Publicerat Mars 8, 200917 yr Författare Ja, jag håller med Terrestrial jag. Helt ok att ni drabbar samman i trådarna, min tråd med,.. även om jag fick dra ur er svaren innan ni kom igång Kul med Welsch som jagar! Hade inte en aning om att de ens gick i gryt,... Så mkt kan jag om grythundar,..
Publicerat Mars 8, 200917 yr Kul med Welsch som jagar! Hade inte en aning om att de ens gick i gryt,... Så mkt kan jag om grythundar,.. Grytwelsh har jag aldrig hört förrut, grytwestie har jag däremot träffat en.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Författare Grytwelsh har jag aldrig hört förrut, grytwestie har jag däremot träffat en. Otroligt. En sådan sak trodde jag var helt omöjlig...
Publicerat Mars 8, 200917 yr tänk om hela de dära gänget åker för jaga där istället..kanske inte lika roligt när det inte syns på pappret??verkar juh iaf vara en bra sak den dagen nån ny vill köpa hund att kanske kolla vilka som åker och tar den lätta vägen till få jakterna på pappret och vilka som väljer göra hunden bra i det "dolda" eller som det heter jaga.. nån som vet vilken hund som anses vara sveriges bästa gryt hund????tänker mest vilt för sig och meriteringar osv. jag vet av en tjt/tax som det är skjutet över 130 grävlingar och 70-80 rävar som inte är 5år än....
Publicerat Mars 8, 200917 yr jasså kanske den lilla mannen kommer få komma in i finrummet vi som fått mårdhund oxå snart svenska ått riktigt super bra!
Publicerat Mars 8, 200917 yr Jag kan ha fel! men det har med skärpan att göra. Tjt är skarpa och även taxen, de gör ofta jobbet, de rädds inte utan tar mot grävlingen. En hund som bara ligger och skäller och inte pressar grävlingen att försvara sig får vara bra på att gräva med risk att de gräver in sig själva eller att grävlingen vallar in sig och hunden inte kommer åt den.Det är klart att de får blesyrer ibland, men de är effektiva.Själv vill jag ha en så skarp hund att så fort grävlingen tänker vända sig och gräva skall hunden nypa den i baken så den måste för svara sig och inte hinner gräva.Men alla har inte samma upp fattning men jag har mina hundar för att jaga och då skall de vara effektiva annars kan det bli dryga timmar om huden inte pressar viltet till försvar eller snappt fly ut. Jag jagar både med tax och jrt och när man jagar i mycket grus gryt så har det hänt när hunden bryter gräver grävlingen in sig. men med tjt så är det inte många gånger vi har misslyckats. när vi har gått igenom framför hunden så har grävlingen sprunget över hunden men tysken brukar kunna hålla kvar den och border terrier tycker jag sviker i jaktlusten
Publicerat Mars 8, 200917 yr balansen mellan för skarp och för mjuk är nog skillnaden mellan en bra och dålig hund...
Publicerat Mars 8, 200917 yr Det är en fråga som ingen igentligen älligt kan svara på. Det finns kannon hundar av de flesta av de vanligaste och ovanligare gryt hundarns raserna, tycke och smak och indeviden framföralt gör var husse /matte saliga på sin tro. Men vilken som är bättre då skulle vi alla haft ett ex ann tal av varje ras var så vi hade en rättvis bild av alla. Men i stället blir det en tråd som någon skrev att barnen skryter om vilken pappa som är störst och starkast. Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund. Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,.. Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt?
Publicerat Mars 8, 200917 yr välkommen till forumet och vår gemytliga hörna, antar dig man ska ringa om det finns frågot hur man ska tvätta hunde med tanke å hårlaget kul med lite udde ras idag! Hört talas om trimning?? Om du jagar i riktiga gryt så hoppas jag du redan vet hur du ska bada hunden, med tanke på alla ovälkomna gäster som följer med den upp ur gryten. Men visst det är bara o ringa om du vill ha tips om lämpliga balsam o andra hårprodukter. Kan självklart ge styling tips också om du vill.
Publicerat Mars 8, 200917 yr jag av den arten som är gring och lat när jag kommer hem och har inte lust att behöva duscha alltför mycket, sen trimma vad är det?? som sagt lat som få och korthår ska de va
Publicerat Mars 8, 200917 yr Ja om det fanns en jakt statestik med prov och antal villtkontakts dagar i jakt som var trovärdig jag tror inte det finns, själv vill jag se andras hundar eller att dras jakt kammrater berättar. EN del ägare har så lätt att lägga på både moms dollar kurs att hundarna skulle vara som de hade fjärkontroll och kamera på hundarna vid jakt. Om det är större antalet i ett land av en ras som är popis så är det för den skull kanske inte bäst ex skotsk terrier de skall vara en tuff gryt hund men finns troligen i sverige få jaktligt använda så procentuellt kommer de inte ens med så de är inte dugliga fast de var en tuff gallring av dugliga hundar för vidare avel.Jag är inte ras fanatisk jag jagar med vilken hund som helst bara de gör sitt jobb. I slut ändan är det mest tycke och smak i alla fall. Finns det någon prov statestik som visar varje ras antal i landet och och hur många i varje ras som provas det är många sällskaps hundar som inte provas.Finns det någon som sen har ställt de i statestik mot varandra? vore kul att veta. Fast procentuellt finns det förstås vissa raser som har fler dugliga hundar än andra så nog måste man kunna hävda vissa raser framför andra. Tycker iaf jag.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Själv har jag jagat med en blandras av märket tax, fox, jackrussel, tysk jaktterrier och schillerstövare. Eftersom alla dom vanliga grythundsraserna i denna kombination inte verkar vara nåt att ha, så går min röst till schillern.... ...eller förresten, har hört talas om en blandras av märket fox och engelsk setter som ska ha varit 5jävlig som rävsprängare, så settern ligger bra till också. Engelsk setter är nog den bästa. Vet en renrasig som slutade jaga fågel till förmån för mink så fort den närmade sig vattendrag. Markerade gryten både med skall och försök att gräva ut dom små gynnarna.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Jag har jagat med flera blandisar också. Och det är då inte de sämsta hundarna.En del har haft många ren rasiga hundar efter dem men inte alls i samma klass som blandisarna. Men som alltid är det individen och en hel del tur. Själv är mina favoriter TjT/Tax bättre drev tider smidigare i grytet och hittils mera fogliga dressyr mässigt.Nu har jag en Tjt hanne som driver hjort i 2,5 timmar enligt gpsen och det behövs här uppe samma med rådjur man hinner inte passa ut dom annars vi har inga små dungar här som är fulla med villt utan de måste hålla i en stund.Jag vill att min gryt hund skall driva om räven går ut och en passare får ett dåligt skott ,det är en viktig bit tycker jag av eftersökshänsende. För förr eller senare skadskjuts en räv och driver då inte gryt hunden så måste man dit med ytligare hundar opraktiskt ,då jag har provat de som inte driver. Enda fördelen var att en som inte driver är snävare i söket till och från gryten .Jag kan ha haft tur att det har varit så men så har de varit.De foxar jag har jagat med har varit ben värmare tills jag kommit fram till grytet då har de jagat.Men de som driver söker vidare så det blir koppel fram till jakten startar. Själv har jag jagat med en blandras av märket tax, fox, jackrussel, tysk jaktterrier och schillerstövare. Eftersom alla dom vanliga grythundsraserna i denna kombination inte verkar vara nåt att ha, så går min röst till schillern.... ...eller förresten, har hört talas om en blandras av märket fox och engelsk setter som ska ha varit 5jävlig som rävsprängare, så settern ligger bra till också. Engelsk setter är nog den bästa. Vet en renrasig som slutade jaga fågel till förmån för mink så fort den närmade sig vattendrag. Markerade gryten både med skall och försök att gräva ut dom små gynnarna.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Av ren nyfikenhet vill jag veta vilken ras som jägare helst väljer för jakt i gryt. Helst inga debatter om olika rasers vara eller icke vara nu utan bara svar om vilken ras ni anser är bäst som grythund. Anledning till min fundering var en annan fråga på ett annat forum,.. så nu vill jag fråga er som JAGAR med hundarna i gryt,.. alltså inte de som bara leker i grytlådorna;) Min fråga,.. Vilken ras är bäst för praktiskt jakt i gryt? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Åter till sakfrågan: Det går troligtvis inte att svara på. Man ska nog komma ihåg att alla grythundsraserna kan bli riktiga stjärnor. Dessutom tycker JAG att det är enögt, fjantigt och oödmjukt att bestämt hävda att en speciell ras är den bästa grythunden.
Publicerat Mars 8, 200917 yr tror man motverkar hundens ärlighet i gryten med att låta dom driva ovan jord...därför man inte behöver fundera när det står samma avstånd på pejlen då vet man det är jakt...
Publicerat Mars 8, 200917 yr Det är helt annant skall på en hund som driver (drevskall)mot då den skallar direkt på viltet. De hundar jag har jagat med driver inte i grytet utan först då viltet gått ut.Jag och mina vänner kan ju bara haft tur men det är så de gjort. tror man motverkar hundens ärlighet i gryten med att låta dom driva ovan jord...därför man inte behöver fundera när det står samma avstånd på pejlen då vet man det är jakt...
Publicerat Mars 8, 200917 yr okej tycker det är rätt vanligt sånna hundar som annars oxå driver ger ifrån skall nu och då,samt vid trånga lägen... men kanske bara jag som ogillar falsk skall och inte känner hunden i fråga..men som sagt rätt vanligt...
Publicerat Mars 8, 200917 yr Ska inte blanda mig i diskussionen om vilken ras som är bäst.Tycker dock att det är fel att säga att den hunden är bäst som det skjutits mest vilt för.Vad är väl 100skjutna grävlingar och 50 sprängda rävar om tillfällena varit det tredubbla och hunden gör skitjobb oftare än bra jobb.Se hellre till hundens arbetssätt och vad den då presterar.
Publicerat Mars 9, 200917 yr Jävla dum fråga om jag får ingripa. Ut och jaga med hundarna istället för att argumentera vilken ras som är bäst. Det börjar bli allt för många onödiga frågor på detta forum. mvh
Publicerat Mars 9, 200917 yr frågar man inte så lär man sig inte alla har tyvärr inte den eftertraktade medfödda förmågan , "jag kan o vet allt"
Publicerat Mars 9, 200917 yr Åter till sakfrågan:Det går troligtvis inte att svara på. Man ska nog komma ihåg att alla grythundsraserna kan bli riktiga stjärnor. Dessutom tycker JAG att det är enögt, fjantigt och oödmjukt att bestämt hävda att en speciell ras är den bästa grythunden. Tror inte det var någon som hävdade sin ras som "bäst" utan helt enkelt vilken man föredrog? Det är ju dessutom beroende av andra faktorer, vilket liv man lever, vad jagar man i övrigt osv.
Publicerat Mars 9, 200917 yr okej tycker det är rätt vanligt sånna hundar som annars oxå driver ger ifrån skall nu och då,samt vid trånga lägen... men kanske bara jag som ogillar falsk skall och inte känner hunden i fråga..men som sagt rätt vanligt... Det där tycker jag kvittar. Jag tycker mig kunna avgöra på skall vilken typ av vilt hunden ligger för, iaf när det gäller mina egna hundar som jag jagat ett tag och lärt känna väl.
Publicerat Mars 9, 200917 yr okej jag jagar nästan alltid i gryt som man inte hör nått tycker ja. inte så ofta iaf man får höra hunden mer än mot ett träd..och när det är räv så är man för långt bort från grytet för att höra... nja köper inte riktigt de dära heller...hunden ska helst inte gå in om det är tomt,så går hunden i är 98 av 100 vilt i...
Publicerat Mars 10, 200917 yr frågar man inte så lär man sig inte alla har tyvärr inte den eftertraktade medfödda förmågan , "jag kan o vet allt" Jag varken säger att jag kan eller vet allt... Tycker det är bättre att man skapar en egen uppfattning istället för att tro på det folk skriver på cyberspace. Speciellt inte nu när de finns folk som tror och vet allt. hundägare som har en förkärlek att främhäva sina hundar liter jag inte ett dugg på innan jag fått se hunden prestera. Så åter igen, ut i skogen!
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Det är en fråga som ingen igentligen älligt kan svara på. Det finns kannon hundar av de flesta av de vanligaste och ovanligare gryt hundarns raserna, tycke och smak och indeviden framföralt gör var husse /matte saliga på sin tro. Men vilken som är bättre då skulle vi alla haft ett ex ann tal av varje ras var så vi hade en rättvis bild av alla. Men i stället blir det en tråd som någon skrev att barnen skryter om vilken pappa som är störst och starkast. Mkt möjligt. Inom allt annat som har med hund att göra så är det precis tvärtom och jag tycker helt klart att det verkar vara så även inom gryuthundar, nämrligen att det finns vissa raser som visar upp fler eller färre goda individer. Men alla får förstås tycka olika.