Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öl

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Var länge sedan jag drack öl i min tråd. :D

Men nu har jag hällt upp en Innis&Gunn Rum Cask den är goooooood :wub:

Lasse

• Svar 1,2k
  • Visningar 167,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu dricker jag visserligen inte öl så ofta men jag har lite försiktigt börjat prova lite öl igen och i lördags så öppnades det en öl levererad direkt från bryggeriet: BrewDog - Hello my name is Ingrid

• Handlade lite till uppesittarkvällen!    

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Tog en sväng till skåpet det blev en St Peters Cream Stout. :wub:

Lasse

• 3 weeks later...
Publicerat

Testade Mohawks Rye Lager i lördags. Den var fan inte alls dum måste jag säga.

Ska nog köpa den nån gång till bara för det. Kan inte riktigt beskriva smaken i ord men jag misstänker ett stänk av amarillo nångonstans. Bra skit faktiskt.

//Torstige Fitzo

Publicerat

Var på Öl&Whisky mässa i Örebro om helgen å drack många goda öl :) Blandannat en porter lagrad på konjaksfat och en öl gjord på granskott :wub:

Bägge sorterna från Närkes kulturbryggeri!

Mer Närkes Kulturbryggeri åt folket!! :wub:

Publicerat

Igår drack jag en Fullers ESB. Det var det smartaste jag har gjort på länge.

Fan vad god den är.

Salta jordnötter till naturligtvis.

Känns bra, känns fint, känns som vinnarspår :lol:

//FMF

Publicerat

BrewDogs "there is no santa"

Njaaaee, inte riktigt min smak när de petat i cacao och ingefära, men det är inte direkt motbjudande i alla fall. En räcker dock.

Publicerat
  • Författare

Två saker som jag gillar Fåglar och Öl trevligt att den Rödvingade Glansstaren också blev sugen på en slurk. :wub:

post-3031-0-97523600-1322935176_thumb.jp

Lasse

• 2 weeks later...
Publicerat

fick nått mystiskt infall sist vecka och köpte en flaska Brewdog´s There is no Santa nr 11178

var faktiskt en upplevelse så här i juletider då den faktiskt "smakade jul" och inte som alla andra s.k julöl goja

Publicerat
  • Författare

fick nått mystiskt infall sist vecka och köpte en flaska Brewdog´s There is no Santa nr 11178

var faktiskt en upplevelse så här i juletider då den faktiskt "smakade jul" och inte som alla andra s.k julöl goja

Står ett par i skåpet ska avnjutas vid lämpligt tillfälle. :wub:

Lasse

Publicerat

låt dom väl smaka

Publicerat

Beställde hem ett par japanska öl på systemet tidigare idag, ska bli gött.

Publicerat

Helgens konsumtion: 4 Brooklyn Lager och 4 NO God Lager. Kvar att konsumera 1 st Fullers ESB.

Fan nu märker jag att jag är lite insnöad igen. Måste börja botanisera lite igen. Undrar om jag inte ska plocka ihop ett par riktiga Dr Jekyll och Mr Hyde-påsar till julen. Alla olika... Kan det funka månne? Ah, vi får se vad som händer. Tydligen har jag och min halvsyrra utnämts till dryckesansvariga nu till helgen så här finns det ju finfina förutsättningar att koka ihop något riktigt trevligt :wub:

//FMF

Publicerat

vet inte om jag har skrivit i denna tråden tidigare, men en halvmörk ale ifrån wychwood brewries som heter "fiddlers elbow" är en av de godaste drycker jag druckit. I min mening ganska mild men med mycket smak!

Publicerat

vet inte om jag har skrivit i denna tråden tidigare, men en halvmörk ale ifrån wychwood brewries som heter "fiddlers elbow" är en av de godaste drycker jag druckit. I min mening ganska mild men med mycket smak!

Noterat. Bra, bra.

Finns den i std.sortimentet eller är det beställa som gäller?

Ska hålla utkik efter denna när jag går loss på hyllorna inför julen :P

//FMF

Publicerat

Noterat. Bra, bra.

Finns den i std.sortimentet eller är det beställa som gäller?

Ska hålla utkik efter denna när jag går loss på hyllorna inför julen :P

//FMF

den finns nog bara i beställnings sortimentet, men jag tycker att det är helt klart värt den lilla väntan. den kostar dock ca 25-26kr flaskan ;)

Publicerat

Även om jag tar det lugnt med drickat nuförtiden så har jag handlat lite julöl i alla fall...

8 lådor/backar tror jag det blev i slutändan ^_^

Ingen jul utan Shepards Neame - Christmas Ale :wub:

Nu har man julöl så man klarar sig under våren och det känns riktigt bra!

Skall till RW i mellandagarna och då skall grabbarna få lite premiumöl i stället för importburkarna :P

Go(d) Jul!

Publicerat

Testade för ett litet tag sen Spitfire, god Ale som genast hamnade högt på gillalistan, till helgen

blir det nog att prova på Innis & Gunn

Publicerat

Jacobsen Golden naked Christmas Ale,

drack jag tillsammans med en bättre lunch på Grand,

otroligt gott och välformat öl,

att namnet sen fick sällskapet att rodna en del, tja det hör ju knappast till saken eller smaken.

http://www.ratebeer.com/beer/jacobsen-golden-naked-christmas-ale/52889/

/Christian

Publicerat

Åkte hem till morsan och farsan idag för att hjälpa till lite och fick till min stora fasa se att det stog rävpiss i källaren dvs julöl :(((((((((

Publicerat

Åkte hem till morsan och farsan idag för att hjälpa till lite och fick till min stora fasa se att det stog rävpiss i källaren dvs julöl :(((((((((

Att kalla "julöl" för rävpiss är ju ingen liten generalisering direkt... <_<

Pripps gör säkert en julöl som lätt hamnar i den kategorin men knappast majoriteten av de sorter vi diskuterar här.

Tycker man att "den-bästa-ölen-i-världen" är skräpet man handlar i Tyskland för gruset i fickan så har man nog hamnat i fel tråd ;)

Publicerat

Att kalla "julöl" för rävpiss är ju ingen liten generalisering direkt... <_<

Pripps gör säkert en julöl som lätt hamnar i den kategorin men knappast majoriteten av de sorter vi diskuterar här.

Tycker man att "den-bästa-ölen-i-världen" är skräpet man handlar i Tyskland för gruset i fickan så har man nog hamnat i fel tråd ;)

Kanske lite fel men jag gillar öl, jag gillar alla sorter av öl i stort sätt förutom julöl och jag vet inte vad det beror på riktigt om det bara är en mentalspärr som löser i varenda gång jag hör ordet julöl :P

Publicerat

Liten historielektion då:

Julöl har funnits på julbordet ända sedan vikingatiden. Vikingarna brukade fira tre stora offerfester varje år. Det var höstblotet, vårblotet och däremellan vinterblotet, det största av de tre. Midvinterblotet firades på årets mörkaste dag för att förmå solen att komma tillbaka och till varje blot hörde seden att dricka stora mängder av mjöd och öl. Eftersom man på den tiden inte kunde förvara öl längre än någon vecka innan det blev surt, bryggdes öl inför varje blot. Det ansågs mycket viktigt att hålla trollen borta från jäskaren, annars kunde brygden surna.

Seden att hålla en ölfest vid juletid fortsatte även sedan Sverige kristnats. Dock med den lilla skillnaden att festen nu tillägnades Kristus och Jungfru Maria i stället för de hedniska gudarna. Det var till och med så att man enligt Äldre Västgötalagen var skyldig att dricka julöl. På 1800-talet drack man förutom brännvin mest svagdricka i vardagslag, men till julen bryggde man riktigt öl. Också husmödrarna tog då till övernaturliga metoder i bryggprocessen. Till exempel brukade man i Västergötland rusa runt i huset för att få igång jäsningsprocessen.

Idag tillverkar de flesta svenska bryggerierna särskilda ölsorter inför jul. De är vanligtvis mörkare än de vanliga ölsorterna. Utländska öltillverkare gör även de julölsorter, det är inte ovanligt hos bryggerier som normalt har stora utbud och bland de som har mörkare öl i sortimentet, så som ale.

Så julölen är inget nytt påfund och att julölen har blivit mörkare är helt fel, det är all annan öl som har blivit ljusare!

Förr i tiden så var all öl mörk och det var i princip inte innan Pale Ale uppfanns som nyanserna började bli ljusare. (och även den var tämligen mörk när den kom)

Även trappist-ölen som munkarna bryggde i Belgien med omnejd var betydligt mörkare förut.

Så, ni som dricker ljus lager och liknande skall veta att det är ett kommersiellt påfund och har således mycket lite med ölen att göra egentligen! :D

Skål på er bröder och systrar, nu firar vi vinterblotet! :wub:

Publicerat

Liten historielektion då:

Så julölen är inget nytt påfund och att julölen har blivit mörkare är helt fel, det är all annan öl som har blivit ljusare!

Förr i tiden så var all öl mörk och det var i princip inte innan Pale Ale uppfanns som nyanserna började bli ljusare. (och även den var tämligen mörk när den kom)

Även trappist-ölen som munkarna bryggde i Belgien med omnejd var betydligt mörkare förut.

Så, ni som dricker ljus lager och liknande skall veta att det är ett kommersiellt påfund och har således mycket lite med ölen att göra egentligen! :D

Skål på er bröder och systrar, nu firar vi vinterblotet! :wub:

Det är skillnad på öl och öl, kan hålla med dig om att öl ska vara mörk :-)

Skål på dig och god jul :-)

Publicerat
cheers.gif
Publicerat

Wizard- var har du fått tag i faktarutan?

det stämmer alldelesutomordentligt att man har gjort julöl länge.

det enda jag har att tillägga är att de stora högtiderna inom våran hedniska tro är 4. midvinter, midsommar hödstdagjäning och vårdagjämning.

innan humle introducerades i sverige på ca 1200talet om jag inte minns fel så använde man gärna pors eller skvattram för att beska ölet!