Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg bekymmer

Featured Replies

Publicerat
Vadå "vilket skulle bevisas"? Det är naivt och okunnigt att tro att det finns något allmängiltigt om hur folk uppfattar det man skriver. Nu har jag pluggat kommunikation förut och det är faktiskt så att när man kommunicerar via text så är det oftast så att man gissar fel när man ska gissa känslan/tonläget i en text.

Därför vore det väldigt intressant för mig om jag fick reda på vad som var provokativt i det jag skrev innan.

Namnintrång på vad? Det finns massor av ställen i Sverige som använder de orden. Och det lär inte räknas som varumärkesintrång om du trodde det...

Du JoF, det har jag med 80 p i Uppsala, har tom skrivit en C-uppsats om det hela, den behandlade så kallade "troll" på internet och olika forum,

det är därför jag utan att tveka kan säga att de former av argumentation och presentation av "fakta" som du brukar kategoriseras som passivt aggressiva samt utgör i stunden härskarmetoder.

Visst är det intressant att jag lägger tid på att kommunicera med dig?

Nu är det ganska enkelt att lösa det här, sluta att posta här, eller lär dig att umgås med andra här och på ett sätt som inte är konfrontativt.

Nej andra skall inte behöva förklara för dig vad de anser att du skriver som är provocerande, en utbildad och inkännande person som du skall då behärska dig och inse att omgivningen kommunicerar att de är frustrerade med dig,

ganska enkelt det är frågan om att visa hänsyn.

Vill du verkligen bli tagen på allvar? Använd ditt eget namn och presentera dig som så många andra har gjort här.

Jaktmarker och Fiskevatten, JoF,

jaktmarker och Fiskevatten grundades 1913. I den grupp som stod bakom tidningens tillkomst fanns den kände konstnären och författaren Albert Engström.

Jaktmarker och Fiskevatten är idag landets största fristående jakt- och sportfisketidning med en upplaga på 46 900 exemplar (enligt Tidningsstatistik 2003).

Tidningen utkommer med 11 nummer per år. Varje nummer är på 92-116 sidor.

Jaktmarker och Fiskevatten är tidningen för ”jägaren som också fiskar”. Det innebär att tyngdpunkten i det redaktionella innehållet ligger på jaktsidan, men att även fiskematerialet har en betydande plats.

Tidningen ägs av Förlagsaktiebolaget Storberget och har sin huvudredaktion i Karlstad.

Men du har nog helt rätt, det är nog mest frågan om en ren tillfällighet att du har ett handle som motsvarar deras logga,

att det sen finns massor med JaktOchFiske på nätet är något du ha helt rätt i.

Med de vänligaste hälsningar Christian

• Svar 148
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Du JoF, det har jag med 80 p i Uppsala, har tom skrivit en C-uppsats om det hela, den behandlade så kallade "troll" på internet och olika forum,

det är därför jag utan att tveka kan säga att de former av argumentation och presentation av "fakta" som du brukar kategoriseras som passivt aggressiva samt utgör i stunden härskarmetoder.

Du har fel. Det handlar inte om passiv aggressivitet då jag inte känt en uns av ilska eller aggressivitet av det jag läst här. Med andra ord hade jag rätt i det jag skrev. Det vill säga att man oftast tolkar tonläget fel i text. Därför är det bättre att fråga som jag gjorde. Jag frågade vad som var provokativt för jag förstod inte det själv.

Jag gick in i detta forum med nyfikenhet samtidigt som jag ville dela ut viss kritik till de som var emot vargen, speciellt de sk "varghatarna". Jag blev mest förvånad över hur korkade tankegångar folk hade. Men det är dålig debatteknik att skriva att folk är korkade så jag gör det inte. Och jag tänker inte specificera vilka personer som skrev korkade saker. Förutom förvåning så har jag mest skrattat för mig själv för vilka knäppa tankar vissa här har.

En åsikt har alla rätt till men när den åsikten strider mot fakta då blir den åsikten korkad.

Visst är det intressant att jag lägger tid på att kommunicera med dig?

Ja, det är trevligt.

Nu är det ganska enkelt att lösa det här, sluta att posta här, eller lär dig att umgås med andra här och på ett sätt som inte är konfrontativt.

Eftersom jag inte anser att jag varit provokativ så får du gärna visa var jag varit det.

Nej andra skall inte behöva förklara för dig vad de anser att du skriver som är provocerande, en utbildad och inkännande person som du skall då behärska dig och inse att omgivningen kommunicerar att de är frustrerade med dig,

ganska enkelt det är frågan om att visa hänsyn.

De där är fel och bara löjligt. Förklara för mig hur du ska veta tonfallet i en given text? Den största vetenskapliga undersökning som finns angående tolkning av text på nätet kom fram till att man i 60% av fallen gissade fel på tonfallet en text. Eller betoningen på vissa ord i en mening? Eller om en sak är retorisk eller ej? Ska man läsa mellan raderna eller exakt vad som står? Folk tenderar att försöka läsa mellan raderna och det kan säkert ge upphov till provokativa tolkningar men rent logiskt är det fel att läsa mellan raderna. Retoriskt kan det dock vara rätt. Därför är de bra att kommunicera tills man förstår vad båda parter menar.

Vill du verkligen bli tagen på allvar? Använd ditt eget namn och presentera dig som så många andra har gjort här.

Jag och min familj blivit utsatta för hot tidigare av just jägare så tänker jag inte avslöja mitt namn. Men jag har gett en presentation.

Jaktmarker och Fiskevatten, JoF,

jaktmarker och Fiskevatten grundades 1913. I den grupp som stod bakom tidningens tillkomst fanns den kände konstnären och författaren Albert Engström.

Jaktmarker och Fiskevatten är idag landets största fristående jakt- och sportfisketidning med en upplaga på 46 900 exemplar (enligt Tidningsstatistik 2003).

Tidningen utkommer med 11 nummer per år. Varje nummer är på 92-116 sidor.

Jaktmarker och Fiskevatten är tidningen för ”jägaren som också fiskar”. Det innebär att tyngdpunkten i det redaktionella innehållet ligger på jaktsidan, men att även fiskematerialet har en betydande plats.

Tidningen ägs av Förlagsaktiebolaget Storberget och har sin huvudredaktion i Karlstad.

Men du har nog helt rätt, det är nog mest frågan om en ren tillfällighet att du har ett handle som motsvarar deras logga,

att det sen finns massor med JaktOchFiske på nätet är något du ha helt rätt i.

Med de vänligaste hälsningar Christian

Jakt och fiske är i mitt fall hämtat från en butik som fanns där jag bodde när jag var barn.

Publicerat
Folk=Alla andra.

Men jag har främst pratat med sådana som inte bor i vargtrakter.

Du har alltså diskuterat och fört fram dina åsikter och alla andra håller med utom jägare, glesbygdsbor och de som bor i vargtrakter. Har det fallit dig in att om du hade annan attityd; lite mer lyssnande, lite mindre provokativ, så skulle alla dessa jägare, glesbygdsbor och de som bor i vargtrakter diskutera med dig, vore inte det bättre än att diskutera med "alla andra" som är överens med dig?

Jag diskuterar varg väldigt ofta, det är ett ständigt återkommande, tyvärr oxå ständigt föränderligt ämne. Som jag sade i början på denna tråd, problemet blir när ytterligheter drabbar samman, har inte läst alla trådar :rolleyes: men tror du är den enda som har en åsikt tillhörande en ytterlighet.

Raggarö

Publicerat
Du har alltså diskuterat och fört fram dina åsikter och alla andra håller med utom jägare, glesbygdsbor och de som bor i vargtrakter. Har det fallit dig in att om du hade annan attityd; lite mer lyssnande, lite mindre provokativ, så skulle alla dessa jägare, glesbygdsbor och de som bor i vargtrakter diskutera med dig, vore inte det bättre än att diskutera med "alla andra" som är överens med dig?

Jag diskuterar varg väldigt ofta, det är ett ständigt återkommande, tyvärr oxå ständigt föränderligt ämne. Som jag sade i början på denna tråd, problemet blir när ytterligheter drabbar samman, har inte läst alla trådar :rolleyes: men tror du är den enda som har en åsikt tillhörande en ytterlighet.

Raggarö

Väl talat!

Publicerat

Vargfrågan är en mycket het fråga. Den kommer att vara det så länge inte Regeringen och Riksdagen inte lyssnar på vad folk i varglänen tycker om denna fråga. Jag anser att det är dags att politikerna i vårat land tar sig tid och börjar föra en diskution med alla som är drabbade av Vargen och även Järven. Tycker att Järv frågan har försvunnit i skuggan av Vargdebatten.

Jag vet att Järven är mer svuren fiende till Renägarna en vad Vargen är. Som sagt det är mycket viktigt att dom börjar att höra på folk nu. Nästa år är det ett nytt Riksdagsval.

Publicerat
En del människor behöver nog mest en kram

/C

:rolleyes:

Publicerat

JoF- jag som trodde att det var människor som stod för hoten.

förresten om du redan har en hotbild varför då inte bara stolt accepera att dina åsikter inte är så universellt gillade och stå med eget namn,

det är knappast som så att hotbilden upphör,

jag har slutat att posta på andra fora av just personliga skäl men jag tänker inte backa på att använda mitt fulla namn eller dölja mig.

För att återanknyta till vad du så fint skrev ovan så är det helt klart som så att språket har sina begränsningar men det är uppenbart för alla som har en årkurs 9 läskunnighet eller högre att du konsekvent håller dig med härskarmetoder i din argumentation,

även i förhållande till mig där du utan vidare insikter enbart anför att jag har fel där det jag har skrivit inte passar dig samt utelämnar att besvara sådant som inte tjänar dina syften att svara på.

Det är beklagligt men det är ett typiskt politiskt grepp som parat med den uppenbara passivaggressiva tendens du förmodligen redan som ung anlade gör att många här inne helt enkelt blir arga på dig.

Därutöver är det som så att du med en förbluffande lätthet anför egna åsikter som fakta och andras som "dumma", det är ett förbluffande enkelt sätt att föra en tråd vidare på för att verkligen sänka nivån på det hela.

Mitt råd till dig är att sänk tempot, motivera dina åsikter, tala inte för fler än dig själv, Sverige är otroligt delat i dessa frågor,

ett exempel på detta är hur fort som den förra Roslagsvargen kom att avlivas, dvs 08 nära rovdjur har inget utrymme eller i varje fall kan det argumenteras,

vidare fundera över vad det är du vill göra, omvända de som du kallar "sk" varghatare"" ett förmodad omöjlighet eller vill du utbilda oss andra som är mer generellt rovdjursnegativa.

Nåja du förefaller ju vara villig att bokstavligen falla på svärdet i frågan om de stora rovdjuren,

jag avser inte att vara den som håller i det.

/Christian

Publicerat

Jag diskuterar varg väldigt ofta, det är ett ständigt återkommande, tyvärr oxå ständigt föränderligt ämne. Som jag sade i början på denna tråd, problemet blir när ytterligheter drabbar samman, har inte läst alla trådar :D men tror du är den enda som har en åsikt tillhörande en ytterlighet.

Raggarö

Jag tror hela debatten skulle bli mycket bättre om båda sidorna gav och tog. Glesbygdsborna måste sätta stopp för gifterna och systematisk tjuvjakt. Det är främst dessa två saker som skadar jägarkåren. Samtidigt skulle NVV kunna ge möjlighet till mer omfattade skyddsjakt och slappare lagstiftning. Man skulle kunna tillåta inplantering av nytt vargblod mot att man sänkte kraven på vargstammens storlek...

Sen vore det bra om vargmotståndarna slutade säga att vargen är farlig för människan och bara fokuserade sig på husdjur och boskap. De finns fakta som stödjer att varg tar hundar och boskap, men det finns inget som stödjer att vargen är ett hot mot människan. Visserligen KAN vargen döda människor men det är så extremt ovanligt så det ska inte räknas som ett hot.

Vi borde även lära oss mer om vargen och utnyttja den i turistnäringen.

Publicerat
Jag kanske inte har hängt med men finns det någon som blivit dömd för det. Du kan gärna visa någon länk eller liknande på ev domar. OBS ingen länk till Skevestad eller Jinge utan något trovärdigt.

Skall jag tolka din tystnad med att du inte kan verifiera ditt påstående eller??????

Publicerat
JoF- jag som trodde att det var människor som stod för hoten.

förresten om du redan har en hotbild varför då inte bara stolt accepera att dina åsikter inte är så universellt gillade och stå med eget namn,

Jag har inget problem med att man inte gillar mina åsikter. Men jag har problem med att man hotar med att döda mig på sidan om själva diskussionen.

det är knappast som så att hotbilden upphör,

Om vi säger så här: Den blir inte värre.

jag har slutat att posta på andra fora av just personliga skäl men jag tänker inte backa på att använda mitt fulla namn eller dölja mig.

Det får stå för dig.

För att återanknyta till vad du så fint skrev ovan så är det helt klart som så att språket har sina begränsningar men det är uppenbart för alla som har en årkurs 9 läskunnighet eller högre att du konsekvent håller dig med härskarmetoder i din argumentation,

Det tycker jag inte. Det vore mer seriöst om du gav exempel på detta.

även i förhållande till mig där du utan vidare insikter enbart anför att jag har fel där det jag har skrivit inte passar dig samt utelämnar att besvara sådant som inte tjänar dina syften att svara på.

Vad har jag utelämnat att besvara? Du har knappt ställt några frågor till mig. :D Det är mänskligt att göra misstag. Sen har du själv undvikit att svara på mina frågor. Vilken fråga har jag inte svarat på?

Tex så skrev du följande text:

"Nej andra skall inte behöva förklara för dig vad de anser att du skriver som är provocerande, en utbildad och inkännande person som du skall då behärska dig och inse att omgivningen kommunicerar att de är frustrerade med dig,

ganska enkelt det är frågan om att visa hänsyn."

Men du erkände inte att det var felaktigt och undvek att svara på mina frågor. Typiskt exempel på osynliggörande, dvs en härskarteknik.

Det är beklagligt men det är ett typiskt politiskt grepp som parat med den uppenbara passivaggressiva tendens du förmodligen redan som ung anlade gör att många här inne helt enkelt blir arga på dig.

Hur seriöst är det med personangrepp? Det är inte första gången. Du kallade mig även för "Troll" tidigare i tråden. Snacka om att kasta sten i glashus.

Därutöver är det som så att du med en förbluffande lätthet anför egna åsikter som fakta och andras som "dumma", det är ett förbluffande enkelt sätt att föra en tråd vidare på för att verkligen sänka nivån på det hela.

Så har jag inte skrivit. Typisk sträckgubbe från din sida, dvs oseriös debatteknik.

Mitt råd till dig är att sänk tempot, motivera dina åsikter, tala inte för fler än dig själv, Sverige är otroligt delat i dessa frågor,

Mitt råd till dig är att sluta kasta sten i glashus och använda seriös debatteknik.

ett exempel på detta är hur fort som den förra Roslagsvargen kom att avlivas, dvs 08 nära rovdjur har inget utrymme eller i varje fall kan det argumenteras,

vidare fundera över vad det är du vill göra, omvända de som du kallar "sk" varghatare"" ett förmodad omöjlighet eller vill du utbilda oss andra som är mer generellt rovdjursnegativa.

Jag vill främst se vilka åsikter som finns inom övriga delar av jägarkåren. Och även bara säga vad jag tycker, det sätt som jag föredrar. Om det sedan råkar reta upp människor så får det väl bli så. Men det är inte syftet. Men är jag provokativ så vore det bra om jag fick reda på vilka fraser som är provokativa.

Nåja du förefaller ju vara villig att bokstavligen falla på svärdet i frågan om de stora rovdjuren,

jag avser inte att vara den som håller i det.

/Christian

Det tycker jag inte.

Publicerat
Jag tror hela debatten skulle bli mycket bättre om båda sidorna gav och tog. Glesbygdsborna måste sätta stopp för gifterna och systematisk tjuvjakt. Det är främst dessa två saker som skadar jägarkåren. Samtidigt skulle NVV kunna ge möjlighet till mer omfattade skyddsjakt och slappare lagstiftning. Man skulle kunna tillåta inplantering av nytt vargblod mot att man sänkte kraven på vargstammens storlek...

Sen vore det bra om vargmotståndarna slutade säga att vargen är farlig för människan och bara fokuserade sig på husdjur och boskap. De finns fakta som stödjer att varg tar hundar och boskap, men det finns inget som stödjer att vargen är ett hot mot människan. Visserligen KAN vargen döda människor men det är så extremt ovanligt så det ska inte räknas som ett hot.

Jag tycker du har poänger i det mesta av det ovan skrivna, och tror också att jägarkåren "mår bra av" att försöka se på rovdjursfrågan ur flera intressegruppers perspektiv. Det är dock extremt viktigt för att detta skall var möjligt att jägares och andra glesbygdsbors egenupplevda erfarenheter och kunskaper tas på allvar av övriga i samhället.

Jag förstår att det det upplevs som extremt provocerande av många människor boende i rovdjurslän när makthavare och andra boende i storstäder talar om för dem hur lätt eller svårt, tam eller vild, farlig eller ofarlig vargen (eller för den delen andra rovdjur) är.

Jag bor inte själv i en del av Sverige som har varg inpå knuten (Stockholm), och jag har ingen önskan om att utrota vargen i landet, men jag är mycket ödmjuk inför de personer på jaktsidan och i övrigt som har varg inpå sig och för vilka detta innebär en påtaglig faktor i vardagen. Jag är medveten om att jag har lyxen att släppa min hund utan att behöva oroa mig för om han skall bli upptäckt av vargar...

Mvh

Oskar

Publicerat
Jag kanske inte har hängt med men finns det någon som blivit dömd för det. Du kan gärna visa någon länk eller liknande på ev domar. OBS ingen länk till Skevestad eller Jinge utan något trovärdigt.

PS. vart norr om Ljusdal hade dina släktingar mark???

Jag känner inte till något fall i Sverige men i Norge och USA vet jag några fall. Sen har jag hört en del ryktesvägen via släkten men det får man ta med en nypa salt. Sen kan de väl säkert vara andra grupper också för stryknin och arsenik användes även av bönder och renskötare tidigare. Men att jägare har gjort det länge finns dokumenterat. Redan i "Handbok för skandinaviens jägare" från 1800-talets mitt så går man igenom hur man kan förgifta vargen. Fördelen med att förgifta vargen idag är att det är svårare att bevisa vem som ligger bakom dådet.

Jag kan ta tillbaka mitt tidigare påstående om att det är en jägare och ändra det till att det troligen är en jägare eller en djurägare.

Marken är i närheten av Gunnarsbosjön, mer säger jag inte.

Publicerat

De kriminella element i glesbygd som förgiftar åtlar och sysslar med illegal jakt skall stoppas av polisen. Att det måste till mer rundhänta regler "kring vargen" är korrekt, dock är det för mycket virrig politik idag av för många parter.

Vargen kan vara farlig för människan, dock har ingen dött av vargattack i Sverige på länge. Det finns däremot gott om exempel på attacker utomlands. Orsaken till att Sverige varit förskonade från vargattacker är väl främst att vi inte haft varg, ökar vargförekomsten så ökar oxå risken för attack mot människan. Risken blir än större om de områden som hyser vargkoncentrationer idag töms på bytesdjur.

Jag tror oxå det vore bra om vargkramarna slutade att marginalisera vargens ingrepp i glesbygdsbornas liv, att kalla jägare för tjuvskyttar och giftströsslare, osv.

Raggarö

Publicerat

Jag jobbar inom gruvnäringen och jag har hittat gamla tidskrifter där man talar om problem med rovdjur vid framtagning av malm med renforor. Tillslut blev problemen alltför stora och man var tvungna att vidta åtgärder. Vintertid sover björnen och järven har inte kunnat ge de stora problem som ska ha medfört att man var tvungna att göra något åt saken. Återstår ett djur.... Tyvärr så är det folk som inte lever med naturen som gapar högst om att återinföra det värsta gisslet som finns i modern tid. Älgstammen är på så låg numerär att man slutat jaga den inom vissa jaktlag. Sedan läser man om tyckare som ondgör sig över att jägare skjuter ner stammen för att i nästa stund höra att vargen behövs för att jägarna inte klarar att hålla ner den. Allt handlar om att vissa människor hatar jägare och jakt och därför försöker att på alla sätt inskränka den gruppens möjligheter att få ha sin livsstil. Jag garanterar att jag gör mindre åverkan på planeten än en människa som är helt beroende av olja och neonljus för att leva. Dessutom måste en vegan / vegetarian ha genmodifierad gröda för att tillgodose sitt behov av protein vilket gör saken ännu mera skrämmande. Jag kan numera se vilka som är fanatiska vegetarianer bara genom att se deras ansikten.

Publicerat

Tycker detta har varit en väldigt intressant läsning, men för närvarande verkar det ha övergått till hur man använder språket i text?? vad det nu har med varg problem alt inte varg problem att göra?

Sedan tycker jag personligen att det är beklagligt om man blivit hotat så pass allvarligt att man inte vågar gå ut med namn för sina åsikter; SÅDANT FÅR INTE SKE!!! detta är som att skjuta sig själv i knäna, är det då så kallade jägare som har hotat blir jag upprörd och arg!!! Åter till frågan varg problematik; Jag personligen skulle i dax läget inte skaffa mig en ny älghund pga vargen till min stora sorg, risken måste ju bli att älghunds raserna dör ut med flera raser??.

Hur går man vidare i detta?? Är vargen utrotningshotad som ras?? kan det finnas lämpligare ställen/länder som man kan ha vargen på med tanke på jakt, kultur, lantbruk osv??

Mvh Andre`Granqvist ( inte hotad än så länge iaf)

Publicerat
Jag personligen skulle i dax läget inte skaffa mig en ny älghund pga vargen till min stora sorg, risken måste ju bli att älghunds raserna dör ut med flera raser??.

Hur går man vidare i detta?? Är vargen utrotningshotad som ras?? kan det finnas lämpligare ställen/länder som man kan ha vargen på med tanke på jakt, kultur, lantbruk osv??

Mvh Andre`Granqvist ( inte hotad än så länge iaf)

Sitter i samma läge. Min drever har fått gått i pension och jag kommer inte att skaffa mig någon ny så som det ser ut idag.

Sen så tror jag inte älghundarn eller några andra jakthundsraser kommer att dö ut. Men det kommer att bli en sämmre hundar framöver, både jakligt och för avel. Visst det finns dom som säger att det går att jaga utan hund. Ja det är inga problem, jag jagar både rådjur och älg utan hund och det är då inga problem. Vilket som är roligast spelar i detta läge ingen roll. Det som spelar roll är om vi misslyckas (gäller ju även viltolycka) och behöver en eftersökshund. Där är det största bekymret. Nu är jag väldigt lång i från någon som kan detta med eftersök, men vi dom tillfällena jag har varit med på eftersök på trafikskadad älg har vi behövt att släpp hunden.

Publicerat
Sitter i samma läge. Min drever har fått gått i pension och jag kommer inte att skaffa mig någon ny så som det ser ut idag.

Sen så tror jag inte älghundarn eller några andra jakthundsraser kommer att dö ut. Men det kommer att bli en sämmre hundar framöver, både jakligt och för avel. Visst det finns dom som säger att det går att jaga utan hund. Ja det är inga problem, jag jagar både rådjur och älg utan hund och det är då inga problem. Vilket som är roligast spelar i detta läge ingen roll. Det som spelar roll är om vi misslyckas (gäller ju även viltolycka) och behöver en eftersökshund. Där är det största bekymret. Nu är jag väldigt lång i från någon som kan detta med eftersök, men vi dom tillfällena jag har varit med på eftersök på trafikskadad älg har vi behövt att släpp hunden.

vet inte hur pass stor utsträckning man jagar älg med ställande hund utanför sverige norge finland som vi gör??

någon som har koll intressant att veta, för den delen drivande hundar också, om detta försvinner så handlar det om kultur hux flux också?? är det inte att ta med i debatten så säg??

Publicerat
vet inte hur pass stor utsträckning man jagar älg med ställande hund utanför sverige norge finland som vi gör??

någon som har koll intressant att veta, för den delen drivande hundar också, om detta försvinner så handlar det om kultur hux flux också?? är det inte att ta med i debatten så säg??

Jag tror att det bara är vi i norden som har jakt med ställande hund. Helt klart så ska ju vi vårda våran kultur.

Men det jag menade med mitt inlägg var endast dom praktiska problemen.

Publicerat

Jo det tog jag för givet att du menade de praktiska problemen :rolleyes:

Det jag vill framföra är ett problem föder ett annat.

Publicerat

Vargen är långt ifrån urotningshotad som ras.

Att vi idag sitter med ett vargproblem som vi måste minska konsekvenserna av, kan vi tacka politiker, EU och en hoper makthavare för. Jag tror inte att de som bestämde sig för att vi skulle ha varg en gång i tiden fattade vilket rabalder det skulle bli. Tror inte heller att de insåg att Sverige inte skulle få bestämma själva över sina djur.

Om vargen någonsin var utrotad i Sverige, inplanterad eller bara dök upp som ett UFO är (numer) i mina ögon ointressant.

I dagsläget är det viktigare att få ner antalet från (enligt min matematik - totalt ovetenskapligt) 300 st vargar till max 150.

Dessa 150 vargar ska spridas ut så långt det är fysiskt och geografiskt möjligt.

Jag är totalt ointresserad av jakt på varg, jag vill bara ha så få vargar som det bara går. Vi har egentligen bara sett toppen på problemisberget än. Skulle makthavarna bli än mer ovilliga att fatta beslut, har vi snart 500 vargar, som kommer att skapa än mer problem.

Raggarö

Publicerat

är tyvärr dåligt insatt hur jägar förbunden jobbar i vargfrågan, hur skall lantbrukare samer jägare landsbyggdsbor sammarbeta i denna fråga?? Hur gör man när man vill dra sitt strå till stacken?

Hur ska/kan man som enskild person agera??

detta hopplösa tuggande med militanta veganer gör ju knappast till eller i från!! Ellerhur??

Mvh granqvist

Publicerat

JoF,

med utgångspunkt i förutsättningen att du är en intelektuell och tämligen intelligent person har jag mycket svårt att acceptera ditt sätt att före argumentation på detta forum och tråd,

det är förvissa helt rätt att jag i delar har använd exakt samma metoder mot dig som du gör mot andra, med resultat att du blir frustrerad och gnäller lite över att jag har kallat dig för "troll", det är klart att jag har,

ett troll är någon som argumenterar enbart för njutningen av att arguementera, känner du igen dig i det?

Är du medveten om att du trots din klipp och klista metodik i att försvara din inställning enbart väljer att svar på de frågor du anser vara lämpliga och som medför att du kan skapa en fin oneliner eller aspirera på ett semantiskt övertag,

jag möter i mitt arbetsliv personer som dig dagligen och det är alltid lika trevligt att få tillfälle utveckla och testa hållbarheten och funktionaliteten av din form av argumentation.

Att konstatera därvid är att den blir allt mer fragmentarisk och osammanghängande efterhand som jag skriver till dig.

Angående din självupplevda hotbild kan jag på ett personligt plan konstatera att du är en otroligt egoistisk person,

att du tar positioner i detta som är så avskydda att du får motta hot är en sak, men att utsätta sin familj för det samma,

nej visst ansvar måste man ta, du får helt enkelt se till att separera dig själv från familjen, det faktum att rättsväsendet tillsammans med polisen i Sverige inte kan bereda skydd är knappast förvånande eller en nyhet, i och för sig kanske det var det för dig.

Behandlandet av frågan om personangrepp så är det enbart relevant att jag har kallat din existens här för troll och vidare utvecklat en del mindre smickrade inslag i frågan om hur du för dig,

att konstatera därvid är att du hanterar detta inte bara så lite nonschalant och i förbifarten, med en utbildning i komunnikation torde du veta att man bäst närmar sig andra på deras nivå och språk, att man därefter använder en inlyssnande och efterkännande metodik för att sedermera på bästa sätt kunna förmedla ett övertygande budskap om varför man har rätt.

Din metod har snarare varit den motsatta och där du så skyndsamt iklär dig offrets roll efter att du har varit synnerligen oförskämd mot andra medlemmar här, sådana som av tid och deltagande har förtjänat att bemötas med hänsyn och respekt,

återigen jag erbjuder en kram, en vargkram eller vilken valfri handling av välvilja som får dig att vara fullt så demagogisk och vi mot dem i detta.

Avrundnigsvis är det fortfarande som så att du har ingen rätt att föra andras talan, i varje fall inte som du har etablerat här i denna debatt, på samma sätt som det är en del i det sätt du hanterar frågan är det också den brist varpå du inte kommer vidare i det hela,

det är ju dina uppfattningar som du söker att skapa om till det allmännas tyckande och vilja, inget mer.

Slutligen blanda inte samman frågan om att någon jagar med att denne samtidigt är en brottsling, det är rent av bara ett retoriskt grepp för att vända opinionen i önskvärd riktning.

Nåja, du JoF torde vara tämligens övertygad om att just du har rätt i allt du gör en omständighet som utsluter ett verkligt och betydelsefullt meningsutbyte,

jag emotser fler sönderhackade inlägg som föga för denna tråd framåt.

Min personliga uppfattning är att vi skall införa reginonalt styrd jakt på alla rovdjuren och att det är dags att inse att rovdjuren inte bryr sig ett dugg om vad vi tycker, bara vad vi gör.

Med de vänligast av söndagshälsningar Christian

Det är fortfarande som så att jag saknar alla former av fakta

Jag har inget problem med att man inte gillar mina åsikter. Men jag har problem med att man hotar med att döda mig på sidan om själva diskussionen.

Om vi säger så här: Den blir inte värre.

Det får stå för dig.

Det tycker jag inte. Det vore mer seriöst om du gav exempel på detta.

Vad har jag utelämnat att besvara? Du har knappt ställt några frågor till mig. ;) Det är mänskligt att göra misstag. Sen har du själv undvikit att svara på mina frågor. Vilken fråga har jag inte svarat på?

Tex så skrev du följande text:

"Nej andra skall inte behöva förklara för dig vad de anser att du skriver som är provocerande, en utbildad och inkännande person som du skall då behärska dig och inse att omgivningen kommunicerar att de är frustrerade med dig,

ganska enkelt det är frågan om att visa hänsyn."

Men du erkände inte att det var felaktigt och undvek att svara på mina frågor. Typiskt exempel på osynliggörande, dvs en härskarteknik.

Hur seriöst är det med personangrepp? Det är inte första gången. Du kallade mig även för "Troll" tidigare i tråden. Snacka om att kasta sten i glashus.

Så har jag inte skrivit. Typisk sträckgubbe från din sida, dvs oseriös debatteknik.

Mitt råd till dig är att sluta kasta sten i glashus och använda seriös debatteknik.

Jag vill främst se vilka åsikter som finns inom övriga delar av jägarkåren. Och även bara säga vad jag tycker, det sätt som jag föredrar. Om det sedan råkar reta upp människor så får det väl bli så. Men det är inte syftet. Men är jag provokativ så vore det bra om jag fick reda på vilka fraser som är provokativa.

Det tycker jag inte.

Publicerat

föregående inlägg var varken roligt eller lärorikt att läsa. Trodde det var varg frågan det handlade om som vilket är en aktuell och intresant fråga för en okunnig som mig..

Det verkar annars som om det på detta forum finns kunniga människor med erfarenhet.

Det skulle vara väldigt intressant om några med erfarenhet i detta ämne skulle vilja dela med sig.

Mvh Granqvist.

Publicerat
föregående inlägg var varken roligt eller lärorikt att läsa. Trodde det var varg frågan det handlade om som vilket är en aktuell och intresant fråga för en okunnig som mig..

Det verkar annars som om det på detta forum finns kunniga människor med erfarenhet.

Det skulle vara väldigt intressant om några med erfarenhet i detta ämne skulle vilja dela med sig.

Mvh Granqvist.

Jag är varken speciellt kunnig eller särskilt erfaren, men släng ut dina frågor så kanske vi kan reda ut dem gemensamt på forumet, reder vi vanliga formister inte ut det, kan vi kanske hänvisa frågan till SJF, eller någon annan instans. Problemet är att alla instanser har en agenda, man måste bilda sig en uppfattning om den "sanning" man blir presenterad är rimlig. Jag tror vår vän JoF sa att varghatarna blandade in känslor istället för fakta, detta gäller även vargkramarna.

Raggarö

Publicerat
Jag är varken speciellt kunnig eller särskilt erfaren, men släng ut dina frågor så kanske vi kan reda ut dem gemensamt på forumet, reder vi vanliga formister inte ut det, kan vi kanske hänvisa frågan till SJF, eller någon annan instans. Problemet är att alla instanser har en agenda, man måste bilda sig en uppfattning om den "sanning" man blir presenterad är rimlig. Jag tror vår vän JoF sa att varghatarna blandade in känslor istället för fakta, detta gäller även vargkramarna.

Raggarö

Som sagt har jag ställt en del frågor redan, håller helt med dig att man måste bilda sig en egen uppfattning.

Som du säger så är det mycket känslor i detta ämne,mäniskan är ju en känslo varelse ingen vill att ens egen stolthet ska få sig en känga det är detta som gör denna här frågan så svår.

Granqvist