Publicerat April 19, 200916 yr Som sagt har jag ställt en del frågor redan, håller helt med dig att man måste bilda sig en egen uppfattning.Som du säger så är det mycket känslor i detta ämne,mäniskan är ju en känslo varelse ingen vill att ens egen stolthet ska få sig en känga det är detta som gör denna här frågan så svår. Granqvist 'Ja Granqvist och det blir än värre när det dessutom är en fråga om politik i det här, JoF hade mycket att tycka om saker men en sak som han själv knappt visste hur rätt han var med är att vad som avser, tillverkning av mat iform av jordbruk/husdjurshållning har politiken inget större utrymme, på samma sätt är det med jakten och våra stora rovdjur, de tar ingen hänsyn till vad politikerna beslutar om. att låga egon och politik vara hinder för långsiktiga lösningar är bara så klent att jag blir ledsen bara att tänka på det. Jag är för mer varg, för mer jakt på våra stora rovvilt och jag är för att alla län skall ha sina egna nivåer på dessa vilt samt att hela landet skall ha dem/drabbas av dem, jag ser fram emot att ha varg i förorterna till sthlm på samma sätt som vi har allt annat vilt. Men jag ser klarsynt på detta och inser att dit hän kommer vi aldrig att komma. /C
Publicerat April 19, 200916 yr 'Ja Granqvist och det blir än värre när det dessutom är en fråga om politik i det här, JoF hade mycket att tycka om saker men en sak som han själv knappt visste hur rätt han var med är att vad som avser, tillverkning av mat iform av jordbruk/husdjurshållning har politiken inget större utrymme, på samma sätt är det med jakten och våra stora rovdjur, de tar ingen hänsyn till vad politikerna beslutar om. att låga egon och politik vara hinder för långsiktiga lösningar är bara så klent att jag blir ledsen bara att tänka på det. Jag är för mer varg, för mer jakt på våra stora rovvilt och jag är för att alla län skall ha sina egna nivåer på dessa vilt samt att hela landet skall ha dem/drabbas av dem, jag ser fram emot att ha varg i förorterna till sthlm på samma sätt som vi har allt annat vilt. Men jag ser klarsynt på detta och inser att dit hän kommer vi aldrig att komma. /C Håller med dig att det hade varit en intressant syn med varg i "förortsområdet" En annan intressant tanke som dyker upp när jag läser ditt inlägg är hur ser rovviltsjägarna på vargen?? Det annonseras som aldrig förr om björnjakter och räv lock mm har inte personligen haft nöjet att vara med på någon Björn jakt ännu tyvärr ännu mindre varg jakt??
Publicerat April 19, 200916 yr Håller med dig att det hade varit en intressant syn med varg i "förortsområdet" En annan intressant tanke som dyker upp när jag läser ditt inlägg är hur ser rovviltsjägarna på vargen?? Det annonseras som aldrig förr om björnjakter och räv lock mm har inte personligen haft nöjet att vara med på någon Björn jakt ännu tyvärr ännu mindre varg jakt?? saken är väl den att vargen river hundarna. iallafall för mig är det inte att skjuta ett rovdjur som är tjusningen utan att skjuta för mina hundar. och det är liksom där problemet ligger med vargen, inte bara att det inte går att jaga dom med hund utan det omöjligör all annan jakt med löshund. iallafall om man är rädd om hundarna...
Publicerat April 19, 200916 yr saken är väl den att vargen river hundarna. iallafall för mig är det inte att skjuta ett rovdjur som är tjusningen utan att skjuta för mina hundar. och det är liksom där problemet ligger med vargen, inte bara att det inte går att jaga dom med hund utan det omöjligör all annan jakt med löshund. iallafall om man är rädd om hundarna... Detta är min mening likaså, för min del är hundjobbet den viktigaste biten i jakten. Vilket blir svårt med vargen på skogen vilket ett antal av mina bekanta fått erfara..
Publicerat April 19, 200916 yr Lite tips om hur du undviker vargangrepp på din hund:http://fishandgame.idaho.gov/apps/releases...cfm?NewsID=3258 Sätt ett pipande halsband eller bjällra på hunden så är det mycket mindre risk att den blir angripen av en varg eftersom det skrämmer bort vargen. Ja pingla är ju ett säkert skydd Kan väl kallas för matklocka med ett annat ord. Nej en ordentlig skyddsväst är nog det bästa alternativet. Jag hoppas dom fortsätter med att utveckla det så att man får fram en riktigt effektivt skydd men som samtidigt är smidigt. Dom alternativen som finns verkar ju ha en del brister fortfarande.
Publicerat April 19, 200916 yr Författare Vem har sagt att en pingla hjälper på en hund??????? Vad jag vet så har grimsö fått det från ryssland där någon inbillade forskarna att de hjälpte... Här på fäbodarna hade de skällor på djuren förr. Oftast var det de djuren som strök med först, eftersom rovdjur är smarta så de visste att där skällorna klämtade där fanns maten Det finns inte en enda vetenskaplig undersökning som visar att pinglor hjälper... Men klockgjuteriet här i Mora fick sälja en jvla massa pinglor....
Publicerat April 19, 200916 yr Paragraf 28 är rätt specifik. Om en varg har tagit sig in i en fårhage och dödat får så får du inte skjuta den nästa dag om du stöter på den på ett ställe där den inte utgör något hot mot fåren. Det är alltså bara lagligt att skjuta vargen direkt i anslutning till att den är på väg att angripa djur. Annars måste NVV godkänna skyddsjakt för att det ska bli lagligt. du JaktOchFiske tror du att vi är dumma eller, det värkar så i dina inlägg.. vi vet vad vi snackar om m.m... men som sakt de är ju inte abra ett får i en får hage, minst 5 då det är ett flock djur.. sen vi som bor på landet ser på ett dur när det känner oro... Att bo i en stad o berätta för landsbygdens innevånare hur deras liv ska vara är förmätet o typiskt för stadsbor som jag förutsätter att du är. Jag kan acceptera varg om man har minst lika många i Tokholm som i övriga landet. Tokholmarna är ju inte beroende av jord - skog - husdjur för sin försörjning. Dom klarar sig med en dator. Vete fan hur man får mat ifrån en sådan men dom överlever tyvärr bevisligen +1. helt rätt inställning amakulu. visst varg kan vi ha men det ska vara lika många i Tokholm men det är väl så fort dom kommer in i Tokholms kommun så visar det sej att dom är farliga så då sk dom bort för att dom kan göra skada.. en sak jag inte fattar?? varför är det kostymnissar i Tokholm som inte har varit ute och set sej omkrin i sverige som ska bestämma hur mycket varg vi ska ha..
Publicerat April 20, 200916 yr Det verkar så. Det står ju gäst nu. precis min tanke. nåja. han var ingen jägare enligt mig. Veganjägare isf.. konstig blandras.
Publicerat April 20, 200916 yr Verkar gå lite framåt i alla fall http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2780536
Publicerat April 20, 200916 yr Verkar gå lite framåt i alla fallhttp://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2780536 Ett litet steg åt rätt håll. Men ack så viktigt.
Publicerat April 21, 200916 yr Författare Gå in på: http://www.jagareforbundet.se/news/vargar_angrep_hund_p.asp Man blir ju fundersam när man läser sånt här!!!!!!!
Publicerat April 28, 200916 yr Ju fler vargar ju fler insidenter. Jag har också upplevt dem som mera nyfikna en skygga
Publicerat April 28, 200916 yr Läs och beskåda. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5009290.ab He he.. Det vankas vargjakt för sign Belker :-)))) Mvh!
Publicerat April 28, 200916 yr Författare Nu börjar det bli som det var på 1800 talet i Dalarna när det gäller varg. Gå gärna in på www.jaktojagare.se och se vad som hände här i byn igår kväll.. Undrar vad vi ska göra för att få våran länsstyrelse att agera...
Publicerat April 28, 200916 yr Nu börjar det bli som det var på 1800 talet i Dalarna när det gäller varg.Gå gärna in på www.jaktojagare.se och se vad som hände här i byn igår kväll.. Undrar vad vi ska göra för att få våran länsstyrelse att agera... Ja du Per, det kan verkligen inte vara trevligt att ha gråben ända in på husknuten. Alla vargar som är så oskygga borde ju skjutas bort med det snaraste tycker man. Det vet i 17, rent ut sagt!
Publicerat April 29, 200916 yr Aftonbladet som vanligt.... Nu rapporterar man att ingen i europa blivit dödad sedan 1974 i sin lilla faktaruta. Man skriver exklusive Ryssland för att slippa nämna de 3 som blivit dödade i år. Men en 10 årig turkisk pojke i nov 2004 då? Han hette Onur Bahar http://www.news24.com/News24/World/News/0,...1628383,00.html Det finns fler fall, vet att jag sett minst ett till som ska ha inträffat i Turkiet. Men våra vänner inom vargkramar maffian förlitar sig på att folket inte är så värst insatta och så går denna artikel inte heller att kommentera.... Nu är det väl inte stor risk att bli dödad av varg så det är ju knappast något jag ligger sömnlös över. Men det är minst sagt störande när man förnekar situationen i andra länder. Man säger att det finns inga problem länder som ex Turkiet, Spanien, USAoch att folket där kan leva med vargen... BS!!! Det kommer mer uppgifter för varje dag att de har STORA problem och tjuvjakten är utbredd.
Publicerat April 29, 200916 yr He he.. Det vankas vargjakt för sign Belker :-))))Mvh! Ja min gode hipshot 2009-04-29 17:26 Snabbt agerat. På onsdagen beviljade Naturvårdsverket skyddsjakt på den varg som förföljde en 14-årig flicka och som de senaste veckan uppträtt oskyggt i Nås. Vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen sköts den unga varghanen norr om byn Malmsta vid Stängelset. Det känns bra att det gick fort och att allt omkring funkade, säger Stig-Åke Svensson, chef för Länsstyrelsens miljöenhet. Tidigt på onsdagen var vargen synlig i byn Haga. En jaktledare från länsstyrelsen, personal från Viltskadecenter och tre handplockade jägare kunde senare under dagen spåra upp vargen med hjälp av en hund på den västra sidan av älven. Strax före klockan fem på eftermiddagen sköts den unga varghanen i skogen nära länsväg 533. När DD:s rullande redaktion kom på plats, strax efter att vargen avlivats, hade man konstaterat att den var en ung varghane. – Vi har ju inte så stor erfarenhet av vargjakt, men vad jag förstått har allting gått som planerat, säger Stig-Åke Svensson. Det var på lördagskvällen som vargen förföljde 14-åriga Sandra Kristoffers och sprang efter Henrik Eriksson när han var ute och körde moped. Vargen har både eeter och före det observerats på ett flertal ställen runt om i Nås. Redan på måndagen lämnade Jägarnas Riksförbunds ordförande Malte Sandström i Nås in en begäran om skyddsjakt. Ärendet har sedan snabbutretts av Naturvårdsverket efter att länsstyrelsen förordat skyddsjakt. På onsdagen fanns det rykten om att vargen lämnat det angivna området och sprungit iväg till Björbo. Där hade några personer gjort en observation av en varg i byn Handbacken vid 13.30-tiden. Men det var troligen inte Nåsvargen. Den unga varghanen ska nu transporteras till SVA ( Statens veterinärmedicinska anstalt) i Uppsala för undersökning.
Publicerat Maj 25, 200916 yr En ny opinionsbildare. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5358...20S%C3%B6rmland