Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa grythundsrasen?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja om det fanns en jakt statestik med prov och antal villtkontakts dagar i jakt som var trovärdig jag tror inte det finns, själv vill jag se andras hundar eller att dras jakt kammrater berättar. EN del ägare har så lätt att lägga på både moms dollar kurs att hundarna skulle vara som de hade fjärkontroll och kamera på hundarna vid jakt. Om det är större antalet i ett land av en ras som är popis så är det för den skull kanske inte bäst ex skotsk terrier de skall vara en tuff gryt hund men finns troligen i sverige få jaktligt använda så procentuellt kommer de inte ens med så de är inte dugliga fast de var en tuff gallring av dugliga hundar för vidare avel.Jag är inte ras fanatisk jag jagar med vilken hund som helst bara de gör sitt jobb. I slut ändan är det mest tycke och smak i alla fall.

Finns det någon prov statestik som visar varje ras antal i landet och och hur många i varje ras som provas det är många sällskaps hundar som inte provas.Finns det någon som sen har ställt de i statestik mot varandra? vore kul att veta.

Men nu gällde vilka raser som jägare föredrar att välja och därför köper för ändamålet endast för praktiskt jakt och inget annat. Tycker Du att det är en helt omljlig fråga så behöver Du inte svara. Andra har svarat och många har även givit sina personliga skäl.

• Svar 162
  • Visningar 25,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Själv har jag jagat med en blandras av märket tax, fox, jackrussel, tysk jaktterrier och schillerstövare. Eftersom alla dom vanliga grythundsraserna i denna kombination inte verkar vara nåt att ha, så går min röst till schillern.... -_-

...eller förresten, har hört talas om en blandras av märket fox och engelsk setter som ska ha varit 5jävlig som rävsprängare, så settern ligger bra till också. Engelsk setter är nog den bästa. Vet en renrasig som slutade jaga fågel till förmån för mink så fort den närmade sig vattendrag. Markerade gryten både med skall och försök att gräva ut dom små gynnarna. :huh:

Hehehe,.. men nu var det då jakten i grytorna som var intressant. -_-

Publicerat
  • Författare
Jävla dum fråga om jag får ingripa.

Ut och jaga med hundarna istället för att argumentera vilken ras som är bäst.

Det börjar bli allt för många onödiga frågor på detta forum.

mvh

Jaha,.. Finns tydligen de som både kan jaga och samtidigt debattera om olika saker. Är det DU som avgör vilka frågor som är ok på ett forum eller de som deltar i debatterna,....??? Är frågan inte intressant för Dig,.. så låt bli att läsa då. Finns en himla massa tjafstrådar här på detta forum enligt mig men inte går jag in och säger att det är en ondödig tråd som folket som tjafsar däri inte skall tjafsa om för det,....

Låt folk tjafsa om vad de vill. :huh:

Publicerat
  • Författare
Jag varken säger att jag kan eller vet allt...

Tycker det är bättre att man skapar en egen uppfattning istället för att tro på det folk skriver på cyberspace.

Speciellt inte nu när de finns folk som tror och vet allt.

hundägare som har en förkärlek att främhäva sina hundar liter jag inte ett dugg på innan jag fått se hunden prestera.

Så åter igen, ut i skogen!

Så om det finns folk som vill skaffa en hund för gytjkakt så menar Du på fullt allvar att de ska skaffa sig en egen uppfattning baserat på ,.. VADÅ?? Har man aldrig jagat i gryt och vill ha tips på hundaraser där många anser att det är finns relativt många bra hundar så ska man alltså inte få några tips av folk som jagar mkt och är erfarna grytjägare?

Ja,.. det var ju ett annorlunda sätt att resonera på tycker jag,... :huh:

Publicerat

Så om det finns folk som vill skaffa en hund för gytjkakt så menar Du på fullt allvar att de ska skaffa sig en egen uppfattning baserat på ,.. VADÅ?? Har man aldrig jagat i gryt och vill ha tips på hundaraser där många anser att det är finns relativt många bra hundar så ska man alltså inte få några tips av folk som jagar mkt och är erfarna grytjägare?

Ja,.. det var ju ett annorlunda sätt att resonera på tycker jag,... :huh:

Frågan var väl om jag inte minns fel -vilken ras som var den bästa grythunden?? vem ska svara på det?

Dom som ska köpa en grytbyracka ska kontakta gryhundsklubben, en klubb som finns över hela sverige och är hyffsat lätt att ta kontakt med. Där kan man prata med verkliga människor och få en mera sann bild. Få se hundarna jobba osv.

Jag skulle inte köpa en hund för att nån person på cyberspace säger att den rasen är bäst?

Nja.. jag står fast vid min synpunk. ut i skogen och se hundar jaga istället!

Publicerat

Jag vet vad jag haft att jaga med och vad jag kräver skall fungera vid jakt. skulle jag bara jaga grävling så väljer jag fox men ska jag jagar räv blir det tjt eller tax. Eller en korsning tjt/tax .

Men nu gällde vilka raser som jägare föredrar att välja och därför köper för ändamålet endast för praktiskt jakt och inget annat. Tycker Du att det är en helt omljlig fråga så behöver Du inte svara. Andra har svarat och många har även givit sina personliga skäl.

Publicerat
  • Författare
Frågan var väl om jag inte minns fel -vilken ras som var den bästa grythunden?? vem ska svara på det?

Dom som ska köpa en grytbyracka ska kontakta gryhundsklubben, en klubb som finns över hela sverige och är hyffsat lätt att ta kontakt med. Där kan man prata med verkliga människor och få en mera sann bild. Få se hundarna jobba osv.

Jag skulle inte köpa en hund för att nån person på cyberspace säger att den rasen är bäst?

Nja.. jag står fast vid min synpunk. ut i skogen och se hundar jaga istället!

Tolkningsfråga helt klart. När man ska skaffa hund för ett ändamål så väljer många att ÄVEN kolla vad folk på nätet tycker rent allmänt. Det betyder inte att man inte frågar andra och är ute i verkligheten OCKSÅ.

Ska nu DET vara fel bara för att det gäller brythundar så tycker jag at det är rätt fånigt faktiskt.'

Skitsamma vad skälet till denna fråga var. Jag ville veta hur folk resonerade och bara för ett par stycken inte anser att det är en ok fråga så betyder ju inte det att det är det rätta för det!

Passar inte resonemanget,.. nä, men låt bli att delta då. Det fanns tydligen en del som det passade och de har även svarat på frågan.

Publicerat
  • Författare
Jag vet vad jag haft att jaga med och vad jag kräver skall fungera vid jakt. skulle jag bara jaga grävling så väljer jag fox men ska jag jagar räv blir det tjt eller tax. Eller en korsning tjt/tax .

Ja, Du ser :lol: Det var just folk högst personliga åsikter jag ville ta del av och det verkar ju som att olika personer önskar olika typer av hundar och flera man frågar tycker att de egenskaper de söker finns mer eller mindre hos just vissa raser.

Det betyder inte att det är en tävling om vilken ras som är bäst på riktigt. Det återspeglar bara vilka raser som är mest poppis bland de som vekrligen jagar praktiskt i gryt och det var den intressanta delen i frågan.

Tackar och bockar för Ditt svar :lol:

Publicerat

Att diskutera gryt hunds raser är som att diskutera politik man tycker olika.

Men för mig gäller bara border just nu i allafall.

Publicerat

De vita hundarna har en för del i alla fall från början av jakten de syns bra när man har villt under hus eller i berg skrever eller där man kommer åt att kika bra.

Att diskutera gryt hunds raser är som att diskutera politik man tycker olika.

Men för mig gäller bara border just nu i allafall.

Publicerat
Ja men för fan. Ursäkta att jag har en åsikt. Vad mig anbelangar kan ni dra åt.....................

Är det så här du representerar din ras? :D

Sorgligt kan då jag tycka.....

grävUppland....... :rolleyes:

Publicerat
känns lite sådär med champion titel på grythundar hellst om man åker till finland och kan få ut championat utan att hunden varit i naturgryt.....är ju trotts allt en jäkla skillnad på naturgryt å provgryt....vill hellst ha jagat med föräldrarna eller åtminstonde veta att det jagas med dom innan jag köper valp.

Håller med dig!!!

Det är skillnad på en hund som tagit sitt Ch på låda och en riktig jakthund.

Anlagsprover i all ära men det är en helt annan sak då hunden arbetar självständigt under jord.

Mvh grävUppland.....

• 2 weeks later...
Publicerat

Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund.

Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,..

Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt?

Jag skulle säga att en bra Tyskjaktterrier är svårslagen jaktligt! Men det finns goda individer bland alla raser givetvis!

Har provat det mesta i hundväg, men säkraste kortet har alltid landat på Tyskjaktterriern i mitt fall!

Jaktliga jämnheten

Lagom skärpa

Intensiviteten på hög nivå

Viljan till arbete/samabets viljan

Jaktkloka individer

Är alla goda egenskaper hos en god grythund för mig!

mvh J.B

Publicerat

Nu för tiden tycker jag alla grythundar funkar likadant, tysk border el fox m.m. de får alla jobbet gjort som regel, är mera individuellt tycker jag, vissa hårdare vissa mjukare. Fördelen med tysken är att den garanterat driver ovan jord också, men de har ja sett på andra grythundsraser med, alla raserna funkar som både förliggare och sprängare, upp till dig vad du gjör den till.

Jag kör med tysk och fox, kan lika gärna kört med border och jackrussel el parson el tax, eh va fan innan jag dör så har jag nog ägt en av alla.. alla grythundsraser funkar finns bara säkra kort om man köper av en grytparning.

Har du inte mycket erfarenhet av gryjakt, köp en tysk bara att stoppa i hålet så kommer räven el gräva om de är grävling inga bekymmer där inte. De andra kan behöva lite förträning...

Just nu är tysken favorit!

Publicerat
När jag tittar på hunddata så noterar jag 17 nya grytchampions hos border 2008. Av dessa 17 är det 15 som tagit sitt finska championat i låda, och därmed fått sitt svenska "på köpet", utan att göra grytjaktsprov.

Är det därför det är så viktigt att uppgradera det finska lådprovet till "riktig jakt"?

I Finland heter det championatet inte ens "jaktchampion" utan "brukschampion".

Mia. Ammakullo GrävUppland med flera. Nu börjar vi tröttna. Och vad menar jag med vi. Jo vi som hackas på av både F. D. medlemmar av Grythundsklubbens styrelse och alla andra som överhuvudtaget aldrig varit i Finland och sett ett finskt "lådprov" och inte ens sett det på bild eller film hur ni kan yttra er om detta. Ta nu en resa och bilda er en uppfattning om hur nära vårt svenska grytjaktprov det är. Kanske jag ska hjälpa er ekonomiskt om det är där skon klämmer. Jag är helt övertygad om att många av våra s,.k. Riktiga Svenska Grytchampions har fått en mycket enklare resa än dessa Champions. som uppfödare av BT tycker jag det viktigaste är att vi prövar våran avel på lämpligaste sätt både för hundar och uppfödare. Det är ju bara fakta att jag kan inte klara att sälja alla mina valpar som grythundar. men om dom ständigt blir nerklassade på våra forum förstår jag om dom tröttnar och känner sig dåliga som hundförare och tröttnar på att hjälpa oss som försöker föra våran ras framåt. Ta nu er i kragen. Finnarna har en provverksamhet som är ljusår bättre än vår. jag tycker inte att det finska Championatet är sämre än vårt men jag kan hålla med om att för ett utökat Svenskt Championat skall krävas ett Grytjaktprov i Sverige på Valfritt vilt. men om vi ständigt träter om detta kommer vi ingenstans med våra önskemål. Det är ju faktiskt så att våra grytprov måste vi ju fortfarande följa och andvända i vår avelsutvärdering. Mina privata åsikter är att vi måste slopa dom 2 olika proven GF och GS i låda och låta domaren göra bedömningen av hur hunden känns lämplig som GF eeller GS och göra ett prov av det. Därefter ska man kunna starta på vilket vilt man vill skogen med 2 prov och därefter bli grytchampion. men vi måste behålla kopplingen med våra Nordiska grannländer.

Christer

Publicerat
Tror inte det var någon som hävdade sin ras som "bäst" utan helt enkelt vilken man föredrog? Det är ju dessutom beroende av andra faktorer, vilket liv man lever, vad jagar man i övrigt osv.

Men jäkla tur att alla själv får välja vilken ras man jagar med :lol::lol::D

Publicerat
okej jag jagar nästan alltid i gryt som man inte hör nått tycker ja. inte så ofta iaf man får höra hunden mer än mot ett träd..och när det är räv så är man för långt bort från grytet för att höra... nja köper inte riktigt de dära heller...hunden ska helst inte gå in om det är tomt,så går hunden i är 98 av 100 vilt i...

Hej Snygg-Erik...De lär ska vara nåt foto på dej i finska Trapper.fi ???

Publicerat

Nu är det länge sedan jag hållit på med grythundar, och jag är långt ifrån någon världsmästare! Men om jag inte är helt ute och cyklar, så är prov verksamheten för alla jakthundar ett avelsinstrument för att finna lämpliga individer för sin ras och uppgift, abets mässigt!. Om man nu kan bli champion "bara" på dom finska lådproven utan riktigt grytjakts prov så har väll det föga betydelse i samanhanget!?! Alla vet ju om det och behöver inte känna sig lurade! Det är ju faktiskt bara roligt! Och alla kanske heller inte har någon praktisk jakt möjlighet heller ska man komma ihåg! Näe huvudsaken är att det kommer så mkt hundar som möjligt på prov! Detta gynnar avelsbasen och ger sundhet åt rasen!. Klagar man jaktprovs regler mm så brukar det nästan alltid ligga nått annat i botten än det man just klagar på! Konstigt nog har jag märkt!?....

Nä fram för fler championat och fler jakt/anlags prov! Det gynnar bara alla grythunds raser och engagerar deras ägare till att göra något som har med hundens ursprungliga uppgift att göra!..

Mvh J.B

Publicerat
Mia. Ammakullo GrävUppland med flera. Nu börjar vi tröttna. Och vad menar jag med vi. Jo vi som hackas på av både F. D. medlemmar av Grythundsklubbens styrelse och alla andra som överhuvudtaget aldrig varit i Finland och sett ett finskt "lådprov" och inte ens sett det på bild eller film hur ni kan yttra er om detta. Ta nu en resa och bilda er en uppfattning om hur nära vårt svenska grytjaktprov det är. Kanske jag ska hjälpa er ekonomiskt om det är där skon klämmer. Jag är helt övertygad om att många av våra s,.k. Riktiga Svenska Grytchampions har fått en mycket enklare resa än dessa Champions. som uppfödare av BT tycker jag det viktigaste är att vi prövar våran avel på lämpligaste sätt både för hundar och uppfödare. Det är ju bara fakta att jag kan inte klara att sälja alla mina valpar som grythundar. men om dom ständigt blir nerklassade på våra forum förstår jag om dom tröttnar och känner sig dåliga som hundförare och tröttnar på att hjälpa oss som försöker föra våran ras framåt. Ta nu er i kragen. Finnarna har en provverksamhet som är ljusår bättre än vår. jag tycker inte att det finska Championatet är sämre än vårt men jag kan hålla med om att för ett utökat Svenskt Championat skall krävas ett Grytjaktprov i Sverige på Valfritt vilt. men om vi ständigt träter om detta kommer vi ingenstans med våra önskemål. Det är ju faktiskt så att våra grytprov måste vi ju fortfarande följa och andvända i vår avelsutvärdering. Mina privata åsikter är att vi måste slopa dom 2 olika proven GF och GS i låda och låta domaren göra bedömningen av hur hunden känns lämplig som GF eeller GS och göra ett prov av det. Därefter ska man kunna starta på vilket vilt man vill skogen med 2 prov och därefter bli grytchampion. men vi måste behålla kopplingen med våra Nordiska grannländer.

Christer

Jag har tidigare varit mer positiv till det finska grytproven än jag är idag.Jag har varit i Finland och startat på prov med min förra hund.Gick 3 prov på två dagar...full poäng på alla prov och massor av applåder.Goda vitsord från en tyskuppfödare som i vanliga fall är oerhört kritisk till foxterrier. Jag har filmat lite från dessa prov och om jag inte missminner mig så tog det ca 42 sekunder från det jag släppte hunden tills de bröt ett prov. Vad säger det om hunden?Jo, den har ett jäkla go....jäkligt bra skärpa...den har också storleken och viljan som krävs för att ta kontakt med djuret...men sen då? Rörligheten????Var finns den???

Jag tycker att det jäkla skitsnack att finnarna har en provverksamhet som är ljusår bättre än våran. Den säger inte ett jota om huruvida hunden har ett rörligt arbetssätt som vi rävjägare vill ha. Jag vill absolut inte påstå att våra svensk prov är perfekta...långtifrån. Jag skulle nog vilja se att vi har räv i våra svenska provgryt samt att vi kör utan galler...då tror jag vi kommit nånstans där vi kan tala om ett prov som är nåt att ha...men det är nog lika sannolikt att detta inträffar som att Wanja Lundby-Wedin blir vald till årets svensk.

Det finska provet säger mer om skärpan än det svenska...det är allt. Det svenska säger mer om rörlighet än det finska.

Jaktprov(dvs i skogen) säger mer om hur hunden jagar på riktigt och då inkluderar det skärpa, rörlighet, jaktlust, samarbetsförmåga, ärlighet osv...så det är i skogen vi ska lägga ner tid på att få våra hundar bedömda.Konsgryten ska vi baa ha för att om möjligt gallra ut de mest olämpliga...huruvida det är möjligt nu när vi har galler låter jag vara osagt..men ni kan nog dra era egna slutsatser om vad jag tycker. För att dra till med ett snabbt konkret förslag så tycker jag man kan nöja sig med ett godkänt karaktärprov(där krävs inte mkt...men du kan iofs inte heller bedöma rörligheten) och sedan minst 3 godkända jaktprov i skogen.

Publicerat

Kettukiller har rätt iatt varkendera ländernas konstgrytsprov e' riktigt bra,utan dom borde blandas ihop på någotvis. Men jag tror att det inte ändå skulle testa hunden tillräckligt, såsom det gör i ett naturgrytsprov där.

Tex, min tjthanne fick ihop fulla poäng med alltsom allt arbetstid av 2-3 minuter på 3 LUT-anlagsgrytprov i Finland, men han var långt ifrån en duglig jakthund då direkt, men han blev bra när han fick jaga. Finns många hundar som e' tillräckligt skarpa att dom klarar ett grytanlagsprov men skulle inte duga för mig som jakthundar. Sen finns det hundar som inte alls bryr sig om att jobba i konstgryt men e' mycket bra i naturgryt.

Så vad försöker jag säga...hundavel e' inte så enkelt ;)

Publicerat
Kettukiller har rätt iatt varkendera ländernas konstgrytsprov e' riktigt bra,utan dom borde blandas ihop på någotvis. Men jag tror att det inte ändå skulle testa hunden tillräckligt, såsom det gör i ett naturgrytsprov där.

Tex, min tjthanne fick ihop fulla poäng med alltsom allt arbetstid av 2-3 minuter på 3 LUT-anlagsgrytprov i Finland, men han var långt ifrån en duglig jakthund då direkt, men han blev bra när han fick jaga. Finns många hundar som e' tillräckligt skarpa att dom klarar ett grytanlagsprov men skulle inte duga för mig som jakthundar. Sen finns det hundar som inte alls bryr sig om att jobba i konstgryt men e' mycket bra i naturgryt.

Så vad försöker jag säga...hundavel e' inte så enkelt ;)

exat so jag holler hector och kettukiller med denna saken.kompisen had en tjt och den gick inte i konstgryt men som jakt hund var den dugligt.
Publicerat

Roligt med lite intresserat folk av en utveckling av vårat grytprov i sverige. Kom gärna med tips om konstruktion m.m. av konstgryt för att optimalt testa ut lämpligheten av våra hundar. Vi får behålla gallerna framför viltet det är väl det enda jag är säker på i framtiden annars tror jag att det finns tankar på ett nytt prov i framtiden. Tips om förträngningar et.c. mottages taksamt. en sort eller 2 sortersprov??? GF eller GS eller bara ett prov. Championatreglerna verkar det som dom flesta är övverens om här på forumet så det kan vi diskutera sen!!

jag har väl sett 200 finska grytprov av varierande kvalite startat 6-7 hundar på 15-20prov samt deltagit på en hel del träningar så jag har faktiskt en del erfarenhet av dom finska konstgryten. Dom proven som tar 30sekunder är väl inte mycket att säga om för dom bryts av djurskyddsskäl och därmed får dom godkänna hundarna dom är ju precis som vi utsatta för hårda angrepp av djurrättsaktivister. Jag kan hålla med er i sak, en kombination av våra länders grytprov hade varit det optimala. Finska ingången som ställer lite storlekskrav och kräver lite jaktlust att komma in. Och en tomgrytsrevidering som har innan man får starta på det riktiga provet. Man har kört igenom räven i alla gångar och sen tagit ut den. hunden ska sen söka igenom hela konstgrytet och då testas ärlighet och i viss mån rörlighet. Hunden ska söka igenom grytet tyst. Är man godkänd där äger man rätt att starta på nästa del som är med vilt i grytet. Skulle kunna vara en rätt intressant syn att se många av våra hundar i Sverige om vi hade haft grävlingen lös i grytet och alla gångar innan vi körde prov skulle nog vara en hel del hundar som skulle vara tveksamma att gå in. På provet för Championat har man en rätt kraftig sandvall att gräva igenom som inte alla klarar dessutom har man 2 olika klasser av rävar som är ganska stor skillnad på. Dessutom ingår ett naturgrytsrevidering som innebär att man ska söka igenom ett tomt gryt ute i naturen.

Att man skulle vara en färdig jakthund efter ett grytprov i låda är det väl ingen som tror, det är ju faktiskt så att vårt prov heter GrytANLAGSprov och jag tror att många av problemen uppstår på grund av att vi har en ganska snäll domarkår som godkänner dom flesta hundarna som gör sitt arbete till fullo. Hellre fria än fälla.

Jag tycker nog att man skulle göra om vårt prov till en beskrivning av hunden utan godkänd eller icke godkänd sen efter genomfört sådant skulle man kunna göra 2 prov på det vilt som ligger inne i grytet tillsammans med kanske ett skottprov skulle man kunna bli champion.

Observera det här är bara tankar grån en uppfödare, Grytintresserad men framför allt jaktintrersserad sen många år tillbaka

Christer

Publicerat

Christer

Det e ju fint att du väger in dina egna åsikter och värderingar vad gäller att föra "din" ras och andras framåt.

Vad jag däremot tycker illa om är ditt sätt att förvränga andras värderingar/åsikter vad gäller dem prover som det ofta talas om i forum likt detta. Du talar om att finnarna och deras prover ligger ljusår före de svenska och bakgrunden/motiveringen till det får stå för dig, men det ska mycket till innan du övertygar mig och andra om att deras kan liknas vid ett jaktprov här i Sverige...... Om det nu är så att du på fullt allvar jämställer ett svenskt grytjaktprov med de finska lådproverna så önskar jag dig lycka till i ditt vidare arbete med att föra din ras vidare och att dina framgångar i Finland blir till gagn för den ras som tilltalar just dig..........

Mvh grävUppland (föredettingen) ;)

Publicerat

"citat Foxkiller".

Det finska provet säger mer om skärpan än det svenska...det är allt. Det svenska säger mer om rörlighet än det finska.

Intressant! Vad bygger du den teorin på? Vad det gäller skärpa ja, men rörligheten säger då jag nej till!

Jag måste säga att"jag"då tycker att det finska provet är bättre i dom flesta avseenden faktiskt! Det sker på rätt vilt framför allt, och värde mätaren av skärpan är som sagt högre. Det är bra, då det verkar vara det första som hundarna tappar vid avel på medelmåttor! Det är ett avels instrument vi talar om, och INTE jakt! Var glada istället för att så många icke storjägare går på prov med sina hundar, även fast dom inte jagar med dom! Och ett championat "enkelt" el inte har ju faktiskt aldrig gjort någon hund sämre! ;) Men jävligt många avundsjuka har jag märkt genom åren! :D

jag tycker fortfarande att en bra tysk är svårslagen som grythund!! B)

J.B

Publicerat
Det e ju fint att du väger in dina egna åsikter och värderingar vad gäller att föra "din" ras och andras framåt.

Vad jag däremot tycker illa om är ditt sätt att förvränga andras värderingar/åsikter vad gäller dem prover som det ofta talas om i forum likt detta. Du talar om att finnarna och deras prover ligger ljusår före de svenska och bakgrunden/motiveringen till det får stå för dig, men det ska mycket till innan du övertygar mig och andra om att deras kan liknas vid ett jaktprov här i Sverige...... Om det nu är så att du på fullt allvar jämställer ett svenskt grytjaktprov med de finska lådproverna så önskar jag dig lycka till i ditt vidare arbete med att föra din ras vidare och att dina framgångar i Finland blir till gagn för den ras som tilltalar just dig..........

Mvh grävUppland (föredettingen) :rolleyes:

Du hittar alltid nått att hacka på mig och mina skithundar. Det som jag skriver är min högst personliga åsikt. Nu gräver jag åter ner stridsyxan mot dig för den slår bara tillbaks hela tiden. du är ju inte ens intresserad av att lyssna på mina och andras erfarenheter vad gäller provverksamheten. Du har din åsikt och det är den som gäller. Givetvis har du rätt i ditt sätt att se på det svenska grytjaktprovet, det är det som är målet med det hela, men du kan väl i alla fall erkänna att alla domare dömer inte lika hårt och att en del hundar faktiskt får en enklare resa. En andlednig till att jag tycker det finska systemet är bättre. Ponera att hunden går ner i ett djupt gryt och letar det kan vara omöjligt att höra hundens arbete på lite djup. Räven kommer ut efter 15 min och blir skjuten. hur kan man vara säker på att det va den räven den hade kontakt med. det kunde vara fler eller en grävling eller ingeting alls bara lite allmänt löskallig i grytet. Den hunden blir champion det garanterar jag i 99 fall av 100. Det är inte alltid så enkelt att döma rättvist i skogen och utan publik. Jag vet att du tycker jag är en gnällig uppkäftig skitstövel. det har jag fått klart för mig i många situationer nu. men du kan väl va med och diskutera hur vi skulle kunna få ett bättre och mer beskrivande grytanlagsprov i Framtiden. Jag startar en ny tråd i detta ämne där vi inte hackar på varandra utan en enkel diskussion mellan vanliga grythundsägare och grytjägare både rookies och rutinerade om hur vi ska få fram bättre grythundar till grytjägare. det är ju så att vi snart står för en ny regelrevidering snart och då finns det möjligheter.

Christer Johansson

Ps. Om jag skulle ha en grythund bara till grytjakt skulle jag definitivt ha en Tax Ds.