan individen och hur mycket den får jaga...
Publicerat Mars 6, 200917 yr Tack T, och jag respekterar fullt ut Dina åsikter. Hmm,.. även om jag vet att Du fördrar en annan typ av Labbe än mig;) Ang. labbe ??? Har du andra åsikter än att det ska vara en RIKTIG labbe????? Vi kan ta det i en annan tråd eller via pm. Hur som ha en trevlig fredagkväll. Med eller utan Amakulu
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag ska kanske tillägga att jag själv inte har någon favoritras inom grytjakten. Jag kommer kanske själv bara välja lådorna för min tik eller precis de prov som måste till för eventuell avelsutvärdering mm annars håller vi oss ovan jord om jag får bestämma. Men undersökningen var rätt intressant nämligen och det ser ut som om det jag trott hitills får på tafsen av er som vet mer,.... Ska bli spännande att se fortsättningen här,.. tacksam för fler svar
Publicerat Mars 6, 200917 yr Du damen förutsätter att du är en sådan. Åk till Finland och LEK i lådor så får du kanske reda på verkligheten När jag tittar på hunddata så noterar jag 17 nya grytchampions hos border 2008. Av dessa 17 är det 15 som tagit sitt finska championat i låda, och därmed fått sitt svenska "på köpet", utan att göra grytjaktsprov. Är det därför det är så viktigt att uppgradera det finska lådprovet till "riktig jakt"? I Finland heter det championatet inte ens "jaktchampion" utan "brukschampion".
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Ang. labbe ??? Har du andra åsikter än att det ska vara en RIKTIG labbe????? Vi kan ta det i en annan tråd eller via pm. Hur som ha en trevlig fredagkväll. Med eller utan Amakulu Ja,.. när det gäller labbe så finns bara en sort som är "riktig" så klart. Hehe,.. men,.. den debatten tar vi en heeeelt annan gång. Ha en fin fredag Du med
Publicerat Mars 6, 200917 yr När jag tittar på hunddata så noterar jag 17 nya grytchampions hos border 2008. Av dessa 17 är det 15 som tagit sitt finska championat i låda, och därmed fått sitt svenska "på köpet", utan att göra grytjaktsprov.Är det därför det är så viktigt att uppgradera det finska lådprovet till "riktig jakt"? Finsk är mer fullkontakt karate än svenska prov. Om sen svenska provregler är lite konstiga kan man ju inte som hundägare göra så mkt åt. SKK är ju en institution som inte tål så mkt invändningar
Publicerat Mars 6, 200917 yr Finsk är mer fullkontakt karate än svenska prov. Om sen svenska provregler är lite konstiga kan man ju inte som hundägare göra så mkt åt.SKK är ju en institution som inte tål så mkt invändningar Det beror ju på svensk djurskyddslagstiftning och inte på SKK.
Publicerat Mars 6, 200917 yr När jag tittar på hunddata så noterar jag 17 nya grytchampions hos border 2008. Av dessa 17 är det 15 som tagit sitt finska championat i låda, och därmed fått sitt svenska "på köpet", utan att göra grytjaktsprov.Är det därför det är så viktigt att uppgradera det finska lådprovet till "riktig jakt"? I Finland heter det championatet inte ens "jaktchampion" utan "brukschampion". Dessutom är det så trots allt att det är valpköparen som avgör vad hunden ska bli. Jag kan bara som uppfödare visa att avelsdjuren har de grundläggande egenskaper som krävs av rasen. Lika illa på labbesidan egentligen. Vilket fasanmissil kan verifiera. Ska dock ta det i ett annat sammanhang
Publicerat Mars 6, 200917 yr alltså varför skaffa en grythund om man inte tänkt jaga?? gå provlådor är juh inte kanske så kul att göra i 10 år.ska vi prata grythundar anser jag nog det som rätt korkat om inte väldigt... har man inte tänkt jaga tycker jag man inte tillför så där jätte mycket,, måste juh finns skillnad på gryt hund och bara vara en terrier,man köper väl inte en grythund utan det bli den med tiden,sen att finns mer anpassade och vissa mindre för uppgiften.. man har väl inte en träskällare som inte jagas med? för mig är det en finnspets bara iaf är själv öppen för några andra raser men jaga för lite gryt nu för att hålla igång 2st hundar...
Publicerat Mars 6, 200917 yr alltså varför skaffa en grythund om man inte tänkt jaga?? gå provlådor är juh inte kanske så kul att göra i 10 år.ska vi prata grythundar anser jag nog det som rätt korkat om inte väldigt... har man inte tänkt jaga tycker jag man inte tillför så där jätte mycket,,måste juh finns skillnad på gryt hund och bara vara en terrier,man köper väl inte en grythund utan det bli den med tiden,sen att finns mer anpassade och vissa mindre för uppgiften.. man har väl inte en träskällare som inte jagas med? för mig är det en finnspets bara iaf är själv öppen för några andra raser men jaga för lite gryt nu för att hålla igång 2st hundar... Va menar du ???????????
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare alltså varför skaffa en grythund om man inte tänkt jaga?? gå provlådor är juh inte kanske så kul att göra i 10 år.ska vi prata grythundar anser jag nog det som rätt korkat om inte väldigt... har man inte tänkt jaga tycker jag man inte tillför så där jätte mycket,,måste juh finns skillnad på gryt hund och bara vara en terrier,man köper väl inte en grythund utan det bli den med tiden,sen att finns mer anpassade och vissa mindre för uppgiften.. man har väl inte en träskällare som inte jagas med? för mig är det en finnspets bara iaf är själv öppen för några andra raser men jaga för lite gryt nu för att hålla igång 2st hundar... Ja,.. nu vet jag inte vem Du vänder Dig till FC men om det var till mig så behöver Du inte oroa Dig. Hunden får jaga massor,.. och har redan trots sin låga ålder rätt mkt vilt på sitt samvete och jag köpte en TJT för att jag ville ha en bra jakthund. Men all jakt sker ju knappast i gryt,... och lådorna har vi bara tänkt att nyttja så länge vi behöver för att fixa till grytdelarna till de andra proven för TJTs... Anledningen till att vi inte tänker jaga i gryt är för att det helt enkelt inte intresserar mig. Iaf inte än så länge,..
Publicerat Mars 6, 200917 yr om det inte framgick,så tycker jag man inte ska äga en grythund om man inte tänkt jaga, äga en terrier går jätte bra..för att sålla bort oseriösa borde man ha 3 jaktprov på grythundar,så slipper vi folk som kommer med ojagade hundar till jaktprovet och med första viltet för hunden är champion,, helt sjukt om du frågar mig! ps,tjt och taxar är väl mer allround hundar och inte lika utpräglade grythundar som andra..min skallar inte i löpor tack vare den ska endast skälla vid kontakt och inte bara lukt...
Publicerat Mars 6, 200917 yr Dessutom är det så trots allt att det är valpköparen som avgör vad hunden ska bli. Jag kan bara som uppfödare visa att avelsdjuren har de grundläggande egenskaper som krävs av rasen. Lika illa på labbesidan egentligen. Vilket fasanmissil kan verifiera. Ska dock ta det i ett annat sammanhang Fast jag håller inte med. Om jag säljer en hund med "anlag" och dessa förvaltas enligt alla konstens regler, så kan dte antingen bli en hund som har just "anlag" och inget mer, eller en brukbar grythund. Om hunden inte har MER än just anlag, kan man inte heller ta fram mer än just det ur den, hur duktig man än är. Surt som fanken kan det vara att se den där valpen, som borde vara så lovande, inte bli mer än kanske halvhyfsad eller inte ens det. Och jag menar på, att om föräldrarna aldrig är mer än anlagstestade, dvs gått lådprov, så är de inte heller mer än anlagshundar. När föräldrarna jagats, är de jakthundar. När valpen jagats, är den jakthund. Visserligen kan man absolut få jakthundar ur anlagshundar, men jag motsätter mig tankesättet att anlagshundar som får "misslyckade" valpar skulle bero enbart på valpköparens hantering. Är materialet inte tillräckligt, kan man helt enkelt inte förvalta det till att bli bra. När det kommer till ren dressyr, då kan man ta fram mer ur en hund än vad den egentligen har, men när man stoppar hunden ensam under jord mot vilt, då är det inte en möjlighet.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund. Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,.. Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt? är nöjd med mitt val. tyskterrier. Finns annat dessa hundar är bra på oxå så varför inte ha det i samma förpackning. En bra grythund behöver inte leka i lådor först, den har jakten i sig ändå.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare är nöjd med mitt val. tyskterrier. Finns annat dessa hundar är bra på oxå så varför inte ha det i samma förpackning.En bra grythund behöver inte leka i lådor först, den har jakten i sig ändå. Tack för svar. Äntligen en TJT-människa,.. *S*
Publicerat Mars 6, 200917 yr nog svårt att veta bästa rasen, jag är självklart övertygad att bästa uppfödaren inom grythundar självklart är KENNEL RADAGAST som ingen grythunds uppfödare kan mäta sig med i antal meriterade jakthundar! Även en av få kennel folk man träffar ute på jakt....Men hurvida vissa verkar tro sig äga en grythund vet jag ej vad som hänt sunt förnuft, en grythund jagar man med punkt slut... skit samma tror varje hund i parson,tjt,tax,border,jrt,patterdale är har visst anlag till jakt ännu,dock hur bra dom är upptill bedömmaren och brukar visa sig i meritlistan även om ett jakt prov inte visar nått utom att hunden jagade bra just då....finns juh skit i alla raser helt klart och även bra... men bästa i grythunds rasen är den som jagar från 1 augusti till 15 april !! sen jämnför man ett älghunds prov,stövar prov inser man hur sjukt mycket idioter det finns inom denna bransch!! Min Tyska jagar helst året om så då va ju saken klar men de visste vi ju innan lr F-C
Publicerat Mars 6, 200917 yr jag jagar extremt lite med min nu och tror inte man kan komma upp i fjolårets antal på 20 grävlingar efter jul
Publicerat Mars 6, 200917 yr Fast jag håller inte med. Om jag säljer en hund med "anlag" och dessa förvaltas enligt alla konstens regler, så kan dte antingen bli en hund som har just "anlag" och inget mer, eller en brukbar grythund.Om hunden inte har MER än just anlag, kan man inte heller ta fram mer än just det ur den, hur duktig man än är. Surt som fanken kan det vara att se den där valpen, som borde vara så lovande, inte bli mer än kanske halvhyfsad eller inte ens det. Och jag menar på, att om föräldrarna aldrig är mer än anlagstestade, dvs gått lådprov, så är de inte heller mer än anlagshundar. När föräldrarna jagats, är de jakthundar. När valpen jagats, är den jakthund. Visserligen kan man absolut få jakthundar ur anlagshundar, men jag motsätter mig tankesättet att anlagshundar som får "misslyckade" valpar skulle bero enbart på valpköparens hantering. Är materialet inte tillräckligt, kan man helt enkelt inte förvalta det till att bli bra. När det kommer till ren dressyr, då kan man ta fram mer ur en hund än vad den egentligen har, men när man stoppar hunden ensam under jord mot vilt, då är det inte en möjlighet. Hur tycker du att man som uppfödare SKA kunna garantera en valpköpare att hur vederbörande än bär sig åt får han en grytjagande hund ?????????? Med en dåres envishet : Jag kan bara visa att avelsdjuren besitter de krav Kennelklubb/rasklubb stållt upp. Resten är ta mig fan upp tiill VALPKÖPAREN. Ang att förvalta : Kan säga att jag sett tillräckligt många skickliga förare förvandla en medelmåttig hund till champion. Har trots allt hållit på i några år vid detta laget
Publicerat Mars 6, 200917 yr känns lite sådär med champion titel på grythundar hellst om man åker till finland och kan få ut championat utan att hunden varit i naturgryt.....är ju trotts allt en jäkla skillnad på naturgryt å provgryt....vill hellst ha jagat med föräldrarna eller åtminstonde veta att det jagas med dom innan jag köper valp.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Ganska onödig tråd egentligen iom att det alltid blir samma diibadaaba typ min pappa e' starkare än din pappa Men håller med dom som tycker typ att en hund inte e' en grytjakthund innan man jagat några säsonger och fått mer än ett dussin byten med hunden. Och att bli grytchampion i finska lådor slår inte värst högt för min del. Säger ingen speciel ras, men har stora förhoppningar på några DJD:s
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag tycker faktiskt frågan är fel ställd! I ärlighetens namn finns det inte en RAS som är bäst, utan det är helt och hållet upp till individen. Parson, JR,Fox och Borderterrier är alla renodlade grythundraser TJT´n är avlad för lite fler områden, därmed inte sagt att den klarar det bra. Enligt mig är det ett otyg med för skarpa grythundar, fight javisst men inte strid till döds eller skador. En bra rävsprängare är rörlig och letar nya anfallsvägar, går de på för hårt tränger räven gärna in sig i nån klippskrava eller dyligt. Sen är det så att vissa rävar kommer lätt, andra inte. I övrigt........Svar på frågan! Border så klart ;-) //Roggman66
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag tycker faktiskt frågan är fel ställd! I ärlighetens namn finns det inte en RAS som är bäst, utan det är helt och hållet upp till individen.Parson, JR,Fox och Borderterrier är alla renodlade grythundraser TJT´n är avlad för lite fler områden, därmed inte sagt att den klarar det bra. Enligt mig är det ett otyg med för skarpa grythundar, fight javisst men inte strid till döds eller skador. En bra rävsprängare är rörlig och letar nya anfallsvägar, går de på för hårt tränger räven gärna in sig i nån klippskrava eller dyligt. Sen är det så att vissa rävar kommer lätt, andra inte. I övrigt........Svar på frågan! Border så klart ;-) //Roggman66 Roggman , du är klok som en PUDEL. Ungefär vad jag försöker puckona att förstå. Är nog ingen bra pedagog. Dom hör ju för fan inte på vad jag säger
Publicerat Mars 6, 200917 yr Hur tycker du att man som uppfödare SKA kunna garantera en valpköpare att hur vederbörande än bär sig åt får han en grytjagande hund ?????????? Med en dåres envishet : Jag kan bara visa att avelsdjuren besitter de krav Kennelklubb/rasklubb stållt upp. Resten är ta mig fan upp tiill VALPKÖPAREN. Ang att förvalta : Kan säga att jag sett tillräckligt många skickliga förare förvandla en medelmåttig hund till champion. Har trots allt hållit på i några år vid detta laget Faktum är att jag tycker inte att man ska föda upp grythundar om man inte själv jagar i gryt med avelsdjuren. Det är min åsikt men jag vet själv att den inte är hållbar i praktiken alltid. Om en hund aldrig jagas med så vet man ju egentligen inte vad för gener man för vidare när man väljer att avla på den individen, inte när det kommer till just grytegenskaperna. Men visst, får man iväg sina valpar till aktiva grytjägare så kan man ju därigenom se resultatet av sin avel. Varför jag tycker så här är för att jag själv haft rätt svårt att hitta lämpliga hanar till mina tikar, jagande hanar (jagande hundar över huvudtaget) hos uppfödare är en bristvara & det tror jag inte är unikt just för min ras. Vi har rätt bra material inom rasen däremot, om man ser till linjerna, men jag personligen vill gärna ha lite mer "garanti" än endast bra linjer när jag avlar
Publicerat Mars 6, 200917 yr När jag tittar på hunddata så noterar jag 17 nya grytchampions hos border 2008. Av dessa 17 är det 15 som tagit sitt finska championat i låda, och därmed fått sitt svenska "på köpet", utan att göra grytjaktsprov.Är det därför det är så viktigt att uppgradera det finska lådprovet till "riktig jakt"? I Finland heter det championatet inte ens "jaktchampion" utan "brukschampion". Nu tror jag det beror mer på att det är ett stort bordergäng som upptäckt ett fantastiskt grytläger i Finland och så många andra har inte gjort det ännu. Skulle fler människor med andra raser ha upptäckt det så skulle det finnas fler sådana inom andra raser också. Nu är väl du en av de få i Sverige som har ett riktigt finskt jaktprov så det är ju lätt att 'vara kaxig' : ) Har du koll på hur många andra hundar som har det? Hela saken blir ju lite off-topic också. Men jag tycker nog att det är mer verklightstroget att köra denfinska lådan än den svenska lådan /Micke med border som gått svenskt jaktprov