Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg bekymmer

Featured Replies

Publicerat
Jag vet inte något fall där en stor bruksschäfer (70cm/45kg) har fått sätta livet till av en varg.

Men lägg ner. Tror du på riktigt att en liten schäfer skulle ha en chans mot en varg??? Ja den enda anledningen till att dom inte har blivit vargmat är att dom är kakhundar.

• Svar 148
  • Visningar 18,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jag vet inte något fall där en stor bruksschäfer (70cm/45kg) har fått sätta livet till av en varg. Men gör du det så får du gärna visa mig. En varg kan absolut döda en schäfer men den är troligen smart nog att undvika att angripa en så stor hund då det finns en stor risk att den själv blir skadad. Flera vargar kan anfalla en schäfer men jag tror inte den situationen uppstår för min hund är tränad att inte springa utom synhåll.

Kan nog ha att göra med att man inte släpper schäfrar i skogen på fri sök i vargland sen vet jag inte ifall alla schäfrar är smarta nog att att hålla sig nära husse eller matte räcker att gå en sväng i elljusspåret här för att se hur bra vissa schäfer ägare har koll på sina hundar.

Säger som Max W håll koll för varg debatter för dom spårar alltid ur så risken är att denna tråd stängs för det blir för mycket paj kastning och bevisa att vargar har gjort det eller inte.

Publicerat
1. Ja man kan jaga utan hund, dock har vi en mycket lång tradition här i sverige med hundjakt. Skall vargarna gå före det???

2. Ser färska tecken på varg? Hur stor tror du chansen är att du kliver på en varg skit, ser ett varg spår i lera mm just där du går????

3. Pingla tror jag mer skrämmer typ älgen mer än vargen, inget jag vet dock.

4. Om vi haft en starkare vargstamm så kommer det ej att finnas något annat att jaga. Och vad gör vargen när den naturliga födan tar slut?????

Sen har jag mycket svårt att första hur myndigheter kan förstöra våran älgstamm som var en av dom bästa i världen.

Visst jag har hört argumentet att det skulle gynna naturturismen, men borde inte tex ryssland gräva guld i så fall?

Har du någon gång sett en tysk bil/camper med en varg dekal? Har du sett någon med en älg dekal? Troligtvis det sistnämda.

Folk från andra europeiska länder har i åratal kommit till sverige för att just få se skogen konung ÄLGEN, mig veterligen har ingen kommit för att se vargen.

1. Det får man bedömma från läge till läge. Sen var vargen här innan denna tradition ens var påtänkt. Vad är felet med tex bandhund då har man mer kontroll? Jag tycker ett samspel med naturen är viktigare än traditioner.

2. Beror på årstid. Nu har jag inte sett så mycket vargskit men björnskit har jag sett rätt mycket av. Ibland purfärsk.

3. Jag vet inte hur älgarna reagerar men vargen blir mer vaksam.

4. Det finns massor att jaga i Sverige. Vildsvinen har ökat rejält på senare tid. Älgstammen är starkare än någonsin. Djuren anpassar sin reproduktion till hur mycket föda som finns tillgänglig. Mindre föda betyder mindre/färre kullar. Nu finns det massor av älg och då blir det också mer vargar. Naturens egna balans. Men människan kan använda så mycket olika födor att vi i princip står över denna naturlag. Det är därför vi utrotat så många djurarter.

Publicerat
Säger som Max W håll koll för varg debatter för dom spårar alltid ur så risken är att denna tråd stängs för det blir för mycket paj kastning och bevisa att vargar har gjort det eller inte.

Men om vargen är det största hotet mot jakt i Vämland så måste vi ju få diskutera det. Ja jag ser inget annat som är i närheten av att förstöra min jakt som just varg. nej jag är så inni helvete trött på alla "fina jägar" som vill ha en vargstam så det vet ni inte. Jag har fortfarande inte fått ett endaste svar från någon som vill komma till mig och släppa hunden fast jag har ställt frågan i ett par månader.

Publicerat
Och du har aldrigt tänkt så långt att vargen kan springa ifatt din hund om den nu sett den + att som du själv skrev så har vargen bättre luktsinne än hundar. Sen funkar ju inte riktigt jakthundar på det viset, en jakt hund du konstant ser är nog inte på mina marker någon bra jakthund.

Inget illa menat men jag tycker dom flesta av dina argument saknar verklighets uppfattning.

Mvh

Så du menar allvarligt att vargen är dum nog att närma sig en stor hund OCH en människa? Känner den lukten av hunden så känner den nog lukten av mig.

Jag vet att jakthundar inte fungerar som min hund. Men nu var det min hund han pratade om. Men han kanske trodde jag hade en jakthund...

Publicerat
Kan nog ha att göra med att man inte släpper schäfrar i skogen på fri sök i vargland sen vet jag inte ifall alla schäfrar är smarta nog att att hålla sig nära husse eller matte räcker att gå en sväng i elljusspåret här för att se hur bra vissa schäfer ägare har koll på sina hundar.

Hundägaren ska inte ha koll på sin hund :lol: Det är nog grundproblemet. En hundägare ska se till att hunden har koll på ägaren. Men du har rätt att många hundar gör lite som de vill.

Jag tycker inte debatten har spårat ur. Har mest diskuterat med släkten så det är intressant att höra era åsikter fast jag inte håller med på alla punkter. :lol:

Publicerat
Så du menar allvarligt att vargen är dum nog att närma sig en stor hund OCH en människa? Känner den lukten av hunden så känner den nog lukten av mig.

Tja jag vet inte om det är någon större skillnad på våra vargar mot dom som finns på andra sidan Atlanten

http://www.youtube.com/watch?v=mGXWy3htXgQ

Publicerat
Men om vargen är det största hotet mot jakt i Vämland så måste vi ju få diskutera det. Ja jag ser inget annat som är i närheten av att förstöra min jakt som just varg. nej jag är så inni helvete trött på alla "fina jägar" som vill ha en vargstam så det vet ni inte. Jag har fortfarande inte fått ett endaste svar från någon som vill komma till mig och släppa hunden fast jag har ställt frågan i ett par månader.

Det är långt till Värmland och det finns inga bra bilvägar tvärs över landet. Har varit där vid norska gränsen en gång och det tog säkert 5 timmar att köra.

Publicerat
Tja jag vet inte om det är någon större skillnad på våra vargar mot dom som finns på andra sidan Atlanten

http://www.youtube.com/watch?v=mGXWy3htXgQ

Nu skrev jag vargEN. Flera vargar förstår jag. Vargar som vet att de kan ta ett visst byte lär sig det och kan mycket väl fortsätta ta samma typ av byte. Har de en gång dödat en hund så har de lärt sig det och risken att de gör det igen ökar.

Publicerat

Du pratar så mycket skit så det är inte sant JaktOchFiske. Du är då fan då ingen jägare, det är ett som är säkert. För att ha den inställningen till varg är lika mycket jägare som dom som lägger ut gift till vargana.

Publicerat

Självklart ska vi ta upp detta problem för jag står helt på din sida vad jag menar är att vi får hålla oss på en sansad nivå.

Tyvärr så vill inte jag släpa min hund i varg marker men en debatt måste vi ha och en jakt på varg bör vi ha också ha.

Den dan det börjar dyka upp varg i närheten av våra större städer och dom tar några sällskaps hundar det är då vi får folk som inte jagar på vår sida.

Men när pajkastningen kommer igång så blir det så jävla mycket skit snack som bevisa det och det från bägge sidor.

Är du sugen på rådjurs jakt så är du välkommen till småland. Jag står på din sida.

Lasse

Publicerat
Du pratar så mycket skit så det är inte sant JaktOchFiske. Du är då fan då ingen jägare, det är ett som är säkert. För att ha den inställningen till varg är lika mycket jägare som dom som lägger ut gift till vargana.

Här är en till som inte är jägare med dina mått :lol:

http://myblog.adamskevstad.com/2009/04/09/...s-jagare(.)aspx

Publicerat

Folk som vill ha vargar vs. folk som inte vill ha vargar...

...så kommer det nog alltid att kunna vara men håll gärna diskussionen på en trevlig nivå.

Det finns regioner i svea rike som är mer utsatta än andra och personer med tråkiga erfarenheter vs. de med goda erfarenheter. Rätt eller fel? Det försöker våra politiker att avgöra, vi kan bara bistå med att framföra vår klagan, oavsett vilken riktning.

Låt oss respektera varandras "läggningar" och kanske vi kan få förståelse för den andres åsikt genom att lyssna. (Man behöver inte hålla med!)

Svaret på denna frågan lär inte lösas i kväll, i morgon eller om 10 år.

Trevlig kväll!

Mvh,

Wizard - mod

Publicerat

Jag vet att jakthundar inte fungerar som min hund. Men nu var det min hund han pratade om. Men han kanske trodde jag hade en jakthund...

har faktiskt hänt att vargen rivit hund som suttit kopplad på en gård å luktar det inte mäniska där då vet jag inte....

Publicerat
har faktiskt hänt att vargen rivit hund som suttit kopplad på en gård å luktar det inte mäniska där då vet jag inte....

Den hade väl inte en vargpingla på sej :lol::D

Tycker det är mycket respektlöst att sitta å framföra pekpinnar och förklara hur ofarligt det är att jaga med sina hundar bara man gör si lr så när man har varg runt knuten när personen i fråga varken lever i vargrevir lr äger en jakthund.

Jag vet inte hur det är att leva med varg i skogen runt mej och det är inget jag vill uppleva heller,har ingen lust att konvertera tyskan och stövarn till agillity vovvar.

Dom enda som egentligen kan yttra sej i den här frågan är dom som är bor där vargen finns, dom sista som borde ha ett inflytande i frågan är dom som blir minst drabbad av att vargen smyger runt i skogen. Men tyvär är det väl dom som hörs mest :rolleyes:

Publicerat

En fråga till signaturen jaktofiske Vad är du ute efter? är du bara ute efter att provocera fram en debatt? Jag respekterar de som har åsikter om att det skall finnas mycket Varg i landet Men kan då du acceptera att det finns jägare i landet som är tveksamma till en stor vargstam?

Jag är mycket tveksam till att ha mer varg en vad vi har idag. Har hört att det är ca 250 vargar nu. Riksdagens mål är på 200 vargar. JAg anser att det ska max få finnas 200 vargar, men det är på gränsen. Jag säger återigen inför skydsjakt på varg i de län där det är gott om varg. Låt Länstyrelserna besluta om vargfrågan ej Naturvårdsverket.

Jag är ej beredd att ofra löshundsjakten för att det finns vissa som vill ha en stark o stor vargstamm.

Publicerat

Det är alldeles korrekt att vi måste "hålla oss på mattan". Eftersom jag understundom diskuterar varg så märker jag att den största oroshärden är inte diskussionen "jägare" emellan. Största problemet uppstår då ytterfalangerna gör sin röst hörd, dvs SGT- gänget eller de som marginaliserar (bagatelliserar) vargens påverkan.

Eftersom jag inte drabbats av varg (än) och inte har hund (än) så försöker jag sätta mig in i de drabbade personernas situation. Jag tycker att jag lyckats någorlunda, dvs jag har gjort mitt val = minimalt med varg.

JaktochFiske:

Att länka till herr Skevstads blogg är ett smärre lågvattenmärke, den mannen är en tangentbordsjägare som blivit utslängd från minst ett forum. Jag försökte faktiskt diskutera sakligt med honom på bloggen, men eftersom han styr över inläggen så tog diskussionen slut. Det som återstår blir ett entourage av ja-sägare. Mindre intressant......

Raggarö

Publicerat
En fråga till signaturen jaktofiske Vad är du ute efter? är du bara ute efter att provocera fram en debatt? Jag respekterar de som har åsikter om att det skall finnas mycket Varg i landet Men kan då du acceptera att det finns jägare i landet som är tveksamma till en stor vargstam?

Jag är mycket tveksam till att ha mer varg en vad vi har idag. Har hört att det är ca 250 vargar nu. Riksdagens mål är på 200 vargar. JAg anser att det ska max få finnas 200 vargar, men det är på gränsen. Jag säger återigen inför skydsjakt på varg i de län där det är gott om varg. Låt Länstyrelserna besluta om vargfrågan ej Naturvårdsverket.

Jag är ej beredd att ofra löshundsjakten för att det finns vissa som vill ha en stark o stor vargstamm.

Bra att du frågar. Jag är ute efter att veta vad ni tycker och varför ni tycker som ni gör. Har ni bra anledningar så kan jag omvärdera vad jag själv tycker. Om ni har dåliga anledningar så kanske jag uppmärksammar er om det.

Jag accepterar att det finns jägare som är tveksamma till en stor vargstam. Det som gjorde att jag började tänka på vargen igen var Efterlyst på TV. Då blev jag både förbannad och besviken. Sen ville jag veta hur vanligt det var med sånna jägare som placerade ut dessa "minor" i skogen. Jag tycker en jägare ska vara "ett med naturen" och inte "ett mot naturen". Jag tycker att naturen ska komma först sen ska jakten och fisket komma i andra hand. Vi ska bara ta de djur som naturen kan låta oss ta utan att vi riskerar att förstöra naturen.

400-500 vargar är inte en stor vargstam. Det kommer fortfarande vara vi jägare som fäller de flesta djur, runt kanske 90-95% av älgarna som fälls kommer att skjutas.

Publicerat
Den hade väl inte en vargpingla på sej :D:D

Tycker det är mycket respektlöst att sitta å framföra pekpinnar och förklara hur ofarligt det är att jaga med sina hundar bara man gör si lr så när man har varg runt knuten när personen i fråga varken lever i vargrevir lr äger en jakthund.

Jag vet inte hur det är att leva med varg i skogen runt mej och det är inget jag vill uppleva heller,har ingen lust att konvertera tyskan och stövarn till agillity vovvar.

Dom enda som egentligen kan yttra sej i den här frågan är dom som är bor där vargen finns, dom sista som borde ha ett inflytande i frågan är dom som blir minst drabbad av att vargen smyger runt i skogen. Men tyvär är det väl dom som hörs mest :D

Var det där menat som ett skämt eller? ;) Om det är några som hörs mest så är det "varghatarna" som man så "fint" säger. De flesta som inte bor vid vargen bryr sig inte om vargen och det borde du vara glad för.

Man behöver inte bo vid vargen för att veta saker om vargen. Ni som bor vid vargen har fått en känslomässig koppling till vargen. Det gör att ni ibland inte tänker klart i frågan, dessutom är det ovetenskapligt=korkat att basera sina åsikter på känslor. Titta på statistiken och förstå att vargen är ofarlig för människor. För djur så är det ett annat läge men man måste visa respekt för naturen. Om en varg tar några får för mig så skulle jag tycka att det var skitsamma eftersom det är naturligt för vargen att göra så för att få föda. Det är bara löjligt att bli arg på naturen för att den är sig själv. Sen skulle jag förbättra skyddet för fåren. Även att en hund blir angripen av en varg är statistiskt sett ovanligt.

Så ni som oroar er för att barn eller vuxna ska bli dödade av varg har problem med tänkandet. Om man är orolig för det så borde man också vara orolig för allt annat som har dödat en människa, dvs allt från en Alvedon-tablett och en macka som fastnat i halsen till att köra bil och röka cigg. Är ni det? Troligen inte men risken att ni dör av sådana saker är mycket troligare. Då ska ni inte heller vara orolig för vargen. Eller tänker ni "hjälp nu dör jag kanske!" varje gång ni tar en tugga av mackan eller tar en huvudvärks-tablett?

Det jag har förståelse för är om man är på jakt i vargrevir och jagar med löshund. Då finns det en risk att hunden blir tagen. Eller om man har djurhållning med bristande skydd. Fast då borde man kunna fixa bättre skydd istället för att gå runt och oroa sig. Jag vet att vargen är en slug jäkel men då måste man också anpassa sig lite efter det. :huh:

Publicerat

JaktochFiske,

De puckon som strösslat med gifter i Dalarna är inga jägare. De är idioter punkt slut. Nu har jag sett "efterlyst" 2 gånger: första och sista. Att som Aro och GW kalla dessa kriminella puckon jägare utan bevis är botten. Du kanske mäskte att polisen var betydligt lugnare i sin framtoning av vem som utfört dådet.

"Vi ska bara ta de djur som naturen kan låta oss ta utan att vi riskerar att förstöra naturen"

Här vet jag inte riktigt hur du menar? All jakt är på något sätt reglerad förutom de arter som är fridlysta. Ser man att ett jaktligt uttag skapar obalans så regleras detta.

"400-500 vargar är inte en stor vargstam"

Jo, den kan vara väldigt stor om den befinner sig på ett litet område. Problemet med vargen är, att den vill vara där vi inte vill att den skall vara, dessutom vill den vara många på samma ställe.

Edit: Såg vad du svarat Xillo, och nu undrar jag, hur gammal är du? Undrar om du inte är ute efter att provocera ändå?

Raggarö

Publicerat

Det finns många fall där vargen går in på gårdsplanen och tar hundar så inte bryr dom sig om människolukt.

Träffade en kille här om veckan som var ut efter jobbet och tog in hundarna från hundgården.

han var inne ca en kvart och bytte om för att dra på något möte. När han kommer ut har tre vargar Följt hans spår från hundgården och fram och till och med upp på trappen till huset därefter gått tre varv runt huset och inte dragit sig från att gå i den smala gången mellan huset och garaget.

Vad var dom ute efter?? Klart att dom inte har respekt för människan när dom inte jagas.

Publicerat
Var det där menat som ett skämt eller? :) Om det är några som hörs mest så är det "varghatarna" som man så "fint" säger. De flesta som inte bor vid vargen bryr sig inte om vargen och det borde du vara glad för.

Man behöver inte bo vid vargen för att veta saker om vargen. Ni som bor vid vargen har fått en känslomässig koppling till vargen. Det gör att ni ibland inte tänker klart i frågan, dessutom är det ovetenskapligt=korkat att basera sina åsikter på känslor. Titta på statistiken och förstå att vargen är ofarlig för människor. För djur så är det ett annat läge men man måste visa respekt för naturen. Om en varg tar några får för mig så skulle jag tycka att det var skitsamma eftersom det är naturligt för vargen att göra så för att få föda. Det är bara löjligt att bli arg på naturen för att den är sig själv. Sen skulle jag förbättra skyddet för fåren. Även att en hund blir angripen av en varg är statistiskt sett ovanligt.

Så ni som oroar er för att barn eller vuxna ska bli dödade av varg har problem med tänkandet. Om man är orolig för det så borde man också vara orolig för allt annat som har dödat en människa, dvs allt från en Alvedon-tablett och en macka som fastnat i halsen till att köra bil och röka cigg. Är ni det? Troligen inte men risken att ni dör av sådana saker är mycket troligare. Då ska ni inte heller vara orolig för vargen. Eller tänker ni "hjälp nu dör jag kanske!" varje gång ni tar en tugga av mackan eller tar en huvudvärks-tablett?

Det jag har förståelse för är om man är på jakt i vargrevir och jagar med löshund. Då finns det en risk att hunden blir tagen. Eller om man har djurhållning med bristande skydd. Fast då borde man kunna fixa bättre skydd istället för att gå runt och oroa sig. Jag vet att vargen är en slug jäkel men då måste man också anpassa sig lite efter det. -_-

Känslomässiga själ är väl lika bra som vilka själ som helst!?

Det finns dom som blivit dömda för att dom fått fått folk att känna sig hotade/ förföljda.

Publicerat
400-500 vargar är inte en stor vargstam. Det kommer fortfarande vara vi jägare som fäller de flesta djur, runt kanske 90-95% av älgarna som fälls kommer att skjutas.

Det är åt helsicke för stor stam och tro inte att det är älgarna som sätter gränserna utan det är att jag inte kan bedriva mitt intresse för att hundarna blir vargmat, du är välkommen till en av mina marker och släppa dina hundar om du vill, kan även ordna boende, det är inte roligt när folk berättar hur de gått ut till djuren på morgonen och på väg tillbaka så har en eller flera vargar korsat deras spår 20-30 min senare.

Publicerat

nej inplanterade ryssvargar hör lika lite till svensk fauna som mårdhunden! utrota o höj livskvalitén för folket i skogen!

Publicerat
Känslomässiga själ är väl lika bra som vilka själ som helst!?

Nej det är det verkligen inte. Känslomässiga skäl är ovetenskapliga och barnsliga och ska inte ligga till grund för några beslut.

Det är ungefär som att säga att en Volvo V70 är snabbare än en Ferrari F40 för att man tycker om Volvo mer.

Men eftersom vi bara är människor så kan vi inte alltid lägga band på känslorna. Men fel är det när känslor får styra beslut som egentligen ska grunda sig på fakta.

Det finns dom som blivit dömda för att dom fått fått folk att känna sig hotade/ förföljda.

Då är det en felaktig dom eller så har du inte berättat hela sanningen.