Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat

Ikväll gjorde jag ett misstag som jag troligen aldrig kommer göra igen. Jag glömde såklart skjutkäppen. EFter en lång ansmygning hade jag 6 taggarn på 60-70 meter 5 meter kvar till en sten klart den sticker. Men men man lär sig av misstagen kommer nog aldrig göra om det. Det gjorde ju inte saken lättare att man hade farsan precis bakom sig heller :lol:

Skitjakt på er andra!!

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat

Inget denna afton.

Endast en joggare som förstörde hela min jakt :lol:

Nya tag i morrn.

Publicerat

Spräckte nollan ikväll det blev två stycken :lol: utförligare berättelse i jaktdagboken.

post-3440-1250542565_thumb.jpg

Publicerat

16/8 ringde väckarklockan 03.00 och jag var på passet 03.40 ungefär. Nattens regn hade slutat men blåste lite. Vid 04.20 började det regna men det höll bara i sig en kortare stund, blåsten tilltog dock. 06.00 ser jag ett rådjur på ett hygge ett par hundra meter framför mig, stegen jag satt i är belägen precis bredvid en viltstig och jag hoppades att djuret skulle ta stigen mot mig.

Tittar lite för länge åt hygget för när jag tittar ner på stigen så står bocken där, 6 m bort och nedanför mig. 06.02 är allt klart och bocken ligger. Tar ur och ringer frugan så hon kan köra ut unghunden så han får sin första riktiga viltkontakt. (Video: http://www.youtube.com/watch?v=XsZuahXMw-s )

Använde min Sako Hunter 6.5x55 och handladdad 120gr Nosler Ballistic Tip. Bocken sköts mellan skulderbladen ovanifrån genom ryggraden. Av kulan återfanns manteln i underkant av bröstkorgen, den hade en vikt av 38.9gr eller 33.17% av ursprungliga vikten. Måttlig sönderskjutning, klart överförväntan trots det korta avståndet och den höga anslagshastigheten.

Ingen vacker hornuppsättning direkt. Bocken var rätt grå över nosryggen, returbock kanske?

bock1-2009.jpg

(Ögat ngt redigerat då det lyste grönt av blixten)

Publicerat

Grattis alla skyttar därute! SOm jag kanske berättat tidigar bommade jag min utsedda bock igår under premiärmorgonen men ikväll skulle det visa sig bli ändring. Efter sett en bock inne på grannens ifrån mitt torn började jag lockade lite med Nordik Roe men verkade mest som jag skrämde den herren. Nåväl var ingen utav sextaggarna jag sett tidigare i vilket fall. Det började snart skumma och runt 20.50, när jag suttit åter tyst i ca 15 minuter kommer det en bock exakt där jag bommade sextaggaren igår. Denna har sikte snett över min åker och jag ser att det är en bock och beslutar mig för att jag skall nedlägga den (fastän jag trodde att det inte var någon utav de sexor jag sett). Bocken är orolig men stannar när jag börjar lägga ann...jag har för hög puls och pustar ut ett par omgångar och försöker skärpa till mig. Bocken vinklar och börjar trava bort ifrån mig till skogen..Då visslar jag till och han visar perfekt bredsida PANG....han hoppar till så jag får en positiv känsla i kroppen. Han springer 3 meter och är sedan i skydd av skogen. Jag låter mig inte vänta länge utav försöker memorera vart han stod för att sedan hastigt gå fram mot platsen.....De tre första minutrarna hittar jag inget blod och börjar få den där elaka känslan i magen precis som igår. Jag kollar tillbaka mot tornet och tar några meters kliv längre fram och hittar så småningom lite blod. Känns bättre och jag börjar krypa efter......snart finner jag mer blod i större mängder och när jag spårat ca 5 meter finner jag detta på en buske BILD 1....

Jag förstår genom det ljusa blodet att skottet tagit hyffsat men blir lite orolig när jag inte hittar ytterligare blod på en stund då en smal bäck rinner förbi spåret, men till sist hittar jag fler droppar....lyfter på en gran och 5 meter upp i storskogen ligger bocken. Fick för mig att den bara hade stänger med någon enstaka tagg men när jag ser trofén myser jag till :lol:

Det är en utav sextaggarna, ganska kort i hornen med oerhört vacker! Jag jubblar så det ekar i skogen!

BILD 2....

Senare visar det sig att kusinen som suttit ett par hundra meter längre i nordväst haft en annan fin sextaggare hos sig. Jag såg dessa två herrar jaga och fäktas för några veckor sedan vilket bevisas genom att min bock hade ganska fula stångskador både på bogen och i skallen :lol:

DET ÄR EN OERHÖRT LYCKLIG OCH LÄTTAD DAVID SOM SITTER VID TANGENTBORDET.....VILKEN REVANSCH IFRÅN GÅRDAGENS FIASKO!

MIN ÅTTONDE BOCK OCH FINASTE SEXAN HITTILS!

PUSS O KRAM :huh:

post-2387-1250544660_thumb.jpg

post-2387-1250545006_thumb.jpg

Publicerat

Grattis bockskyttar! :D

Publicerat

Hann bara sätta mig på pass igår kväll när plötsligt 4 rådjur dyker upp, bock,get,2 kid,som bjöd på en riktig underhållning, att man inte hade filmkameran med, kid'n sprang/hoppade omkring i 30min framför tornet som närmast in på 30m. Bocken höll sig undan... till slut försvann allihopa. satt kvar en stund till då ja hör nånting komma siffande... en grävling på 20m :D

Publicerat

Jag har jagat var morgon / kväll sen 16:e...

Lyckats skjuta tre rävar och 1 grävling.

I går morse var ytterligare en sådan dag. två rävvalpar strök med. Såg inte tecken på en bock. Det blåste ungefär ett par hundra m/s.

I går på kvällen så gick jag ut igen, till samma ställe. Satt och lockade litegranna. Hände ingenting, då kom det en räv lunkande.

SMACK. Räven låg ner.

dsc00317l.th.jpg

Och då uppenbarade sig bocken 15 meter bakom mig, och drog. Den rad med svordommar som då passerade genom huvudet.

Jag började smyga efter, någon gång skall man ju ha tur?

Och mycket riktigt. Idag hade jag tur.

Smög fram, bocken står på 120 meter. Jag smäller på och jag tycker bocken rasar.

Jag väntar lite, går fram och letar... HITTAR INTE. . .

Jag får panik. En sådan här bock får man inte tabba sig på...

Men den låg där, lite ner i gräset bara...

Och detta var ett stort helvete. Jag rang bonden som kom med traktorn. När vi är vid min bil. Så small det från min farbror.

Vi åkte dit och noterade att han hade skjutit en bock :D Vi hjälpte till och åkte hem till honom.

Då min bock skall bli bogmonterad, och min farbror är konservator, så fick han ta hand om det.

Nu är frågan, vad blir det för medalj?

Jag och min farbror

img2269y.jpg

Min bock

img2259n.jpg

Sidan:

img2258c.jpg

Den färdigblekta är en silverbock...

dsc00341o.jpg

Värt att notera är att skallen är VÄLDIGT stor, grov. Kraftig.

Att det är medalj är säkert. Men vad för någon?

Publicerat

SÅGA DEN INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/Lasse

Publicerat

inte illa Bastard! Grattis!!

Publicerat
SÅGA DEN INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/Lasse

Garanterat INTE.

Min farbror jobbar som konservator :)

Den skall nu kokas, torkas och medaljbedömmas. När detta är gjort så skall bocken bogmonteras :)

Tack Johanjägare!

Det var en engångsföretelse, man ser inte det av bilderna, men det är en JÄVLA massa i hornen...

Publicerat

Du kan få en grov uppfattning om medaljens valör genom att väga hornet. Väger trofén (kapad genom ögonhålans mitt) 350 gram så räcker den ofta till brons, cirka 400 gram behövs till silver och 450 gram till guld.

Tjänar jag på att råbockstrofén mäts med hel skalle?

Oftast gör man det. Svenska råbockar är stora. Om en trofé bedöms med hel skalle så drar man ifrån 90 gram på hornvikten. I själva verket väger underdelen av skallen (utan underkäke) ofta 100-110 gram.

Min personliga bedömning är att det nog kan vara guld men är långt i från säker, hornen ser inte så långa ut.

Gratiis till en fin bock och trevlig jakt samt alla rävar, bra viltvård.

/Lasse

Publicerat

Fin bock Bastard.

Själv tog jag en välbehövlig sovmorgn i morse.

Publicerat
Du kan få en grov uppfattning om medaljens valör genom att väga hornet. Väger trofén (kapad genom ögonhålans mitt) 350 gram så räcker den ofta till brons, cirka 400 gram behövs till silver och 450 gram till guld.

Tjänar jag på att råbockstrofén mäts med hel skalle?

Oftast gör man det. Svenska råbockar är stora. Om en trofé bedöms med hel skalle så drar man ifrån 90 gram på hornvikten. I själva verket väger underdelen av skallen (utan underkäke) ofta 100-110 gram.

Min personliga bedömning är att det nog kan vara guld men är långt i från säker, hornen ser inte så långa ut.

Gratiis till en fin bock och trevlig jakt samt alla rävar, bra viltvård.

/Lasse

Ja. Det är Guld eller silver.

Hornen är 25 cm.

Som sagt så är det färdigblekta hornet en silverbock.

Skallen är görstor på denna, så denna kommer jag låta vara som den är :)

Jag har garanterat igen de 90 poäng i avdrag jag får.

Återkommer om 3 månader...

Publicerat

Såja!

Nu var denna bockjakt över. Innan jakten drog igån sa en snabb kik i kalendern att det endast kunde bli jakt på söndag och måndag...... Jobb, jobb, jobb.

Söndagen var för mig precis som för många andra, ett blåsigt stillasittande/smygande utan resultat.

har sen midsommar gått och spanat på en fin sexa som jag hade som mål att skjuta under bockjakten. På söndagen satt jag dock inte på det stället, vinden gjorde det helt omöjligt att sitta och bevaka den åker där han brukar gå och äta.

Igår så såg förutsättningarna annorlunda ut. Lugn och fin vind i hyffsat rät riktning.

Satte mig på min lilla skjutstege som är placerad på en liten bergklack 10meter från en linåker. Första kikarspaningen gav resultatet att det stog en get och mumsade 250meter bort. Efter ett tag så ser jag rörelse längst bort på åker i ett dike. En pinnbock. Även denna pinnbock har jag följt under sommaren. Började locka på han. Sakta, sakta åt han sig närmare. När han hade 150meter kvar, fick jag en känsla av att allt inte stod rätt till. Vred på huvudet otrooooligt sakta till höger.

Där, 75meter bort står "min" 6:a....... Eftersom jag har varit som fokucerad på pinnbocken har jag helt glömt bort att titta åt höger.

Nu insåg jag ganska snabbt att det skulle bli problem. Skjutstegen står vriden mot norr, jag var vriden mot norr, 6:an var till söder om mig. Under tiden som jag försökte vrida mig åt söder, tyst och försiktigt så kommer bocken närmare. Till sist var ha 5meter från mig. Han anade oråd, men var inte skrämd. Till slut så tog han några skutt ut på åkern, under dessa skutt vred jag upp och satte mig redo. Efter ca 50meter stannade han och vred upp sig.

Skottet gick, två steg senare försvann han ner i linet.

När jag gick ner från skjutstegen stod det ytterligare 2st skapliga bockar i skogen på andra sidan åkern. Kan bara konstatera att lite lungt lockande fungerade för mig igår.

//Erik

post-273-1250582445_thumb.jpg

Publicerat

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! :) Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^

mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass :)

Publicerat

Bastard,

eftersom din farbror är en rätt välkänd figur så är jag säker på att han om någon kan bedöma troféns valör :)

Grattis till en riktigt fin bock!

Henrik

Publicerat
Bastard,

eftersom din farbror är en rätt välkänd figur så är jag säker på att han om någon kan bedöma troféns valör ;)

Grattis till en riktigt fin bock!

Henrik

Ja. Han har ju sagt Guld/Silver.

Dock har han inte rätt kvalifikationer för att bedömma.

Så om 3 månader får vi se...

Publicerat

Jag var ut igår och väntade på bocken men det började regna nå förskräckligt så jag drog mej hemåt. Väl hemma så står det tre rådjur ute i säden och äter, varav en är en bock. Säden var för hög så det gick inte att skjuta den då man bara såg från rygglinjen och uppåt. Jag tänkte att det kan vara kul att smyga sig in på den bara för att testa. Jag började på ungefär 150 meter ifrån bocken och en kvart - 20 minuter senare var jag inte mer än 20 meter ifrån honom. Visst hade jag kunnat skjuta genom säden eller ett halsskott men klockan hade blivit för mycket och jag hade ingen brådska.

Så gick jag ut i morse igen för att pröva, inte på denna bock utan på en vall en bit hemifrån som alltid brukar hålla med mycket bockar. var ute strax efter 4 och det var ganska mörkt och dött. Efter en timme ungefär uppenbarar sig en get och då tänds alltid hoppet. Hon försvann sedan in i skogen och det var dött i ytterligare en timme ungefär. Då klockan 6 kommer ett djur fram ur salixen. Väldigt försiktigt går det närmare mej och jag lyften bössan för att spana. Ser då att det är en bock. Han kommer in på ungefär 50 meter och när jag lyfter bössan för sista gången så får han syn på mej och blir uppmärksam. Jag skjuter så fort det går utan några vidare tankar på att vänta då han var påväg tillbaka in i salixen. Han hoppar i skotten och rusar in salixen. Jag handspårar ungefär 30 meter och där ligger han. En 6-taggare variant mindre, 2 eller 3 år.

Det var bockjaketen 2009 nu ser man fram emot att släppa drevern på en räv nästa helg ;)

Publicerat

Bastard din bock borde verkligen vara guld om inte bilderna ljuger!

Ska du göra bogmontage på den? Vad händer då med bedömningen?

Publicerat
RW..

Din trofé var ju skithäftig! Har någon 7-taggare hemma men då har de en extra tagg bakåt eller så uppe i kronan eller vad jag ska säga, din hade ju en rejäl pinne rätt ut.. Riktigt fin trofé!

Mvh!

Kul att den uppskattas. ;)

Publicerat
RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! <_< Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^

mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass :angry:

Kul att hornen uppskattas men jag har vägt dem våta och då vägde de bara 570gr vilket knappt räcker. De torkar först ca 20g till "24 timmars torra", sen förlorar de ca 12% på de tre månader som ska gå tills de kan bedömas vilket ger 570-20 X 0,88 = ca 480gr vara 90gr skall dras av = 390gr vilket kan ge brons på sin höjd. Man får vara nöjd med det lilla...

Publicerat

Sköt en "stor" 4:a igår morse. Var en yngre bock som egentligen skulle sparas men jag hade en djävul på axelns som skrek "skjut" och kunde inte stå emot.... <_<

Igår testade jag en ny mark men det kom inte ut nån bock vilket troligen berode på det usla vädret MEN när jag gick till bilen spanade jag av en vång som gränsar mot ett tjärr, då ser jag en sugga med kulting (30-35kg:s) på ca 100m. Svor då över att ha 222:an i handen :angry: .

Publicerat
Bastard din bock borde verkligen vara guld om inte bilderna ljuger!

Ska du göra bogmontage på den? Vad händer då med bedömningen?

Först så flår man den hud som man skall ha till bogmontaget.

Sedan kokas skallen på vanligt sätt. Och den läggs att torkas.

Sedan bedöms den. När bocken är berömd får min farbror tillbaka den så att han kan påbörja bogmontaget.

Så det tar en stund. Men den bocken är värd det...

Herr Matsson!

Dessbättre (!) ljuger bilderna. Då huvudet är så jävla stort så ser hornen mindre ut än dom är jämfört med andra bockars.

Så genom detta borde jag få mycket vikt. Bocken var som sagt gammal, nästan inga tänder kvar alls. Men fruktansvärt grov i kroppen...

post-1168-1250606522_thumb.jpg

post-1168-1250606684_thumb.jpg