Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg bekymmer

Featured Replies

Publicerat

Gå gärna in på den här länken så får ni se hur ni får det när vargarna kommer till er....

Vet inte hur grannen och jag ska våga jaga med våra hundar lösa i höst....

MEN VI KANSKE FÅR NÅGOT FÖRSLAG FRÅN SJF OCH NATURVÅRDSVERKET..

Men när vargarna jagar 400m från mitt hus där jag och hundarna bor så undrar jag...

Länken är: http://www.jaktojagare.se/

• 4 weeks later...
  • Svar 148
  • Visningar 18,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Gå gärna in på den här länken så får ni se hur ni får det när vargarna kommer till er....

Vet inte hur grannen och jag ska våga jaga med våra hundar lösa i höst....

MEN VI KANSKE FÅR NÅGOT FÖRSLAG FRÅN SJF OCH NATURVÅRDSVERKET..

Men när vargarna jagar 400m från mitt hus där jag och hundarna bor så undrar jag...

Länken är: http://www.jaktojagare.se/

Lite tips om hur du undviker vargangrepp på din hund:

http://fishandgame.idaho.gov/apps/releases...cfm?NewsID=3258

Sätt ett pipande halsband eller bjällra på hunden så är det mycket mindre risk att den blir angripen av en varg eftersom det skrämmer bort vargen.

Publicerat

Inget är 100% säkert men pinglan minskar risken att hunden blir angripen. En varg undviker nästan alltid nya och okända saker som kommer in i dess omgivning. Med det sagt så finns det även en möjlighet att vargar kan vänja sig vid dessa pinglor och de tappar effekten. Men över lag talar det mesta för att en pingla är bättre än ingen alls.

Publicerat
Inget är 100% säkert men pinglan minskar risken att hunden blir angripen. En varg undviker nästan alltid nya och okända saker som kommer in i dess omgivning. Med det sagt så finns det även en möjlighet att vargar kan vänja sig vid dessa pinglor och de tappar effekten. Men över lag talar det mesta för att en pingla är bättre än ingen alls.

Skulle du chansa på din hund? Ja funkar den inte så får man väl hoppas dom inte biter sönder pinglan för den kan du ju använda på nästa hund å nästa hund osv....

Publicerat

100 % säkert är att minska vargarna, det skyddar hundarna från vargangrepp. ;)

Publicerat

+1

Publicerat
Skulle du chansa på din hund? Ja funkar den inte så får man väl hoppas dom inte biter sönder pinglan för den kan du ju använda på nästa hund å nästa hund osv....

Min hund är ingen jakthund och för stor för att en varg ska angripa den. Hade jag haft en jakthund så hade jag undvikit att jaga med den i närheten av vargrevir eller där det finns tecken på varg.

Publicerat

Det är många jägare som tycker som dig men jag tycker att vargen har rätt till sin plats i skogen. Sverige har väldigt få vargar om man tittar på ytan och jämför med andra länder där det finns varg.

Publicerat
Min hund är ingen jakthund och för stor för att en varg ska angripa den. Hade jag haft en jakthund så hade jag undvikit att jaga med den i närheten av vargrevir eller där det finns tecken på varg.

Visst, en varg kanske men om de är fler och hur stor är egentligen en älg?

Publicerat
  • Författare

Om nu man ska undvika att jaga där varg finns...

Vart i Dalarna ska man jaga då???

Bara undrar??????????????????? ;)

Publicerat

Bara undrar??????????????????? ;)

Ställer samma fråga. Vart i Värmland ska man jaga, Lurö skärgård??? ;) Det är nog det enda stället vad jag vet som är vargfritt.

Men som jag har skrivit förr, PMa mig ni som är positiva till varg, det är bara att komma och släppa era hundar.

Publicerat

Som en liten upplysning och vädjan så vet säkert många med mig att vargdebatter kan ha en tendens att spåra ur. Så jag vill redan nu uppmana till en sansad debatt utan personliga påhopp och andra dumheter.

Bara som en lite påminnelse.

Moderator MaxW

Publicerat

Är det någon som provat jaga med pingla? Går det att jaga med en ståndhund med pingla eller blir älgarna störda? Tror ni inte att skygga fjällälgar går undan om det börjar plingas i skogen?

Publicerat

Bara undrar??????????????????? :D

Man kan jaga utan hund. Det är kanske inte lika enkelt men samtidigt så anses det i vissa andra länder vara osportsligt att jaga med hund.

Sen kan man träna hunden att inte spåra varg.

Man kan vara mer vaksam när man ser färska tecken på varg.

Man kan ha en plinga på hunden.

Slår man ihop allt så lär risken att hundar dör minska.

Och hade vi haft en starkare vargstam så hade man kunnat jaga även vargen utan att behöva gräva ned den efteråt...

Publicerat
för stor för att en varg ska angripa den.

Du kom ut i verkligheten. Ett fåtal vargar dödar faktiskt älgar och i andra länder bison m.m. Disneys värld finns inte. Bara den bistra verkligheten

Publicerat
Man kan jaga utan hund. Det är kanske inte lika enkelt men samtidigt så anses det i vissa andra länder vara osportsligt att jaga med hund.

Sen kan man träna hunden att inte spåra varg.

Man kan vara mer vaksam när man ser färska tecken på varg.

Man kan ha en plinga på hunden.

Slår man ihop allt så lär risken att hundar dör minska.

Och hade vi haft en starkare vargstam så hade man kunnat jaga även vargen utan att behöva gräva ned den efteråt...

1. Ja man kan jaga utan hund, dock har vi en mycket lång tradition här i sverige med hundjakt. Skall vargarna gå före det???

2. Ser färska tecken på varg? Hur stor tror du chansen är att du kliver på en varg skit, ser ett varg spår i lera mm just där du går????

3. Pingla tror jag mer skrämmer typ älgen mer än vargen, inget jag vet dock.

4. Om vi haft en starkare vargstamm så kommer det ej att finnas något annat att jaga. Och vad gör vargen när den naturliga födan tar slut?????

Sen har jag mycket svårt att första hur myndigheter kan förstöra våran älgstamm som var en av dom bästa i världen.

Visst jag har hört argumentet att det skulle gynna naturturismen, men borde inte tex ryssland gräva guld i så fall?

Har du någon gång sett en tysk bil/camper med en varg dekal? Har du sett någon med en älg dekal? Troligtvis det sistnämda.

Folk från andra europeiska länder har i åratal kommit till sverige för att just få se skogen konung ÄLGEN, mig veterligen har ingen kommit för att se vargen.

Publicerat

Att sluta jaga med hund är uteslutet för många jägare. Att jaga med hund är en livstil Att se hunden jobba är lika stort som att fälla viltet om inte större. Att som i mitt fall och alla andra som jagar med Trädskällare så är det höra hunden skälla sen se glädjen hos hunden då den står o skäller.

Nej att sluta jaga med hund är att ta död på en mångårig tradition i vårat land Jag tycker att vi har tillräckligt med Varg i landet nu.

Publicerat
Det är många jägare som tycker som dig men jag tycker att vargen har rätt till sin plats i skogen. Sverige har väldigt få vargar om man tittar på ytan och jämför med andra länder där det finns varg.

Har du nånsin sett en varg i skåne? Nog e Sverige stort men vargen är ett flockdjur.

Publicerat

Jakt blir inte riktigt samma sak utan hund:S. tack vare samerna blev vi då av med den enda kända vargen häromkring så än så länge törs man då släppa hundarna. Jag lider med alla er som bor i vargreviren:(

Publicerat
Jag lider med alla er som bor i vargreviren:(

Nu har jag turen att inte bo innom ett revir :lol: fast det har setts vargar vargar både öster, väster söder och norr om samhället under några år. Så var det här som fick droppen att rinna över http://www.vargobs.se/2009/02/10/sparobservation-olmheden/ Det är andra gången som vi troligtvis får ett varggrevir på mina jaktmarker. Min drever gick i pension samma dag som jag läste detta :lol:

Publicerat

Jaga utan löshund är som att spela golf och måsta hålla sig inom green omgärdat av stängsel

Publicerat
Du kom ut i verkligheten. Ett fåtal vargar dödar faktiskt älgar och i andra länder bison m.m. Disneys värld finns inte. Bara den bistra verkligheten

Jag vet inte något fall där en stor bruksschäfer (70cm/45kg) har fått sätta livet till av en varg. Men gör du det så får du gärna visa mig. En varg kan absolut döda en schäfer men den är troligen smart nog att undvika att angripa en så stor hund då det finns en stor risk att den själv blir skadad. Flera vargar kan anfalla en schäfer men jag tror inte den situationen uppstår för min hund är tränad att inte springa utom synhåll.

Publicerat
Jaga utan löshund är som att spela golf och måsta hålla sig inom green omgärdat av stängsel

Visserligen blir det enklare skott när man inte har drevet men samtidigt är det svårare att hitta bytet.

Sen beror det på vad man jagar... Jag skulle vilja se den som jagar fågel utan hund. :lol:

Publicerat
Jag vet inte något fall där en stor bruksschäfer (70cm/45kg) har fått sätta livet till av en varg. Men gör du det så får du gärna visa mig. En varg kan absolut döda en schäfer men den är troligen smart nog att undvika att angripa en så stor hund då det finns en stor risk att den själv blir skadad. Flera vargar kan anfalla en schäfer men jag tror inte den situationen uppstår för min hund är tränad att inte springa utom synhåll.

Och du har aldrigt tänkt så långt att vargen kan springa ifatt din hund om den nu sett den + att som du själv skrev så har vargen bättre luktsinne än hundar. Sen funkar ju inte riktigt jakthundar på det viset, en jakt hund du konstant ser är nog inte på mina marker någon bra jakthund.

Inget illa menat men jag tycker dom flesta av dina argument saknar verklighets uppfattning.

Mvh